Microsoft har sneglat på att köpa Nintendo och Valve

Medlem
Skrivet av Ender:

Men hade du gillat ett Zelda med mikrotransaktioner fragmenterat i en massa DLC'er och expansioner som mjölkar varumärket torrt?

Ja, gärna...

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Hela anledningen till att Vavle jobbar så aktivt på att få igång PC gaming på Linux, är just för att han inte litar på Microsoft. Det garderar Vavle emot att Microsoft skulle göra ett försök på att ta över med exempelvis Microsoft Store på Windows.

Hade Gabe Newell litat på Microsoft så hade vi inte haft Steam Deck idag, både den och Steam Machines var ju i princip sätt att motivera pengarna de pumpade in i Proton och Linux... allt för vad Microsoft kunde potentiellt göra. Om inte det visar hur de ser på MS så vet jag inte vad.

Och citatet där han säger han litar på Microsoft vad gäller uppköp, det handlade om Call of Duty specifikt - där han igen, inte ville ingå ett avtal med Microsoft, utan istället avböjde på det vänligaste sättet han kunde.

Gäller inte samma sak CoD, det är väl världens största spel(förutom till telefoner?) och MS kan väl dra bort det från konkurrenternas plattform när som helst ifall de känner för det? Menar då att spelet borde dra in rätt mycket pengar för Valve/steam också.

Men visst, skulle Microsoft på något sätt lyckas förbjuda Steam på Windows så skulle det inte se så ljust ut för Valve. Men är det ens möjligt idag?

Jag tror mer att det handlar om att Valve vill ha ett eget ekosystem och då vill dem såklart inte bidra till samt ge av sina marginaler till Microsoft. Steam Deck skulle förmodligen kosta 500Kr mer och ge mer kontroll till Microsoft, de vill såklart styra sin egen plattform och ekosystem.

Jag har i alla fall inte sett några tecken på att de inte kommer överens med Microsoft, men för ekonomi och stabilitet så vill de såklart kunna styra över sina system och produkter själva. När det kommer till Steam machines så är det ju samma där, varför betala 500Kr(eller vad MS nu vill ha per windows) till MS? MS vill väl inte heller hjälpa till andra plattformar när de har sin egen.

Finns det några uttalanden eller liknande som pekar emot att Valve ogillar Microsoft? Jag kan såklart ha missat något här.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Betalar gärna några kr extra för att slippa böket med massa olika tjänster, hade gärna haft allt på samma ställe även när det gäller film/serier. Tycker man det är för dyrt är det ingen som tvingar en att betala, bara säga upp tjänsten.

Sant, det är ju ingen som tvingar dig att göra det du tycker är roligt, bara att tycka någonting annat är roligt...

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det största problemet här är ju att folk blir upprörda över att en snubbe skickat ett Mail om att Nintendo skulle vara det absolut bästa att gå samman med, som en önskedröm. Finns ju inget konkret alls att det var påväg att hända eller att det var mera än en önskan. Och att alla utgivare önskar att dom hade Nintendos spel är ju bara naturligt. Så många som ska skrika och klaga på något som inte kommer hända eller ens varit nära att hända.

Mailet visar två saker:
1. Microsoft har en vilja/önskan/ambition (kalla det vad du vill) som sträcker sig längre än till bara ActiBlitz, något som inte borde komma som en överraskning för någon.
2. MS har tillräckligt med kapital för att få sina önskningar och ambition att bli verklighet.

Konkurrensmyndigheter gör rätt i att reagera på köpet, och det här mailet är bara en liten pusselbit i mängden som förklarar varför.

Skrivet av gundemannen:

Att dom köper acti-Blizz är annorlunda av flera skäl, som tex att dom själva försökt sälja till flera parter men Microsoft var dom som gav bäst bud.

Så, du menar att MS ville köpa...för att de bjöd högst? Phu, skönt, här var jag orolig för att de försöker dominera spelmarknaden.

Medlem
Skrivet av Ender:

Så, du menar att MS ville köpa...för att de bjöd högst? Phu, skönt, här var jag orolig för att de försöker dominera spelmarknaden.

Alltid trevligt att skriva med någon som inte läser det man skriver och hittar på ett litet otrevliga svar utifrån något annat

Skriv svar