Capcom-boss tycker prislapparna på deras spel är för låga

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag vill att allt ska vara gratis. Men så funkar inte världen tyvärr. Vad anser du att vi ska göra för att sänka priset på spel? Du tycker inte att vi ska acceptera detta så jag antar att du har en plan.

Självklart kan inte allt vara gratis men det var ju inte det jag menade heller. Jag skrev inget om att sänka priset på spel utan ifrågasätter mer varför ett företag måste höja bara för att när de ändå gör väldigt stora vinster och ställer mig ännu mer som ett frågetecken till konsumenter som hejar på det.
Sen så kan man väl få ha en åsikt utan att ha en fulländad plan för hur hela affärsmodellen ska göras om? Eller har du lösningar på allt du ifrågasätter?

Medlem

jag tycker spel är alldeles för dyra. ska du köpa digitalt t.ex ligger de oftast på 849kr. när det väl är rea på spelen är det oftast någon form av Deluxe edition som ändå kommer kosta en 700kr. jag har inget emot att spendera 500-600kr på ett spel om jag verkligen vill ha det. men då blir det oftast ett spel Max två om lönen blev bra och man inte har andra utgifter som måste betalas. Fysiskt kanske du kommer undan billigare ibland. men även där är priserna lite för dyra i min smak.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Jag vill att allt ska vara gratis. Men så funkar inte världen tyvärr. Vad anser du att vi ska göra för att sänka priset på spel? Du tycker inte att vi ska acceptera detta så jag antar att du har en plan.

Första dom kan göra e ju å sluta betala VDs å skit flera 10 tals miljoner i lön, ingen som är värd dom pengarna

Medlem

Allt hadlar om att säga det nog många ggr till slut blir det accepterat som @sillgam gjort ochbaccepterar och försvarar tom.

Det är ytterst få spel som är värda dom höga priserna vid release


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Har man inte råd med att ge en hundring extra för ett spel man verkligen vill köpa finns det nog annat i livet man ska se över.

För egen del handlar det inte om att "ha råd" eller ej, utan snarare vad får jag för denna extra hundralapp som betalande konsument?

Om det är samma trasiga produkt, som är fylld till bredden med "extra innehåll" första dagen på lansering.. Ja, då är jag inte speciellt sugen på att betala mer heller. Utan då väntar jag på en rea eller avstår spelet helt istället.

Annat vore det om kvalitén blev bättre eller om allt färdigt material faktiskt började ingå direkt vid köpet. Men så blir det mest troligen inte. Utan detta är bara retorik för att aktieägare ska stoppa sin fickor med desto mer slantar.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Tanktyr:

Neh fan, men ja skulle aldrig köpa ett spel som har en 4 timmars innehål för 700kr, hinner inte sätta mig in i det innan det är över, ska minst va 30 tim,helst närmare 100 för att det ska vara ide för mig i alla fall

Själv tycker jag det är jobbigt om ett spel är över 10 timmar långt 😅

Medlem

Med höjda priser så kommer också mer höjda pirateflaggor!

Medlem

Capcom-boss ser ett tydligt samband mellan höjda spelpriser och höjd bonus.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag förstår hur man menar och kan hålla med i sak.
Med det sagt så haltar jämförelsen en del.

Om man tar Super Mario Bros. som exempel, det mest sålda NES-spelet någonsin(?) så sålde det ca 40 miljoner exemplar (en del bundlat såklart).

De mest sålda spelet till pc ligger mellan 75 miljoner exemplar (PUBG) upp till 238 miljoner (Minecraft).

Potentialen för försäljning idag jämfört med 35 år sedan är som natt och dag samtidigt som att priset inte följt valutor och liknande.
Personligen så hade jag gladeligen betalt uppemot 800-900:- för spel som hade motsvarat kvalitén, innovationen och spelglädjen som motsvarande storsäljare erbjöd för 35 år sedan.

Det finns ju en anledning till att jag återvänt till spel som Link to the past mfl år efter år, till skillnad från t.ex dead rising 4 eller mega man 11 🤷‍♂️

Jag kan hålla med. Tyvärr så är ju höjda priser allt annat än en garanti för bättre spel. Snarare har det en töjande effekt på utgivarnas fickor...större kräver ännu mer att fylla.
Jag köpte D4 (till frugan, men var för svag för att stå emot själv) för tjoande 1080 kr. Det var utan konkurrens det sämsta spellöpet jag gjort genom tiderna. Jag orkade spela upp en lvl 50 Sorc innan, och en Druid...var det till lvl 72 i säsong1?
Sedan bytte jag ut skiten mot något så otippat som Fortnite som gett mig sju resor mer nöje. Helt olika spel, men där Blizzard gör allt fel gör Epic helt rätt, med ett bra Battle Pass...för ett gratis spel.

Jag har haft mina stunder med Blizzard, men ingenting annat än ett mirakel kommer få mig att köpa en till produkt från dem.

Medlem

Bättre löner för utvecklarna är ett nobelt ändamål.

Undrar bara om de pengarna skulle kunna komma någon annanstans ifrån, inom företaget, istället för från konsumenterna? 🙃

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För egen del handlar det inte om att "ha råd" eller ej, utan snarare vad får jag för denna extra hundralapp som betalande konsument?

Om det är samma trasiga produkt, som är fylld till bredden med "extra innehåll" första dagen på lansering.. Ja, då är jag inte speciellt sugen på att betala mer heller. Utan då väntar jag på en rea eller avstår spelet helt istället.

Annat vore det om kvalitén blev bättre eller om allt färdigt material faktiskt började ingå direkt vid köpet. Men så blir det mest troligen inte. Utan detta är bara retorik för att aktieägare ska stoppa sin fickor med desto mer slantar.

Vilka spel förtjänar en extra hundring enligt dina krav?

Testpilot
Skrivet av Sillgam:

Vilka spel förtjänar en extra hundring enligt dina krav?

Kan inte säga att jag har speciellt höga krav, men:

  • Jag förväntar mig att spelet fungerar lika bra på PC-porten som för konsolvarianten (inom rim och reson, med hänsyn till variation av hårdvara som kan uppstå.

  • Jag förväntar mig att allt färdigt innehåll finns tillgängligt dag 1 ska följa med basspelet, inte som en DLC eller annars utökad kostnad i efterhand (igen, day 1 DLC - det ska inte vara en grej).

  • Jag förväntar mig att online-spel tar höjd och på riktigt testar sin serverinfrastruktur inför en lansering. Med det menar jag att jag åtminstone får sitta i en kö och inte krascha ut stup i kvarten första dagarna/veckan (praktexempel i närtid är New World / Payday 3).

  • Jag förväntar mig att spelet inte har konstanta spelbrytande buggar eller allehanda problem som påverkar de framsteg som görs i spelet (praktexempel på detta är CP2077 vid lansering, men även nu med patch 2.0 som kraschar närsom på båda min datorer och för alla mina vänner, vilket resulterar i att autosave/quicksaves ibland blir korrupta).

Kort sagt det jag förväntar mig är en färdig och komplett produkt, varken mer eller mindre. När inte detta kan uppnås redan idag, då ser jag inte någon poäng som konsument att betala mer heller.

Att diskutera dessa saker med Gamers är minst sagt frustrerande emellertid, speciellt när det berör ämnen likt det artikeln handlar om. Det är inte som att någon normalt funtad som skulle anse att det vara okej att gå in på ICA och köpa ett paket med müsli, som sedan visar sig vara halvt dålig och i botten ligger det en lapp som säger "russin kommer på posten vid senare tillfälle" eller "betala extra vid utcheckning för yoghurt-bitar".

Men det händer gång på gång när det kommer till acceptansnivån och vad folk är villig att svälja när det kommer till spel, av någon anledning.

-----------------------------------

Och om du nu vill ha ett konkret exempel på ett spel jag utan tvekan skulle betala en hundring extra för: Soulstone Survivors.

Det är ett spel jag nu lagt ca. 60 timmar i. Inte en enda gång har jag kraschat eller fått en bugg som förstört min spelstund. Prestandan är god i de allra flesta situationer och på en myriad av hårdvara som jag testat spelet på; AMD, Nvidia eller Intel har kvittat.

Det finns absolut inte en enda sak att spendera mer pengar på, utan jag har fått ett komplett spel direkt (trots att det marknadsförs som Early Access). Jag har fått en stor expansion helt gratis, som lagt till flera klasser, runor och allehanda andra system till spelet - detta var inte förväntat, utan bara en välkommen bonus.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Om nu företaget inte blöder pengar vilket det verkligen inte gör, så kan capcom hålla käft!
Dom har råd att pynta utvecklare mer, om dom nu skulle vilja och det är där skon klämmer.

Bara att läsa några årsrapporter.

12
Skriv svar