Steam Deck-rea igen – 10-20 procent rabatt

Robot
Steam Deck-rea igen – 10-20 procent rabatt

Valve firar Steams 20-årsjubileum.

#steam-deck, #valve


Medlem

Euron är ju dock så pass hög nu att det knappt känns som rabatt jämfört med när den släpptes


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.


signatur

subterranean homesick alien

Redaktör
Skrivet av Anton Q:

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.

Jag testade den för FZ (lånade en av Swec-Jonas) och blev så såld att jag sen köpte en. Grymt trevlig maskin: lätt att använda, och ändå flexibel om man vill pyssla. En bärbar spel-pc snarare än pc-Switch. Inte optimal för mus/tgt-spel, och inte för de allra tyngsta pc-spelen, men annars kalas.


signatur
Medlem

Någon som kopplat deck till TV eller monitor?
Borde väl vara rätt smidigt, även om inte 720P eller vad den nu orkar med inte är lika högt som vanlig spel PC.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.

Nä. Inte värt det. Jag ångrar köpet

Varit nyfiken många gånger, men verkar inte speciellt bra för FPS-spel, eller?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Redaktör
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Varit nyfiken många gånger, men verkar inte speciellt bra för FPS-spel, eller?

Njae, den har ju liten skärm och gamepad-styrning default så bättre fps-alternativ finns. Men för stillsammare spel, plattform mm är den finfin. Perfekt för Dave the Diver t ex.


signatur
Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.

Jag köpte en till mig och en till sambon nu i somras under rea. Det är första "konsolen" jag köpt sedan ps3/wii. Vi har dem som komplement till PC och än så länge är vi nöjda.

*Kontrollen, när det kommer till hårdvaran, tilltalar mig. Mjukvaru-inställningarna man har är ypperliga; finns mängder av layouts och sätt att ställa in så det passar mängder av spel, även när de inte är "verified" (jag skall erkänna att jag bara testat på två spel; funkade bra).
*Prestandan är godkänd för spel som inte är så betungande. 2d platform har det funkat extremt bra på. När jag testade 3d så upplever jag att batteriet går åt väldigt snabbt.
*Komplement till PC. Den kommer aldrig kunna ersätta en stationär.

Jag har några äldre spel som jag inte kan få igång på min stationära, som (förutom meckande med kontrollerna) gick igång direkt på Steam Deck:en. Det var en oväntad fröjd (Psychonauts; jag är ett fan av Tim Schafer's titlar, så skoj att få testa det så här ~20 år senare)

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.

Fungerar riktigt bra.
Inte som herrn påstog innan deck släpptes att den kommer floppa för att utvecklare måste utveckla för den enkom och ingen kommer göra det


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

eld
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Varit nyfiken många gånger, men verkar inte speciellt bra för FPS-spel, eller?

Beror helt på om man är van vid fps på konsol, om man är så är det ju exakt samma.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.

Jag anser det vara det bästa hårdvaruköpet jag gjort de senaste 15 åren. Jag spelar mer på den än på min dator och ps5a idag lol.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.

För mig som småbarnsförälder är den fenomenal. Quick resume är riktigt gött. Jag skulle tro det går går hyfsat med tanke på hur många konkurrenter nu vill ha del av marknaden.

Ändock hade jag gärna pröjsat lite mer för en ljusstarakare och mer högupplöst skärm, bättre prestanda och batteri. Men går inte att få allt. Tycker den funkar bäst för 2D spel men körde igenom wolfenstein II The new colossus och det gick galant.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hur bra gåre för dejk egentligen?`

Ingen konkret data på det eller?

Ni som har den.. Funkar det schysst eller?

Har inte tagit temp på denna alls sen den släpptes.

Om man kollar Tradera så säljs det en del för ca 4000kr men väldigt få med egen installerad 1TB SSD så kanske de som uppgraderat har tillräckligt kul med den? Eller så säljer de SSD:n löst.

Själv väntar jag på Steam Deck 2 om den får OLED eller LED med markant bättre färgrymd, samt blir rejält mindre och lättare med bättre batteritid.

Kanske Valve släpper en biffig Steam Deck Max/FatDeck och en svagare Steam Deck Slim/SlimDeck/MiniDeck

Medlem
Skrivet av Famipan:

Om man kollar Tradera så säljs det en del för ca 4000kr men väldigt få med egen installerad 1TB SSD så kanske de som uppgraderat har tillräckligt kul med den? Eller så säljer de SSD:n löst.

Själv väntar jag på Steam Deck 2 om den får OLED eller LED med markant bättre färgrymd, samt blir rejält mindre och lättare med bättre batteritid.

Kanske Valve släpper en biffig Steam Deck Max/FatDeck och en svagare Steam Deck Slim/SlimDeck/MiniDeck

Steam deck 2 kommer inte släppas fören prestandan kan ge en markant skillnad mot nuvarande.
Sen kanske det kommer en ny rev med oled skärm osv men samma prestanda, det vet man inte.
Ang det här med batteritid.
Det kommer du troligtvis aldrig bli nöjd med.
Se det så här.
Kommer det en ny kraftfullare steam deck, kör du då max prestanda så länge det går med kortare livsläng eller kan du tänka dig sänka för att få dubbelt så lång batteritid ?
Är svaret 1 kommer du som sagt aldrig vara nöjd med batteritiden.
Svarar du 2, tja då är det möjligt redan nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Steam deck 2 kommer inte släppas fören prestandan kan ge en markant skillnad mot nuvarande.
Sen kanske det kommer en ny rev med oled skärm osv men samma prestanda, det vet man inte.
Ang det här med batteritid.
Det kommer du troligtvis aldrig bli nöjd med.
Se det så här.
Kommer det en ny kraftfullare steam deck, kör du då max prestanda så länge det går med kortare livsläng eller kan du tänka dig sänka för att få dubbelt så lång batteritid ?
Är svaret 1 kommer du som sagt aldrig vara nöjd med batteritiden.
Svarar du 2, tja då är det möjligt redan nu.

Det är sant som du säger att strömförsöjningen går att anpassa reda nu genom att köra på lägre klockfrekvens och lägre grafikinställningar.

Men att SD2 drar mer energi är väl inte säkert? Om chip är på lägre nm så drar samma resurser mindre ström. Men om man kör med standsrdgrafikinställmimgar för SD2 (som kanske höjs från medium till high) så blir det förstås ingen vinning på batterifronten.
Jag kör alltid PC i minst 60fps på lägre inställningar så jag tror SD2 kan dra mindre ström än SD gör om man pillar med inställningarna.
Hoppas att SD2 fortsätter med 720p (eller vad det är för native upplösning på skärmen) och sparar in på prestandan där, annars skalar jag nog ned själv till 720p, 800p eller 900p i tyngre 3D-spel.

Mitt största problem med nuvarande SD är dess storlek samt att skärmen har bristande färgvalitet.
Hoppas som sagt även på en lättare och mindre variant.
Prestandan kan vara samma som idag t o m då jag ändå mest vill ha den till indie-spel.

Medlem

Hur väl fungerar Steam deck om man kör den ansluten med dock till en TV och kör 4K (Lg c1 tv)? Läst att det är rekommenderar att dra ner upplösning till 1080p eller till och med 720p, men det är inte aktuellt.

4K eller inte alls för min del. Men sugen på Steam deck då jag föredrar soffhäng när jag spelar framför kontorsstol, tangentbord och vanlig dator. Men jag vill också ha bästa möjliga grafik som min TV kan leverera.

Så därför undrar jag lite hur bra den faktiskt dockad till en 4K-TV med fullt blås på alla grafikinställningar

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Hur väl fungerar Steam deck om man kör den ansluten med dock till en TV och kör 4K (Lg c1 tv)? Läst att det är rekommenderar att dra ner upplösning till 1080p eller till och med 720p, men det är inte aktuellt.

4K eller inte alls för min del. Men sugen på Steam deck då jag föredrar soffhäng när jag spelar framför kontorsstol, tangentbord och vanlig dator. Men jag vill också ha bästa möjliga grafik som min TV kan leverera.

Så därför undrar jag lite hur bra den faktiskt dockad till en 4K-TV med fullt blås på alla grafikinställningar

Ps5 och xbox kan knappt leverera vad tror du en handheld kan?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ps5 och xbox kan knappt leverera vad tror du en handheld kan?

Ok, då omformulerar jag mig. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med Xbox Series x med 4k, dolby vision, vrr, g-sync, 4k/120hz och så vidare. Så om Steam deck kan prestera likvärdigt så är det tillräckligt för mig.

Men jag fick uppfattningen att det var oanvändbart över 1080p.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Ok, då omformulerar jag mig. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med Xbox Series x med 4k, dolby vision, vrr, g-sync, 4k/120hz och så vidare. Så om Steam deck kan prestera likvärdigt så är det tillräckligt för mig.

Men jag fick uppfattningen att det var oanvändbart över 1080p.

Har inte SD men den är väl inte gjord för att spela i 4K med men vissa indiespel som Hollow Knight klarar den kanske i 4K 60fps. Men 1080p på 4K LG oled TV är inte så dumt med tanke på prestandavinsten och den jämna uppskalningen.
Min PC med GTX 1060 3Gb som kanske liknar SD i prestanda skalar väldigt bra upp 1080p till 4K på LG C1 48”.

Kör man Windows i i 4K och spelen i windowed fullscreen på pc med C1 så kan du i t ex Days Gones interna grafik inställningar köra spelets grafik i 720-1080p 60fps och ändå ha UI och HUD i 4K vilket är rätt fränt! Men jag märkte att prestandavinsten att köra Windows och alltså HUD i 1080p istället för 4K var mera värt prestandavinsten än HUD i 4K. Kunde då köra gameplaygrafiken i 1080p 60fps istället för 800p 60fps.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Har inte SD men den är väl inte gjord för att spela i 4K med men vissa indiespel som Hollow Knight klarar den kanske i 4K 60fps. Men 1080p på 4K LG oled TV är inte så dumt med tanke på prestandavinsten och den jämna uppskalningen.
Min PC med GTX 1060 3Gb som kanske liknar SD i prestanda skalar väldigt bra upp 1080p till 4K på LG C1 48”.

Kör man Windows i i 4K och spelen i windowed fullscreen på pc med C1 så kan du i t ex Days Gones interna grafik inställningar köra spelets grafik i 720-1080p 60fps beroende på vad SD och ändå ha UI och HUD i 4K vilket är rätt fränt! Men jag märkte att prestandavinsten att köra Windows och alltså HUD i 1080p istället för 4K var mera värt prestandavinsten än HUD i 4K. Kunde då köra gameplaygrafiken i 1080p 60fps istället för 800p 60fps.

Tack, då får jag köpa något annat.

Medlem

Ni som har denna, är den tung att sitta och spela med i t.ex. soffan? Går det fint att sitta ett par timmar utan att bli trött i handlederna?


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Ni som har denna, är den tung att sitta och spela med i t.ex. soffan? Går det fint att sitta ett par timmar utan att bli trött i handlederna?

går bra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar