Capcom-boss tycker prislapparna på deras spel är för låga

Robot
Capcom-boss tycker prislapparna på deras spel är för låga

Nästa företag att höja sina spelpriser?

#capcom


Medlem

Mycket vill ha mer... vilken shock.

Geeks Gaming

Jag förstår hur man menar och kan hålla med i sak.
Med det sagt så haltar jämförelsen en del.

Om man tar Super Mario Bros. som exempel, det mest sålda NES-spelet någonsin(?) så sålde det ca 40 miljoner exemplar (en del bundlat såklart).

De mest sålda spelet till pc ligger mellan 75 miljoner exemplar (PUBG) upp till 238 miljoner (Minecraft).

Potentialen för försäljning idag jämfört med 35 år sedan är som natt och dag samtidigt som att priset inte följt valutor och liknande.
Personligen så hade jag gladeligen betalt uppemot 800-900:- för spel som hade motsvarat kvalitén, innovationen och spelglädjen som motsvarande storsäljare erbjöd för 35 år sedan.

Det finns ju en anledning till att jag återvänt till spel som Link to the past mfl år efter år, till skillnad från t.ex dead rising 4 eller mega man 11 🤷‍♂️

Medlem

Spelmarknaden är cirka 100 gånger större än de var under Famicoms (NES:ens) tid

Medlem

Gör som rockstar ryktas göra med nästa GTA, sätt en prislapp på 1500kr... lool.

Medlem

"Capcom Achieves Record-High Net Sales and Sixth Consecutive Year of Record-High Profits

Capcom Co., Ltd. today announced that in its consolidated business results for the fiscal year ended March 31, 2023, net sales were 125,930 million yen (up 14.4 % from the previous fiscal year), operating income was 50,812 million yen (up 18.4 % from the previous fiscal year)

Moving forward, for the fiscal year ending March 31, 2024, Capcom anticipates net sales of 140,000 million yen and operating income of 56,000 million yen, which would result in eleven consecutive years of operating income growth and seven consecutive years of record high profit at all levels."

https://www.capcom.co.jp/ir/english/news/html/e230510b.html

Ser ut som att allt rullar på bra med gott om vinst för Capcom även med nuvarande spelproduktioner och priser.

Medlem

Man är van att se konsolspel dyra men gillar inte att PC spel har blivit så jäkla dyra nu även. 70 Euro ligger många nya spel på Steam.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Man är van att se konsolspel dyra men gillar inte att PC spel har blivit så jäkla dyra nu även. 70 Euro ligger många nya spel på Steam.

Fast samtidigt är nog spelen ändå billigare idag än förr i dåtidens penningvärde.

Testpilot

Och jag kan tycka att spel är alldeles för dyra givet att produkten sällan upplevs klar förrän något år efter lanseringen skett. För att inte tala om alla möjliga betalda extratillägg som ska mjölkas in i spelen.

Okej, jag köper det hela till en viss grad:
Spel är alldeles för billigt, som princip, om man utgår från basspelpriset i förhållande till inflationskurvan.

Men jag gråter då inte å utgivares vägnar, de gör ändå mångmiljardvinster och rekordomsättning/vinst, år på år. Jag kanske hade funnit det oroväckande och smått tragiskt om studios började gå omkull till höger och vänster, men så är då inte fallet ens i närheten. Och med tanke på hur många utgivare bedriver sin verksamhet, då kan jag t.o.m. anse att de flesta spelen idag borde vara gratis för basutgåvan.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Gör som rockstar ryktas göra med nästa GTA, sätt en prislapp på 1500kr... lool.

Tja, varför inte? Är man i en position där man kan ta ungefär hur mycket som helst och ändå bli avgudad av miljontals fans så är det bara att gratulera.

Medlem

Personligen tycker jag det är för dyrt med spel nu. Hoppar flera titlar pga av det. Vem förlorar mest på det i längden? Istället för att förboka 3 spel nu. Så väntar jag på betyg. Det med högst blir det. De andra väntar jag att köpa på nästa REA. Vad vinner studios på det?
De höga priserna gör väl även att vinna eller försvinna för spel studios ökas med. Är det billigare, köper fler spelen och därmed högre vinst? Kanske min logik som är OFF?

Medlem

Dunno, ja tycker personligen Räntan på lånen, Elpriserna å matpriserna har dubblerats senaste 3 åren, å ja kan garantera att lönen inte gjort det, sen på 90 talet har ja för mig att ett spel kostade runt en 400kr, så ja vet inte om 700 e så mycket idag tbh, om du jämför underhållning per timme tex emot bio som kostar en vad, 300kr? för en 2 timmar underhållning? Så kan du få bra mkt mer underhållning per timme för 700, då vissa spel kan hålla ett antal 100 timmar
Men visst hoppar man mer spel idag pga priserna, men 95% av sakerna som släpps är ren skit oxå

Medlem

direkt köper spel som jag "bara måste ha" vilket är väldigt få, sedan köper jag intresserad men inte fantatisk spel på rea något år efter spelet har släppt allt innehåll och är patchat. Floppar spelet så fixar de ju inte spelen alltid, och då vet man det. Egentligen bara fördel att ligga ett år efter med releaser.

Då har eventuella Epic spel kommit på Steam, färdig patchade, och all dlc inkluderad. Win, Win.

Medlem

Jag köper alldeles för många spel idag.....så dom får gärna bli lite dyrare. Hoppas att kvaliteten blir bättre samtidigt.

ELF
Medlem

Ptja, höj priserna ni. Är ju inte som att man måste köpa spelet direkt när det släpps.
Jag har blivit lite visare med åren och har inga problem med att vänta på färdiga spel med allt tillbehör och dessutom lägre priser.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Sista bossen?

Medlem

Luften är fri.

Medlem

Capcom är rätt bra på att sänka priset på sina spel, deras spel är märkbart billigare efter två år. Så om dom vill ha högre pris när spelet släpps är inget jag har något problem med, jag kan vänta.

Medlem

Har man inte råd med att ge en hundring extra för ett spel man verkligen vill köpa finns det nog annat i livet man ska se över.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Gör som rockstar ryktas göra med nästa GTA, sätt en prislapp på 1500kr... lool.

RDR2 kostade väl redan över 1000Kr, ifall man skulle ha alla uppdrag?

"Red Dead Redemption 2: Ultimate Edition levererar allt Story Mode-innehåll som finns i Special Edition plus ännu fler bonusar till Red Dead Online.

Exklusivt Story Mode-innehåll:
• Bank Robbery-uppdrag och gömställe"

Så över 1000Kr För "hela spelet" har de redan provat.
GTA 6 Kanske innehåller en mer omfattande variant med fler uppdrag och speciella hide-outs?

Ligger på 1050Kr nu, till och med.

Skrivet av Tanktyr:

Dunno, ja tycker personligen Räntan på lånen, Elpriserna å matpriserna har dubblerats senaste 3 åren, å ja kan garantera att lönen inte gjort det, sen på 90 talet har ja för mig att ett spel kostade runt en 400kr, så ja vet inte om 700 e så mycket idag tbh, om du jämför underhållning per timme tex emot bio som kostar en vad, 300kr? för en 2 timmar underhållning? Så kan du få bra mkt mer underhållning per timme för 700, då vissa spel kan hålla ett antal 100 timmar
Men visst hoppar man mer spel idag pga priserna, men 95% av sakerna som släpps är ren skit oxå

Fast biograferna har väl inte gått sådär jättebra på senare tid? Tänker då att dem är lite för dyra för vad som erbjuds. Inte deras fel, för det kostar väl, produkten kanske inte är tillräckligt bra för att kunna öka i värde i den takten som dem vill.

Medlem
Skrivet av deezel:

Mycket vill ha mer... vilken shock.

Är det spelarna eller företagen du menar?

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Hoppas att kvaliteten blir bättre samtidigt.

Jag tror inte för en sekund på att kvaliteten skulle öka om priset blev högre.

Skrivet av Sillgam:

Har man inte råd med att ge en hundring extra för ett spel man verkligen vill köpa finns det nog annat i livet man ska se över.

Så är det ju kanske. Personligen förstår jag dock inte de som står bakom en prishöjning (bortsett från kostymnissarna på spelföretaget i fråga såklart) med motiveringen att det inte hänt speciellt mycket med priset när företagen samtidigt gör megavinster kvartal efter kvartal. Vart ligger logiken i att stå bakom något sånt som spelare när man inte gynnas alls av det?

Medlem

Personligen så var det väldigt sällan jag köpte ett spel till fullt pris redan innan prishöjningen, senast var nog Elden Ring för runt 500 spänn.

Jag kan inte motivera för mig själv att lägga 800kr eller mer för ett nytt spel. Efter några månader har priset ändå sjunkit med åtminstone halva priset.

Tror att spelföretagen skjuter sig själva i foten. Fler spel hamnar på prenumerationstjänster som i sin tur pressar ner priserna för att få fler kunder. Det blir samma scenario som musikindustrin har gentemot Spotify, eller filmbolagen mot Netflix.

Medlem

Finns ju en enkel lösning som sparar på plånboken, köp spel när det har gått nått år eller flera efter release dagen. Spelen kan bli bra mycket billigare under diverse reor och i många fall e spelet bättre genom patchar när man väl köper det 80% billigare. Ännu enklare att vänta när man sen innan har en välfylld backlog

Medlem
Skrivet av Tanktyr:

Dunno, ja tycker personligen Räntan på lånen, Elpriserna å matpriserna har dubblerats senaste 3 åren, å ja kan garantera att lönen inte gjort det, sen på 90 talet har ja för mig att ett spel kostade runt en 400kr, så ja vet inte om 700 e så mycket idag tbh, om du jämför underhållning per timme tex emot bio som kostar en vad, 300kr? för en 2 timmar underhållning? Så kan du få bra mkt mer underhållning per timme för 700, då vissa spel kan hålla ett antal 100 timmar
Men visst hoppar man mer spel idag pga priserna, men 95% av sakerna som släpps är ren skit oxå

Förutom N64, standardpriset där var 699kr. Och några kartonger där det står 799kr på till och med.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Så är det ju kanske. Personligen förstår jag dock inte de som står bakom en prishöjning (bortsett från kostymnissarna på spelföretaget i fråga såklart) med motiveringen att det inte hänt speciellt mycket med priset när företagen samtidigt gör megavinster kvartal efter kvartal. Vart ligger logiken i att stå bakom något sånt som spelare när man inte gynnas alls av det?

Jag vill att allt ska vara gratis. Men så funkar inte världen tyvärr. Vad anser du att vi ska göra för att sänka priset på spel? Du tycker inte att vi ska acceptera detta så jag antar att du har en plan.

Inaktiv
Skrivet av Tanktyr:

Dunno, ja tycker personligen Räntan på lånen, Elpriserna å matpriserna har dubblerats senaste 3 åren, å ja kan garantera att lönen inte gjort det, sen på 90 talet har ja för mig att ett spel kostade runt en 400kr, så ja vet inte om 700 e så mycket idag tbh, om du jämför underhållning per timme tex emot bio som kostar en vad, 300kr? för en 2 timmar underhållning? Så kan du få bra mkt mer underhållning per timme för 700, då vissa spel kan hålla ett antal 100 timmar
Men visst hoppar man mer spel idag pga priserna, men 95% av sakerna som släpps är ren skit oxå

Kör du pris för använd timme för glasflaskor också? Strumpor? Satan vad dyra de skulle bli. Folk måste sluta göra det exemplet hela tiden.

Prissättning baseras inte på det utan på andra variabler och folk borde lära sig hur det fungerar.
Det finns en apotekskedja som enbart lägger +10% påslag på alla sina varor.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Kör du pris för använd timme för glasflaskor också? Strumpor? Satan vad dyra de skulle bli. Folk måste sluta göra det exemplet hela tiden.

Prissättning baseras inte på det utan på andra variabler och folk borde lära sig hur det fungerar.
Det finns en apotekskedja som enbart lägger +10% påslag på alla sina varor.

Speltid, kostnad och om du tror du kommer ha kul tycker jag är en oerhört vettig variable att ha med när man ska köpa och utvärdera spel, och så arbetar jag. Anledningen är att det låser upp mig och engagerar mig en tid framöver som gör att jag inte är intresserad av att köpa andra spel förr ens jag känner att jag är klar med det nuvarande.
Med kul inför köp: Har det här spelet fått bra kritik? Liknar det andra spel som du älskar? Passar spelet din nuvarande livssituation? Kommer du engagera dig i spelet en tid framöver?Spel såsom Elden Ring, Witcher 3(som jag köpt 2 gånger, klarat det 4 gångar) och Baldurs Gate 3 är sådanna exempel som gjort att jag inte handlat eller är intresserad av andra spel överhuvudtaget när jag är engagerad i dem.

Ett annat misslyckat exempel är Diablo 4 som jag tröttnade hyffsat snabbt på, så sålde det vidare för 400 kronor. Eftersom jag sålde vidare det för 400 så kände jag inte så stor förlust i mitt köp.

Spel såsom Stray skulle jag aldrig vilja köpa, eftersom speltiden bara var en 3 timmar och spelet var helt okej, inte mer än så. Så det spelet lånade jag istället för att köpa.

För min del är det viktigt att tänka i dem banorna. Det har gjort mig mer ekonomisk men inte snål samt min spelupplevelse har ökat exeptionellt, samt jag slipper ha spel hemma som bara står och snedkollar på en och säger lite då och då: "Va jag inte värd mer än det här...?"

Det funkar bra för mig och andra kanske vill köpa 1-2 spel i månaden med ans jag nöjer mig med att köpa ett par spel om året.

Människor värderar olika saker i livet. Kan informera om att mina strumpor har mindre kostnad per timme än spel, glasflaskans innehåll är det jag värderar och inte glaset i sig, eller leker du med spelförpackningar lika mycket som spelet? En flaska vin för flera hundra från Bolaget kan ge en smakupplevelse man har med sig flera år framöver, lätt värt den upplevelsen.

Medlem

Man bekämpar inte inflation genom att höja priserna, man höjer bara vinstmarginalerna

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Kör du pris för använd timme för glasflaskor också? Strumpor? Satan vad dyra de skulle bli. Folk måste sluta göra det exemplet hela tiden.

Prissättning baseras inte på det utan på andra variabler och folk borde lära sig hur det fungerar.
Det finns en apotekskedja som enbart lägger +10% påslag på alla sina varor.

Neh fan, men ja skulle aldrig köpa ett spel som har en 4 timmars innehål för 700kr, hinner inte sätta mig in i det innan det är över, ska minst va 30 tim,helst närmare 100 för att det ska vara ide för mig i alla fall

12
Skriv svar