Epic sparkar 16 procent av personalen

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Nja, Epic håller inte på med rymdfärder eller norsk oljeindustri så det är ett extremt märkligt argument. Men om det hade varit deras coreverksamhet så hade de ingenjörer och oljeriggsarbetare inte ingått i de roller som sägs upp eftersom det är roller som skapar ett mervärde för företagen.

Folk som inte ingår i Epics eller valfri spelstudios coreverksamhet är tjänster som "jämställdhetsstrateger", "HBTQ-kommunikatörer" och "miljö och orättvis-direktörer" och det var precis dessa tjänster som sades upp när t ex EA varslade i våras.

Och hur många av dessa runt 800 personer hade dessa roller hos EA under dessa varslingar?

Det känns som att du har ett slags vendetta och ser det som att de sparkat alla du inte gillar, även när du nu inte har någon slags fakta alls.

Har sett mängder av grafiker, programmerare, designers och liknande i epics uppsägningar.

Avstängd
Skrivet av eld:

Och hur många av dessa runt 800 personer hade dessa roller hos EA under dessa varslingar?

Det känns som att du har ett slags vendetta och ser det som att de sparkat alla du inte gillar, även när du nu inte har någon slags fakta alls.

Har sett mängder av grafiker, programmerare, designers och liknande i epics uppsägningar.

Ja, om du läser informationen (faktan) från Epic som jag länkade så var 1/3 av de uppsagda anställda i coreteamet som inkluderar överflödiga roller som du rabblar upp, men övriga 2/3 är bla de roller som jag rabblade upp.

Jag tycker inte ett företag ska syssla med värdegrundstyranni på de anställda, det är alldeles korrekt. Men det tycker ju inte EPIC heller eftersom de nu gör sig av med dem.

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Ja, om du läser informationen (faktan) från Epic som jag länkade så var 1/3 av de uppsagda anställda i coreteamet som inkluderar överflödiga roller som du rabblar upp, men övriga 2/3 är bla de roller som jag rabblade upp.

Jag tycker inte ett företag ska syssla med värdegrundstyranni på de anställda, det är alldeles korrekt. Men det tycker ju inte EPIC heller eftersom de nu gör sig av med dem.

Jag fattar inte, jag kollade sidan och de nämner inga roller som du pratat om:

Avstängd
Skrivet av eld:

Jag fattar inte, jag kollade sidan och de nämner inga roller som du pratat om:

https://i.imgur.com/kx97WhS.png

De nämner ju heller inga roller som du rabblade upp. Så med den logiken så var det inga roller som sades upp?

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Ja, om du läser informationen (faktan) från Epic som jag länkade så var 1/3 av de uppsagda anställda i coreteamet som inkluderar överflödiga roller som du rabblar upp, men övriga 2/3 är bla de roller som jag rabblade upp.

Jag tycker inte ett företag ska syssla med värdegrundstyranni på de anställda, det är alldeles korrekt. Men det tycker ju inte EPIC heller eftersom de nu gör sig av med dem.

Tror knappast de 250 som lämnar Bandcamp och Superawesome (inkluderade i de 2/3 som du nämner) jobbade med de sakerna du rabblar upp. Företagen hade 450 anställda sammanlagt innan uppsägningarna.

Medlem
Skrivet av filbunke:

När kriget kommer så kommer kinesiska kommandosoldater först skickas in för att lividera alla de som är bra på fortnite.

Det hade inte hänt om folk bara hade spelat CS på steam.

Så går det när man skickar all data till Kina.

----

GOG saknar kinesiska storägare, har ju inte hjälpt dem.... Väldigt mycket polacker dock. Och Polen var ju kommunistiskt fram till för 34 år sedan.... Kanske därför?

Ne, när kriget kommer är det nog kört ändå. Även om jag inte är en stor fantast av vännerna i väst så är jag än mer kritisk till d.s.k "vännerna" i öst. Jag föredrar att inte köpa kinesiskt eller ryskt.

Medlem

Varför älskar de flesta steam och hatar epic store?

Blr man inte köpa sina spel på epic eftersom utvecklarna får mer betalt då .

Medlem
Skrivet av Ralf:

Varför älskar de flesta steam och hatar epic store?

Blr man inte köpa sina spel på epic eftersom utvecklarna får mer betalt då .

Många är så investerade i Steam och dess ekosystem att de blundar för sådant som utmanar dem.

Tycker själv det lätt blir pajkastning av det hela och att folk medvetet verkar vara irrationella för sakens skull istället för att försöka se på saken från många olika vinklar.

Att utmana sig själv och försöka se saker ur olika perspektiv tycker jag själv är så mycket mer givande.
Too each their own, eller nåt.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Varför älskar de flesta steam och hatar epic store?

Blr man inte köpa sina spel på epic eftersom utvecklarna får mer betalt då .

Mycket handlar om att Epic har också spelat fulspel för att försöka locka till sig användare. Tex så har de "mutat" spelutvecklare att lansera exklusivt på Epic Store.

Till exempel, så hade Metro Exodus en lång förboknings period på STEAM innan de fick betalt av Epic att dra sig ur, och lansera exklusivt på Epic Store.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mycket handlar om att Epic har också spelat fulspel för att försöka locka till sig användare. Tex så har de "mutat" spelutvecklare att lansera exklusivt på Epic Store.

Till exempel, så hade Metro Exodus en lång förboknings period på STEAM innan de fick betalt av Epic att dra sig ur, och lansera exklusivt på Epic Store.

På rak arm minns jag att Hitman 3 och Phoenix Point gjorde detsamma. Extra surt med Phoenix Point som lyckats (låååångt över mål) med att kickstarta, med en utlovad steam release och sen gick ut och sa typ "Tack för investeringen, men vi är epic exclusiva nu. Kräv en refund om ni inte gillar det."


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Ralf:

Varför älskar de flesta steam och hatar epic store?

Blr man inte köpa sina spel på epic eftersom utvecklarna får mer betalt då .

Steam är så mycket mer än bara en storefront/launcher.
Valve började btgga upp sitt ekosystem för 20år sen för att vara med i the long run.
Det är mer likt det Nintendo och Playstation byggt upp men skillnaden att det är ett fritt PC baserat alternativ.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mycket handlar om att Epic har också spelat fulspel för att försöka locka till sig användare. Tex så har de "mutat" spelutvecklare att lansera exklusivt på Epic Store.

Till exempel, så hade Metro Exodus en lång förboknings period på STEAM innan de fick betalt av Epic att dra sig ur, och lansera exklusivt på Epic Store.

Just i det fallet känns det lite orättvist att bli arg på Epic. Det är väl utgivaren av Metro som bör ställas till svars?

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

De nämner ju heller inga roller som du rabblade upp. Så med den logiken så var det inga roller som sades upp?

Du är bra på att argumentera och du har (konstigt nog) ofta fakta för att styrka dina påståenden, men just den här kampen har du förlorat. Du har inga bevis för dina uttalanden och i det här fallet är det tyvärr du som har bevisbördan 🙂

Medlem
Skrivet av Ralf:

Just i det fallet känns det lite orättvist att bli arg på Epic. Det är väl utgivaren av Metro som bör ställas till svars?

Tycker inte det är orättvist. Det är Epic som klagar på att Valve har monopol på marknaden samtidigt som dom köper exklusivitet av spel till sin plattform för att skapa ett tidsbegränsat monopol på sin plattform. Något som är vanligt på konsol men som inte vart en grej på PC marknaden tills Epic kom tillbaka och ville ha en del av kakan.

Du kan givetvis klaga på utvecklaren också vilket kan vara legitimt speciellt när det gällde kickstarter spel som utlovat versioner och sedan valt att ta emot pengar. Men vanligen så brukar folk vara mer förstående för utvecklarna att dom tar dom säkra pengarna och istället klagar på plattformen som utövar denna dåliga praxis. Vilket i detta fallet är Epic och på konsol brukar dom klaga på Sony eller Microsoft när dom köper tidsexklusivitet.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Du kan givetvis klaga på utvecklaren också vilket kan vara legitimt speciellt när det gällde kickstarter spel som utlovat versioner och sedan valt att ta emot pengar. Men vanligen så brukar folk vara mer förstående för utvecklarna att dom tar dom säkra pengarna och istället klagar på plattformen som utövar denna dåliga praxis. Vilket i detta fallet är Epic och på konsol brukar dom klaga på Sony eller Microsoft när dom köper tidsexklusivitet.

Håller med dig helt där. Flera är ansvariga, men faktum är att Epic lägger upp det dåliga monopolistiska alternativet.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av Albax11:

Håller med dig helt där. Flera är ansvariga, men faktum är att Epic lägger upp det dåliga monopolistiska alternativet.

Känns mest som steam habitus, hatt och lootbox gudarna med girig marketplace är väl inte så mkt att hylla heller liksom.
Nästan inget företag har väl gjort lika mkt för gaming som epic?

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Känns mest som steam habitus, hatt och lootbox gudarna med girig marketplace är väl inte så mkt att hylla heller liksom.
Nästan inget företag har väl gjort lika mkt för gaming som epic?

https://www.youtube.com/watch?v=gd_QeY9uATA

Epic har gjort en hel del för spelutveckling med sin spelmotor och alla tools som dom köpt in som man får använda gratis så det ska man inte ta bort från dom. Men Valve har i min mening gjort mycket mer för gaming som helhet. När Epic ganska högtidligt lämnade PC marknaden för dom sa alla var pirater så var Valve kvar och gjorde steam till den plattformen den är idag, vilket alla andra kämpar för att jämföra sig mot.

“One thing that we have learned is that piracy is not a pricing issue. It’s a service issue,” - Gabe Newell

Valve har gjort ganska mycket för gaming genom steamworks med alla integrationer som gör det lättare för alla som spelar spel och utvecklar spel att hantera alla dom där små sakerna vi bara räknar med dom finns som standard.

Som slippa krångla med Direct X versioner, universellt stöd för handkontroller, cloud saves, SteamVR, linuxstöd etc.
Så personligen tycker jag Valve gjort mer för gaming som helhet, men Epic har väl fortfarande den fräckaste spelmotorn som många använder.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Epic har gjort en hel del för spelutveckling med sin spelmotor och alla tools som dom köpt in som man får använda gratis så det ska man inte ta bort från dom. Men Valve har i min mening gjort mycket mer för gaming som helhet. När Epic ganska högtidligt lämnade PC marknaden för dom sa alla var pirater så var Valve kvar och gjorde steam till den plattformen den är idag, vilket alla andra kämpar för att jämföra sig mot.

“One thing that we have learned is that piracy is not a pricing issue. It’s a service issue,” - Gabe Newell

Valve har gjort ganska mycket för gaming genom steamworks med alla integrationer som gör det lättare för alla som spelar spel och utvecklar spel att hantera alla dom där små sakerna vi bara räknar med dom finns som standard.

Som slippa krångla med Direct X versioner, universellt stöd för handkontroller, cloud saves, SteamVR, linuxstöd etc.
Så personligen tycker jag Valve gjort mer för gaming som helhet, men Epic har väl fortfarande den fräckaste spelmotorn som många använder.

Haha fast det var väl cliffyb som sa det under perioden dom jobbade med xbox? bör ju tas med en nypa salt.
Var ju även epic som fick microsoft att dubbla ram-minnet till 360 och räddade den generationen 😂

epic gör mer för andra än vad dom gör för sig själva, hört talas om deras megagrants?

att du ens tkr de du nämnt är i närheten av lika imponerande som den här listan är pinsamt
https://thecoolestvideogames.fandom.com/wiki/List_of_Unreal_Engine_games

Men jag kanske bara personligen är mer imponerad av teknologin som faktiskt skapar spel och inte den som säljer dom för att sno 30% av dom.

gick utmärkt att spela även innan steam fanns, vet inte om att göra det enklare att patcha spel direkt varit till så stor fördel heller

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Haha fast det var väl cliffyb som sa det under perioden dom jobbade med xbox? bör ju tas med en nypa salt.

Det var inte cliffy b som sa det. Men ärligt talat vill jag minnas det som att någon annan på Epic sa det. Men här står det det var Tim.
https://www.dsogaming.com/news/epic-games-on-why-it-favoured-...

Skrivet av tuckdragon:

att du ens tkr de du nämnt är i närheten av lika imponerande som den här listan är pinsamt
https://thecoolestvideogames.fandom.com/wiki/List_of_Unreal_Engine_games

Men jag kanske bara personligen är mer imponerad av teknologin som faktiskt skapar spel och inte den som säljer dom för att sno 30% av dom.

Om du tillägnar Epic all cred till spel som andra utvecklare gjort med deras motor så förstår jag att du tycker dom gjort mer för spelbranchen. Men det är lite som att säga ID software gjort mest för fps gaming för dom skapade Doom.

Tycker det också är lite lustigt att säga att Epic utvecklar spel. Dom har inte direkt producerat många spel senaste åren. Det är Shadow complex, Robo Recall, Battle Breakers(?) och Fortnight dom senaste 10 åren till PC. Vilket är liknande fattigt som Valves Dota 2, Counter strike 2, Half-Life: Alyx och deras två floppar Artifact och Dota Underlords.

Skrivet av tuckdragon:

gick utmärkt att spela även innan steam fanns, vet inte om att göra det enklare att patcha spel direkt varit till så stor fördel heller

Dom har gjort betydligt mer än så, men det kräver du kollat lite steamworks delveoper conferences för att få grepp om. Men valve gjorde mest för PC gaming i övergången när Microsoft lämnade games for windows live och Epic drog till konsol. Nu för tiden håller jag med om att Epic drar mer i utveckligen med verktyg till sin motor. Men Valves helhetslösning med steam är redan marknadsledande så dom fokuserar mer på VR och linuxutvecklingen så inte så konstigt andra drar större lass nu.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Det var inte cliffy b som sa det. Men ärligt talat vill jag minnas det som att någon annan på Epic sa det. Men här står det det var Tim.
https://www.dsogaming.com/news/epic-games-on-why-it-favoured-...

Om du tillägnar Epic all cred till spel som andra utvecklare gjort med deras motor så förstår jag att du tycker dom gjort mer för spelbranchen. Men det är lite som att säga ID software gjort mest för fps gaming för dom skapade Doom.

Tycker det också är lite lustigt att säga att Epic utvecklar spel. Dom har inte direkt producerat många spel senaste åren. Det är Shadow complex, Robo Recall, Battle Breakers(?) och Fortnight dom senaste 10 åren till PC. Vilket är liknande fattigt som Valves Dota 2, Counter strike 2, Half-Life: Alyx och deras två floppar Artifact och Dota Underlords.

Dom har gjort betydligt mer än så, men det kräver du kollat lite steamworks delveoper conferences för att få grepp om. Men valve gjorde mest för PC gaming i övergången när Microsoft lämnade games for windows live och Epic drog till konsol. Nu för tiden håller jag med om att Epic drar mer i utveckligen med verktyg till sin motor. Men Valves helhetslösning med steam är redan marknadsledande så dom fokuserar mer på VR och linuxutvecklingen så inte så konstigt andra drar större lass nu.

Krysta på du, största anledningen imo att heja på valve är att dom är privata och inte behöver göra fula saker som att trimma fettet Q4 för att boosta sin statistik till aktieägare, because they aint got none

Ena företaget har gjort mest för skapande av spel och andra har gjort mest för säljandet, båda är viktiga, men ena väger mkt mer hos mig personligen.

eld
Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Krysta på du, största anledningen imo att heja på valve är att dom är privata och inte behöver göra fula saker som att trimma fettet Q4 för att boosta sin statistik till aktieägare, because they aint got none

Ena företaget har gjort mest för skapande av spel och andra har gjort mest för säljandet, båda är viktiga, men ena väger mkt mer hos mig personligen.

Varken Gabe Newell eller Tim Sweeney äger 100% av sina företag, men de äger båda majoriteten av sina företag.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Ena företaget har gjort mest för skapande av spel och andra har gjort mest för säljandet, båda är viktiga, men ena väger mkt mer hos mig personligen.

Det är en formulering som jag han hålla med om. Valve har jobbat mycket på enkelheten av att sälja och spela spel så fler ska välja det över piratkopiering. Och epic har jobbat mer på att utveckla den "bästa" spelmotorn. Speciellt så dominerade dom ju hela ps3 och xbox360 tiden med sin motor på gott och ont. På ont menar jag för Playstation spelare där unreal engine generellt sett gick lite långsammare.

123
Skriv svar