Sätt DITT betyg på Starfield!

Medlem

Nu lirade jag ju inte förbi de där berömda 12-15 timmarna då jag hade otroligt dålig tid med det innan jag gav upp. Det var dåligt optimerat, buggigt, var fulare än Fallout New Vegas och AI var hjärndöda. Man ska heller inte behöva lira ett spel 15 timmar innan det ska börja bli roligt. Cyberpunk må varit otroligt buggigt när de släpptes men de var iallafall kul från första minut och tycker man kan jämföra Cyberpunk ganska mycket med Starfield.
Musiken var jävligt bra även fall det känns som plagiat😅 Miljöerna gillar man också. Och att man kan plocka upp iprincip vad som helst.

Kanske ger de en andra chans om några år men just nu, 2/5.

Inaktiv

Mjaa, folk vet väl vad jag tycker här.
2/5.

Ett gammalt spel med ny fasad utåt.
Typ 5% teknisk utveckling sen Fallout 4.
Hemsk meny. Generisk story fylld med tropes, tror jag spelade samma story i Traveller när jag var 14. Inte särskilt snyggt. Fast travel simulator, skeppet behövs knappt. Allt är instanser. NPC's ser ut som fan. Flyter som skit i städer.
Ett poäng för Nasa-punkstilen och ett poäng för att det åtminstone gick att spela vid launch och det inte finns några microtransactions.. än.

Ingen på min Steam lista spelar det längre och 7 av 12 i min "gaming-grupp" gav upp rätt snabbt.

Medlem

4/5, det som väger upp är all variation i spelet gällande basbyggande, skills och övrigt.
Men där finns buggar och ibland känns dialogerna tråkiga eller onödiga just för tillfället. Där finns inget speciellt mål med att bygga en huvudbas, resurserna är så billiga att köpa ändå än att tillverka dem.
Sen till det gamla vanliga, grafik och animationer är föråldrade, visserligen förbättrade, men är det Skyrim eller ett spel från 2023 jag spelar? Hur kommer nästa Elder Scrolls se ut?
De verkar inte ta till sig kritiken sedan Skyrim att delar är föråldrade.

Medlem

3 egentligen, men 4 för jag älskar såna spel. dock levde det inte upp till hypen, precis som cyberpunk


signatur

//monster

Medlem

Spelet är 5/5 på det viktigaste. Att det är riktigt kul.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu lirade jag ju inte förbi de där berömda 12-15 timmarna då jag hade otroligt dålig tid med det innan jag gav upp. Det var dåligt optimerat, buggigt, var fulare än Fallout New Vegas och AI var hjärndöda. Man ska heller inte behöva lira ett spel 15 timmar innan det ska börja bli roligt. Cyberpunk må varit otroligt buggigt när de släpptes men de var iallafall kul från första minut och tycker man kan jämföra Cyberpunk ganska mycket med Starfield.
Musiken var jävligt bra även fall det känns som plagiat😅 Miljöerna gillar man också. Och att man kan plocka upp iprincip vad som helst.

Kanske ger de en andra chans om några år men just nu, 2/5.

Nu är ju smaken väldigt individuell och så även de buggar och optimeringen man upplever på just den hårdvara man väljer att spela på och personligen blev jag enormt besviken på CP2077, skulle nog kalla det för en av mina största besvikelser på senare tid. Någonting som däremot är intressant är dock att du anser att Starfield är fulare än New Vegas. Får man fråga vilka områden du syftar på då? Bethesda-spel är Bethesda-spel medelst alla deras tillkortakommanden men är det någonting jag uppskattar med Starfield är det väl att det är det mest buggfria och snyggaste av deras spel - åtminstone är min upplevelse hittills det. Däremot har jag pausat det då jag inte tycker att det är lika fängslande som TES 3/TES 4/TES 5/Fallout 3 men det visuella och tekniska har om något överraskat mig positivt.

Nu har jag bara googlat på Starfield/Fallout New Vegas och Character/Gun/House och därefter tagit en av träffarna på förstasidan så det är inte ett speciellt selektivt urval men även om jag tar av mig Starfield-brillorna kan jag inte för allt i livet se hur det är fulare än NV.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/Gt0FQ2tPYxl_z0UicqWz6hgtp80=/...

Tänker främst på miljöerna. Spelet känns närmare 2003 än 2023.

Aj, vilket spel är det? Skuggor finns inte? Starfield ultra settings ser så mycket bättre ut. Inte det snyggaste spelet kanske men bättre än så här.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

11/10! För mig bästa spelet sedan red dead 2. Det enda jag egentligen inte gillar är hanteringen av prylar. Tex att man inte ser tydligt vilken ammo det är slut på när man handlar. Men det är inte tillräckligt för att sänka mitt betyg.

Medlem

4/10 - Riktigt dåligt spel.

Medlem

Vad intressant, betygen spretar åt alla håll!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

efter ca 40 timmar ligger det just nu på en svag 4a för min del. Jag har dock mestadels roligt när jag spelar trots föråldrad grafik och tekniska missar.

Ambassadör
Xbox

Är inte klar på ett bra tag än, har runt 120h än så länge, så lite tidigt att sätta ett definitivt betyg. Men just nu en 5:a.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Är inte klar på ett bra tag än, har runt 120h än så länge, så lite tidigt att sätta ett definitivt betyg. Men just nu en 5:a.

Bara 120h? Alldeles för tidigt för betyg! En femma låter ju rimligt dock.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

3:a blir mer sugen på att spela Starcitizen. 4:a för ett bra fylle spel, en klunk för varje laddnings skärm.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Ambassadör
Xbox
Skrivet av alias:

Bara 120h? Alldeles för tidigt för betyg! En femma låter ju rimligt dock.

Haha, ja att det är för tidigt för mig att sätta definitivt betyg handlar mer om hur långt jag kommit i storyn etc. Jag hamnar konstant på sidospår, så jäkla skoj.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

4:a för ett bra fylle spel, en klunk för varje laddnings skärm.

Ja du, laddar ju snabbt med en gen4 M.2 så det blir några klunkar det..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu är ju smaken väldigt individuell och så även de buggar och optimeringen man upplever på just den hårdvara man väljer att spela på och personligen blev jag enormt besviken på CP2077, skulle nog kalla det för en av mina största besvikelser på senare tid. Någonting som däremot är intressant är dock att du anser att Starfield är fulare än New Vegas. Får man fråga vilka områden du syftar på då? Bethesda-spel är Bethesda-spel medelst alla deras tillkortakommanden men är det någonting jag uppskattar med Starfield är det väl att det är det mest buggfria och snyggaste av deras spel - åtminstone är min upplevelse hittills det. Däremot har jag pausat det då jag inte tycker att det är lika fängslande som TES 3/TES 4/TES 5/Fallout 3 men det visuella och tekniska har om något överraskat mig positivt.

https://assetsio.reedpopcdn.com/starfield-character-on-planet...

https://www.giantbomb.com/a/uploads/square_small/10/103881/17...

https://www.pcgamesn.com/wp-content/sites/pcgamesn/2023/08/st...

https://oyster.ignimgs.com/mediawiki/apis.ign.com/fallout-new...

https://dotesports.com/wp-content/uploads/2023/09/5a3d4bc1-2b...

https://moddropstorage.blob.core.windows.net/modicons/16/4980...

Nu har jag bara googlat på Starfield/Fallout New Vegas och Character/Gun/House och därefter tagit en av träffarna på förstasidan så det är inte ett speciellt selektivt urval men även om jag tar av mig Starfield-brillorna kan jag inte för allt i livet se hur det är fulare än NV.

Nu var väl jämförelsen med New Vegas kanske lite överdrivet och kanske inte helt seriöst men jag tycker absolut att det ser oldgen ut och till exempel NPC och fysik ser ut att vara ett spel som är 10 år gammalt. Vyer och fotoläge och sånt ser bra ut, absolut. Men det är ju inte superimponerande 2023. De flesta AAA-spel har snygga vyer.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Haha, ja att det är för tidigt för mig att sätta definitivt betyg handlar mer om hur långt jag kommit i storyn etc. Jag hamnar konstant på sidospår, så jäkla skoj.

Ja jag vet, sidospåren är de bästa:)


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Problemet är att jag aldrig skulle sätta betyg på mortal combat, för mig är det tråkigt. Men detta spel har inte samma effekt på människor.

Jag tror tid spelat kommer visa på att detta spel är extremt mycket bättre än snittbetyget visar på. Man är arg när man sätter 1/5, det finns ingen logik men detta spel är tydligen viktigt att ogilla för många 😎

Ambassadör
Xbox
Skrivet av alias:

Ja jag vet, sidospåren är de bästa:)

Visst är de! Ramlar ständigt över små till synes obetydliga Activities som ofta leder till långa, välskrivna sidequests. För att inte tala om all tid som man kan spendera på att bygga skepp och outposts... Riktigt kul.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Nu var väl jämförelsen med New Vegas kanske lite överdrivet och kanske inte helt seriöst men jag tycker absolut att det ser oldgen ut och till exempel NPC och fysik ser ut att vara ett spel som är 10 år gammalt. Vyer och fotoläge och sånt ser bra ut, absolut. Men det är ju inte superimponerande 2023. De flesta AAA-spel har snygga vyer.

Kan inte annat än att hålla med, kartaktärer och animationer ser inte så bra ut ofta. Beror nog på den uråldriga motorn de tycks hålla fast vid. Påminner om skyrim då man minst vill det. Men ibland ser det väldigt bra ut så det är ojämnt för att säga så. Som tur är så är det ett spel som inte är beroende av fantastisk grafik, spelet och storyn står på egna ben. Fantastiskt spel trots att det nog skulle mått bra av en spelmotoruppdatering. Det positiva är att man vet vad man får med stela karaktärer osv om man spelat skyrim o.s.v.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Bethesda-spel är Bethesda-spel medelst alla deras tillkortakommanden men är det någonting jag uppskattar med Starfield är det väl att det är det mest buggfria och snyggaste av deras spel - åtminstone är min upplevelse hittills det. Däremot har jag pausat det då jag inte tycker att det är lika fängslande som TES 3/TES 4/TES 5/Fallout 3 men det visuella och tekniska har om något överraskat mig positivt.

Alla är ju olika här, men för egen del hade jag gladeligen tagit ett spel som faktiskt såg ut som en 15 år gammal titel, knökfull med buggar, om det bara hade varit just fängslande.

Jag klockade runt 16 timmar i Starfield innan jag gav upp. Jag känner ingenting för det när jag spelar, vilket för mig är den kanske största synden som ett datorspel kan göra sig skyldig till. Det är ingenting i det som är direkt dåligt, men ingenting är heller särskilt bra. För mig är Starfield ett slätstruket, utspätt och mellanmjölkigt spel, och mina lediga timmar är alldeles för dyrbara för att slösa bort dem på ett spel som inte får mig att känna någonting. Jag kan ha överseende med många akuta brister och tillkortakommanden i ett spel såvida det finns någonting i det som är tillräckligt lockande. Och det tar emot ganska ordentligt att erkänna för sig själv att Bethesda, vars spel har format större delen av mitt spelintresse, har misslyckats fullständigt på den punkten.

Medlem

Detta var inget i min smak överhuvudtaget, Teleportering spel, Skulle kunna ha vart roligare om man fick lämna en planet utan loading screen, gå in i ett hus, loading screen, gå ned på en ny planet loading screen, fara från planet till planet och scanna, loading screen. Ta ett tåg i en stad, loading screen...... Ni fattar...

Jag kan ej hitta så mycket positivt med detta spel, Och håller med om att vissa grafiska grejor ser ut som något kattlådan har att bjuda på ibland.. nej en tumme ned får detta lir av mig.

Medlem

För mig är det på den här skalan 4/5 (~140 timmar in so far), och jag känner inte direkt för att djupdyka i varför - jag förstår sådana som absolut inte fastnar för det, och jag förstår sådana som älskar det.

Däremot tycker jag det grafiska är intressant att ta upp. Ibland tycker jag spelet ser rejält medelmåttigt ut, men ibland måste jag säga att jag blir riktigt imponerad. Stod på en måne förut och såg "solen" (well, stjärnan, vilken det nu var) sakta gå upp över klipp- och kraterkanter, och det slog mig hur vackert det faktiskt var. Andra gånger ser det ut som man gjort en scifi-mod till Fallout 4.

Estetiken däremot har överlag vuxit på mig, och det slår mig hur varierad och utarbetad den faktiskt är (sen är det å andra sidan rätt mycket som stör mig i designspråket - så väl det tekniska som estetiska, det är alldeles för mycket som är ologiskt i mina ögon) - Neon och Akila City är ju rätt extrema motpoler, exempelvis. Men båda har sina sidor som tilltalar mig skarpt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Avstod från att rösta då jag inte spelat det, är ett givet köp när det finns mer moddar ute och priset kanske hoppat ned ett hack.

Har haft otroligt roligt i Skyrim, Fallout etc. och vad jag kan läsa mig till verkar de hålla på det konceptet fast i rymden och det har varit ett vinnande koncept för mig hitintills så ser inte varför det inte skulle hålla i sig


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem

Fick bli en 4. Men är närmre en 5 än en 3


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Efter 40,7 timmar spelande så tröttnade jag på spelet. Tog mig 300+ timmar att tröttna på Skyrim konstigt nog... Starfield sjönk till en 3/5 för mig, spelet är för magert och ser inte ut som ett current-gen spel (PS5/XboxSX/PC). Avsaknaden av HDR och RT är bara en av många saker och rätt kass optimering, får för tusan bättre FPS i Cyberpunk 2077 nu på max med RT än vad jag får i Starfield som inte ens har RT. Dessvärre är ju inte bara det grafiska det enda att klaga på i Starfield (karaktärs modeller och animation ser hemska ut) men spelets main quest fångar inte, gjorde en del roliga side quest i alla fall under mina 40 timmar men inte mycket mer än så, största delen av tiden spenderade jag i skepp editorn vilket kanske inte är meningen med spelet men fann den delen att vara roligare än att utforska en massa tomma planeter som ser likadana ut. Bara det faktum att många av områdena som man kan åka till låt oss säga "Dungeons" är bara copy-paste drar ned känslan rejält i spelet. Samt alla dessa loading screens var och varannan minut och att spelet mer eller mindre blir en "Fast-travel simulator" eftersom att åka manuellt till planeter dessvärre blev urtrist då designen på hur man tar sig från planet till planet inte är särskilt involverande eller roligt gjort med upprepande encounters med pirater och "poliser"/kolonister som ger samma dialog varje gång. Dessutom kändes det som om mitt skepp många gånger stod helt still fast den rörde sig, var som om allt i rymden bara var segt och striderna kändes som vilket annat rymdspel som helst från 20 år sen. Spelet är ett ihop kok av många andra bättre rymdspel men glömmer helt att göra något eget eller nytänkande, spelet är exakt som vilket annat Bethesda spel somhelst, skitsamma om det är svärd eller pistoler det har liksom inte hänt något nytt på gameplay fronten hos Bethesda och dessvärre är det fortfarande efter när det kommer till grafik.

Medlem

Har blivit underhållen i 90 timmar vilket få spel lyckas med, och skrapar ändå i vissa aspekter fortfarande bara på ytan.

Tycker inkludering och woke tas lite väl långt för min smak, t.ex när bushmän som hämtade direkt från savannen leder stora statliga organisationer. Där rämnar kulissen för mig, även fast tanken att alla ska kunna känna sig representerade är vacker.

Det finns också väldigt mycket som tilltalar mig, som t.ex känslan och den stora variationen i skjutdon, karaktärsutvecklingen, dialogvalen som oftast lyckas fånga vad jag vill säga, och alla ärligt talat helt grymma sidouppdrag.

En gedigen 4 i betyg med chans på 5 om det fortsätter lika bra.

Medlem

4/5. Starfield ligger på samma nivå som Red Dead Redemption 2, Witcher 3, Cyberpunk 2077 etc tycker jag. En klassiker väl värd över 100h speltid.

Medlem

3/5
Det finns glimtar av Bethesda magi men det överskuggas av medelmåttiga animationer, berättande och drösvis med laddningstider.

Skriv svar