Nintendo patenterar analogspak med "magnetoreologisk vätska"

Robot
Nintendo patenterar analogspak med "magnetoreologisk vätska"

Slutet på den förhatliga Joy-con-driften?

#Kontroller


Medlem

Vore ju sannerligen på tiden. Jag har med framgång använt "en bit kartong-lösningen" på mina egna Joycons som driftade men blev smått kallsvettig när sonen fick kraftig drift på sin Switch Lite... Att skruva isär den innebar lite mer pill och petgöra än att skruva isär en lös Joycon men det gick vägen. Och jag använde en bit kartong i det fallet också vilket eliminerade driften direkt. Man behövde inte ens kalibrera om spaken. Vilket får mig att undra, när det nu ändå är så pass lätt att fixa driften med en liten bit kartong, varför Nintendo inte från första början bara sätter en liten extra bit hårdplast däremellan. Sparar de verkligen så mycket pengar på att snåla med detta tro?

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Vore ju sannerligen på tiden. Jag har med framgång använt "en bit kartong-lösningen" på mina egna Joycons som driftade men blev smått kallsvettig när sonen fick kraftig drift på sin Switch Lite... Att skruva isär den innebar lite mer pill och petgöra än att skruva isär en lös Joycon men det gick vägen. Och jag använde en bit kartong i det fallet också vilket eliminerade driften direkt. Man behövde inte ens kalibrera om spaken. Vilket får mig att undra, när det nu ändå är så pass lätt att fixa driften med en liten bit kartong, varför Nintendo inte från första början bara sätter en liten extra bit hårdplast däremellan. Sparar de verkligen så mycket pengar på att snåla med detta tro?

Eller skicka med en bit färdigklippt kartong😄.

Skämt åsido så har jag inte haft några problem med drift på min Switch än. Kan bero på att vi inte använder den speciellt mycket. Peppar peppar🤞.

Medlem

Jag har väll haft tur men dom få gånger jag fått drift. Oavsett kontroll har driften alltid gått att fixa i mjukvaran


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har haft större problem med Xbox-kontroller än Switch. 3 av 4 har börjat drifta inom ett år. Medan Switchens alla 6 kontroller klarat sig helt under längre period.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Hur lyckas folk ens få drift på sina kontroller? No hate men ar det bara otur eller spelar folk väldigt hårdhänt? Jag har aldrig fått drift på någon kontroll någonsin och då ända tillbaka från PS1-tiden när man började med styrspakar på kontrollerna.


signatur
Medlem
Skrivet av MrStrange:

Hur lyckas folk ens få drift på sina kontroller? No hate men ar det bara otur eller spelar folk väldigt hårdhänt? Jag har aldrig fått drift på någon kontroll någonsin och då ända tillbaka från PS1-tiden när man började med styrspakar på kontrollerna.

Samma här. Inte på någon av mina 3 switch jag haft/har. Man har väl haft tur.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Vore ju sannerligen på tiden. Jag har med framgång använt "en bit kartong-lösningen" på mina egna Joycons som driftade men blev smått kallsvettig när sonen fick kraftig drift på sin Switch Lite... Att skruva isär den innebar lite mer pill och petgöra än att skruva isär en lös Joycon men det gick vägen. Och jag använde en bit kartong i det fallet också vilket eliminerade driften direkt. Man behövde inte ens kalibrera om spaken. Vilket får mig att undra, när det nu ändå är så pass lätt att fixa driften med en liten bit kartong, varför Nintendo inte från första början bara sätter en liten extra bit hårdplast däremellan. Sparar de verkligen så mycket pengar på att snåla med detta tro?

Vill minnas att det kunde förvärra efter ett tag? Hur längesen var det du ”fixade” till problemet?

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Hur lyckas folk ens få drift på sina kontroller? No hate men ar det bara otur eller spelar folk väldigt hårdhänt? Jag har aldrig fått drift på någon kontroll någonsin och då ända tillbaka från PS1-tiden när man började med styrspakar på kontrollerna.

Jag trycker på knappar och drar spakar precis så mycket som krävs.
Men genom tiderna har man sett kompisar, familjemedlemar mm alla hantera olika.
Vissa så hårdhänta att det vitnar om fingrarna när dom trycker på knappar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fasiken vad intressant. Jag undrar om man känner motstånd i spaken om man t.ex står och springer mot en vägg? Låter som en cool idé.

Medlem

Låter riktigt spännande det här. Lite som triggerknapparna i Dualsense, fast i spakarna.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Hur lyckas folk ens få drift på sina kontroller? No hate men ar det bara otur eller spelar folk väldigt hårdhänt? Jag har aldrig fått drift på någon kontroll någonsin och då ända tillbaka från PS1-tiden när man började med styrspakar på kontrollerna.

Mina äldsta joycons som följde med konsolen har börjat drifta. Har ett par nyare som inte börjat ännu samt en Pro Controller. Använder de precis som de jag använt till alla andra konsoler jag haft och de fungerar än idag till mina gamla. Det beror inte på otur eller att folk spelar hårdhänt utan snarare dålig kvalitet från första början. Ni som inte har fått problem har antagligen inte använt de tillräckligt mycket än eller haft tur.

Medlem

Mina joycons som följde med min Switch som jag köpte på release funkar fortfarande utmärkt. Har aldrig fått drift på någon kontroll någonsin, oavsett konsol, och jag spelar väldigt mycket. Luktar user error lång väg 😏

Medlem

Mina joycons fungerar perfekt. Skulle det bli drift på dem så skickar jag bara in dem till Bergsala så får de fixa dem.

Drift har jag dock varit med om och då på Playstation portabel PSP. Det var en begagnad konsol som jag använde och hackade. Efter ett bra tag så började den drifta så sålde den som defekt. Jag är inte sådan som lärt mig öppna upp och fixa själv.

När jag emulerat spel på Steam deck så har det driftat i spelet vilket man fixar via emulatorns inställningar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inga driftproblem.
Men den högra tappar ibland uppkopplingen.
Mest efter att ha spelat långa pass av TotK tex

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Hur lyckas folk ens få drift på sina kontroller? No hate men ar det bara otur eller spelar folk väldigt hårdhänt? Jag har aldrig fått drift på någon kontroll någonsin och då ända tillbaka från PS1-tiden när man började med styrspakar på kontrollerna.

Skrivet av kalaspuffar:

Samma här. Inte på någon av mina 3 switch jag haft/har. Man har väl haft tur.

Skrivet av Molotov:

Jag trycker på knappar och drar spakar precis så mycket som krävs.
Men genom tiderna har man sett kompisar, familjemedlemar mm alla hantera olika.
Vissa så hårdhänta att det vitnar om fingrarna när dom trycker på knappar.

Förstår att det är frestande om man tycker man själv är en ansvarsfull gejmer, men jag tycker inte man kan inte lägga någon av skulden på användarna över huvud taget i det här fallet. Nintendo är inte nybörjare i konsollgejmet. Om det är någon som har erfarenhet och kunskap om hur sina olika målgrupper använder hårdvara så är det Nintendo, med sina 40 års erfarenhet av konsolutveckling. De tog helt enkelt chansen med mindre hållbar hårdvara för marginalernas skull, vilket är ett misstag de nog inte önskar göra igen.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Fasiken vad intressant. Jag undrar om man känner motstånd i spaken om man t.ex står och springer mot en vägg? Låter som en cool idé.

Och fall det blir segare när man ska flytta object som putta något i zelda

Medlem

Har aldrig varit med om att någon annan konsol drabbats av detta

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har aldrig varit med om att någon annan konsol drabbats av detta

Jodå.
Jag har gamla kontroller som driftar.
Några Xbox 360, Ps2, Ps4, Oculus Touch


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Vill minnas att det kunde förvärra efter ett tag? Hur längesen var det du ”fixade” till problemet?

Sonens Switch Lite fixade jag i våras, för ett halvår sedan ungefär, och sedan dess har den fungerat felfritt och mina egna driftande Joycons fixade jag för två år sedan ungefär (och har sedan dess spelat väldigt mycket, däribland hundratals timmar i spel som Zelda och Pokémon) och de har sedan dess fungerat helt felfritt. Ingen mer drift, inte ens lite.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

Sonens Switch Lite fixade jag i våras, för ett halvår sedan ungefär, och sedan dess har den fungerat felfritt och mina egna driftande Joycons fixade jag för två år sedan ungefär (och har sedan dess spelat väldigt mycket, däribland hundratals timmar i spel som Zelda och Pokémon) och de har sedan dess fungerat helt felfritt. Ingen mer drift, inte ens lite.

Fan vad bra, vill du länka till en video som visar kartongtricket?

Medlem
Skrivet av BaraShiro:

Mina joycons som följde med min Switch som jag köpte på release funkar fortfarande utmärkt. Har aldrig fått drift på någon kontroll någonsin, oavsett konsol, och jag spelar väldigt mycket. Luktar user error lång väg 😏

No offence men det där säger faktiskt inte mycket alls. Det som är väldigt mycket för en person behöver inte vara det för nästa. En kan ju tycka att det är mycket om man ägnat 50 timmar åt något spel medan en annan kan ägna mer än 500 timmar åt ett spel. Sedan säger det heller inget om du inte är mer specifik med vad exakt det är du spelar. Man kan liksom ha spelat i 10 000 timmar utan drift men om det enda man spelar är t ex gamla NES-spel på Switch Online där man bara använder styrkorset, och alltså aldrig rör vid spaken, så ja, duuuh, då är det ju inte undra på att man klarat sig undan drift.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Fan vad bra, vill du länka till en video som visar kartongtricket?

Har inte länken här men det var den videon på VKs youtubekanal: https://www.youtube.com/VKsChannel så om du bara söker runt på den kanalen så hittar du videon.

Det var bara för Joycons, inte Switch Lite men exakt samma kartongknep funkar också på Switch Lite har jag själv kunnat bekräfta. Det är mer petgöra med att öppna upp en Switch Lite dock, små sladdar som man får dra loss här och där och sånt. Pincett rekommenderas. Gäller det bara Joycons klarar man sig utan pincett men man behöver i alla fall en specialskruvmejsel. En Y-skruvmejsel, eller en trepunktsskruvmejsel som det nog också kallas, storlek 1.5mm.

Medlem
Skrivet av Mortyman:

No offence men det där säger faktiskt inte mycket alls. Det som är väldigt mycket för en person behöver inte vara det för nästa. En kan ju tycka att det är mycket om man ägnat 50 timmar åt något spel medan en annan kan ägna mer än 500 timmar åt ett spel. Sedan säger det heller inget om du inte är mer specifik med vad exakt det är du spelar. Man kan liksom ha spelat i 10 000 timmar utan drift men om det enda man spelar är t ex gamla NES-spel på Switch Online där man bara använder styrkorset, och alltså aldrig rör vid spaken, så ja, duuuh, då är det ju inte undra på att man klarat sig undan drift.

Right. Spel är i särklass det som tar upp mest tid i mitt liv, jag både spelar och utvecklar både dator och tv-spel. Jag brukar ha hundratals timmar i spel som jag tycker om, ibland tusentals, och jag spelar nästan alla genrer. Så på Switch har det blivit några hundra timmar med bla. Odyssey, BotW, Mario Kart, Splatoon, och Metroid, så visst har dom analoga spakarna använts. Jag har en kartong under skrivbordet full med kontroller till alla möjliga konsoler, både både första och tredje part, som jag använder för att testa spel jag utvecklar, har inte upplevt drift på någon av dom heller.

1
Skriv svar