Rykte: nästa Mass Effect skippar den öppna världen

Robot
Rykte: nästa Mass Effect skippar den öppna världen
Medlem

Ja tack. Öppen värld =/= bättre upplevelse.

Medlem

Man kunde ju bränna runt rätt fritt i Makon i ME1 i och för sig, mer än man kunde med M44an i ME2.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Ja tack. Öppen värld =/= bättre upplevelse.

Väldigt sant. För tungt storydrivna spel så är det nästan alltid bättre att ha en mer restriktiv värld. För er som pekar på Witcher 3, spela Witcher 2 och jämför författarskapet. Tvåan hade tveklöst bättre karaktärer och bättre skrivna handlingar.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Väldigt sant. För tungt storydrivna spel så är det nästan alltid bättre att ha en mer restriktiv värld. För er som pekar på Witcher 3, spela Witcher 2 och jämför författarskapet. Tvåan hade tveklöst bättre karaktärer och bättre skrivna handlingar.

Håller inte med. Båda är bra spel. Open world gjorde 3an bättre tyckte jag.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Håller inte med. Båda är bra spel. Open world gjorde 3an bättre tyckte jag.

Skulle dock säga att witcher 3 inte är helt open world. Dom har gjort det intelligent och går inte i bethesda fällan. Områden är låsta tills du passerat visa story bitar. Det gör att de kan berätta en enhetlig story då det bara finns en viss andel saker spelarna kan hunnit göra.

Andromeda var även det långt mer öppet, vilket gör story berättandet svårare.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Skulle dock säga att witcher 3 inte är helt open world. Dom har gjort det intelligent och går inte i bethesda fällan. Områden är låsta tills du passerat visa story bitar. Det gör att de kan berätta en enhetlig story då det bara finns en viss andel saker spelarna kan hunnit göra.

Andromeda var även det långt mer öppet, vilket gör story berättandet svårare.

Jag skulle säga att det fortfarande klassas som open world, även om du är utelåst från vissa delar av den under vissa delar av spelet. Precis på samma sätt som vissa äldre GTA-titlar gör.

Medlem

Mass Effect behöver ingen öppen värld. Som bäst kan man ha stora hubbar vid någon stad eller nått.

Medlem

Med tanke på hur extremt dåligt skrivet trean var, hur rakt igenom kasst Andromeda är och med BioWares track record dom senaste 10+åren och att EA är ökända för att pilla sönder i projekt så har jag väldigt svårt att tro att detta kommer bli bra överhuvudtaget. Till och med ME: legendary Edition led av buggar och problem, dock kan jag medge att det var mest åt det mindre hållet.

Blir gärna motbevisad då jag älskar ME1 och ME2. Men skulle aldrig få för mig att köpa detta förens det varit ute ett bra tag och då i en någon rea för hundralappen, oavsett hur bra det skulle visa sig vara. EA och BioWare har noll förtroende ifrån mig personligen och behöver många lyckade projekt för att förändra det.

Medlem

Ja tack, open world är överskattat.

Medlem

Ja detta hoppas jag på! Älskar ME 1-3 och Dragon age 1-2 och deras lite mer linjära upplägg. Det ända open world jag verkligen tycker om är nog Breath of the wild (har inte börjat med TotK än)

Medlem
Skrivet av heady89:

Ja tack, open world är överskattat.

Är det ? jag gillar friheten.

Medlem

Skulle inte skylla Andromedas brister på open world... Bioware har väl inte kvar någon talang från sina fornstora dagar? Kul att det kommer mer Mass Effect men är skeptisk.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Zensu:

Med tanke på hur extremt dåligt skrivet trean var, hur rakt igenom kasst Andromeda är och med BioWares track record dom senaste 10+åren och att EA är ökända för att pilla sönder i projekt så har jag väldigt svårt att tro att detta kommer bli bra överhuvudtaget. Till och med ME: legendary Edition led av buggar och problem, dock kan jag medge att det var mest åt det mindre hållet.

Blir gärna motbevisad då jag älskar ME1 och ME2. Men skulle aldrig få för mig att köpa detta förens det varit ute ett bra tag och då i en någon rea för hundralappen, oavsett hur bra det skulle visa sig vara. EA och BioWare har noll förtroende ifrån mig personligen och behöver många lyckade projekt för att förändra det.

Ganska överdrivet överdriv om hur dåligt 3an är, 3an är inte så dåligt skriven som många vill få det till, mest orginalslutet som var lite meh, även förbättrade slutet är lite Meh men det gör inte att hela spelet är dåligt. Andromeda där emot orkade jag inte ens spela igenom hela, men så var det buggfest bonanza när jag spelade också.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag skulle säga att det fortfarande klassas som open world, även om du är utelåst från vissa delar av den under vissa delar av spelet. Precis på samma sätt som vissa äldre GTA-titlar gör.

Jo, jag säger inte att det ”inte är”. Men finns också olika skalor av open world. Tycker witcher 3 lyckas bäst av alla RPG. Den är nog också den mest inskränkta som jag fortfarande skulle kalla open world.

Dödgrävaren

3an var märkbart rushed när man spelade det, och original-slutet är nog den spelstund när jag varit som mest förbannad och besviken på ett spel. Med det sagt, att spela Mass Effect trilogin idag och köra Citadel DLCn precis innan endgamet i 3an är en av de bästa spelupplevelser man kan få.

Open World är inte nödvändigtvis bra, beror ju på spelet, ett Mass Effect kräver ingen öppen värld men kan må bra av mindre hubbar man besöker och triggar story-events och hänger med sina polare. Att köra runt med Makon i ettan på en öde planet var ju inte direkt den bästa delen av trilogin...

Medlem
Skrivet av Zensu:

Med tanke på hur extremt dåligt skrivet trean var, hur rakt igenom kasst Andromeda är och med BioWares track record dom senaste 10+åren och att EA är ökända för att pilla sönder i projekt så har jag väldigt svårt att tro att detta kommer bli bra överhuvudtaget. Till och med ME: legendary Edition led av buggar och problem, dock kan jag medge att det var mest åt det mindre hållet.

Blir gärna motbevisad då jag älskar ME1 och ME2. Men skulle aldrig få för mig att köpa detta förens det varit ute ett bra tag och då i en någon rea för hundralappen, oavsett hur bra det skulle visa sig vara. EA och BioWare har noll förtroende ifrån mig personligen och behöver många lyckade projekt för att förändra det.

Detta. Håller med till 100%.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Komured:

Ganska överdrivet överdriv om hur dåligt 3an är, 3an är inte så dåligt skriven som många vill få det till, mest orginalslutet som var lite meh, även förbättrade slutet är lite Meh men det gör inte att hela spelet är dåligt. Andromeda där emot orkade jag inte ens spela igenom hela, men så var det buggfest bonanza när jag spelade också.

Trean är dåligt skrivet i min åsikt. Extremt om man jämför med dom två första.

Det jag kan säga är att jag precis nyligen gick igenom första och andra spelet igen efter ~10-11 år(både 1&2 var fääntäästiskkt!) och spelade ett par timmar in i tredje spelet(som jag också spelade backintheday och ogillade även då) och insåg väldigt snabbt hur dåligt skrivet det var. Dom tog alla dina val, hur du byggt upp din Shepard och gjorde en som helt plötsligt är ängslig, obestämd, misstroende och gnällspik, helt utan motivering. Sidokaraktärer, speciellt Ashley tog ett sådant rejält omotiverat störtdyk i utförande så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Slutet var väldigt mycket pricken över I:et när det kommer till hur dåligt spelet var men knappast hela grejen till varför Mass Effect 3 sög.

Dina val skulle spela roll och det gjorde dom inte.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Håller inte med. Båda är bra spel. Open world gjorde 3an bättre tyckte jag.

Trean är bra, men på ett helt annat sätt än ettan och tvåan. Jag föredrar tvåan pga att handlingen är så mycket bättre, det har inte samma problem som trean där alla PoI:s är tomma och meningslösa. Kvalitet över kvantitet.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Trean är dåligt skrivet i min åsikt. Extremt om man jämför med dom två första.

Det jag kan säga är att jag precis nyligen gick igenom första och andra spelet igen efter ~10-11 år(både 1&2 var fääntäästiskkt!) och spelade ett par timmar in i tredje spelet(som jag också spelade backintheday och ogillade även då) och insåg väldigt snabbt hur dåligt skrivet det var. Dom tog alla dina val, hur du byggt upp din Shepard och gjorde en som helt plötsligt är ängslig, obestämd, misstroende och gnällspik, helt utan motivering. Sidokaraktärer, speciellt Ashley tog ett sådant rejält omotiverat störtdyk i utförande så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Slutet var väldigt mycket pricken över I:et när det kommer till hur dåligt spelet var men knappast hela grejen till varför Mass Effect 3 sög.

Dina val skulle spela roll och det gjorde dom inte.

Kände samma sak när jag spelade Legendary Edition. De två första spelen var fantastiskt roliga att spela, men det tredje spelet fångade mig inte alls. Där fanns inget intressant, alls. Uppdragen kändes som gjorda för att sluka tid, utan att ge något av värde.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Låter bra tycker jag. Räcker att man har lite hubmiljöer där man springa omkring, som Citadel och Omega.

Avstängd

Mycket bra designbeslut.

Dödgrävaren
Skrivet av Zensu:

Trean är dåligt skrivet i min åsikt. Extremt om man jämför med dom två första.

Det jag kan säga är att jag precis nyligen gick igenom första och andra spelet igen efter ~10-11 år(både 1&2 var fääntäästiskkt!) och spelade ett par timmar in i tredje spelet(som jag också spelade backintheday och ogillade även då) och insåg väldigt snabbt hur dåligt skrivet det var. Dom tog alla dina val, hur du byggt upp din Shepard och gjorde en som helt plötsligt är ängslig, obestämd, misstroende och gnällspik, helt utan motivering. Sidokaraktärer, speciellt Ashley tog ett sådant rejält omotiverat störtdyk i utförande så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Slutet var väldigt mycket pricken över I:et när det kommer till hur dåligt spelet var men knappast hela grejen till varför Mass Effect 3 sög.

Dina val skulle spela roll och det gjorde dom inte.

Alltså, ängslig vet jag inte om jag skulle beskriva honom. Men som jag förstått det så har han PTSD efter allt han gjort å varit med om, människan har ändå sett alla möjliga fasor, dött å återuppstått, samt sprängt ett solsystem. Så att han börjar darra lite mentalt är väl inte såååå konstigt.

Med det sagt så hatade jag också stora delar av spelet när jag spelade det första gången, men den senaste genomspelningen så hade jag ändå fantastiskt kul med 3an, tycker fortfarande "slutet" suger. Men det är många andra säckar som knyts ihop på vägen och ändå gör det helt ok. Sen så är det mer stunderna med NPCerna som jag tycker är den riktiga kryddan, ens kompis-relation med Liara å Garrus framförallt. Sen tycker jag Ashley är väldigt intressant som karaktär också, men ja, hon är ju inte med särskilt mycket i 3an tyvärr.

Medlem

Ser i kommentarsfältet att ME3 inte är en favorit och att slutet ogillas! Personligen gillar jag 3an bäst, tycker det är mest komplett och har bäst gameplay. 1an är stelt och platt och 2an är en scanning simulator! Men smaken är ju som baken! Dock aldrig fattat vad som ogillas med slutet på 3an? Själv fick jag gåshud och älskade hur 3an avslutade serien utan att vara något gulligull slut 😈. Sen tycker jag att Andromeda är lite underskattat fast avskydde att det hade open world element så det glädjer mig att nästa spel inte kommer att va open world!

Medlem
Skrivet av Zensu:

Trean är dåligt skrivet i min åsikt. Extremt om man jämför med dom två första.

Det jag kan säga är att jag precis nyligen gick igenom första och andra spelet igen efter ~10-11 år(både 1&2 var fääntäästiskkt!) och spelade ett par timmar in i tredje spelet(som jag också spelade backintheday och ogillade även då) och insåg väldigt snabbt hur dåligt skrivet det var. Dom tog alla dina val, hur du byggt upp din Shepard och gjorde en som helt plötsligt är ängslig, obestämd, misstroende och gnällspik, helt utan motivering. Sidokaraktärer, speciellt Ashley tog ett sådant rejält omotiverat störtdyk i utförande så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Slutet var väldigt mycket pricken över I:et när det kommer till hur dåligt spelet var men knappast hela grejen till varför Mass Effect 3 sög.

Dina val skulle spela roll och det gjorde dom inte.

Håller inte med dig alls men smaken är som baken. Visst 3an är inte lika bra som 1-2 men långt ifrån dålig om du frågar mig. Just Ashley kan jag inte kommentera för jag har aldrig gillat henne alls och undvikit henne så mycket jag kan typ. Finns många val som gjorts i tidigare spel som spelar roll för hur 3an utspelar sig även om en del inte gör det. Jag ska inte gå in på detta för att inte spoila för andra. Jag har spelat igenom spelen många gånger och om jag tittar på helheten så ligger 1an sämst till, storryn är väldigt bra i 1an men gameplay även i den uppdaterade versionen är så klunky att jag bara inte orkar. Hela inventory systemet och hur gear funkar fyller ingen funktion annat än att göra det bökigt imo,

Men som tur är så behöver vi inte hålla med varandra

Medlem
Skrivet av Zensu:

Sidokaraktärer, speciellt Ashley tog ett sådant rejält omotiverat störtdyk i utförande så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Hur kan Ashley vara med i trean när hon dör i första spelet? Klart man hjälper Kaidan liksom.

Men ja, hennes design i trean var lite för mycket. Blev tydligt att dom ville göra henne snyggare för att tilltala spelare.

1
Skriv svar