Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Kom halvvägs ca, sen gick det inte spela längre.

Då är det ju åtminstone till 50% spelbart?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sjukt taggad!

Medlem

Tycker det är lite orättvist att ge minus poäng för att det är linjärt. Har man skrivit en djup storyn på ett visst sätt så kan linjärt vara att föredra. Icke linjära spel har en tendens att ge sämre inlevelse.

Medlem
Skrivet av Predator8389:

Tycker det är lite orättvist att ge minus poäng för att det är linjärt. Har man skrivit en djup storyn på ett visst sätt så kan linjärt vara att föredra. Icke linjära spel har en tendens att ge sämre inlevelse.

Håller med dig helt. Linjärt behöver inte betyda nått dåligt.


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag spelade det på PC när det släpptes och det var ospelbart.

Det var det verkligen inte. Jag satt på en trött 8700K och ett 1070 och det var spelbart. Lite tveksam bilkörning men annars klart spelbart.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Då är det ju åtminstone till 50% spelbart?

😂

Medlem

3/5 expansion till ett 5/5 spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

3/5 expansion till ett 5/5 spel

Olika recensenter?

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Då är det ju åtminstone till 50% spelbart?

Nej, min definition av spelbart är inte att det går spela halva spelet och den andra halvan inte.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Olika recensenter?

Ja


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av robbis:

Går det bra att starta från lvl 1 med expansionen?

Inte bara går. CDRED tycker själva att man borde börja om från början. På grund av att få uppleva alla nya uppdateringar

Avstängd
Skrivet av spikes:

Det var det verkligen inte. Jag satt på en trött 8700K och ett 1070 och det var spelbart. Lite tveksam bilkörning men annars klart spelbart.

Jag hade så mycket buggar att det tog bort spelglädjen. Framförallt så kraschade det så ofta att jag gav upp. Satt då på ett 1080ti.

Det är liksom odiskutabelt att spelet släpptes ofärdigt och direkt ospelbart. Att hävda någonting annat är ren och skär konsumeringshyckleri.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag hade så mycket buggar att det tog bort spelglädjen. Framförallt så kraschade det så ofta att jag gav upp. Satt då på ett 1080ti.

Det är liksom odiskutabelt att spelet släpptes ofärdigt och direkt ospelbart. Att hävda någonting annat är ren och skär konsumeringshyckleri.

Nej det var fullt spelbart för många, bland annat mig själv. Körde med ett 3080 då utan några som helst bekymmer.

Största buggen jag stötte på var att en quest giver inte ringde mig, men det fanns en work around genom att spara manuellt så det var inga större bekymmer.

Medlem

Så inget bra slut i den heller, huvudspelets olika slut är alla kassa.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag hade så mycket buggar att det tog bort spelglädjen. Framförallt så kraschade det så ofta att jag gav upp. Satt då på ett 1080ti.

Det är liksom odiskutabelt att spelet släpptes ofärdigt och direkt ospelbart. Att hävda någonting annat är ren och skär konsumeringshyckleri.

Nej det är inte på något sätt "odiskutabelt", jag spelade det när det släpptes på ett 1080ti och en dator från 2015 och det var helt spelbart, att säga något annat är en överdriven hyperbol från folk som är mer angelägen om att klaga än att faktiskt spela.
Huruvida det var ett bra spel är helt subjektivt.

Däremot är det definitivt så att CDPR lovade mer än de levererade.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Så inget bra slut i den heller, huvudspelets olika slut är alla kassa.

George R.R. Martin — 'Art is not a democracy. People don't get to vote on how it ends.'

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag hade så mycket buggar att det tog bort spelglädjen. Framförallt så kraschade det så ofta att jag gav upp. Satt då på ett 1080ti.

Det är liksom odiskutabelt att spelet släpptes ofärdigt och direkt ospelbart. Att hävda någonting annat är ren och skär konsumeringshyckleri.

Spelade det direkt vid release och förutom vissa vägsträckor där alla NPC-fordon körde lite för lågt så att det sprutade delar av dem, för att senare explodera, så var det en riktigt bra upplevelse. Inte en enda krasch så vitt jag kan minnas. 1080 ti och 3700x.
Märkliga grafikartefakter vid första starten men kom då på att jag inte uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna. Så efter en uppdatering så fungerade det bra.

PC-versionen var verkligen inte helt trasig, vad internet än säger. Hade man rätt hårdvara så fungerade det finfint Jag vet t ex att det fungerade rejält mycket sämre på Intels CPU:er med färre trådar. Men vilka modeller har jag däremot inte koll på.

Jag ser fram emot att ge mig in i världen igen, allt som är förbättringar är välkommet även om jag gillade spelet som det var

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Linjärt är ju inte dåligt. Föredrar det över öppna världar nu när man har mindre tid.

Men i det här fallet fattade jag det som att det fattas val i uppdragen. Något som inte borde saknas i ett rollspel.
Jag kommer ihåg att det finns ett tidigt uppdrag i huvudspelet med ganska många olika sätt att slutföra det. Hur aggressiv man skulle vara, vem man skulle välja att ge saken som man stal till osv. Fattas sådana val här kan jag förstå om man blir besviken.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Guld:

Klart det var magplask för dig och för många andra med när ni började spela ett ofärdigt och buggit spel på release dagen.

Nu efter Fix uppdateringarna och dlc till lägget då är spelet perfekt att starta.

Skrivet av spikes:

Så version 1.5x är "release dagen" ?

Jag började spelet på releasedagen. Jag la 60 timmar innan jag kände mig färdig. Det var väldigt spelbart från dag ett.

Magplasket är ju snarare att folk skaffade det på konsol för där funkade det ju inte för fem öre.

Tycker ändå magplasket är att släppa ett spel med så många problem på både PC och konsol från första början. Köper jag ett spel förväntar jag mig att det funkar

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag hade så mycket buggar att det tog bort spelglädjen. Framförallt så kraschade det så ofta att jag gav upp. Satt då på ett 1080ti.

Det är liksom odiskutabelt att spelet släpptes ofärdigt och direkt ospelbart. Att hävda någonting annat är ren och skär konsumeringshyckleri.

Ja det saknade saker som de lovat och det kändes inte helt färdigt men ospelbart på PC var det inte på långa vägar. Körde igenom allt på ett 3080 och hade mest lite grafiska buggar. Bland annat så satte Jackie pistolen mot tinningen men den åkte rakt igenom huvvet, var mest komiskt. Det jag störde mig mest på var bilar i fjärran som bara var/är fula sprites och polisen. Annars hade jag kanonkul med det och det var en riktigt najs upplevelse.

Medlem
Skrivet av spikes:

Så version 1.5x är "release dagen" ?

Jag började spelet på releasedagen. Jag la 60 timmar innan jag kände mig färdig. Det var väldigt spelbart från dag ett.

Magplasket är ju snarare att folk skaffade det på konsol för där funkade det ju inte för fem öre.

Correction folk som försökte spela spelet på potatisar hade problem, spelet funger utan problem på series x tillexempel 🥱

FM-guru
F.d. Sisyr

Först och främst; sorry för sena svar! Jag har jobbat hela kvällen och sedan tagit några öl med mina kollegor. Men nu är jag med! Ska försöka att rymma de flesta frågorna.

Skrivet av Rasmous:

För att tydliggöra; 3/5 är inte ett lågt betyg. Det är vad vi har 1 och 2 till. Med det sagt: jag har bara läst några andra recensioner hittills, men jag får lov att medge att jag har svårt att förstå så pass kraftigt positiva betyg som många ger. Det känns väldigt generöst. Jag vet inte hur många som har räknat in 2.0-uppdateringen i denna värdering (vilket för mig personligen är en helt orimlig grej att göra), men men. Spel är trots allt en smaksak, och ibland håller man med majoriteten - ibland inte.

Samtidigt ser jag mycket hellre att folk älskar ett spel jag bara gillar än tvärtom, så...

Skrivet av Kleptoman:

Linjärt är ju inte dåligt. Föredrar det över öppna världar nu när man har mindre tid.

Skrivet av Predator8389:

Tycker det är lite orättvist att ge minus poäng för att det är linjärt. Har man skrivit en djup storyn på ett visst sätt så kan linjärt vara att föredra. Icke linjära spel har en tendens att ge sämre inlevelse.

Skrivet av Thisistoby:

Håller med dig helt. Linjärt behöver inte betyda nått dåligt.

Besvarar er alla tre här. Att något är linjärt är inte per definition något negativt. För att citera mig själv från recensionen;
"Tyvärr är det ofta en tämligen linjär upplevelse. De första timmarna påminner mer om Call of Duty än något annat, och även om det förgrenar sig lite mer med tiden är det svårfrånkomligt att man känner sig ganska begränsad. Ofta kom jag på mig själv med att undra varför V inte kunde göra si eller så istället för det spelet hade bestämt sig för att man skulle göra. Det känns mer som ett actionspel med en del – men alltjämt begränsade – narrativa spelarval än ett regelrätt rollspel. Det behöver inte vara något negativt i sig, men med tanke på hur mycket CD Projekt på förhand har tryckt på val och konsekvenser av dessa är det svårt att inte känna sig lite snopen."

Jag är helt okej med spel som har linjära narrativ - allting handlar om storyn man försöker förmedla och hur. Efter att ha spelat Phantom Liberty finner jag det dock svårt att hitta skäl till varför storyn ska vara så pass linjär som den är. Manuset saknar det mått av djup och karaktärisering som hade behövts för att motivera frånvaron av player agency i ett spel där utvecklarna trycker på just player agency.

Skrivet av TheVoomyOne:

För kort? Läste att expansionen tillför runt 20 timmar extra....20 timmar är väl extremt bra för en liten 300kr expansion.

20 timmar (eller mer) med alla sidouppdrag inräknade, javisst. Själva huvudstoryn tog mig ca 14 timmar, och dess ämnen och struktur gjorde det till en för kort speltid där diverse narrativa element forcerades för att få saker att hända. Men kanske skulle jag ha varit tydligare med att det var huvudstoryn i Phantom Liberty som jag åsyftade.

I övrigt vet jag inte om det är kostnaden som bör diktera spellängd.

Skrivet av OAKTHYR:

Men i det här fallet fattade jag det som att det fattas val i uppdragen. Något som inte borde saknas i ett rollspel.
Jag kommer ihåg att det finns ett tidigt uppdrag i huvudspelet med ganska många olika sätt att slutföra det. Hur aggressiv man skulle vara, vem man skulle välja att ge saken som man stal till osv. Fattas sådana val här kan jag förstå om man blir besviken.

Du har uppfattat det helt rätt. Det finns emellanåt val att göra, men de är i allmänhet för få/begränsade.

Medlem

såg detta på opencritic.

nämner att en uppföljare redan har godkänts, är detta officiellt? har inte hört något.

Skribent
Skrivet av Piigge:

såg detta på opencritic.

https://i.imgur.com/qT1sTa5.png

nämner att en uppföljare redan har godkänts, är detta officiellt? har inte hört något.

Den bekräftades i samma veva som alla Witcher-spel. Ser främst ut att utvecklas av ett team i USA.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Den bekräftades i samma veva som alla Witcher-spel. Ser främst ut att utvecklas av ett team i USA.

Jamen dåså, blir lite mer hype då man vet att världen i spelform inte dör ut om några dagar. lättare att bli investerad.

Skribent
Skrivet av Piigge:

Jamen dåså, blir lite mer hype då man vet att världen i spelform inte dör ut om några dagar. lättare att bli investerad.

Jamen visst. Ser verkligen fram emot vad de kan tänkas göra med Night City och håller tummarna för att de lyckas göra världen och invånarna lite mer levande i en uppföljare.

Medlem

Jag har en väldigt märklig relation till CP2077. Jag älskade verkligen att spela igenom kampanjen trots alla buggar och glitches, jag hade dock väldigt få alvarliga problem, och hade detta varit ett annat spel hade jag gladeligen spelat igenom det en gång till men varje gång jag försökt så orkar jag bara spela en timme sen stänger jag av spelet, inget spel jag gillat så mycket första gången har jag haft detta "problem" med.

Detta gör att jag inte kommer spela detta DLC för jag har helt tappat intresset för spelet för länge sen.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Inte bara går. CDRED tycker själva att man borde börja om från början. På grund av att få uppleva alla nya uppdateringar

Sicken tur. Mina bra gubbar försvann med Stadia.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

För att tydliggöra; 3/5 är inte ett lågt betyg. Det är vad vi har 1 och 2 till. Med det sagt: jag har bara läst några andra recensioner hittills, men jag får lov att medge att jag har svårt att förstå så pass kraftigt positiva betyg som många ger. Det känns väldigt generöst. Jag vet inte hur många som har räknat in 2.0-uppdateringen i denna värdering (vilket för mig personligen är en helt orimlig grej att göra), men men. Spel är trots allt en smaksak, och ibland håller man med majoriteten - ibland inte.

Det är ju så! Man får inte glömma att detta egentligen är din erfarenhet av det du spelat och det är dina åsikter kring expansionen. Perfekt att det finns recensenter från alla olika håll och kanter så att man kan få sig en bred uppfattning om vad flera tycker om den och därmed få en kombinerat betyg från alla dessa Men så är det väl antagligen så att olika hemsidor har olika sätt att beräkna nivåerna på sina betyg också

Medlem

Min första playthrough vart lite tråkig när man vart sjukt OP, fanns ju ett sätt att se fiender igenom väggar, samt en sniper rifle som kan skjuta folk igenom väggar, i Eraser stil.

Så man parkerade sig i stealth utanför objektivet och poppade huvuden, vart lite tråkigt efter ett tag, blir nog bara pistoler eller nått denna gången.

Skriv svar