Iphone 15 Pro avtäckt – får RE Village, Death Stranding, Assassin's Creed Mirage m.fl.

Medlem
Skrivet av Perre80:

Hur många här kommer att köpa en, och ringa med den? För mobiltelefonen är död sedan flera år och det vi har nu är små tablets med möjligheten att användas som telefon.

Ringa? Vad är det för 1800-talsfasoner? Mail, sms, Whatsapp eller FB Messenger (skrift, tal eller video) går för sig men ringa? Det är ju bara telefonförsäljare som använder den funktionen fortfarande och någonting att undvikas. Usch och fy. Appar har lyft oss och det går inte att backa nu.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av keffkebab:

Bara tredubbelt så dyrt dessutom!

Poängen är ju att om fem år är även basmodellerna lika kapabla så att telefonen, som du ändå har, kan ersätta konsoler. Precis som mobiler ersatte kameror, musikspelare, etc.


signatur
Medlem

Det går ju sedan tidigare att streama spel till en mobil enhet, så detta känns bara onödigt dyrt. Med t ex GeForce now kan man spela nästan hela sitt Steam bibliotek på vilken telefon som helst. Så än en gång känns det som Apple går åt fel håll.

Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Det går ju sedan tidigare att streama spel till en mobil enhet, så detta känns bara onödigt dyrt. Med t ex GeForce now kan man spela nästan hela sitt Steam bibliotek på vilken telefon som helst. Så än en gång känns det som Apple går åt fel håll.

Tror inte alls att de går åt fel håll, snare tvärt om. De skapa möjligheter i att välja hur och när man vill spela spel. Än så länge i ett tidigt stadie och går inte alls att mäta sig med PC/konsol, men att det börjar gå åt rätt håll.

Vi är allt mer på resande fot. Att spela sitt spel vart man än är och utifrån hur man vill spela det ser jag bara som en positiv aspekt för alla som gillar att spela spel. Är riktigt taggad på utvecklingen för alla telefoner och hur det kommer se ut om 5 år.


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Poängen är ju att om fem år är även basmodellerna lika kapabla så att telefonen, som du ändå har, kan ersätta konsoler. Precis som mobiler ersatte kameror, musikspelare, etc.

Fast det blir lite som att säga att om 5 år så kommer jag vara lika gammal som min 5 år äldre vän.

Att mobiler blir lika snabba som tidigare konsolgenerationer har hänt många gånger om, men problemet är ju att även stationär hårdvara med rejäl kylning kan prestera ännu snabbare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eld:

Fast det blir lite som att säga att om 5 år så kommer jag vara lika gammal som min 5 år äldre vän.

Att mobiler blir lika snabba som tidigare konsolgenerationer har hänt många gånger om, men problemet är ju att även stationär hårdvara med rejäl kylning kan prestera ännu snabbare.

Jag ser ändå det här som en brytpunkt, både teknologiskt och strategiskt. Sure, framtida konsoler/datorer kommer förmodligen alltid vara rappare men om Iphone etableras som en "konsol" vid sidan av Xbox och Playstation tror jag att de kommer vinna marknadsandelar. Förmodligen inte lika aggresivt som med musikspelare och kameror men ändå tillräckligt för att göra ett avtryck.


signatur
eld
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag ser ändå det här som en brytpunkt, både teknologiskt och strategiskt. Sure, framtida konsoler/datorer kommer förmodligen alltid vara rappare men om Iphone etableras som en "konsol" vid sidan av Xbox och Playstation tror jag att de kommer vinna marknadsandelar. Förmodligen inte lika aggresivt som med musikspelare och kameror men ändå tillräckligt för att göra ett avtryck.

Nuvarande konsoler och datorer är redan otroligt mycket snabbare, alla dessa spel som får iphone 15 portar är spel som släppts till playstation 4, en 10 år gammal konsol.

Medlem

Problemet med att spela spel på telefonen kvarstår, med dessa spel lär du få en batteritid på en halvtimme. Streamar du så drar det betydligt mindre ström

Medlem
Skrivet av eld:

Nuvarande konsoler och datorer är redan otroligt mycket snabbare, alla dessa spel som får iphone 15 portar är spel som släppts till playstation 4, en 10 år gammal konsol.

Processorn i iPhonen är en skaplig bit snabbare än PS5/XSX. Svårare att tävla med en fullstor GPU, men uppskalningstekniker och annat väger upp för det delvis. D:OS2 finns till iPad, har absolut för mig att BG3 ska släppas med.

eld
Medlem
Skrivet av MuminPappan:

Problemet med att spela spel på telefonen kvarstår, med dessa spel lär du få en batteritid på en halvtimme. Streamar du så drar det betydligt mindre ström

Ett par timmar iallafall, mobiler är ju begränsade med värmen.

Att dumpa hela batteriet på en halvtimme utan något bättre sätt att bli av med värmen är ju inte möjligt.

eld
Medlem
Skrivet av Gesturr:

Processorn i iPhonen är en skaplig bit snabbare än PS5/XSX. Svårare att tävla med en fullstor GPU, men uppskalningstekniker och annat väger upp för det delvis. D:OS2 finns till iPad, har absolut för mig att BG3 ska släppas med.

Den är TDP-begränsad, och spel innebär en konstant belastning, så den kan inte använda sina teoretiska högsta performance.

Men det är annars det jag försöker säga, den kan såklart få konsolspel, men det har även tidigare iphone och ipads kunnat få, vad är skillnaden nu?

Medlem
Skrivet av eld:

Den är TDP-begränsad, och spel innebär en konstant belastning, så den kan inte använda sina teoretiska högsta performance.

Men det är annars det jag försöker säga, den kan såklart få konsolspel, men det har även tidigare iphone och ipads kunnat få, vad är skillnaden nu?

Var dock just en sån sak som presenterades för iPhone 15 Pro:

Citat:

MetalFX Upscaling combines the performance of the GPU and the Neural Engine to produce high‑resolution graphics while using much less power. So you can game on and on.

Märker tydlig skillnad på min PC att köra med/utan DLSS på hur hårt GPU:n flåsar, trots att det visuellt ser likadant ut.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Var dock just en sån sak som presenterades för iPhone 15 Pro:

Märker tydlig skillnad på min PC att köra med/utan DLSS på hur hårt GPU:n flåsar, trots att det visuellt ser likadant ut.

Det ser inte likadant ut.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eld:

Nuvarande konsoler och datorer är redan otroligt mycket snabbare, alla dessa spel som får iphone 15 portar är spel som släppts till playstation 4, en 10 år gammal konsol.

Samtidigt, Village är tokhyllat och Mirage är nytt, fastän det släpps till last-gen. Den initierade gamern kommer gå på de dedikerade spelplattformarna. Sidenote: Apple TV har just nu A15-chippet, så en potentiell refresh skulle kunna ha samma chip som kan lira dessa spel.


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok men det är endast High-End Lyxprodukterna som kostar så mycket. Majoriteten av mobiltelefoner ligger kring 3000kr.
Ingen är tvingad till att köpa den senaste, dyraste, lyxigaste och bästa.

<Uppladdad bildlänk>

Men det stoppar ju inte 70% av befolkningen från att ta abonnemang på 1000kr per månad för att sedan bara bläddra bland sociala medier som nämnt ovan 🤣

Är det du som betalar eller? Jag fattar inte poängen med att recensera andras utgifter. Ska vi recensera din partner eller annat du väljer att lägga tid och pengar på?

Medlem
Skrivet av fooobar:

Alla jag känner köper telefoner kontant (inklusive jag själv). Abbonemang idag är ju inget du tjänar på, bara en avbetalning.

Varför? Pengar nu är värda mer än pengar sen. Vill du betala 1000 kr idag eller 1000 kr om 100 år?

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det blir lite som att säga att om 5 år så kommer jag vara lika gammal som min 5 år äldre vän.

Att mobiler blir lika snabba som tidigare konsolgenerationer har hänt många gånger om, men problemet är ju att även stationär hårdvara med rejäl kylning kan prestera ännu snabbare.

Nej, pga diminishing returns. Det är inte linjärt och därför går det att tala om brytpunkter istället. Precis som man inte inte är rik bara för att man har 100 millar istället för 900 millar.

Medlem
Skrivet av pazu:

Det ser inte likadant ut.

Jag kör DLSS quality och jo, det ser lika bra eller rentav bättre ut.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Är det du som betalar eller? Jag fattar inte poängen med att recensera andras utgifter. Ska vi recensera din partner eller annat du väljer att lägga tid och pengar på?

Va?

Medlem

Tänk vad skönt när man kan dumpa Pc, att sitta och lira på sin "telefon". Inte behöva pula på med hårdvara och ständiga justeringar. Mer mobilspel säger jag, det är det bästa som hänt. 6950xt till salu 5000 pistoler för jag behöver den inte mer nu när Iphonen tar över världen med sin power.

eld
Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, pga diminishing returns. Det är inte linjärt och därför går det att tala om brytpunkter istället. Precis som man inte inte är rik bara för att man har 100 millar istället för 900 millar.

För det är tron att mobilhårdvaran ska komma ikapp och ha samma hastighet som nuvarande konsolhårdvara, även om fysikens lagar säger emot det.

Det hela gör detsamma om folk inte kan spela gta6 på iPhone 15.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Varför? Pengar nu är värda mer än pengar sen. Vill du betala 1000 kr idag eller 1000 kr om 100 år?

För att saker händer i folks liv och helt plötsligt har de inte råd att betala sina lån.

Skriv svar