Starfield-betygen är riktigt höga, om än inte astronomiska

Medlem
Skrivet av eld:

SvD gav även Fallout new Vegas 3/6

Fallout 3 fick dock 5/6

Vet inte hur jag ska tolka detta

Lätt att glömma så här i efterhand men New Vegas var extremt buggigt, så där är det väl ändå förståeligt kanske?

Medlem

Är det buggigt? Jag har inte sett någon bugg än (8 timmar) och alla loadingscreens är supersnabba men en kompis som spelar på en PC med 1080 och är bäst på att samla på sig virus på sin burk har många problem.

Någon med bra setup som får buggar?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Är det buggigt? Jag har inte sett någon bugg än (8 timmar) och alla loadingscreens är supersnabba men en kompis som spelar på en PC med 1080 och är bäst på att samla på sig virus på sin burk har många problem.

Någon med bra setup som får buggar?

Det krashade konstant för mig med 7900XTX och 7900x3d. Dock fick jag rätt på det genom lite inställningar (var drivrutinerna till grafikkortet som inte lirade).

Medlem
Skrivet av Najkan:

Är det buggigt? Jag har inte sett någon bugg än (8 timmar) och alla loadingscreens är supersnabba men en kompis som spelar på en PC med 1080 och är bäst på att samla på sig virus på sin burk har många problem.

Någon med bra setup som får buggar?

Jag har råkat på en bugg med en kompanjon som såg död/däckad ut men som ändå pratade i cutscenes. Bidrog till en del skratt.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Det krashade konstant för mig med 7900XTX och 7900x3d. Dock fick jag rätt på det genom lite inställningar (var drivrutinerna till grafikkortet som inte lirade).

Segt, hoppas dom lyckas förbättra mycket närmaste tiden nu..

Medlem
Skrivet av Najkan:

Segt, hoppas dom lyckas förbättra mycket närmaste tiden nu..

Jo lite segt var det men folk är ändå duktiga på att hitta work arounds tycker jag.

Verkade vara särskilt AMD 7000-serie gpu men sen var det även nvidia allt från 4090-1070ti som hade bekymmer också.

Medlem

En sak som stör mig massor är att man inte kan sätta deadzone på handkontroll, spelar på pc på stor tv med handkontroll och det förstör mitt aim väldigt mycket.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Är det buggigt? Jag har inte sett någon bugg än (8 timmar) och alla loadingscreens är supersnabba men en kompis som spelar på en PC med 1080 och är bäst på att samla på sig virus på sin burk har många problem.

Någon med bra setup som får buggar?

Inte alls buggigt.

Medlem

Videon är rätt dålig visar lite npc buggar sen är det utfyllnad bara men men det suger ju såklart.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Videon är rätt dålig visar lite npc buggar sen är det utfyllnad bara men men det suger ju såklart.

Förvisso, tog bara ett exempel. Finns hundratals med klipp på youtube med buggar. Skjuta en fiende i huvudet 611 gånger är ju inte skitkul heller och AI verkar ju helt efterblivna.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Videon är rätt dålig visar lite npc buggar sen är det utfyllnad bara men men det suger ju såklart.

Ho, det är som nämnt tydligen deras mest polerade släpp någonsin:
"From a technical perspective, Starfield is probably the most polished RPG that Bethesda has ever shipped."
Digital foundry

Men jag har märkt en bugg och är beredd på många fler. Tur att det autosparas!

Inaktiv

Unsubbade från ACG. Hans review var ju 100% köpt.

Har ni märkt att soundtracket är massa rip-offs från John Williams-stycken (ET, Star Wars, lite Jurassic Park)?
Det är på "copy my homework, just change it up a little bit"-nivå.

Medlem

Är det värt o köpa en Series S för det här spelet. Är orolig att det kommer fungera värdelöst på den. En X version känns overkill för några spel bara. Tänker ekonomiskt nu

Medlem
Skrivet av submariner:

Är det värt o köpa en Series S för det här spelet. Är orolig att det kommer fungera värdelöst på den. En X version känns overkill för några spel bara. Tänker ekonomiskt nu

De har testat det här, även på Series S
https://www.eurogamer.net/starfield-launches-as-a-polished-co...

eld
Medlem
Skrivet av Najkan:

Är det buggigt? Jag har inte sett någon bugg än (8 timmar) och alla loadingscreens är supersnabba men en kompis som spelar på en PC med 1080 och är bäst på att samla på sig virus på sin burk har många problem.

Någon med bra setup som får buggar?

Känns som det är deras stabilaste spel sedan långt tillbaka, mycket om att inte kunna flyga runt fritt i rymden och sånt men varit rätt tyst om buggar.

Medlem
Skrivet av submariner:

Är det värt o köpa en Series S för det här spelet. Är orolig att det kommer fungera värdelöst på den. En X version känns overkill för några spel bara. Tänker ekonomiskt nu

Har du någon laptop som kan köra typ en webbläsare borde du kunna prova att spela med GeForce Now? Vill du spela längre sessioner än 1 timme behöver du dock betala månadsavgift. Jag vet att Xbox-appen, med Game pass, på pc också har cloud gaming men vet inte om Starfield ingår där. Men förutsatt att du har en ganska basic laptop/mac, eller pc, finns det iaf alternativ framför att köpa en konsoll.

Edit: och så behövs ju Internet-uppkoppling med hyfsat låg latency.

Edit 2: Tydligen lär det dröja innan det kommer på GeForce Now men det verkar som man kommer kunna streama från molnet med med Game Pass fr.o.m 6 september. Är du inte så kräsen ska du m.a.o kunna spela Starfield på mobilen 😅

Medlem

Enligt mig är spelet totalt värdelöst. 10h in .. Finns ingen som helst utforskning eller rymdresor. Bara cutscenes för fast travel mellan planeter. AI är ett skämt, dina companions buggar loss 24/7, grafiken är hemsk, finns ingen variation på fienderna, ingen minimap nånstans, UI är katastrof, tomt, själlöst. Härligt att folk här verkar ha roligt iaf, jag gav upp:)

Medlem
Skrivet av meganollan:

Läste nyss SvD recension, en 2a. Kul att läsa recensioner från en icke "gaming" tidning. Fult, buggigt, och tomma/tråkiga städer vara några minus

Positivt var att berättandet var bra och värt att uppleva.

Enligt mig, helt rätt betyg

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Enligt mig, helt rätt betyg

Bethesda i vanligt slag. Enorma världar som de inte lyckas fylla så allting känns kulisslikt och känns mindre levande än benresterna efter Karl den store.
Grafik som känns gammal redan 3 år innan släppet. Att de fortfarande inte lyckas göra ansikten som inte ser ut att vara gjorda av felsynkad trolldeg är i mitt tycke helt oförsvarbart.

Att communityt alltid måste göra klart spelet efter release är skrattretande. Det är som att ha morsan som förkläde på en date.

Medlem

Vilka spel anser ni vara snyggare än Starfield?
Huvudsakligen på konsol. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut, men länge sen jag körde AAA-spel, förutom typ Resident Evil och Forza.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vilka spel anser ni vara snyggare än Starfield?
Huvudsakligen på konsol. Jag tycker det ser väldigt snyggt ut, men länge sen jag körde AAA-spel, förutom typ Resident Evil och Forza.

Starfield är väldigt väldigt fint, vet inte vad folk har rökt 😂

Medlem

Hmm...sju metacritic-poäng sämre än Skyrim, som ju var fullständigt ass, Starfield borde alltså vara helt diaboliskt dåligt. Pass.

Avstängd

Man vet att spelet är fantastiskt när alla som lovordar det hänger på forum som detta och ständigt tilltalar det istället för att spela spelet


signatur

Fattar inte varför jag alltid är så öm och har så svårt att gå :(

Medlem
Skrivet av Kiske:

"En recension är en subjektiv text om hur du upplevde en bok, en film eller, till exempel, en pjäs. Det som ska framhävas är din åsikt oavsett om den är positiv eller negativ."

Allt som får epiteten bra, stark, dåligt, fin, äcklig, skön, obehaglig, välgjord osv är subjektiva åsikter. En åsikt kan aldrig vara objektiv.
Däremot, epiteten gul, lurvig, platt, rak, böjd osv är objektiva fakta och jag välkomnar dig att skriva en recension med endast dessa.

https://www.svampriket.se/2014/10/en-fullstandigt-objektiv-re...

Jag menar inte att det skall vara så svart/vitt. Jag skrev "en stor del objektivitet". När det kommer till den subjektiva delen så vill jag gärna ha en objektiv uppbackning till åsikten.
(subj)"Jag tycker spelet är skräp", "pga det krashar väldigt ofta" (obj)
(subj)"Jag tycker spelet är kort", "pga jag tog mig igenom det på 8h" (obj)
(subj)"Jag hade jätteroligt i spelet", "pga jag spelade med mina kompisar" (obj)
Jag vågar påstå att de flesta bi-satserna här över är sådana saker som kan hjälpa en bestämma om spelet är intressant. Krashar något mycket så är det inte positivt. Tog spelet 8h så kan det vara ett problem för vissa, men finns de som tycker att 8h är mer än tillräckligt. Skribenten spelade med sina kompisar och det gjorde att det var kul; jag har ingen att spela med, då kanske det inte är lika roligt, etc.

Jag uppskattar också en ren, som din länk antydde, "wiki-presentation" som del av recensionen. Om man inte skall ha någon objektivitet och fakta i recensionen så behöver man inte skriva något alls. Man kan skriva en siffra "9/10" och så behövs inte mer. De flesta fattar att om någon tycker ett spel är 9/10 så tycker personen det är bra.

Medlem
Skrivet av eld:

SvD gav även Fallout new Vegas 3/6

Fallout 3 fick dock 5/6

Vet inte hur jag ska tolka detta

Någon som hade min smak då. Gillade New Vegas men ÄLSKADE fallout 3. Staden var mer intresant och spännande. Replay-value var högre pga stor påverkan i början. NV hade så uppstyrt railroading och med "caesar's legion" (jag var inget fan). Skall lägga till att allt spelades på PC med moddar för stabilitet och prestanda. Spelet var verkligen opolerat.

Backloggens befriare
Skrivet av anon_79617:

Unsubbade från ACG. Hans review var ju 100% köpt.

Har ni märkt att soundtracket är massa rip-offs från John Williams-stycken (ET, Star Wars, lite Jurassic Park)?
Det är på "copy my homework, just change it up a little bit"-nivå.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha


signatur

Ad hoc addendum

Skriv svar