Iphone 15 Pro avtäckt – får RE Village, Death Stranding, Assassin's Creed Mirage m.fl.

Medlem
Skrivet av demagog:

OT: Är din signatur är från en sång av "Spark!" ?

Ja grymt band


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av gundemannen:

Men för dom pengarna får du ju en riktigt bra bärbar dator som utklassar telefonen i hårdvara. Jag skippar gärna telefonen för annan hårdvara.

Hur många timmar använder man telefonen kontra datorn?

Så sätt får man ju betydligt mer valuta för pengarna som man lägger på telefonen kontra datorn.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok men det är endast High-End Lyxprodukterna som kostar så mycket. Majoriteten av mobiltelefoner ligger kring 3000kr.
Ingen är tvingad till att köpa den senaste, dyraste, lyxigaste och bästa.

<Uppladdad bildlänk>

Men det stoppar ju inte 70% av befolkningen från att ta abonnemang på 1000kr per månad för att sedan bara bläddra bland sociala medier som nämnt ovan 🤣

Hur mycket high end är det igentligen?.. det är inte bara apple som kostar skjortan lixom,..

Medlem

3000 är vad jag max skulle lägga på en ny lur men så är jag inte generation Z heller

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Hur många timmar använder man telefonen kontra datorn?

Så sätt får man ju betydligt mer valuta för pengarna som man lägger på telefonen kontra datorn.

Personligen så ligger telefonen långt under datorn/konsolen i tid jag använder den. Och det finns ju telefoner för en bråkdel av kostnaden som gör klarar det mesta förutom just spel.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Ja grymt band

Verkligen, men de har inte gjort något på ett tag nu?
Just den sången fastnar i mitt huvud så jag kan inte lyssna så ofta för det är svårt att bli av med den. Det händer med vissa av Kites sånger med.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Hur många AAA-spelstudios har Apple?
Något ens i närheten av DualSense?
3D-ljud?

Eller är det fortfarande bara en liten överhettad reklamvisare?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Ja visst är det ? För dom priserna får man en superbra dator.. galet att folk ger 2 månadslöner för senaste iphone... Och vad gör dom flesta med sina mobiler ändå, sitter på sociala medier ??

Men herregud. För det första så undrar jag vad din månadslön är om du tänker att folk betalar två månadslöner för en ny iphone. Sen får du inte en superbra dator för de pengarna. Priserna på datorkomponenter (framförallt grafikkort) har stigit till skyarna. Plus att den svenska kronan (som är SKIT just nu, och har varit länge) påverkar de sjuka priserna vi har i Sverige nu. För att inte tala om alla svenska hittepå-skatter som uppstår, nya varje år.

Sedan kan man väl inte jämföra en dator rakt av med en telefon. Men skulle man göra det så får du ju ganska mycket med en sån här telefon. A17 Pro i iPhone 15 Pro är ju galet snabb, och ger flera energislukande desktop-processorer en match. I en telefon får du ju både dator, kamera, musikspelare, videospelare etc. etc.

Men visst är priserna höga… I USA kostar dock en 15 Pro $999… Som även med momsen blir MYCKET lägre i pris än i Sverige. Vissa amerikanska stater har knappt ens någon moms. Det skiljer mellan stater.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Hur många AAA-spelstudios har Apple?
Något ens i närheten av DualSense?
3D-ljud?

Eller är det fortfarande bara en liten överhettad reklamvisare?

Hahaha. Så roligt att se alla jävla panik-kommentarer folk slänger ur sig. Som att de är hotade på något sätt. Går in i något sorts attack-försvar.

Vad man än tycker om Apple, så måste man väl ändå säga att det är fränt med lite ”riktiga” spel till en telefon? Man är ju ganska nyfiken på hur bra RE: Village, Remake och AC: Mirage kommer se ut och rulla..

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

3000 är vad jag max skulle lägga på en ny lur men så är jag inte generation Z heller

Aha… Så… lägger man mer än 3000:- på en telefon så är man per automatik gen z?

Jag är född 1980, och jag lägger mycket pengar på en ny telefon. För att jag är intresserad och gillar teknik, plus ett gäng fler anledningar. Är dock långt ifrån gen z!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förr så var själva priset på telefonen subventionerat om man köpte med abbonemang.
Köpte man en telefon och sen samma abonemang (fast utan extra för telefonen)så blev det dyrare med separat köp.
Var bara ett alternativ om man absolut ville behålla sitt gamla abbonemang.
Du menar att det inte är samma idag?

Man tjänade inte men kanske sparade lite 😂

Det är samma idag. Telia brukar subventionera priserna rejält. Sparade 3500:- på min förra telefon. Förnyade abonnemanget, tog telefonen på 12 månader räntefritt, men betalade in hela beloppet direkt. Vips, telefonen för 3500:- mindre på release.

Medlem

Min polare har nånn billig lur från Xiomi för 5000:- och på den fungerar det att spela alla mobil spel. Man behöver verkligen inte iphone 15 PM. Men på bara 2år har Pro max gått från 13400kr till 18 lax då jag köpte 13 PM för det priset helt ny november 2021 inne på apple store

Gen
Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Jodå, absolut. Inte omöjligt dock att vi i framtiden endast har telefoner som allt i allo-maskiner. Koppla till tv:n tex då man vill spela för större skärm.

Känner redan ett flertal som inte ens har en dator i hemmet längre då telefonen kunnat ersätta de. Visserligen inga gamers, men kan nog komma en tid då även telefonerna för vissa kan ersätta deras dator/konsol. Att nu kunna få RE 4 Remake till telefonen är ändå ett rätt otroligt. Återstå och se hur det ser ut och flyter på

Det hoppas jag verkligen inte. Jag är en i skaran människor som tycker det är mycket smidigare att utföra uppgifter på en stor skärm med mus/tangentbord. Visst, ta små kort, göra små anteckningar eller oviktiga saker som sociala medier duger på mobilen men inte mycket mer. Min fru å andra sidan gör allt på sin telefon så vi är väl helt enkelt olika.

Däremot skulle jag gärna vilja se hur mobiltillverkare lyckas tackla värmen som alstras av mobilspelande som motsvarar en speldator på 500-600W.

Skrivet av Aletheides:

Det man lätt glömmer bort när man drömmer om spelande av tunga spel på mobiltelefoner är värmeutveckling. Telefoner har inte samma möjlighet att göra sig av med värme som en dator med dedikerad kylning har. Det är telefonens chassi som agerar "kylfläns". Så alla moderna telefoner hittills som beskrivits som bra att spela på, Via remote play eller native, har blivit för varma för att hålla i händerna utan tredjeparts tillbehör.

En dedikerad handhållen spelmaskin som är designad runt spel är betydligt bättre på den fronten. Allt ifrån Steamdeck och switch till PSvita och 3DS.

Så vi får se om det här som vanligt inte är mer än marknadsföringssnack av Apple.

Håller med till fullo. Se bara Switchen, Deck och den där Alloy eller vad den heter, alla har fläktar och mycket krut på kylning.

Skrivet av Molotov:

Verkligen? Design är ju hela tiden samma så den pengen behöver de ju inte spendera längre. Samma med kamera, skärm osv (förutom att de uppgraderar komponenterna som linser osv). Chippet är väl nytt isf så det mesta av R&Dn borde gå dit samt till mjukvaran.

Medlem
Skrivet av eld:

Jag menar inte heller streaming eller mobilspel, och det jag sa gäller fortfarande.

Inga spel, ingen konkurrens.

Jag vet inte vad du vill få ut av detta men du borde fatta vad jag menar.

Medlem
Skrivet av Gen:

Verkligen? Design är ju hela tiden samma så den pengen behöver de ju inte spendera längre. Samma med kamera, skärm osv (förutom att de uppgraderar komponenterna som linser osv). Chippet är väl nytt isf så det mesta av R&Dn borde gå dit samt till mjukvaran.

Mig veterligen ligger Apple i framkant när det gäller systemkretsar mm sånt kostar att utveckla, dom används dessutom bara i Apples egna produkter.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av roftg:

Hur mycket high end är det igentligen?.. det är inte bara apple som kostar skjortan lixom,..

Hur menar du? Hur bra telefonerna är för att vara High End Lyx eller hur många produkter det finns som är High End Lyx?
Är väl främst Apple och Samsung som gör svindyra telefoner i toppsegmentet.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Hahaha. Så roligt att se alla jävla panik-kommentarer folk slänger ur sig. Som att de är hotade på något sätt. Går in i något sorts attack-försvar.

Vad man än tycker om Apple, så måste man väl ändå säga att det är fränt med lite ”riktiga” spel till en telefon? Man är ju ganska nyfiken på hur bra RE: Village, Remake och AC: Mirage kommer se ut och rulla..

Ganska legitima frågor, gäller alla mobiler. Enda hotet jag känner gällande mobiler är obligatoriska appar som bank-id, swish och reseappar, annars hade jag nöjt mig med en gammal nokia med 2G. Men att bli av med personlig integritet, bli spårad och reklambombad och dessutom se ytterligare en ny generation få personlighetsstörningar som inte existerade på en jämförbar skala för 30 år sedan känns ganska hotande faktiskt. Tycker dioalogen är försvarbar i sammanhanget, speciellt som marknadsföringen riktar sig till narcissister. Eller är du målgruppen för att fota modeller i bergen och bli filmproducent med explosioner runt omkring dig?

Du kommer bara fota din mat och rulla tiktok ändå, så varför slösa 18.000 på något du redan kan göra nu?

Medlem

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Nästa generations konsoler kommer bli dom sista. Tekniken för cloudgaming kommer vara så jäkla bra så du kommer bara behöva en TV så stödjer det. Utbudet på spel i telefonerna/surfplattor kommer vara så massivt om 5-10 år så handhållna konsolerna kommer vara liten tillbakablick i historien. Man kommer antagligen behöva köpa vissa spel men det kommer ske i App Store eller Play.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Nästa generations konsoler kommer bli dom sista. Tekniken för cloudgaming kommer vara så jäkla bra så du kommer bara behöva en TV så stödjer det. Utbudet på spel i telefonerna/surfplattor kommer vara så massivt om 5-10 år så handhållna konsolerna kommer vara liten tillbakablick i historien. Man kommer antagligen behöva köpa vissa spel men det kommer ske i App Store eller Play.

Sagt det förut och säger det igen, cloudgaming kommer aldrig bli så pass bra som det behöver. Kommer alltid vara för hög fördröjning, för långa laddtider, med mera med mera.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Helt galet, RE 4 Remake på telefonen

Ja, snart behövs inget annat än en mobiltelefon som redan så gott som är en persondator.

Vi har verkligen kommit en bit sedan Snake på Nokian Otroligt vilken kraft de skapat och detta konkurrerar starkt mot dedikerade speltelefoner som ROG Phone Men vad som lär bli drabbandes är väl batteriet så ska bli intressant att se tester på hur länge den klarar sig för spelsessioner - och även hur den håller sig temperaturmässigt.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Sagt det förut och säger det igen, cloudgaming kommer aldrig bli så pass bra som det behöver. Kommer alltid vara för hög fördröjning, för långa laddtider, med mera med mera.

Har du kollat in GeForce Now? Det är inte lokal nivå, men jag lirar igenom Far Cry 5 nu och njuter. Kommer att prova deras högsta prenumerationsnivå så småningom för att se skillnaderna men det är helt sjukt vad bra kvalitet det är i jämförelse med till exempel Xbox Cloud Gaming.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Sagt det förut och säger det igen, cloudgaming kommer aldrig bli så pass bra som det behöver. Kommer alltid vara för hög fördröjning, för långa laddtider, med mera med mera.

Aldrig någonsin? Tror du på det själv eller? Klart det kommer tillslut. Det funkar ju redan hur bra som helst singleplayer.

Skrivet av Gen:

Det hoppas jag verkligen inte. Jag är en i skaran människor som tycker det är mycket smidigare att utföra uppgifter på en stor skärm med mus/tangentbord. Visst, ta små kort, göra små anteckningar eller oviktiga saker som sociala medier duger på mobilen men inte mycket mer. Min fru å andra sidan gör allt på sin telefon så vi är väl helt enkelt olika.

Du kan ju redan idag koppla mobilen till vilken monitor som helst. Samsung har ju tex sin Dex som du kopplar upp till en tv/monitor där du får windowsmiljö och kan använda tangentbord och mus. För väldigt många är en dator redan överflödig idag, för mig personligen kommer det nog dock dröja länge innan jag gör mig av med datorn i hushållet

Gen
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mig veterligen ligger Apple i framkant när det gäller systemkretsar mm sånt kostar att utveckla, dom används dessutom bara i Apples egna produkter.

Som sagt, då förstår jag att R&D går dit samt mjukvaran.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Du kan ju redan idag koppla mobilen till vilken monitor som helst. Samsung har ju tex sin Dex som du kopplar upp till en tv/monitor där du får windowsmiljö och kan använda tangentbord och mus. För väldigt många är en dator redan överflödig idag, för mig personligen kommer det nog dock dröja länge innan jag gör mig av med datorn i hushållet

Ja, jo det finns ju absolut Kanske är gammalmodig men då föredrar jag en go laptop

Medlem
Skrivet av demagog:

Verkligen, men de har inte gjort något på ett tag nu?
Just den sången fastnar i mitt huvud så jag kan inte lyssna så ofta för det är svårt att bli av med den. Det händer med vissa av Kites sånger med.

Ja sångaren slutade (Krille eller vad han nu heter) så dom har haft ett långt uppehåll.

https://www.facebook.com/sparksomfan


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Backloggens befriare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

USB-c-adapter till HDMI och en blåtandskontroll och du kan använda den som en konsol 🤯

Bara tredubbelt så dyrt dessutom!


signatur

Ad hoc addendum

phi
Medlem
Skrivet av nicbex:

Förstår inte hur folk kan hitta på negativa vinklar på något som hur man än vrider och vänder på det enbart är positivt. Det är väl väldigt imponerande att Apple lyckats göra så bra hårdvara att det går att spela ”riktiga” spel på en iPhone.

För att det är Apple och när den där jädrans kognitiva dissonansen kickar in så blir det knas i huvudet på Apple-hatarna

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Imponerande, men jag skulle aldrig betala 15000 för en telefon.

Inte jag heller. Tur att dessa enheter är så mycket mer än bara ”en telefon”.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Hahaha. Så roligt att se alla jävla panik-kommentarer folk slänger ur sig. Som att de är hotade på något sätt. Går in i något sorts attack-försvar.

Vad man än tycker om Apple, så måste man väl ändå säga att det är fränt med lite ”riktiga” spel till en telefon? Man är ju ganska nyfiken på hur bra RE: Village, Remake och AC: Mirage kommer se ut och rulla..

Village kommer tydligen vara 30fps

https://nordic.ign.com/iphone-15-pro/72678/news/resident-evil...

Medlem
Skrivet av Thane:

Starfield är ju också 30 fps på alla äkta konsoler.

Skriv svar