Cyberpunk 2077-teamet uppmanar dig att testa datorns kylsystem inför Phantom Liberty + 2.0

Robot
Cyberpunk 2077-teamet uppmanar dig att testa datorns kylsystem inför Phantom Liberty + 2.0
Medlem

Det där kommer inte min potatis att klara. Tack och lov för cloudsparning. Får köpa och köra på PS5 istället.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Jag är sugen har spelet installerat sedan ett bra tag tillbaka, men kom aldrig riktigt in i det då jag ville vänta på nästa patch, och sedan nästa, och sedan nästa osv


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Kommer förhoppningsvis köra via Nvidia Geforce Now Ultimate, så hoppas jag att deras prylar klarar detta!

Medlem

Ashii jag har bara 6 kärnor ):


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Hmmmm känns inte som ett gott tecken att dom typ går ut och "varnar" om detta.

Fan sjabbla inte bort det här nu CDPR... Då ligger ni risigt till.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag är redo!

Kom an bara!

Medlem

My body is ready!

Medlem

Synd att CPU kraven höjts till praktiskt taget bästa CPU'n just nu. Känns otroligt orimligt.

Gen
Medlem

Heh, nu är det minsann upp till bevis om PBO inställningarna är stabila eller inte Blir nog det första spelet jag spelar som har så hög CPU användning.

Medlem

känns som det är dax att uppgradera mitt 8700k


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Ja, hade tänkt lira vid release, men för mycket annat att göra. Hamnar i backloggen, kanske de hunnit putsa lite till innan det blir dax för min del att återvända.

Medlem
Skrivet av Hartassen:

Synd att CPU kraven höjts till praktiskt taget bästa CPU'n just nu. Känns otroligt orimligt.

Sanning med modifikation. Jag har själv en CPU från 2018 och den har 8 kärnor och tuffar på bra i spel även idag. (i9-9900k). Så beror på hur man tänkte när man byggde sin dator om hur länge man önskade att komponenterna skulle vara relevanta.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Sanning med modifikation. Jag har själv en CPU från 2018 och den har 8 kärnor och tuffar på bra i spel även idag. (i9-9900k). Så beror på hur man tänkte när man byggde sin dator om hur länge man önskade att komponenterna skulle vara relevanta.

Deras rekommenderade CPU är en 7800X3D hur är det "sanning med modifikation?"

Medlem

Ska bli intressant att se hur det tuffar på - det lär väl äta ett 3080 till frukost, inte minst med sina stackars underdimensionerade 10GB VRAM. Nästan lite kul att se hur Starfield och nu det här kommer börja belasta en 5900X på riktigt i spel, den har klarat det mesta utan att svettas hittills.

Skrivet av Anton Q:

Hmmmm känns inte som ett gott tecken att dom typ går ut och "varnar" om detta.

Fan sjabbla inte bort det här nu CDPR... Då ligger ni risigt till.

Ja, för spelets originalrelease gick ju jättebra. Eller hur det nu var.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Citat:

Follow-up to my previous tweet. My intention was to highlight the need to maintain your cooling systems and check them regularly. Neither Cyberpunk 2077 after 2.0 nor Phantom Liberty will melt your PCs. Game will perform well on recommended hardware.

Will Cyberpunk 2077’s DLC really melt your CPU? Devs respond to fan fears

Uppföljningen missades lätt om man inte följer han, men tydligen kommer patchen då inte smälta din dator. Faran ligger nog mest i rejält överklockade system som inte stresstestats ordentligt.

Medlem
Skrivet av Hartassen:

Synd att CPU kraven höjts till praktiskt taget bästa CPU'n just nu. Känns otroligt orimligt.

Samtidigt är det ju det som är kul med PC, att man kan lira PS6-spel 5 år innan, och aldrig behöver köpa remasters.

Medlem
Skrivet av Hartassen:

Deras rekommenderade CPU är en 7800X3D hur är det "sanning med modifikation?"

Rekommenderade intel är i7-12700 från slutet av 2022. Den benchar 10% högre än i9-9900k från 2018. Jag tror knappast att det kommer vara flaskhalsen som lägger krokben för folk. Så länge man har 8 kärnor så är man nog OK för 1080p.

Jag tycker det är mer intressant att man faktiskt har recommended på lagring för RT satt som NVME och inte SSD som på de övriga kategorierna. Tror inte jag sett ett spel tidigare där vilken SSD som helst inte räcker utan man kräver en NVME disk

Medlem

Är ju lite konstigt att dom rekommenderar ett 7900x över 7800x3D, då det senare presterar bättre i typ alla spel benchmarks.

Medlem

Min cpu borde duga. 😅


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Davikar:

Är ju lite konstigt att dom rekommenderar ett 7900x över 7800x3D, då det senare presterar bättre i typ alla spel benchmarks.

Tycker också det låter lite konstigt men om spelet utnyttjar alla kärnor riktigt bra kan jag se att det skulle kunna vara bättre eller iallafall vara jämnare.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag tycker det är mer intressant att man faktiskt har recommended på lagring för RT satt som NVME och inte SSD som på de övriga kategorierna. Tror inte jag sett ett spel tidigare där vilken SSD som helst inte räcker utan man kräver en NVME disk

Skillnaden är ju rätt stor mellan en genomsnittlig NVMe- (i runda slängar 4-5GB/s, med de lite lägre på ett par GB/s och de högre på 7GB/s med PCIe 4.0 och 10-11GB/s med PCIe 5.0) och en SATA-SSD (som landar som mest på lite över 500MB/s). Och då jämför vi bara sekventiella hastigheter - IOPS o.s.v. är också många gånger högre på NVMe-SSDer, och även teoretiska begränsningar som maximalt ködjup är galet mycket högre på NVMe-standarden jämfört med AHCI.

Sen kan man visserligen bli teknisk och hävda att det finns PCIe-SSDer som inte är NVMe utan AHCI (tidiga sådana inte minst), men det lär sannolikt inte finnas så många i drift kvar, då de inte direkt fick något större genomslag innan NVMe blev standard.

Fortfarande pratar vi lätt över 10ggr så snabb lagring med NVMe-SSDer, så om det ska skyfflas rejält mycket data (om spelets assets är såpass stora att bara en liten del får plats i RAM/VRAM - se ex. BG3 eller Starfield som väger in på en bra bit över 100GB vardera, långt mycket mer än så gott som alla system har i korttidslagring) mellan lagring och RAM/VRAM behövs det något snabbt för att inte prestandan ska börja droppa*. Ju större spelen blir och ju snålare grafikkortstillverkare (ja, jag menar primärt nVidia) är på att slänga på VRAM inte minst, desto snabbare lagring behövs.

*Beroende på hur spelen och deras motorer är designade, hur assets hanteras/laddas/laddas ur, komprimeras o.s.v. o.s.v.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hmmmm känns inte som ett gott tecken att dom typ går ut och "varnar" om detta.

Fan sjabbla inte bort det här nu CDPR... Då ligger ni risigt till.

Fast de säger ju bara att motorn faktiskt skalar och använder din hårdvara, något som är så ovanligt att de flesta kunnat ha dator med undermålig kylning.

Säga vad man vill om Cyberpunk men Red Engine skalar redan grymt bra så har de fortsatt optimera o pressa denna i expansionen så är det egentligen inte konstigt.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Fast de säger ju bara att motorn faktiskt skalar och använder din hårdvara, något som är så ovanligt att de flesta kunnat ha dator med undermålig kylning.

Säga vad man vill om Cyberpunk med Red Engine skalar redan grymt bra så har de fortsatt optimera o pressa denna i expansionen så är det egentligen inte konstigt.

Ja exakt detta. Han menar ju bara att de verkligen utnyttjar hårdvaran fullt ut. Synd att internet missuppfattade det fatalt 😂

Inaktiv

"Omfattande bränder efter att Cyberpunk lanserats"

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Skillnaden är ju rätt stor mellan en genomsnittlig NVMe- (i runda slängar 4-5GB/s, med de lite lägre på ett par GB/s och de högre på 7GB/s med PCIe 4.0 och 10-11GB/s med PCIe 5.0) och en SATA-SSD (som landar som mest på lite över 500MB/s). Och då jämför vi bara sekventiella hastigheter - IOPS o.s.v. är också många gånger högre på NVMe-SSDer, och även teoretiska begränsningar som maximalt ködjup är galet mycket högre på NVMe-standarden jämfört med AHCI.

Sen kan man visserligen bli teknisk och hävda att det finns PCIe-SSDer som inte är NVMe utan AHCI (tidiga sådana inte minst), men det lär sannolikt inte finnas så många i drift kvar, då de inte direkt fick något större genomslag innan NVMe blev standard.

Fortfarande pratar vi lätt över 10ggr så snabb lagring med NVMe-SSDer, så om det ska skyfflas rejält mycket data (om spelets assets är såpass stora att bara en liten del får plats i RAM/VRAM - se ex. BG3 eller Starfield som väger in på en bra bit över 100GB vardera, långt mycket mer än så gott som alla system har i korttidslagring) mellan lagring och RAM/VRAM behövs det något snabbt för att inte prestandan ska börja droppa*. Ju större spelen blir och ju snålare grafikkortstillverkare (ja, jag menar primärt nVidia) är på att slänga på VRAM inte minst, desto snabbare lagring behövs.

*Beroende på hur spelen och deras motorer är designade, hur assets hanteras/laddas/laddas ur, komprimeras o.s.v. o.s.v.

Helt enig

Själv har jag kvar 3st PCIe ACHI diskar. Men de sitter som extra lagring i mina burkar. Systemet samt spelkatalogerna sitter på M2 NVMe PCIe 4.0 diskar.

Det är är dock första gången jag sett ett spel kräva NVME diskar i sina system requirements

Medlem

Inte för att jag är jättetaggad för PL. Men om datorn fixar det, lär man väl köpa det till backloggen ändå Har bara kört igenom träningen på CP 2 gånger. Och som mest första timmen efter. Trots att jag haft det sen 6 månader efter släpp Tror jag kom av mig helt, av allt dåligt där i början.

Ingen aning vad som gäller? Jag har en Intel 9900K kör dock endast 4,8Ghz allcore, klararade 5,2 allcore vid tester när den var ny! Men då kunde fläktarna låta mycket ibland (och vem vill det?), med en Corasair H115i 280mm AIO. Hör aldrig fläktarna från denna (i de 4,8Ghz jag kört sen ny)! RTX 4070 kort, 32 GB 3200 Cl14. Och ett bra ventilerat stort Phanteks eclipse p600S chassi.


signatur

Ingen konsoll, men lurar på en PS5, eller nya Xbox.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Helt enig

Själv har jag kvar 3st PCIe ACHI diskar. Men de sitter som extra lagring i mina burkar. Systemet samt spelkatalogerna sitter på M2 NVMe PCIe 4.0 diskar.

Det är är dock första gången jag sett ett spel kräva NVME diskar i sina system requirements

Var väl främst några Marvell-baserade historier som körde AHCI över PCIe? Vad är det du kör för enheter?
Plextor M6E vill jag minnas var rätt uppskattade bland sådana. Samsung hade några också.

Samtidigt låg väl även de bästa där på i allra bästa fall någon GB/s med IOPS som fortfarande halkar rätt bra efter dagens NVMe-enheter. Men mitt minne sviker mig lite, AHCI över PCIe kändes rätt nischat (för de som ville ha snabbare enheter än SATA under de få åren som vettiga NVMe-alternativ inte fanns på marknaden än).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Fast de säger ju bara att motorn faktiskt skalar och använder din hårdvara, något som är så ovanligt att de flesta kunnat ha dator med undermålig kylning.

Säga vad man vill om Cyberpunk men Red Engine skalar redan grymt bra så har de fortsatt optimera o pressa denna i expansionen så är det egentligen inte konstigt.

You got me there.

Men mitt intryck va typ "hmmm.. ni kanske borde kolla upp det här med vattenkylning, för ett gäng datorer här på kontoret har brunnit upp när vi speltestat."

Men dom kanske menade mer så, I guess.

Samtidigt.. Vafan är det att säga?
"Hörrni, om ni vill få bättre prestanda och grafik i vårat spel - fixa bra kylning så ni kan maxa processorn."

Det är ju typ som att säga "skaffa en bättre dator så får ni bättre grafik och mer fps när ni spelar vårat spel."


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

7800x3d och 3090, har rätt bra koll på temp... let's goooooo

12
Skriv svar