Den stora tråden om Starfield

Medlem
Skrivet av Popski:

Då tycker vi olika. Spelgeografi är intressant tycker jag. 😀

Är glad för din skull! 🤓👍


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Med all respekt, det kan vara det tråkigaste inlägget jag någonsin har läst kopplat till ett spel.

Vart har jag hamnat, Freakons gnälltråd?

eld
Medlem

Vet inte vad de gjort för att få det att fungera, men new atlantis är inte stängd bakom en loading screen, den är helt öppen, om man zoomar in så går det runt npc's nere på marken, och världen runt staden har ett gäng utspridda POI's.

Medlem
Skrivet av eld:

Vet inte vad de gjort för att få det att fungera, men new atlantis är inte stängd bakom en loading screen, den är helt öppen, om man zoomar in så går det runt npc's nere på marken, och världen runt staden har ett gäng utspridda POI's.

https://i.imgur.com/rQG0ERG.jpg

https://i.imgur.com/ovVmEEc.jpg

Är väl lika i Skyrim och Fallout 4? Båda har en stor öppen karta. Och NPCs osv laddas väl in som en cylinder/tub runt sin egna karaktär och inte som en sfär/boll.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du som tillhör den, kan du hjälpa mig genom att kort förklara varför du håller Starfield som nio av tio?

För oss som älskar Bethesdas tidigare spel, vilka värden har vi att hämta i Starfield?

Jag har syftat på betygssnittet när jag benämnt det så. Jag har inte spelat nog mycket för att sätta ett betyg än.

Vad jag tycker om med spelet? Förutom den där Bethesda-magin som någon nämnde tidigare som jag kan skriva under på så tycker jag om karaktärerna hittills, hur man kan bygga sitt skepp och sin bas lite hur man vill, tycker om att upptäcka nya planeter och städer, Med mer.

Såna händelser som att jag på slump hailade åt ett skepp när jag var ute och flög. I skeppet var en farmor som sa att maten är klar, det är bara komma över. Så jag bordade skeppet, blev bjuden på mat och hon fick någon att prata med. Det finns gott om sånt.

Medlem
Skrivet av eld:

Här börjat spelet ge upp, på en planet utan fog tar draw distance stopp någonstans mellan 4-5 km.

Mäter avståndet till skeppet som knappt syns längre, som ligger på mitten av kartan.

Om kartorna är på 10x10km så har de en yta på 100km2, vilket är mer än dubbelt så mycket som skyrims 37km2, helt galet.

https://i.imgur.com/rW88J1s.png

Fast det är väl bara tom mark, inte speciellt imponerande..
De faktiskt handbyggda och inbodda områdena verkar ju inte särskilt omfattande

Medlem

från konsolen:

TCL
player.setav speedmult 5000

sen kan man kolla landskapen snabbt genom att i hyperfart flyga. lägg till TGM om du vill bli odödlig.

Verkligen inte imponerad av landskapet runt om New Atlantic, mindre detalj än te.x No Man's Sky (eller kanske lika mycket, beror lite på planet i NMS), extremt mycket mindre detalj än Skyrim.

Märkte även att det är det första spelet de gjort där du inte ens kan simma under vattnet.

Allting är stängt bakom loading screens, du kan inte öppna en dörr till något utan att den laddar in det som en separat instans, precis som i deras tidigare spel, fast Morrowind var lite mer öppet...

Medlem

Trots stora brister som inte bör finnas i ett spel 2023 så är det ändå rätt coolt och vackert på sina ställen.
Men ibland även motsatsen
Mars/Cydonia var häftigt när man kan dit.

Medlem
Skrivet av eld:

Vart har jag hamnat, Freakons gnälltråd?

Haha, sorry. 🙊


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

MxR är tillbaka med lite mods som är mer eller mindre nödvändiga. Laddskärmen och fixade färgfilter t ex.

Han som var först med nude-mod till skyrim blev även först denna gång. Världsrekord. Eller nått. Kvävs inte naket folk i rymden utan hjälm och sånt?

Jo. Men det är immersion. De som följer MxR fattar.

Själv väntar jag på "realådan" och buggfixar i något år. När moddarna har gjort klart spelet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag har syftat på betygssnittet när jag benämnt det så. Jag har inte spelat nog mycket för att sätta ett betyg än.

Vad jag tycker om med spelet? Förutom den där Bethesda-magin som någon nämnde tidigare som jag kan skriva under på så tycker jag om karaktärerna hittills, hur man kan bygga sitt skepp och sin bas lite hur man vill, tycker om att upptäcka nya planeter och städer, Med mer.

Såna händelser som att jag på slump hailade åt ett skepp när jag var ute och flög. I skeppet var en farmor som sa att maten är klar, det är bara komma över. Så jag bordade skeppet, blev bjuden på mat och hon fick någon att prata med. Det finns gott om sånt.

Jag tycker att spelet ser sådär ut. Läcker estetik men trist att spela. Karaktärer ser stela och själlösa ut, mycket laddningskärmar. Läckert ljus och coola explosioner. Dock bara baserat på vad jag har sett, ej spelat själv.

Det du beskriver låter bra. Mycket av det är vad jag ser som Bethesdas styrkor. Utforskande och upptäcka främst. Byggandet av baser hade jag skippat då jag finner sådant tråkigt, kanske hade meckat en del med skeppen dock.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har riktigt mysigt hittills. Spelat i ett par timmar. Kan även tillägga att spelet funkar alldeles utmärkt på Series S.

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

.. och coola explosioner.

Explosioner är en 2D sprite. Det ser man i photo mode. Den följer kameran och snurrar när du flyttar blicken. Välkommen till 2023!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Explosioner är en 2D sprite. Det ser man i photo mode. Den följer kameran och snurrar när du flyttar blicken. Välkommen till 2023!

Tyckte det såg coolt ut när skeppen sprängs i rymden.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det måste ju komma någon modd för det horribla filtret som är över hela skärmen. Färger helt utan djup och någon jobbig dimma vare sig man är inne eller ute. ACG talade om det i senaste podden och trodde det var en HDR-bugg, ser ju inte riktigt klokt ut.

Såg några kommentarer att man ska dra ner "Film grain" till 0 så slipper man det.
Verkar funka för några men inte för andra. Funkar det inte så finns det säkert en mod för det

Medlem

25 timmar in: Grafiken går från att vara suverän på sina ställen till hopplöst föråldrad på andra, röstskådespelarna gör ett habilt om än inte fantastiskt jobb så här långt.

Animationerna får godkänt. Menyhanteringen och inventoryt suger och är extremt konsolanpassat. laddsekvenserna är många, men som tur är inte lika långdragna som i Baldurs Gate 3.

Långsam start, men som tur är tar det bara en timme eller två innan du släpps lös och kan skapa din eget liv i rymden.

MEN känslan! Känslan att kunna åka vart man vill, göra vad man vill och i vilken ordning man vill, det finns inga kapitel, ingen mainstory som pockar på och tvingar dig att lämna gamla områden till förmån för nya.

Du har ett hem (eller flera) , ditt rymdskepp (eller flera) Du kan bygga baser och skepp, du kan plocka på dig allt du ser och om du vill sälja eller bara spara intressanta saker som inredningsdetaljer i ditt nuvarande eller framtida hem.

Vill du bygga upp din egen gruvkoloni? Kavla upp ärmarna och gör det.
Vill du leka prisjägare och jaga pirater? Kör på.
Vill du gå med piraterna och ställa till med ofog? Självklart är det en möjlighet.
Vill du gå med i rymdarmén och säkra galaxen? Skriv under kontrakten och sätt igång och mörsa.
Vill du gå med i rymdens egna Texas Rangers och jaga bus och tjuvpack? På med din Stetson och Yee Ha!
Vill du ta anställning på ett skumt megaföretag och klättra på karriärsstegen? Det verkar som det går också (har blivit inbjuden, men har ännu inte testat).

Vill du bara glida runt och rensa baser, gruvor, grottor eller övergivna labb och rymdskepp och sälja allt loot medans du levlar upp och blir en grymmare loot/mördarmaskin? More power to you.

Jag kan inte sluta tänka på Starfield nu när jag sitter på jobbet!
Rollspel för mig är frihet, frihet att kunna göra vad jag vill och inte slaviskt behöva följa en förbestämd story och handling och förutom det sega starten så är detta frihet i sin bästa form. Du kan fasiken göra allt och vad du vill (som vanligt i Bethesdas spel) och det är DET som gör det för mig.

Det är det som trots att spelet inte har skuggan av en suck mot Baldurs eller Cyberpunk när det kommer till det tekniska eller story (så här långt) gör att detta med all sannolikhet kommer vara mitt "Game of the Year".


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

eld
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Är väl lika i Skyrim och Fallout 4? Båda har en stor öppen karta. Och NPCs osv laddas väl in som en cylinder/tub runt sin egna karaktär och inte som en sfär/boll.

Distance terrain i oblivion var en av de där sakerna alla minns, men jag kommer ihåg när de började stänga av städer med en mur, och lägga dom i en separat cell för att få saker att fungera, att de tog bort möjligheten att flyga för att det inte längre fungerade med hur det löst detta.

Alla de stora städerna i skyrim ligger i en egen cell, har för mig att de öppnade upp mer i fallout 4, men diamond city har fortfarande samma lösning.

I fallout 76 hade de börjat bygga tech för detta och hade mer öppna städer.

Trodde först att New Atlantis hade olika celler iom att man använder en del fasttravel för att ta sig mellan olika regioner, och att jag skulle springa på någon vägg, men det var helt fritt att bara gå vart man ville, man kan jetpacka ner från högsta byggnaden utan problem.

Det var nog en av de stora överraskningarna för mig, att New Atlantis hade en gigantisk karta runt staden, och att den inte bara var begränsad till staden.

Och kollar man i hur mycket landyta new atlantis tar upp så skulle man kunna slänga in kanske 100 stycken Whiterun på den ytan.

Detta har såklart att göra med att de har valt mer realistiska storlekar på saker i detta spel, med större byggnare osv.

Skrivet av Majoren:

Fast det är väl bara tom mark, inte speciellt imponerande..
De faktiskt handbyggda och inbodda områdena verkar ju inte särskilt omfattande

Kollar man på New Atlantis så kan de fylla kartan med en hel del, vilket bådar gott för elderscrolls 6, men såklart så är en stor del av spelet byggt med procedurella verktyg, men det finns inga begränsningar i hur platt och tomt det måste vara.

De har inte för hand fyllt vartenda karta med en skyrim-värld, men de har absolut en värld i större storlek än skyrim vart man än landar.

eld
Medlem

Och medans det inte ändrar någonting för gameplay och hur spelet fungerar: det verkar som att det går att flyga mellan planeter.

Medlem
Skrivet av eld:

Och medans det inte ändrar någonting för gameplay och hur spelet fungerar: det verkar som att det går att flyga mellan planeter.

https://i.ibb.co/K6xcRCH/Screenshot-2023-09-03-21-18-01-444-c...

Ballt! Och kul att se att det faktiskt är möjligt när så många klagat över att det inte skulle gå och att rymden bara är en box vid en planet osv. 100% att det lär komma en mod som ger mycket starkare/snabbare motorer så de som vill kan flyga mellan planeterna utan grav jump. Det känns ju dock rätt verkligt att ALLA skulle använda grav jump hela tiden om den typen av motorer fanns, så jag har inga problem med hur det fungerar nu och kommer garanterat inte sitta i 7 timmar och flyga mot en planet

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

25 timmar in: Grafiken går från att vara suverän på sina ställen till hopplöst föråldrad på andra, röstskådespelarna gör ett habilt om än inte fantastiskt jobb så här långt.

Animationerna får godkänt. Menyhanteringen och inventoryt suger och är extremt konsolanpassat. laddsekvenserna är många, men som tur är inte lika långdragna som i Baldurs Gate 3.

Långsam start, men som tur är tar det bara en timme eller två innan du släpps lös och kan skapa din eget liv i rymden.

MEN känslan! Känslan att kunna åka vart man vill, göra vad man vill och i vilken ordning man vill, det finns inga kapitel, ingen mainstory som pockar på och tvingar dig att lämna gamla områden till förmån för nya.

Du har ett hem (eller flera) , ditt rymdskepp (eller flera) Du kan bygga baser och skepp, du kan plocka på dig allt du ser och om du vill sälja eller bara spara intressanta saker som inredningsdetaljer i ditt nuvarande eller framtida hem.

Vill du bygga upp din egen gruvkoloni? Kavla upp ärmarna och gör det.
Vill du leka prisjägare och jaga pirater? Kör på.
Vill du gå med piraterna och ställa till med ofog? Självklart är det en möjlighet.
Vill du gå med i rymdarmén och säkra galaxen? Skriv under kontrakten och sätt igång och mörsa.
Vill du gå med i rymdens egna Texas Rangers och jaga bus och tjuvpack? På med din Stetson och Yee Ha!
Vill du ta anställning på ett skumt megaföretag och klättra på karriärsstegen? Det verkar som det går också (har blivit inbjuden, men har ännu inte testat).

Vill du bara glida runt och rensa baser, gruvor, grottor eller övergivna labb och rymdskepp och sälja allt loot medans du levlar upp och blir en grymmare loot/mördarmaskin? More power to you.

Jag kan inte sluta tänka på Starfield nu när jag sitter på jobbet!
Rollspel för mig är frihet, frihet att kunna göra vad jag vill och inte slaviskt behöva följa en förbestämd story och handling och förutom det sega starten så är detta frihet i sin bästa form. Du kan fasiken göra allt och vad du vill (som vanligt i Bethesdas spel) och det är DET som gör det för mig.

Det är det som trots att spelet inte har skuggan av en suck mot Baldurs eller Cyberpunk när det kommer till det tekniska eller story (så här långt) gör att detta med all sannolikhet kommer vara mitt "Game of the Year".

Det här inlägget borde ju pinnas
Nu har jag ju inte spelat själv än men det gnälls ju så förbannat mycket om varenda liten grej. men det gnälls nog mycket för att gnällas också.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Medlem

Hårda ord i Svenska dagbladet: "Gigantiskt haveri" och betyget 2/6. Håller med om mycket!

https://www.svd.se/a/9zdm7M/recension-sa-bra-ar-starfield-pa-...

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

25 timmar in: Grafiken går från att vara suverän på sina ställen till hopplöst föråldrad på andra, röstskådespelarna gör ett habilt om än inte fantastiskt jobb så här långt.

Animationerna får godkänt. Menyhanteringen och inventoryt suger och är extremt konsolanpassat. laddsekvenserna är många, men som tur är inte lika långdragna som i Baldurs Gate 3.

Långsam start, men som tur är tar det bara en timme eller två innan du släpps lös och kan skapa din eget liv i rymden.

MEN känslan! Känslan att kunna åka vart man vill, göra vad man vill och i vilken ordning man vill, det finns inga kapitel, ingen mainstory som pockar på och tvingar dig att lämna gamla områden till förmån för nya.

Du har ett hem (eller flera) , ditt rymdskepp (eller flera) Du kan bygga baser och skepp, du kan plocka på dig allt du ser och om du vill sälja eller bara spara intressanta saker som inredningsdetaljer i ditt nuvarande eller framtida hem.

Vill du bygga upp din egen gruvkoloni? Kavla upp ärmarna och gör det.
Vill du leka prisjägare och jaga pirater? Kör på.
Vill du gå med piraterna och ställa till med ofog? Självklart är det en möjlighet.
Vill du gå med i rymdarmén och säkra galaxen? Skriv under kontrakten och sätt igång och mörsa.
Vill du gå med i rymdens egna Texas Rangers och jaga bus och tjuvpack? På med din Stetson och Yee Ha!
Vill du ta anställning på ett skumt megaföretag och klättra på karriärsstegen? Det verkar som det går också (har blivit inbjuden, men har ännu inte testat).

Vill du bara glida runt och rensa baser, gruvor, grottor eller övergivna labb och rymdskepp och sälja allt loot medans du levlar upp och blir en grymmare loot/mördarmaskin? More power to you.

Jag kan inte sluta tänka på Starfield nu när jag sitter på jobbet!
Rollspel för mig är frihet, frihet att kunna göra vad jag vill och inte slaviskt behöva följa en förbestämd story och handling och förutom det sega starten så är detta frihet i sin bästa form. Du kan fasiken göra allt och vad du vill (som vanligt i Bethesdas spel) och det är DET som gör det för mig.

Det är det som trots att spelet inte har skuggan av en suck mot Baldurs eller Cyberpunk när det kommer till det tekniska eller story (så här långt) gör att detta med all sannolikhet kommer vara mitt "Game of the Year".

Exakt detta. Mycket bra skrivet. Känner precis likadant.

Grymt jävla spel

Medlem
Skrivet av Salladssås24:

Hårda ord i Svenska dagbladet: "Gigantiskt haveri" och betyget 2/6. Håller med om mycket!

https://www.svd.se/a/9zdm7M/recension-sa-bra-ar-starfield-pa-...

Nu har jag mina negativa åsikter om Starfield, men SvDs spelrecensioner är väl lika mycket värda som när aftonbladet recenserade Doom 2016 😄


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nu har jag mina negativa åsikter om Starfield, men SvDs spelrecensioner är väl lika mycket värda som när aftonbladet recenserade Doom 2016 😄

Det har du rätt i. Det var nog den sämsta recension jag någonsin läst...? Det var fult, kostade mycket pengar och finns mycket att göra (men det gjorde han inte) är i stort sett allt han säger? Hur kan man ens kalla sig journalist och skriva en sådan knapphändig "recension"?


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

25 timmar in: Grafiken går från att vara suverän på sina ställen till hopplöst föråldrad på andra, röstskådespelarna gör ett habilt om än inte fantastiskt jobb så här långt.

Animationerna får godkänt. Menyhanteringen och inventoryt suger och är extremt konsolanpassat. laddsekvenserna är många, men som tur är inte lika långdragna som i Baldurs Gate 3.

Långsam start, men som tur är tar det bara en timme eller två innan du släpps lös och kan skapa din eget liv i rymden.

MEN känslan! Känslan att kunna åka vart man vill, göra vad man vill och i vilken ordning man vill, det finns inga kapitel, ingen mainstory som pockar på och tvingar dig att lämna gamla områden till förmån för nya.

Du har ett hem (eller flera) , ditt rymdskepp (eller flera) Du kan bygga baser och skepp, du kan plocka på dig allt du ser och om du vill sälja eller bara spara intressanta saker som inredningsdetaljer i ditt nuvarande eller framtida hem.

Vill du bygga upp din egen gruvkoloni? Kavla upp ärmarna och gör det.
Vill du leka prisjägare och jaga pirater? Kör på.
Vill du gå med piraterna och ställa till med ofog? Självklart är det en möjlighet.
Vill du gå med i rymdarmén och säkra galaxen? Skriv under kontrakten och sätt igång och mörsa.
Vill du gå med i rymdens egna Texas Rangers och jaga bus och tjuvpack? På med din Stetson och Yee Ha!
Vill du ta anställning på ett skumt megaföretag och klättra på karriärsstegen? Det verkar som det går också (har blivit inbjuden, men har ännu inte testat).

Vill du bara glida runt och rensa baser, gruvor, grottor eller övergivna labb och rymdskepp och sälja allt loot medans du levlar upp och blir en grymmare loot/mördarmaskin? More power to you.

Jag kan inte sluta tänka på Starfield nu när jag sitter på jobbet!
Rollspel för mig är frihet, frihet att kunna göra vad jag vill och inte slaviskt behöva följa en förbestämd story och handling och förutom det sega starten så är detta frihet i sin bästa form. Du kan fasiken göra allt och vad du vill (som vanligt i Bethesdas spel) och det är DET som gör det för mig.

Det är det som trots att spelet inte har skuggan av en suck mot Baldurs eller Cyberpunk när det kommer till det tekniska eller story (så här långt) gör att detta med all sannolikhet kommer vara mitt "Game of the Year".

Håller med, det har definitivt vuxit för mig desto längre tid jag spelat. Har svårt att slita mig nu.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Helt underbart spel och vacker atmosfär.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Refundade efter 10h på Steam.
Jag försökte gilla det. Men herregud vilken besvikelse.
Det är samma spel som Fallout 4 fast i rymden och med tråkigare miljöer. Förväntade mig lite utveckling eftersom det är 2023 nu och inte 2015..

Kanske skaffar det igen när det fått lite patches och kostar 300 spänn.

Var det möjligt med refund efter 10 timmar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag har svårt att släppa spelet, hunnit med över 30h nu på tre dagar, ett spel för mig.

Klart det finns brister, största är det som ibland känns som en fast-travel simulator. Igår använde jag fast-travel för att ta mig från ett litet settlement till en övergiven gruva med en landingpad. Jag anlände inte precis utanför mitt skepp utan stod i hörnet av landingpaden. En liten grej men det kände jag förstörde lite för mig.

Ska nog även om det tar lite mer tid rollspela och flyga lite mer. Lyfta från settlement och sedan landa på nästa. Får se hur länge jag kör på det.

Men tycker gameplayet är fantastiskt, bra känsla när man utforskar i skrymslen och vrår. Gillar också rymdskeppen.

Svårt att veta vart man ska placera sina skills, finns så många att välja emellan.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var det möjligt med refund efter 10 timmar?

Har läst att tiden inte skulle räknas under premiumtiden och alltså ska gå att refunda innan den 6e oavsett speltid.

Ingen aning om det stämmer men låter smått absurt isf


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skriv svar