VR-headsetet Meta Quest 3 har avtäckts

Robot
VR-headsetet Meta Quest 3 har avtäckts

Satsar på bättre kameror och mixed reality/AR.

#Meta-quest-3, #nyhetstips


Medlem

Fun fact: Första spelet som visas i trailern, brädspelet, heter Demeo och är gjort i Sverige 🥳

Medlem

Första intryck videos


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ingen bryr sig.

Medlem
Skrivet av pazu:

Ingen bryr sig.

Vart vänder jag mig om jag behöver prata med någon?
Jourhavande medmänniska

Ibland behöver du dela sina upplevelser, sina tankar och känslor med någon som lyssnar. Jourhavande medmänniska är till för dig som söker medmänskligt stöd på natten och nås på 08-702 16 80.

Medlem

Och nu till det allra viktigaste.... BATTERITID in game!??


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Och nu till det allra viktigaste.... BATTERITID in game!??

Ungedär samma som Quest 2, eller över 10h med batteripacket.

Geeks Gaming
Skrivet av pazu:

Ingen bryr sig.

Men lägg av. Det är t.o.m bättre att skriva ”jag bryr mig inte” även om även det är tramsigt.

Varför ens lägga energi på tramsiga semihärskarteknikinlägg där man försöka påtvinga dina egna åsikter på andra och på så vis sänka stämningen på ett annars trevligt forum?

Mår du själv dåligt så be om hjälp istället för att infektera andra

Medlem
Skrivet av pazu:

Ingen bryr sig.

Pajas.

Medlem

Prislappen gör den totalt ointressant för min del.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ungedär samma som Quest 2, eller över 10h med batteripacket.

Vilken besvikelse. :/


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av pazu:

Ingen bryr sig.

Jag gissar att du har haft en dålig vecka och är i stort behov av en kram.

Hoppas ljusare dagar väntar runt hörnet för dig!


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Vilken besvikelse. :/

Hade du föredragit sämre prestanda eller tyngre batteri i så fall?
Eller som du kan göra nu, ha batteriet var du vill om du vill ha oändlig batteritid.
Det borde finnas kablar som har bra form samt är lätta att gömma och batteriet kan ju sätta på bältet eller vart man känner att det passar.

Ser inte riktigt problemet.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hade du föredragit sämre prestanda eller tyngre batteri i så fall?
Eller som du kan göra nu, ha batteriet var du vill om du vill ha oändlig batteritid.
Det borde finnas kablar som har bra form samt är lätta att gömma och batteriet kan ju sätta på bältet eller vart man känner att det passar.

Ser inte riktigt problemet.

Garanterat. Hade nöjt mig med prestandan hos Quest 2, fast ≥ 500 GB lagringsutrymme. Mer krävande titlar använder man sin stationära dator till att driva. Så ser nog förbättrad inbyggd prestanda som en riktig förlust tyvärr.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Förbeställde men jag vet inte, jag tycker det är ganska mycket av en besvikelse. Så jag får se om jag avbeställer eller ej.

Dåligt:

Samma batteritid. Spelar inte jättestor roll för mig som inte vill spela mer än nån timme. Men ändå.

Inte bättre skärmteknologi än i Q2 vad gäller bättre färger eller svärta.

FOV säger vissa är minimalt bättre, andra säger att de märker ingen skillnad alls mot Q2. Detta är den största besvikelsen då Q2 fortfarande är som att titta i ett hål, ingen VR är egentligen jättebra när inte hela synfältet utnyttjas.

Den väger några gram mer. Alla hypar att om man tar ut själva delen som ligger mot ögonen så är headsetet kortare nu. wow, hur är det ens relevant, man använder den ju inte så ändå. Detta är ju istället en stor besvikelse. Dessa headsets som (iaf på mig) täcker hela näsan är alldeles för stora och otymplig att ha på sig.

Positivt:
Mixed Reality. Skulle gärna testa, småcoolt. Men tror inte det är så ballt att titta genom en kamera egentligen, man blir så lurad av deras filmer där det är som att kameran inte behövs.

Pancake-linserna. Visst, de verkar bättre.

Något bättre upplösning (30% säger Meta)

Bättre wifi

Snäppet bättre kontroller. har tittat på 30-tal previews, tror 1 nämnt att den har haptic feedback men ingen har sagt mer än så, te.x om den går att jämföra med PS5's (som jag gillar). Antar inget spel har det(??) så ingen kan testa. Konstigt att det inte finns till ens release-titlarna dock, som AssCreed..

IPD scrollhjul. Bra.

Snabbare CPU/GPU. Visst, alltid bra om man inte ska spela via PC'n.

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Garanterat. Hade nöjt mig med prestandan hos Quest 2, fast ≥ 500 GB lagringsutrymme. Mer krävande titlar använder man sin stationära dator till att driva. Så ser nog förbättrad inbyggd prestanda som en riktig förlust tyvärr.

Inte Metas fokus.
Du kanske borde titta på Pico 4 om du är ibtresserad av ett sidestep "uppgradering". Dock är det ingen förbättring i batteritid tror jag.
Eller vänta på Pico 5 som ryktena florerar kring också.

Skrivet av Mannagryn:

Förbeställde men jag vet inte, jag tycker det är ganska mycket av en besvikelse. Så jag får se om jag avbeställer eller ej.

Dåligt:

Samma batteritid. Spelar inte jättestor roll för mig som inte vill spela mer än nån timme. Men ändå.

Inte bättre skärmteknologi än i Q2 vad gäller bättre färger eller svärta.

FOV säger vissa är minimalt bättre, andra säger att de märker ingen skillnad alls mot Q2. Detta är den största besvikelsen då Q2 fortfarande är som att titta i ett hål, ingen VR är egentligen jättebra när inte hela synfältet utnyttjas.

Den väger några gram mer. Alla hypar att om man tar ut själva delen som ligger mot ögonen så är headsetet kortare nu. wow, hur är det ens relevant, man använder den ju inte så ändå. Detta är ju istället en stor besvikelse. Dessa headsets som (iaf på mig) täcker hela näsan är alldeles för stora och otymplig att ha på sig.

Positivt:
Mixed Reality. Skulle gärna testa, småcoolt. Men tror inte det är så ballt att titta genom en kamera egentligen, man blir så lurad av deras filmer där det är som att kameran inte behövs.

Pancake-linserna. Visst, de verkar bättre.

Något bättre upplösning (30% säger Meta)

Bättre wifi

Snäppet bättre kontroller. har tittat på 30-tal previews, tror 1 nämnt att den har haptic feedback men ingen har sagt mer än så, te.x om den går att jämföra med PS5's (som jag gillar). Antar inget spel har det så ingen kan testa.

IPD scrollhjul. Bra.

Snabbare CPU/GPU. Visst, alltid bra om man inte ska spela via PC'n.

Det är bättre skörn ön Q2, dessutom 2 skärmar ist för 1.
Jag vet inte om Q3 stödjer local dimming? Kanske nått som kan låsas upp i framtida uppdatering?
När jag jämför fov Quest 2 och PSVR2 är upplösningen på pappret större än vad jag upplever, så det är väll samma mellan Q2 och Q3.
Headsetet väger som sagt lite mer men sitter närmare ansiktet borde vara bättre för komforten det säger också dom som testat.
Pancake linserna är bättre, hört feån Q pro användare att dom är bäst på marknaden hitills.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte Metas fokus.
Du kanske borde titta på Pico 4 om du är ibtresserad av ett sidestep "uppgradering". Dock är det ingen förbättring i batteritid tror jag.
Eller vänta på Pico 5 som ryktena florerar kring också.

Det är bättre skörn ön Q2, dessutom 2 skärmar ist för 1.
Jag vet inte om Q3 stödjer local dimming? Kanske nått som kan låsas upp i framtida uppdatering?
När jag jämför fov Quest 2 och PSVR2 är upplösningen på pappret större än vad jag upplever, så det är väll samma mellan Q2 och Q3.
Headsetet väger som sagt lite mer men sitter närmare ansiktet borde vara bättre för komforten det säger också dom som testat.
Pancake linserna är bättre, hört feån Q pro användare att dom är bäst på marknaden hitills.

local dimming är ju en skärmteknologi. te.x finns det sådana skärmar med få zoner och sådana med väldigt många, jag har det på min nya IPS som i princip kan ge samma svärta som en OLED, men OLED är fortfarande bäst (använder inte local dimming zoner). Så nej, någon mjukvarulösning för detta går nog inte att låsa upp.

varför är egentligen 2 skärmar bättre?

jo man har hört att den ska vara lite mer balanserad nu, men från alla jag hört så säger de att de ändå tänker köpa 3:e parts strap till den för SÅ bra är den inte "default", dock bättre än Q2.

Medlem

Herregud vad dyr
Får vänta med ett köp.

Medlem

Den är absolut för dyr, max 5000 trodde jag faktiskt den skulle hamna på.

Medlem

FOV är faktiskt lite tråkigt. Varför kör de inte högre FOV? Det behöver inte vara galna pimax-170 grader eller vad de nu kör, men 120-130 horisontell FOV? Det hade varit trevligt.

Medlem

Väntar med att köpa VR headset till Metaverse är the place to be

Medlem
Skrivet av Najkan:

Den är absolut för dyr, max 5000 trodde jag faktiskt den skulle hamna på.

Det skulle den om svenska kronan inte var monopolpengar idag

eld
Medlem
Skrivet av FRULZ:

Garanterat. Hade nöjt mig med prestandan hos Quest 2, fast ≥ 500 GB lagringsutrymme. Mer krävande titlar använder man sin stationära dator till att driva. Så ser nog förbättrad inbyggd prestanda som en riktig förlust tyvärr.

I teorin så skulle det kunna gå att köra spelen i quest2 läge, med samma låga upplösning, och därmed så borde den få bättre batteritid.

Sen om de implementerat detta är ju en helt annan fråga.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Den är absolut för dyr, max 5000 trodde jag faktiskt den skulle hamna på.

Vänta på en rea eller att kronan stärks så att man kan köpa 1 dollar för ~8 kr, i stället för 11 kr. Räkna dock inte med att detta sker förrän om 2-3 år som tidigast., och då är det väl ändå dags för en Quest 4.

International
Man of Mystery
Skrivet av pazu:

Ingen bryr sig.

I guess I do.. beställde just ett headset, tack för tipset FZ!


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

International
Man of Mystery

Har för övrigt inga problem med batteritiden, jag stoppar bara en powerpack i bakfickan och drar en kabel till headsetet, sen kan man ju byta powerpack om man vill köra maratonlänge. Väntar också lite med deras "elite"-strap vilket jag tycker är ett jävla sätt egentligen, kostnaden att producera headsetet med den bättre strappen kan ju aldrig ens vara i närheten av den extra kostnaden de tar ut. Skicka med ett bra headstrap på en gång för det priset.

Som det nu är kommer jag hellre vänta tills https://www.bobovr.com/ släpper sin M3-strap


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Redaktör
Ponny

Är sugen, men lite väl pricey just nu för egen del (och får jobba på självinsikt – har spelat alldeles för lite PSVR2 för att motivera köp just nu).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

local dimming är ju en skärmteknologi. te.x finns det sådana skärmar med få zoner och sådana med väldigt många, jag har det på min nya IPS som i princip kan ge samma svärta som en OLED, men OLED är fortfarande bäst (använder inte local dimming zoner). Så nej, någon mjukvarulösning för detta går nog inte att låsa upp.

varför är egentligen 2 skärmar bättre?

jo man har hört att den ska vara lite mer balanserad nu, men från alla jag hört så säger de att de ändå tänker köpa 3:e parts strap till den för SÅ bra är den inte "default", dock bättre än Q2.

Jag tänker att Quest pro hade inte local dimming aktiverat utan det kom en uppdatering senare som aktiverade det, tänker att det kanske är samma med Q3.
Dom brukar göra så eftersom Meta öppnar funktioner med uopdateringar för man inte rensat alla buggar.
2 paneler är bättre för dom blir centrerade mot ögonen.
Är det en panel och man ligger på maxmåttet på Quest 2 så kan man se kanterna på skärmen i headsetet, dvs ens fov klipps av med en rät linje, vilket är riktigt störande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eld:

I teorin så skulle det kunna gå att köra spelen i quest2 läge, med samma låga upplösning, och därmed så borde den få bättre batteritid.

Sen om de implementerat detta är ju en helt annan fråga.

Right, men prislappen blir ju inte lägre för det... Inte fan betalar man 5k extra för större lagringsutrymme.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Är sugen, men lite väl pricey just nu för egen del (och får jobba på självinsikt – har spelat alldeles för lite PSVR2 för att motivera köp just nu).

Yes, det får du helt klart jobba på.
Dags att du tar dig i kragen och kommer igång nu!
Kanske lite No mans sky i eftermiddag nu när patchen har kommit?

12
Skriv svar