Dummaste sätt ni skadat er på?

Redaktör

Har skurit upp tummen på en ondskefull salladsbuffé!

Jobbade som kock och skulle torka ren en salladsvagn med disktrasa, det fanns tydligen en vass kant på metallstaget som håller upp den där brickhållaren. Den skar ett så grovt sår i tummen att kökschefen insisterade på att jag skulle sy det. Helgkväll, så jag vänta på kirurgen i typ fem timmar på akuten. Fick bedövning och kirurgen sydde ihop tummen (som inte längre blödde) med ett (1) stygn. Det här var dessutom innan smartphones fanns, så man har haft mer givande helgkvällar.


signatur
Medlem

Jag är generellt sätt ganska försiktig och brukar inte skada mig bortsett från de sporadiska skära-sig-i-fingret-ögonblicken men det är ju knappast ett dumt sätt att skada sig, bara otur och oskicklighet.

De dummaste sätten jag skadar mig på är när man styrketränar och pressar sig själv för hårt trots att man har känningar. Man vet att man inte borde men ändå gör man det. Vips så kommer den där sträckningen i ryggen eller ledskadan i armbågen som ett brev på posten och stökar till det. Det går ju inte att skylla på annat än dumhet.

Medlem

Ett par favoriter från diverse steg i livet:

När jag gick i låg- eller mellanstadiet roade vi ibland oss på rasterna med att ställa pennor upprätt i de klassiska svarta "bildäcksmönstrade" mattor som fanns i kapprummen för att smuts, lera och annat skulle stanna där. Därefter stampade vi på pennorna så att de bröts. Det var det. Fråga mig inte varför, det var innan mobiltelefoner var en grej. Hursomhelst hade jag en dag ett par skor där jag måste anta att sulan var antingen väldigt tunn eller trasig eftersom pennan penetrerade rakt in i foten. Jag storgrät och kördes till akuten där de tog smärtan till en ny nivå genom att utan lokalbedövning rota runt i såret med ett tångliknande verktyg för att säkerställa att spetsen från pennan inte brutits av och fastnat.

20 år senare arbetade jag i en butik som sålde batterier av varierande modell och effekt. En gång tog jag emot en blyackumulator som enligt kunden var tom. Vår batteriholk var någorlunda full och den här modellen hade "hakar" på polerna så jag kunde helt enkelt hänga batteriet på kanten, vilket givetvis satte båda poler i kontakt med metallholken. Jag tänkte inte mer på det förrän jag lutade mig mot batteriholken och fick mig en ordentlig kyss.

Den sista är kanske inte lika mycket dumt som det är en olycka men jag fick en kökskniv i 30-årspresent och då jag fram tills dess endast haft IKEA-kaliber på mina köksredskap var jag inte riktigt beredd på skillnaden i skärpa. Innan jag ens hade hunnit använda kniven första gången gav jag mig på att diska den vilket resulterade i rejält blodflöde efter en förhållandevis lätt kontakt med eggen.

Medlem

När jag va liten försökte jag sätta ett ko-horn över hundens öra vilket han inte gillade. Han bet mig och jag fick ett litet ärr vid ögonbrynet. xD

https://m.media-amazon.com/images/I/51iUMHAwbSL._AC_UF1000,10...

Lekte dunkgömme en gång och av någon korkad anledning skulle man dunka på ett litet glasfönster. Dunkade lite för hårt och slog handen rakt igenom. Fick ett litet ärr på handleden. Hade nog rätt tur att den inte skar upp pulsådern.

Min mycket äldre kusin lurade mig en gång att slicka på en kolsyrepatron. Den var såklart iskall och jag fastnade med tungan. Jag slet rätt hårt innan någon kom på att hälla vatten på den. Jag tror jag även slickat på en lyktstolpe under en vinter och fastnat. Men då var jag väldigt ung. Typ kanske 7 eller 8.

Ett sista minne som jag kom å tänka på också är att jag på skolgården en gång såg en mus springa runt. Plockade upp den och höll den i svansen. Tills den typ lyfte upp sig själv och bet mig i fingret. Ficka åka till vårdcentralen och ta en spruta.

Rent spontant så känner jag att slicka på lyktstolpen var nog de dummaste av dessa. Men har nog aldrig riktigt skadat mig i vuxen ålder. Aldrig Brutit något heller.

Medlem

Tryckte in fingret i en ölburk för skojs skull. Fingret fastnade såklart och jag skar mig när jag i halvpanik skulle lirka ut det.

Medlem

Skulle blåsa ut ett värmeljus en gång, blåste för hårt, stearinet flög in i ögon och ansikte.

Medlem

En gång då jag var liten (5-6?) så var jag med farsan då han höll på att svetsa någe rör, jag ville såklart vara hjälpsam och "hålla i" o grabbade tag i de nysvetsade stålrören med båda händerna, slutade med ordentligt brända handflator och rejält med tårar.

Genuint dummaste var nog på skolgympan i typ trean, vi hade sånahära tjockmattor uppspända mot väggen, och jag fick nån kortis o fick för mig att springa mot dom och slå en halv framåtvolt o studsa tebaks o landa på fötterna? tyvärr så funkar det ju inte så, jag sprang och voltade, so far, so good, men sedan så studsades det ingenting och jag föll rakt ner i golvet "uppochner" med skallen först. Fick nog inga grövre skador förutom en lätt hjärnskakning och lite nackvärk.

I vuxen ålder så är det nog den gången då jag gick runt en grävmaskin så man höll extra koll på den så man inte gick i vägen, det jag inte såg var trottoarkanten på typ 15cm som jag klev av, foten hamnade nästan uppochner och jag trampade ner med hela min vikt. *pop* sa det och det kändes lite olustigt i foten, gjorde inte direkt ont men jag fick en knöl på sidan av vaden/smalbenet, sedan märkte jag att min vänstra lilltå var helt sladdrig.

-visade sig att knölen på benet var senan som slets av och krullade ihop sig. jag har idag inga men av det,förutom att tån fortfarande är sladdrig förstås (uppsökte aldrig sjukvård)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Chefredaktör
Skrivet av Kane:

...skar mig i ögat med ett värmeljus.

Skrivet av Foxmulder:

Skulle blåsa ut ett värmeljus en gång, blåste för hårt, stearinet flög in i ögon och ansikte.

Värmeljus... Denna dolda fara i svenska samhället.

Skribent

Öppnade en flaska hallonsoda (med en vanlig kapsylöppnare) varpå flaskhalsen exploderade och perforerade mitt finger med en redig glasskärva. Stackars tjej bakom kassan svimmade och behövde mer hjälp än mig. Vägrar öppna glasflaskor än idag. Men fick ett coolt ärr iaf.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Saker som "Jag ska ställa mig och gräva och kommer säkert behöva handskar. Orkar inte hämta. 2 minuter senare kom man åt nånting med handen när man grävde som skrapade av ett par centimeter hud".
Har hänt hundratals gånger, att man tänker att man bör göra något på ett annat sätt eller ta på sig nån typ av skydd, men man slarvar för att vinna tid.

Medlem
Skrivet av whoo:

Saker som "Jag ska ställa mig och gräva och kommer säkert behöva handskar. Orkar inte hämta. 2 minuter senare kom man åt nånting med handen när man grävde som skrapade av ett par centimeter hud".
Har hänt hundratals gånger, att man tänker att man bör göra något på ett annat sätt eller ta på sig nån typ av skydd, men man slarvar för att vinna tid.

Och varje gång det händer minns man klart och tydligt just innan hur hjärnan sa till en att "detta är en riktigt dum ide" men ändå...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vinterövning i lumpen i -20 grader + bivack och jag ska ha vakten. Krälar mig upp ur komarocken och sätter på mig skorna. Tänkte att jag bara skulle värma fötterna (som var i skorna) vid elden en stund. Sagt och gjort, varmt och gott. Reser mig upp från marken genom att ta tag i skon för att få lite häveffekt och hör bara ett fräsande. Min skosula har smält av elden och tre av mina fingrar har därmed också smält in i skosulan. 1:a gradens brännskador på två fingrar och 2:a på ett. Har ett ärr och en del av ringfingret som fortfarande inte har någon känsel.

Blev alltid glatt påmind om det då jag tog på min kängorna och kunde se konturen av tre fingrar under...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Har inte skadat mig mycket via olyckor.

Bestämde i äldre(30+) dar att jag aldrig lärt mig åka skateboard men alltid velat. Så jag köpte på mig en longboard, efter några veckors övande var jag modig nog och valde att ta ut hunden. Men kände ändå att jag var bra nog att inte behöva knäskydd längre.
Självklart stannar hunden för att sniffa på gräs och jag försöker kompensera för stoppet och skateboard flyger iväg och jag trillar ner med knäet först. Landade rätt på en stor sten så klart, slet upp knäskålen rätt bra. Fick sy med några stygn.

I början på min BJJ "karriär" så fastnade min ena mindre tå i mattan när jag sparrades och det knäppte till rejält, bruten tå, woohoo. Inte så farligt som man kan tro, tyckte det var roligt att jag kunde knäcka till toppen på tån 80 grader åt fel håll.

Min pappa har gjort en del dumma missar, han byggde ny terass till huset. Han står då på bjälkarna och ska såga av en. Av någon anledning så missar han att han står på just den bjälken som han kapar, han far ner och smäller i bröstet och får sprickor på flertal revben.
Några veckor senare så sågar han plankor. Säger till sin vän som hjälpte till att han borde vara försiktig runt sågen. Några sågningar senare så har han lyckats såga av sitt finger lite under nageln.

Medlem

Bytte däck på bilen då knät gick ur led och menisken och senorna sprack. Var sjukskriven 3 månader. Rehabilitering i 6 månader.
Vågar inte springa längre eller belasta benen för mycket.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Wtf?
Här vill man ju veta liiiite mer...

Ja du... Satt och spelade Hidden & Dangerous 2 en kväll och pillade som vanligt på nånting... Är en sån där människa som inte bara kan sitta still (skakar med benet inser jag just nu när jag skriver detta och har en penna i munnen) och hade ett värmeljus, stearinet bortbrunnet, i handen och fipplade. Även i ansiktet (låter mer weird än det faktiskt är) och råkade på nån vänster slå överdelen av värmeljusets aluminiumbåge in över ögat. Den snittade gelén och gjorde jävligt ont. Fick en snabb tid samma kväll på ögonenheten i Malmö då jag bodde där då.

Var mest upptagen med att ha ont och var väl kanske inte 100% mitt bästa jag och svarade kanske lite undanvikande på frågorna. Var ju pinsamt tyckte jag också. ...tyckte även dåvarande flickvännen som berättat att de flesta trodde att det rörde sig om en bizarr sexolycka

Har små rester av det idag. Om jag kliar mig för hårt i det ögat så att ögat "dras" så känns det helt annorlunda och oskönt än i andra ögat. I övrigt inga men.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Chefredaktör
Skrivet av Kane:

Ja du... Satt och spelade Hidden & Dangerous 2 en kväll och pillade som vanligt på nånting... Är en sån där människa som inte bara kan sitta still (skakar med benet inser jag just nu när jag skriver detta och har en penna i munnen) och hade ett värmeljus, stearinet bortbrunnet, i handen och fipplade. Även i ansiktet (låter mer weird än det faktiskt är) och råkade på nån vänster slå överdelen av värmeljusets aluminiumbåge in över ögat. Den snittade gelén och gjorde jävligt ont. Fick en snabb tid samma kväll på ögonenheten i Malmö då jag bodde där då.

Var mest upptagen med att ha ont och var väl kanske inte 100% mitt bästa jag och svarade kanske lite undanvikande på frågorna. Var ju pinsamt tyckte jag också. ...tyckte även dåvarande flickvännen som berättat att de flesta trodde att det rörde sig om en bizarr sexolycka

Har små rester av det idag. Om jag kliar mig för hårt i det ögat så att ögat "dras" så känns det helt annorlunda och oskönt än i andra ögat. I övrigt inga men.

Hehe, tack!
På något skumt sätt känner jag att jag förstår nu. Det var, konstigt nog, inte så konstigt som det lät

Medlem

Kom på en till... Jag har sytt mig rakt genom tummen med en symaskin. På syslöjden i skolan, tror det var mellanstadiet. När nålen gick genom tummen, precis på nageln, så ryckte jag undan handen så att nålen gick av och halva nålen satt fast genom tummen. Gick helt tyst och försiktigt fram till min lärare som satt längst fram i salen och visade vad som hänt. Hon fick avbryta lektionen och köra mig till närmsta vårdcentral.

Medlem

Usch vilken tråd
Dummaste jag gjort var när jag, i ett mindre raseriutbrott på morgonen innan jag skulle gå till jobbet, bestämmer mig för att slå på något hårt. Hinner dock tänka till innan och istället för att slå i skrivbordsbordet så klappar till kudden på ryggstödet med en rejäl smäll. Dock visste jag inte att det gick en stålpinne rakt igenom ryggstödet. Jag träffade rakt på. Samlar mig och tänker sedan sticka till jobbet.. fast handen gör ont... äh får väl gå till vårdcentralen innan jobbet. Handen var naturligtvis bruten och jag fick gå med gips 3 veckor.

Inte riktigt lika dumt, men nästan. När jag var grabb och gick i skolan och stod (själv) i jack-rummet utanför lektions-salen. Lutade mig tillbaka med handen mot ett skåp som stod bakom mig (utan att titta). När jag sedan skulle flytta på mig så kände jag hur handen satt fast. Hade inte alls lutat mig med handen mot skåpet, utan på något vansinnigt osannolikt sätt lyckats luta mig mot insidan av ståldörren och fått in tummen i glipan samtidigt som någon öppnat dörren. Jag hade inte ens känt att dörren stängdes på min tumme. Kort och gått så hängde tummen i lite skinn när jag väl fått upp dörren. Men den syddes fast prydligt och fint och fungerar bra än idag (men ser lite ufo ut)

Medlem

Oh, en till. Det här är min tredje i tråden så jag måste vara dummare än genomsnittet!

När vi spelade fotboll som barn blev jag skitförbannad och slog in näven i målstolpen. Spricka i armen, och gips i 6 veckor.

Medlem

Hahaha, underbar tråd!

Jag är en sån som vill "dämpa" fallet med en fot om jag tappar något. Telefon, snusdosa .. vad det nu än kan vara. Funkar överlag rätt bra tycker jag. Men en förskärare var en sisådär-bra grej att fånga. Sju stygn.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Kom på en till... Jag har sytt mig rakt genom tummen med en symaskin. På syslöjden i skolan, tror det var mellanstadiet. När nålen gick genom tummen, precis på nageln, så ryckte jag undan handen så att nålen gick av och halva nålen satt fast genom tummen. Gick helt tyst och försiktigt fram till min lärare som satt längst fram i salen och visade vad som hänt. Hon fick avbryta lektionen och köra mig till närmsta vårdcentral.

Tyler, är det du? Har en kompis som gjorde precis det där i mellanstadiet! Fy helvete vilket obehagligt sätt att skada sig!

***

Det dummast som jag har gjort var nör jag och en kompis, båda i 9-10 år gamla, skulle tävla ned för en skogsbacke med cyklarna. Lite svårt att förklara, men skogen låg som på en höjd. Ned från höjden snirklade sig en stig, som ledde till en cykelväg. Och på andra sidan cykelvägen var 2-3 meter gräs, därefter en motorväg.

Först cyklade min kompis, på stigen, och jag insåg snabbt att han skulle få en bättre tid än jag. Bestämde mig därför för att strunta i stigen och gena rakt genom skog och mark. Snabbt som tusan gick det! Så snabbt att jag inte hann bromsa på cykelvägen, utan for vidare mot motorvägen i raketfart. Någonstans där tog överlevandsinstinkten över, varpå jag medvetet lade mig ner med cykeln. Gled de 2-3 metrarna över gräset och stannade precis invid motorvägen. Så allting gott. Bortsett benet som hamnat under cykeln. Haltade i 2-3 veckor efteråt. Borde nog ha besökt farbror doktorn, men vågade inte erkänna för päronen hur förbaskat dum jag hade varit.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Tyler, är det du? Har en kompis som gjorde precis det där i mellanstadiet! Fy helvete vilket obehagligt sätt att skada sig!

Haha, nej. Jag är inte Tyler. 😃

Medlem

Släppte en jävligt tung lucka på jobbet, hade min hand under och klämde fingret. Det blev helt svart under nageln, som blev inbucklad, någon vecka senare tappade jag hela nageln.

Medlem

Det dummaste och mest pinsamma sättet jag skadat mig på måste vara en fondue-incident, många år sedan nu. Liten fest hemma hos brorsan, en del folk jag inte var jättebekant med. Inte helt nykter ( en gemensam nämnare med många i tråden ).

Men jag sitter och håller en bit kött med vänsterhanden som fonduegaffeln skall in i. Den ville inte gå igenom en senhinna så jag vänder den och håller den mellan fingrarna och tummen och trycker lite hårdare. Plopp den glider igenom raskt och utan motstånd. Jag kör gaffeln rakt in i min vänsta handflata, nästan igenom handen.

Den har sådana obehagliga hullingar på sig så jag fick ta i för att rycka ut den ur handen. Det blödde ganska ordentligt, jag förstörde den festen kan man lugn säga, handen rinner över med blod och börjar droppa ner i salladen trots att jag kuperar båda händer när jag står och försöker få uppmärksamhet....

Jag kännde mig så jävla dum, så jag hade svårt att säga ifrån vad jag gjort liksom. Förstörde i stort sett alla kläder jag hade på mig med blod för jag försökte inte droppa ner saker, tom kalsongerna blev nerblodade.

Nåväl, man lever och lär sig


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Knockat mig själv när öppnade en garageport. Hjärnskakning.

Cyklade in i en öppen bil dörr så klart inte från sidan utan rakt in i den öppna kanten så hela ögon brynet skars upp .var bara åka till sjukan och sy 14 stygn .några år senare gjorde jag samma sak men från sidan och fick sy 5 stygn .så har nu mera ett ärr i varje ögon bryn .

Nu mera cyklar jag aldrig utan hjälm med pannskydd


signatur

New life, New hope

Medlem

Fick för mig en gång på fyllan när man var runt 14 år att det skulle vara roligt att stå upp på ett elskåp och pissa, tappade balansen och föll bakåt där det var ett staket/stängsel och hängde knäveck över det och skar upp båda vecken rejält. Note to self, pissa inte stående på ett elskåp. Speciellt inte med ett staket bakom.

Moderator | Testpilot

Jag såg en huggorm som solade. Den slingrade iväg och jag jagade efter för jag tyckte den såg cool ut. Ormen gömde sig i ett hål under en sten och jag hade den briljanta idén att stoppa in handen.

Japp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny

När jag spelade volleyboll i högstadiet hoppade jag graciöst upp (vill jag i alla fall påstå!) för att täcka en boll. Trasslade in mig i nätet, och föll i nån odefinierbar hög i golvet. Stukad fot. Stukad stolthet.

Nu vänder vi blad.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ett av det dummaste var nog när jag var ett litet barn och satt med en sån där sugpropps-pil och satte fast den i bordet och ryckte loss upprepade gånger tills dess att jag till sist ryckte upp den så att den andra änden for in i ögat på mig. Kom blod i tårarna, vilket var lite creddigt under min gothperiod i tonåren. Lyckligtvis blev det inga permanenta skador, bara sår på musklerna intill ögat. Otäckt hursomhelst, och väldigt onödigt.

123
Skriv svar