Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Gen
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Linjärt är ju inte dåligt. Föredrar det över öppna världar nu när man har mindre tid.

Håller med, har tröttnat på öppna världar som aldrig tar slut.

Skrivet av Bobiri:

3/5? Avvaktar köp och inväntar rea. Synd

Tvärtom här Köpte det för två månader sedan. Fullkomligt älskade grundspelet och den otroliga värld CDPR byggt upp så kände mig hyfsat säker på att expansionen skulle leverera. Dessutom är det ju den enda expansionen vi får så det var givet att köpa den. Att vi dessutom får DLSS 3.5 är bara grädde på moset.

Skrivet av JohannaBjärred:

Jag spelade det på PC när det släpptes och det var ospelbart.

Tråkigt att höra, jag körde igenom hela spelet (ca 70h) innan patch 1.1 hade släppts på PC och det gick alldeles utmärkt. Visst, fick ladda om några saves ett par gånger men det var egentligen allt. Jo, jag såg ett par buggar men inget game breaking.

Avstängd

En mycket bra och saklig recension som lyfter precis de bitarna i ett spel som jag tycker är viktiga att fokusera på, bravo.

Vad spelets expansion anbelangar: man kan sminka en gris, men det är fortfarande en gris.
Med andra ord, man kan inte fixa ett spel om själva spelets grundidé samt gameplay loop är skräp. En steril, innehållslös spelvärld utan något att upptäcka med paint by numbers strider och dialog-val som inte betyder något.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Körde igenom på Stadia, riktigt bra spel! Blir sugen på att skaffa det på PCn och spela igenom igen!


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Linjärt är ju inte dåligt. Föredrar det över öppna världar nu när man har mindre tid.

Jag föredrar nog en mix, gärna en röd tråd av kvalitéts uppdrag, fast med sidocontent och semi-öppen värld med diverse annat som låter världen kännas mer genuin. Helt öppen värld med saker överallt leder till soulless Ubisoft skit, och helt linjärt för min smak skadar min immersion i världen, känns som man är på en berg-och-dal-bana.

Medlem

Älskade spelet redan vid release och hade väldigt få buggar. Kan inte minnas att det krashade alls. Verkar dock varit ett lotteri där det gällde att sitta på rätt hårdvara. Har nog spelat igenom det 3-4ggr vid det här laget. Blir minst en genomspelning till. Vilket spelår det är ändå!


signatur

7900XTX
7800X3D

Inaktiv

Aldrig varit med om ett så trasigt spel vid release. Hade varenda bugg man kunde få tror jag. Fysik exploderade åt alla håll. Bilar flög och clippade. HUDen fastnade. Kameran fastnade medan karaktären gick vidare. Fotgängare laddades in två meter framför mig. Viktiga NPCs teleporterade plötsligt till fel plats och sabbade uppdrag.
Osv osv osv...
På pc med en UFO rated dator enligt userbenchmark.

Samtidigt satt polaren med ett gammalt 1080 och hade typ en bugg på 120h.

Men gillar världen och ska ge mig på det igen. Ska bli kul att se hur mycket som ändrats nu och hur mycket bättre det känns.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Aldrig varit med om ett så trasigt spel vid release. Hade varenda bugg man kunde få tror jag. Fysik exploderade åt alla håll. Bilar flög och clippade. HUDen fastnade. Kameran fastnade medan karaktären gick vidare. Fotgängare laddades in två meter framför mig. Viktiga NPCs teleporterade plötsligt till fel plats och sabbade uppdrag.
Osv osv osv...
På pc med en UFO rated dator enligt userbenchmark.

Samtidigt satt polaren med ett gammalt 1080 och hade typ en bugg på 120h.

Men gillar världen och ska ge mig på det igen. Ska bli kul att se hur mycket som ändrats nu och hur mycket bättre det känns.

Sjukt att det kan skilja så mycket ändå

Om din signatur stämmer med det du spelade CP2077 med så är den identisk med vad jag hade när jag körde genom det, och hade som sagt bara en allvarlig bugg som dock hade en skitenkel work around.

Medlem
Skrivet av alias:

Älskade spelet redan vid release och hade väldigt få buggar. Kan inte minnas att det krashade alls. Verkar dock varit ett lotteri där det gällde att sitta på rätt hårdvara. Har nog spelat igenom det 3-4ggr vid det här laget. Blir minst en genomspelning till. Vilket spelår det är ändå!

Skrivet av anon_79617:

Aldrig varit med om ett så trasigt spel vid release. Hade varenda bugg man kunde få tror jag. Fysik exploderade åt alla håll. Bilar flög och clippade. HUDen fastnade. Kameran fastnade medan karaktären gick vidare. Fotgängare laddades in två meter framför mig. Viktiga NPCs teleporterade plötsligt till fel plats och sabbade uppdrag.
Osv osv osv...
På pc med en UFO rated dator enligt userbenchmark.

Samtidigt satt polaren med ett gammalt 1080 och hade typ en bugg på 120h.

Men gillar världen och ska ge mig på det igen. Ska bli kul att se hur mycket som ändrats nu och hur mycket bättre det känns.

1, 2, 3, FIGHT!


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

1, 2, 3, FIGHT!

Om du läser inläggen igen så kanske du ser att vi håller med varandra?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Thane:

Tycker ändå magplasket är att släppa ett spel med så många problem på både PC och konsol från första början. Köper jag ett spel förväntar jag mig att det funkar

Ja, visst kan man förvänta sig det.

Men det har ju knappt varit en grej dom senaste 10+ åren, varför förvänta sig det nu helt plötsligt?

Skrivet av xXG13HaZeXx:

Correction folk som försökte spela spelet på potatisar hade problem, spelet funger utan problem på series x tillexempel 🥱

Min dator var en potatis men det funkade ju iaf. (8700K, 16GB ram och ett 1070)

Lite trist att dom inte hade stora varningar på dom "vanliga" versionerna av konsolerna.

Medlem
Skrivet av spikes:

Ja, visst kan man förvänta sig det.

Men det har ju knappt varit en grej dom senaste 10+ åren, varför förvänta sig det nu helt plötsligt?

Min dator var en potatis men det funkade ju iaf. (8700K, 16GB ram och ett 1070)

Lite trist att dom inte hade stora varningar på dom "vanliga" versionerna av konsolerna.

Dom påpekade dock gång på gång att dom fick pusha up realesen av spelet just pga den gammla generationen, det kom absolut inte som en chock för mig vart fall!

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Dom påpekade dock gång på gång att dom fick pusha up realesen av spelet just pga den gammla generationen, det kom absolut inte som en chock för mig vart fall!

Nejnej, helt klart inte.

Men tydligen inte tillräckligt då det blev ett jävla liv på konsol-ägare om att det var ospelbart. (vilket det var för många)

Medlem

Bra recension. Det känns som att många recensenter så gärna vill att expansionen ska ge upprättelse åt CD Project och därför blir lite blinda.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av AfterGlow:

En mycket bra och saklig recension som lyfter precis de bitarna i ett spel som jag tycker är viktiga att fokusera på, bravo.

Tackar!

Skrivet av eagiz:

Bra recension. Det känns som att många recensenter så gärna vill att expansionen ska ge upprättelse åt CD Project och därför blir lite blinda.

Nu har jag bara läst en bråkdel av alla recensioner, men jag har märkt att en del valt att ta med 2.0-uppdateringen i bedömningen. Hade jag gjort det hade betyget varit högre. Det känns dock rätt skevt att göra, då den ju är en gratisuppdatering till grundspelet och något alla Cyberpunk-spelare får oavsett om man köper Phantom Liberty eller ej - och det är ju Phantom Liberty som recenseras.

Annars är det mycket en smakfråga, förstås, och jag har sett att många varit betydligt mer nöjda med de olika sluten än mig - to each his own. Jag har ju heller inte spelat igenom alla själv.

Medlem

2.0 är helt ok så det blir nog ett köp av dlct senare under vintern.

Medlem

30 euro för en dlc, alltså vad, 360-380kr? inte värt det. men blir nog att klara spelet igen med 2.0 då jag redan installerat cyberpunk igen


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Tackar!

Nu har jag bara läst en bråkdel av alla recensioner, men jag har märkt att en del valt att ta med 2.0-uppdateringen i bedömningen. Hade jag gjort det hade betyget varit högre. Det känns dock rätt skevt att göra, då den ju är en gratisuppdatering till grundspelet och något alla Cyberpunk-spelare får oavsett om man köper Phantom Liberty eller ej - och det är ju Phantom Liberty som recenseras.

Annars är det mycket en smakfråga, förstås, och jag har sett att många varit betydligt mer nöjda med de olika sluten än mig - to each his own. Jag har ju heller inte spelat igenom alla själv.

det finns ju recensioner i mängder på youtube som gäller bara 2.0 och inte dlc


signatur

//monster

Medlem

Onödigt att diskutera spelets tillstånd vid release, personliga uppevelser osv, spelet var objektivt en katastrof på väldigt många sätt vid release. Tack och lov har det förbättrats otroligt mycket och skulle nu säga att det är riktigt jävla bra, basspelet känns mycket bättre och de första 3 timmarna i PL var fantastiska, otroligt taggad på att utforska expansionen vidare!

Medlem

3'a i betyg? Skulle själv ge det 4,5 om inte fem. Underbart spel. Hade inga egentliga buggar allt flöt på som det skulle från när det släpptes till nu.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av icogniito:

Onödigt att diskutera spelets tillstånd vid release, personliga uppevelser osv, spelet var objektivt en katastrof på väldigt många sätt vid release.

Håller inte med, hade nog tur att spelet gillade min hårdvara? Inga som helst problem vid release.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

30 euro för en dlc, alltså vad, 360-380kr? inte värt det. men blir nog att klara spelet igen med 2.0 då jag redan installerat cyberpunk igen

dlc... en storyexpansion med nytt område och massa nya saker, är väl lätt värt 30€, men visst bättre att snåla får vi mer GTAV online-bilar och shark card style-dlc istället för riktiga expansioner

Medlem
Skrivet av Deli:

dlc... en storyexpansion med nytt område och massa nya saker, är väl lätt värt 30€, men visst bättre att snåla får vi mer GTAV online-bilar och shark card style-dlc istället för riktiga expansioner

jag betalar inte för grejer i spel men ja ok, en expansion skaplig. tycker fortfarande det är för dyrt, efter som 30 euro är minst 360 spänn och inte 300 ens


signatur

//monster

Medlem

Kan man säga att spelet nu äntligen är färdigt för release?

Medlem
Skrivet av alias:

Håller inte med, hade nog tur att spelet gillade min hårdvara? Inga som helst problem vid release.

Handlar inte bara om buggar / prestanda, spelets design i sig var inte alls genomtänkt eller välstrukturerat. Character building sög, AI sög, polisen sög, bilar sög. Spelet hade bra delar också, vilka nu får utrymme är inte game mechanicsen är i vägen för immersion, men det var otroligt ofärdigt vid release.

Men som sagt, onödig diskussion, spelet är i ett helt annat tillstånd i dagslägget och är toppen imo, 8 timmar in i Phantom Liberty och älskar det hittils.

Är lite nervös kring Cyberpunk orion då de ska byta till Unreal Engine, tycker att de borde köra vidare med sin motor nu när de lagt ner så mycket tid på att fixa i ordning den och där de redan har sitt ramverk för denna typen av spel.

Medlem
Skrivet av icogniito:

Handlar inte bara om buggar / prestanda, spelets design i sig var inte alls genomtänkt eller välstrukturerat. Character building sög, AI sög, polisen sög, bilar sög.

Det är ju din åsikt. Helt ok. Ser inte vad den enorma skillnaden skulle vara nu men det är bara jag. Visst förbättringar i det stora hela men spelet är i pricip det samma med en del justeringar. Älskade det då och ännu mer nu. Vad är det med designen och character building som är mer välstrukturerad nu förutom detaljer? Att polisen sög och bilar är ju något att ta i beräknande men inget som spelar någon som helst roll för mig personligen. Kul att de jagar en, det är väl det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Tycker fortfarande det är pinsamt hur mycket dom hypa upp det och även med denna 2.0 uppdateringen så är den fortfarande inte ens nära det dom snackade om genom åren. Så nej något förtroenden för dom finns det ej, ljugande manipulerande jävlar.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Tycker fortfarande det är pinsamt hur mycket dom hypa upp det och även med denna 2.0 uppdateringen så är den fortfarande inte ens nära det dom snackade om genom åren. Så nej något förtroenden för dom finns det ej, ljugande manipulerande jävlar.

Vad har dom hypeat med 2.0? Dom har väl varit väldigt tydliga med vad uppdateringen innebär?

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Vad har dom hypeat med 2.0? Dom har väl varit väldigt tydliga med vad uppdateringen innebär?

Inte 2.0 utan när dom släppte spelet, 2.0 är hur det skulle varit vid release(och det är ändå utan massa saker de snackat om) och sedan släppt expansioner. Liksom har folk glömt detta spel skulle ha multiplayer?

Är jävligt glad dom förlora så mycket pengar och deras rykte förstördes som det gjorde efter släppt ett sånt ofärdigt ogenomtänkt spel.

Medlem

Nu har jag spelat klart och klarat DLC och jag har ingen aning vad recensenten snackar om när denne säger "En karaktär som målades upp som en stor antagonist kom och gick utan att jag ens fått snacka med denna i mer än någon scen – än mindre slåss mot vederbörande"

Gör man vissa val i storyn får man visst fightas mot "The Big bad" så att säga, och alla quests har väldigt många olika väl som påverkar huvud stoyn drastiskt och känns inte alls dom det kommer helt från ingenstans. Slutet kändes naturligt och slutar på det sätt du vill att det ska sluta. Inte alls linjärt som recensenten säger.

Sidouppdrag har också gjorts bättre i denna DLC då många där också har drastiska val som påverkar hur de slutar och hur de kanske fortsätter senare.

Känns lite som de har rusat genom main quest på DLC och missat att man faktiskt kan låsa upp olika slut. Tror man måste göra sidouppdrag för att låsa upp mer än ett val. Har ingen koll på detta då jag brukar göra allt innan jag gör slutet på spel.

5/5 DLC helt klart.


signatur

Den som vet vet.

FM-guru
F.d. Sisyr

En liten addendum; det slut jag var allra mest missnöjd med har jag i efterhand fått lära mig var buggat för somliga. Så även mig. Det slutade för tidigt, typ, utan att gå in på spoilers. Kanske hade jag tyckt lite annorlunda om jag fått vara med hela vägen.

Skrivet av Earthscum:

Nu har jag spelat klart och klarat DLC och jag har ingen aning vad recensenten snackar om när denne säger "En karaktär som målades upp som en stor antagonist kom och gick utan att jag ens fått snacka med denna i mer än någon scen – än mindre slåss mot vederbörande"

Gör man vissa val i storyn får man visst fightas mot "The Big bad" så att säga, och alla quests har väldigt många olika väl som påverkar huvud stoyn drastiskt och känns inte alls dom det kommer helt från ingenstans. Slutet kändes naturligt och slutar på det sätt du vill att det ska sluta. Inte alls linjärt som recensenten säger.

Sidouppdrag har också gjorts bättre i denna DLC då många där också har drastiska val som påverkar hur de slutar och hur de kanske fortsätter senare.

Känns lite som de har rusat genom main quest på DLC och missat att man faktiskt kan låsa upp olika slut. Tror man måste göra sidouppdrag för att låsa upp mer än ett val. Har ingen koll på detta då jag brukar göra allt innan jag gör slutet på spel.

5/5 DLC helt klart.

Det är fullt möjligt att man kan få tampas med individen - men jag fick det inte och kan ogärna recensera annat än min egen upplevelse. I övrigt håller jag med om att finns fler val i Phantom Liberty än i grundspelet, och kanske kunde jag ha varit tydligare med det, men det är fortfarande en tydligt styrd upplevelse med två större förgreningar mot slutet (följ karaktär X/Y). Efter att ha läst på i efterhand nu när alla detaljer finns tillgängliga på nätet så kan jag konstatera att man får slåss mot denna antagonist i två av spelets slut - men inte de jag spelade igenom.

I övrigt kan det sägas att jag inte hann med att spela alla side quests, men de jag spelade var ett lyft mot grundspelet, helt klart. Men nej, inga slut är låsta bakom side quests. Därtill stämmer det helt enkelt inte att "alla quests har väldigt många olika väl som påverkar huvud stoyn drastiskt". Och så pass extrema val & konsekvenser á la Age of Decadence hade jag heller inte förväntat mig - det hör ju till genrens ytterligheter.

Spoiler om antalet slut.

Det finns fyra olika slut i Phantom Liberty och det är två olika dialogval som låser upp dessa. Inget annat influerar detta över huvud taget. Därtill finns det även ett nytt slut på grundspelet man kan låsa upp via två av PL-sluten.

Skriv svar