Dödshot tvingar Unity att stänga två kontor

Robot
Dödshot tvingar Unity att stänga två kontor

Kontor i San Francisco och Texas tvingas stänga.

#John-Riccitiello, #Unity


Medlem

Man kan tycka att det finns bättre sätt att visa missnöje mot sin arbetsgivare...

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Man kan tycka att det finns bättre sätt att visa missnöje mot sin arbetsgivare...

Nej, död åt alla. Tänker inte alla sunda och rationella människor så?

Gnällkuk

Vilket genidrag. Nu ändrar de sig, han får påökt och medalj från polisen. Hjälte!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av Atilaa:

Nej, död åt alla. Tänker inte alla sunda och rationella människor så?

Död åt Tengil!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hur får Unity betalt nu?

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Man kan tycka att det finns bättre sätt att visa missnöje mot sin arbetsgivare...

Det här är USA. Alla är beväpnade med automatvapen och förhandlingar görs med bly.

Medlem

Off Topic: "installation på ny platform"? Vad innebär detta. Om jag har ett unity spel på Steam, får unity ta betalt varje gång jag installerar om spelet på pc, eller blir det bara en gång för installation på Windows och en gång för installation på Steam deck? Eller räknas Steam som en platform och som installerad när någon köpt det på den plattformen?

On topic: "int' b'a att hota!"

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Off Topic: "installation på ny platform"? Vad innebär detta. Om jag har ett unity spel på Steam, får unity ta betalt varje gång jag installerar om spelet på pc, eller blir det bara en gång för installation på Windows och en gång för installation på Steam deck? Eller räknas Steam som en platform och som installerad när någon köpt det på den plattformen?

On topic: "int' b'a att hota!"

Vad jag hört genom youtube så, om du installerat på din maskin så är den verifierad och kan avinstallera och installera utan att ny avgift tas ut. Vad som händer om du installerar om windows vet jag inte om det nollställs.

Jag är bara orolig att vi inte får se Hollow knight Silksong på ett bra tag. Tänk om de bestämmer sig att avbryta och byta motor.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Alla borde utveckla spel i Amos Pro på Amiga istället..

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Off Topic: "installation på ny platform"? Vad innebär detta. Om jag har ett unity spel på Steam, får unity ta betalt varje gång jag installerar om spelet på pc, eller blir det bara en gång för installation på Windows och en gång för installation på Steam deck? Eller räknas Steam som en platform och som installerad när någon köpt det på den plattformen?

On topic: "int' b'a att hota!"

Skrivet av lonian:

Vad jag hört genom youtube så, om du installerat på din maskin så är den verifierad och kan avinstallera och installera utan att ny avgift tas ut. Vad som händer om du installerar om windows vet jag inte om det nollställs.

Jag är bara orolig att vi inte får se Hollow knight Silksong på ett bra tag. Tänk om de bestämmer sig att avbryta och byta motor.

Det är för varje unik enhet och vanligtvis ändras inte hårdvari-ID av ominstallation av Windows, men det är ju ingen garanti att Unity utför det på just det viset. De kan ju lika gärna inkludera Windows-installationens unika ID i ekvationen.

Unity har sagt att de inte vill spåra användarna i onödan så de kan inte veta vem som äger kopian av spelet som installeras, så om du installerar spelet på t.ex. alla dina 10 spelenheter registreras det som 10 unika installationer, som då utvecklaren får betala för, även om de själva bara fått betalt för spelet en gång.

Medlem

I fall det är oklart för vissa: Unity kommer att ta ut en avgift per installation på untik enhet, från utvecklarna, inte dig som faktiskt installerar och kör spelet.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är för varje unik enhet och vanligtvis ändras inte hårdvari-ID av ominstallation av Windows, men det är ju ingen garanti att Unity utför det på just det viset. De kan ju lika gärna inkludera Windows-installationens unika ID i ekvationen.

Unity har sagt att de inte vill spåra användarna i onödan så de kan inte veta vem som äger kopian av spelet som installeras, så om du installerar spelet på t.ex. alla dina 10 spelenheter registreras det som 10 unika installationer, som då utvecklaren får betala för, även om de själva bara fått betalt för spelet en gång.

Samt att det är bara installationen, vilket innebär att du skulle fortfarande kunna installera spelet om och om igen på olika virtuella maskiner och kosta företaget enorma pengar. Oavsett så är detta helt jävla tondövt av Unity, men det är ju inte förvånande med tanke på att deras nuvarande VD kommer ifrån EA och var en av de som stödde alla deras idiotiska mikrotransaktioner och lootlådor. Sparka idioten är bästa lösningen.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Det här är USA. Alla är beväpnade med automatvapen och förhandlingar görs med bly.

Och här är bara de kriminella vinstlotterna beväpnade. Hade varit säkrare för gemene man om vi gjorde som USA faktiskt

Medlem

Så med andra ord har internet makten att få ett företag att gå i konkurs genom att utnyttja Unitys dåliga system (utföra oändliga installationer).

Låter fantastiskt!

Medlem

Borde inte en anställd vara nöjd över den nya planen, en ekonomisk trygghet för hans arbetsplats, lol.

Medlem

Ur artikeln:

Citat:

Från och med 1:a januari 2024 ska det tas ut en avgift från utvecklarna varje gång ett spel som är utvecklat i Unity installeras på en ny plattform.

Det här stämmer inte riktigt. Vore bra om FZ kunde rapportera om sådana här saker på ett mer korrekt och nyanserat sätt... För det som är väldigt viktigt att lägga till är att vissa specifika trösklar vad gäller intäkter/installationer måste ha uppnåtts innan Unity-avgiften per installation aktiveras.

Med det sagt, så tycker jag hela grejen är jättedum. Svårt att se att Unity kommer att kunna hålla fast vid det här upplägget.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Ur artikeln:
Det här stämmer inte riktigt. Vore bra om FZ kunde rapportera om sådana här saker på ett mer korrekt och nyanserat sätt... För det som är väldigt viktigt att lägga till är att vissa specifika trösklar vad gäller intäkter/installationer måste ha uppnåtts innan Unity-avgiften per installation aktiveras.

Med det sagt, så tycker jag hela grejen är jättedum. Svårt att se att Unity kommer att kunna hålla fast vid det här upplägget.

Varför lade du inte till det här i din kommentar? Kritik är bra, men att säga "ni lade inte till faktan" och sedan bara låta det vara så? Låter som FZ's artikel


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Och här är bara de kriminella vinstlotterna beväpnade. Hade varit säkrare för gemene man om vi gjorde som USA faktiskt

Dra dit då lol


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Och här är bara de kriminella vinstlotterna beväpnade. Hade varit säkrare för gemene man om vi gjorde som USA faktiskt

Om vem som helst kan gå in och köpa ett massmordsverktyg så kommer vi givetvis ha många massmord, precis som USA. Det finns alltid onda och sjuka människor i samhället och just nu är det svårt för dessa att få tag på vapen. Att kriminella dödar varandra är något helt annat än hur det är i USA där massmord på oskyldiga sker varje dag.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Ur artikeln:
Det här stämmer inte riktigt. Vore bra om FZ kunde rapportera om sådana här saker på ett mer korrekt och nyanserat sätt... För det som är väldigt viktigt att lägga till är att vissa specifika trösklar vad gäller intäkter/installationer måste ha uppnåtts innan Unity-avgiften per installation aktiveras.

Med det sagt, så tycker jag hela grejen är jättedum. Svårt att se att Unity kommer att kunna hålla fast vid det här upplägget.

Skrivet av Mirage:

Varför lade du inte till det här i din kommentar? Kritik är bra, men att säga "ni lade inte till faktan" och sedan bara låta det vara så? Låter som FZ's artikel

Spelet i fråga måste ha installerats minst 200 000 gånger (och det är varje installation EFTER dessa 200 000 som man betalar 0.2 usd för), OCH man måste ha revenue på minst 200 000 USD på årsbasis. Man kan öka trösklarna genom att betala för en Unity Pro licens, till 1 000 000 installs, och 1 000 000 revenue, och då betalar man dessutom mindre och mindre ju mer installs man har. Högsta man betalar är 0.15 dollar (första 100 000 installs efter den första initiala miljonen), och sedan som lägst 0.02 dollar per install. Samma trösklar gäller även för nästa nivå av Unity (Enterprise), men ännu lägre fees per install då.

Sedan finns Unity Industry också, och då slipper man alla former av fees helt och hållet. Tror priserna för Unity subs ligger kvar också, och i så fall är det:

Unity Pro: ca 1900 euro per seat/year
Unity Enterprise: Måste kontakta för pris?
Unity Industry: 4500 euro per seat/year

Samtliga Unity subscriptions for utökat stöd och funktionalitet. Man får även mer rabatter om man använder deras gaming services, om jag inte minns fel.

CodeMonkey gjorde en uträkning med Battlebits som exempel. Idag betalar Battlebits 6000 usd till Unity. Med nya modellen betalar de 80 000 usd. Spelet har sålt för 35 000 000 usd.

Personligen ser jag inget problem med höjningen i sig, den är faktiskt rätt befogad med tanke på att Unreal tar 1 700 000 USD rakt av från Battlebit i exemplet ovan, bolaget gör dessutom 1 miljard USD i förlust på årsbasis. Det jag däremot inte förstår är hur man kan välja en så kass metric som installs, och inte bara tar en revenue cut som ett normalt företag?

Höjningen är fine och rimlig - hur de enforcerar den och presenterade den samt hanteringen i shitstormen efter, not so much.

Skriver från minnet här, så rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt.

Gnällkuk

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Som jag skrev i nyhetstråden så kommer Cult of the Lamb raderas för köp 1 jan när detta sker. Tror många fler kommer börja utnyttja Godot och förhoppningsvis kommer den motorn utvecklas enormt nu. Hoppas bara inte dom blir lika giriga som Epic och Unity.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Och här är bara de kriminella vinstlotterna beväpnade. Hade varit säkrare för gemene man om vi gjorde som USA faktiskt

Jaja men låter bra, vi har alldeles för få skolskjutningar här

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Död åt Tengil!

Du skrev fel. Du menar "All makt åt Tengil, vår befriare".


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Du skrev fel. Du menar "All makt åt Tengil, vår befriare".

Han är ju en legend... aldrig hört talas om en människan som han som får sån kult status pga en liten pandemi som var alldeles överdriven. Världen behöver ju att folk dör tvärt, det var alldeles för få som dog dock! 2-3 miljarder hade varit lagomt. Det enda dåliga var väl att typ tiktok, instagram o facebook fick en ökning under tiden för folk hade inget bättre för sig än att göra dumma saker på nätet.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Det är för varje unik enhet och vanligtvis ändras inte hårdvari-ID av ominstallation av Windows, men det är ju ingen garanti att Unity utför det på just det viset. De kan ju lika gärna inkludera Windows-installationens unika ID i ekvationen.

Unity har sagt att de inte vill spåra användarna i onödan så de kan inte veta vem som äger kopian av spelet som installeras, så om du installerar spelet på t.ex. alla dina 10 spelenheter registreras det som 10 unika installationer, som då utvecklaren får betala för, även om de själva bara fått betalt för spelet en gång.

Asså inget av vad du skriver är sant.. dom tar inte betalt av utvecklaren om du installerar det på din bärbara dator, din stationära eller din steam deck. Dom tar betalt efter revenue som dom drar in på spelet. Och dom kommer inte göra det förren du sålt en viss summa. Det är BARA då det tickar in, det är exakt samma som alla andra stora motorer kör just nu men då tar dom 30% av kakan istället typ. Just nu måste ditt "unity" spel sälja för 10.000.000 kr för att nå upp till den summan... det är ganska mycket pengar för en indiedev eller litet företag. Blir knepigare för sådana som tex revolver som har många små studios som drar in bra cash.


signatur

1# FZ Troll

Moderator | Testpilot
Skrivet av robbis:

Som jag skrev i nyhetstråden så kommer Cult of the Lamb raderas för köp 1 jan när detta sker. Tror många fler kommer börja utnyttja Godot och förhoppningsvis kommer den motorn utvecklas enormt nu. Hoppas bara inte dom blir lika giriga som Epic och Unity.

Nej det kommer det inte Det var ett skämt från utvecklarens sida.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Esri:

Samt att det är bara installationen, vilket innebär att du skulle fortfarande kunna installera spelet om och om igen på olika virtuella maskiner och kosta företaget enorma pengar. Oavsett så är detta helt jävla tondövt av Unity, men det är ju inte förvånande med tanke på att deras nuvarande VD kommer ifrån EA och var en av de som stödde alla deras idiotiska mikrotransaktioner och lootlådor. Sparka idioten är bästa lösningen.

Ja, det riskerar väl att spel blir tidsexklusiva på exempelvis steam, som man hoppats på att få äga sin spellista resten av livet.

Ta tillbaka fysiskt till PC.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Avstängd

Deras VD är ju en fruktansvärd människa, garanterat psykopat. Med det sagt så kan man ju inte gå omkring och mordhota folk. Vilka nötter..

123
Skriv svar