Den stora tråden om Starfield

Skribent
Skrivet av eld:

Mindre än elite, mer än i mass Effect.

Starfield har mer fokusen på rymdstrider och sakerna du interagerar med i rymden, men rymdfärderna är mer rpg än simulator.

Måste bara flika in, ME hade noll rymdstrider och flygande så ja spelet har definitivt MER än Mass Effect haha

(inget illa menat, blev bara lite roligt i perspektiv )


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Måste bara flika in, ME hade noll rymdstrider och flygande så ja spelet har definitivt MER än Mass Effect haha

(inget illa menat, blev bara lite roligt i perspektiv )

Absolut!

Men flyga runt med ett rymdskepp är ju ändå en stor grej i mass Effect, även om man inte styr skeppet fritt 😅

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det måste ju komma någon modd för det horribla filtret som är över hela skärmen. Färger helt utan djup och någon jobbig dimma vare sig man är inne eller ute. ACG talade om det i senaste podden och trodde det var en HDR-bugg, ser ju inte riktigt klokt ut.

Det handlar förmodligen om att HDR i spelet är väldigt dåligt optimerat. Spelet verkar ha "raised black levels" viljet gör att svartaste svart snarare blir mörkgrått. Jag tycker detta syns rätt tydligt i de bilder och filmer man sett. Färgerna ser urblekta ut. I övrigt så verkar grafiken vara trevlig.

Att få till HDR verkar vara ett stort problem för många speltiillbverkare (Bethesda är i gott sällskap här), vilket är rätt skumt. Förhoppningsvis så fixas detta med patcher.

Enligt videomakaren nedan så verkar f.ö. även SDR vara dåligt optimerat.
https://youtu.be/xi-C3PzKdsI?si=xrDSsiEV-QLVccv-

Medlem
Skrivet av kanshira:

Tycker lootsystemet är en pain in the ass. Man orkar inte sålla ut saker man lootar i byggnader eller dödade fiender och 85 % av det man plockar på sig har inget av värde eller går inte att "bryta ner" utan gör bara att ens ryggsäck och mass hela tider överfylls. Jag menar, vad är det för vits med 18000 olika föremål som bara är garbage i detta universum. Otroligt tidskrävande.

Tycker inte det är något konstigt med lootsystemet. Rätt så likt tidigare Bethesdaspel.

Resurser är märkta som så i popupen.
Töm alla resurser till skeppets hold, finns en hotkey som gör det.
Ammuntion är bara plocka på sig, det väger inget.
Diverse över vapen och suits plockar man på för att sälja. Undantaget vapen som är uppgradering förstås. Vill du vara selectiv plocka bara de som har en hög kostnad och därmed säljer för mer.
Dumpa vapen och suits till den som är med dig så kan du bära mer.
Food och liknande är mest en kul grej, men det finns en del som är bra och kan vara värt att spara (ökar visa egenskaper under en viss tid, som t.ex. crafting).
Skaffa weightliftning skillen som gör att man kan bära mer.
Skaffa gear med egenskaper som gör att t.ex. resurser väger betydligt mindre.
Vissa all gear och sortera på vikt, gör av med onödiga saker som väger mycket.

Inaktiv

Refundade efter 10h på Steam.
Jag försökte gilla det. Men herregud vilken besvikelse.
Det är samma spel som Fallout 4 fast i rymden och med tråkigare miljöer. Förväntade mig lite utveckling eftersom det är 2023 nu och inte 2015..

Kanske skaffar det igen när det fått lite patches och kostar 300 spänn.

Medlem

Trist att så många verkar besvikna (även om en del verkar nöjda/mycket nöjda). Hoppades på ett mästerverk men så verkar ej vara fallet för den stora massan.

Blir orolig inför TES 6.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Refundade efter 10h på Steam.
Jag försökte gilla det. Men herregud vilken besvikelse.
Det är samma spel som Fallout 4 fast i rymden och med tråkigare miljöer. Förväntade mig lite utveckling eftersom det är 2023 nu och inte 2015..

Kanske skaffar det igen när det fått lite patches och kostar 300 spänn.

Tack för bekräftelsen! Nu vet jag med säkerhet att jag kommer att digga spelet. Tråkigt att du inte gillade det, men så är de ju med spel. Du hittar förhoppningsvis ngt annat spel att plöja ner timmar i.

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Tack för bekräftelsen! Nu vet jag med säkerhet att jag kommer att digga spelet. Tråkigt att du inte gillade det, men så är de ju med spel. Du hittar förhoppningsvis ngt annat spel att plöja ner timmar i.

Absolut, jag väntade mig inte att alla skulle tycka om det. Det var tydligt redan när det visades upp och folk fick veta att inte alla planeter är befolkade och sen att man inte kan gå runt en hel planet, eller på gasjättar.
Men gillar du deras tidigare titlar är chansen stor att du tycker om det. Ett 9/10-spel som det här har ju förmågan att locka vissa och stöta bort andra.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Tycker lootsystemet är en pain in the ass. Man orkar inte sålla ut saker man lootar i byggnader eller dödade fiender och 85 % av det man plockar på sig har inget av värde eller går inte att "bryta ner" utan gör bara att ens ryggsäck och mass hela tider överfylls. Jag menar, vad är det för vits med 18000 olika föremål som bara är garbage i detta universum. Otroligt tidskrävande.

Skrivet av anon_79617:

Instämmer. Men tror det är för att menyerna är så extremt osmidiga. Finns ingen "mark as junk" funktion till exempel.

Låter som att en UI mod likt SkyUI behövs i Starfield.

Jag vet inte varför Bethesda inte bryr sig att göra ett bättre UI. De kanske räknar med att det ändå kommer någon mod som fixar det. Oavsett dåligt att man ska behöva installera en mod för att kunna få en tydlig och snabb överblick när man letar och plockar föremål, handlar i affärer och se över ens inventory.

Medlem

Rent generellt tror (d.v.s. jag har inte några som helst bevis för det) jag att vi befinner oss i en fas där få spel kommer att revolutionera branschen på ett sådant vis många av oss önskar. Precis som med filmer och serier har kreativiteten stagnerat och det bästa vi kan hoppas på att marginella förbättringar hellre än milsvida kliv.

Även om CP2077 hade blivit allt vad de utannonserade hade det trots allt "bara" varit ett handlingsfokuserat FPS-RPG med val, konsekvenser och förgrenade berättelser. Elden Ring är till syvende och sist "bara" ett Dark Souls med öppnare och större nivåer. Hade Starfield varit vad folk drömde upp när det först visades hade det "bara" varit ett större Bethesdaspel, alt. ett No Man's Sky med handling och NPCs. Allt bra på sitt sätt, men kanske inget av det stolsavblåsande revolutionerande?

Jag minns att jag läste en förhandstitt på Fallout 3 för många år sedan. Det beskrevs av en exalterad skribent helt enkelt som "Oblivion with guns" vilket fick mig överlycklig då det var precis vad jag ville ha, i likhet med artikelförfattaren. Nu pratar man nedlåtande och surmulet om "Fallout in space" som att det är världens besvikelse. Vilket det säkerligen är för många. För mig är det dock precis vad jag vill ha.

Nej, vill man ha något som verkligen kastar om spelbranschen tror jag att ny teknik behövs. Kanske kan VR bli standard och ingå med varje ny konsol och varje grafikkort och inte längre kräva enorma brillor? Kanske kan AI integreras i spelutveckling på något genialiskt vis som vi inte tänkt på än? Annars, om vi kodar på som i dag, är jag rädd att små, inkrementella förbättringar är det vi kommer att se framöver. Oavsett om spelet heter CyberPunk 2077, Starfield eller Grand Theft Auto VI. Givetvis är det alltid tråkigt när folk blir besvikna på någonting de sett fram emot längre, men jag tror att vi gör oss själva en tjänst om vi håller förväntningarna i schack framöver, och inte förväxlar vad vi tror att ett spel kommer att vara med vad vi hoppas att det kommer att vara.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Rent generellt tror (d.v.s. jag har inte några som helst bevis för det) jag att vi befinner oss i en fas där få spel kommer att revolutionera branschen på ett sådant vis många av oss önskar. Precis som med filmer och serier har kreativiteten stagnerat och det bästa vi kan hoppas på att marginella förbättringar hellre än milsvida kliv.

Även om CP2077 hade blivit allt vad de utannonserade hade det trots allt "bara" varit ett handlingsfokuserat FPS-RPG med val, konsekvenser och förgrenade berättelser. Elden Ring är till syvende och sist "bara" ett Dark Souls med öppnare och större nivåer. Hade Starfield varit vad folk drömde upp när det först visades hade det "bara" varit ett större Bethesdaspel, alt. ett No Man's Sky med handling och NPCs. Allt bra på sitt sätt, men kanske inget av det stolsavblåsande revolutionerande?

Jag minns att jag läste en förhandstitt på Fallout 3 för många år sedan. Det beskrevs av en exalterad skribent helt enkelt som "Oblivion with guns" vilket fick mig överlycklig då det var precis vad jag ville ha, i likhet med artikelförfattaren. Nu pratar man nedlåtande och surmulet om "Fallout in space" som att det är världens besvikelse. Vilket det säkerligen är för många. För mig är det dock precis vad jag vill ha.

Nej, vill man ha något som verkligen kastar om spelbranschen tror jag att ny teknik behövs. Kanske kan VR bli standard och ingå med varje ny konsol och varje grafikkort och inte längre kräva enorma brillor? Kanske kan AI integreras i spelutveckling på något genialiskt vis som vi inte tänkt på än? Annars, om vi kodar på som i dag, är jag rädd att små, inkrementella förbättringar är det vi kommer att se framöver. Oavsett om spelet heter CyberPunk 2077, Starfield eller Grand Theft Auto VI. Givetvis är det alltid tråkigt när folk blir besvikna på någonting de sett fram emot längre, men jag tror att vi gör oss själva en tjänst om vi håller förväntningarna i schack framöver, och inte förväxlar vad vi tror att ett spel kommer att vara med vad vi hoppas att det kommer att vara.

Tror inte att folk förväntade sig att Starfield skulle revolutionera något utan snarare evolvera på ett sätt som är rimligt med tanke på utvecklingstid, budget och löften. Att det då på flera sätt är som ett åtta år gammalt spel som hade en betydligt mindre budget genererar, fullt rimligt, missnöje/besvikelse.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem

Kan inte ens tröttna på diverse stenbollar ute i rymden, älskar viewdistance i detta spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Kan inte ens tröttna på diverse stenbollar ute i rymden, älskar viewdistance i detta spel.

https://i.imgur.com/H8BjG1r.jpg

Snyggt!

Nån som inte hade spelat det trodde att världen var platt. Här var det tvärtom:

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Snyggt!

Nån som inte hade spelat det trodde att världen var platt. Här var det tvärtom:<Uppladdad bildlänk>

Tror ingen menar platt i form av inga höjder. Platt i form av intetsägande och i avsaknad av detaljer. Vilket din bild påvisar då det är få färger, ingen natur/byggnation/liv/etc och nästan allt är dolt i dimma.

En vacker kuliss.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tror ingen menar platt i form av inga höjder. Platt i form av intetsägande och i avsaknad av detaljer. Vilket din bild påvisar då det är få färger, ingen natur/byggnation/liv/etc och nästan allt är dolt i dimma.

En vacker kuliss.

Ja alltså det är ju planeter i rymden. Hade du velat att hälften var bebodda? Även vår jord, den enda med liv vi vet, har såna delar utan jord. Platta.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tror inte att folk förväntade sig att Starfield skulle revolutionera något utan snarare evolvera på ett sätt som är rimligt med tanke på utvecklingstid, budget och löften. Att det då på flera sätt är som ett åtta år gammalt spel som hade en betydligt mindre budget genererar, fullt rimligt, missnöje/besvikelse.

Jag tänker likadant. Det är helt befogat att ha högre krav på en studio som Bethesda, speciellt nu när de även backas av Microsoft. Microsoft har kanske inte haft så mycket med just Starfield att göra, jag vet inte.

Det är ett fåtal utvecklare inom industrin - Nintendo, Rockstar, FromSoftware, flera av Playstations studior, CDPR m.fl. - som har satt en viss standard med sina släpp och då blir förväntningarna och även besvikelserna därefter.

Med så lång utvecklingstid, antal anställda, resurser och budget så är det klart att man förväntar sig en viss kvalitet.
Jag älskar Bethesda’s spel men kan samtidigt tycka att studion tar lite väl många genvägar och att det finns en viss motvilja mot förnyelse. Det är samma gamla men i något förändrad kostym. Framför allt hade deras spel mått bra av en helt ny motor.
En annan kritik jag har är att de förlitar sig alldeles för mycket på mods och gömmer sig lite bakom att det finns ett mod community bakom deras spel, vilket ofta lyfts fram. Det är såklart grymt att det finns men faktum är att många moddare har gjort Bethesda’s jobb åt dem och förbättrat saker i spelen som hållit för dålig kvalitet. De har tappat garden och blivit lite lata, kan jag tycka.

Tråkigt att många verkar besvikna. Kliar i fingrarna här efter allt man sett och hört och känner att jag vill ha en Series och bilda mig en egen uppfattning

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja alltså det är ju planeter i rymden. Hade du velat att hälften var bebodda? Även vår jord, den enda med liv vi vet, har såna delar utan jord. Platta.

Jag vill ingenting. Försökte bara ge dig perspektivet att de som skriver platt inte menar avsaknad av vackra kulisser, berg och dimma då jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du trodde att man menade platt i form av avsaknad av höjdskillnader.

Märkligt nog så skriver du nu på ett sätt som gör att du förstår vad folk menar och då förstår jag inte ditt föregående inlägg.

Kanske jag som tänker knäppt, sorry isåfall.

Edit: enligt ditt inlägg så är motsatsen till platt det din bild visar. Och sen säger du att majoriteten av allt är just så, platt?

Då hade ju alla rätt och ditt inlägg fyller ingen funktion?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag vill ingenting. Försökte bara ge dig perspektivet att de som skriver platt inte menar avsaknad av vackra kulisser, berg

Okej, jag tog sedan upp motargumentet att det inte skulle vara särskilt realistiskt med motsatsen, inte vad de var ute efter eller gjort reklam för. Men tycker inte heller du det så.

Variationen på liv och rörelse är även den rätt stor mellan planeter f.ö.

Edit: För att förtydliga hoppade jag över till din version av platt. Om det var oklart.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Okej, jag tog sedan upp motargumentet att det inte skulle vara särskilt realistiskt med motsatsen, inte vad de var ute efter eller gjort reklam för. Men tycker inte heller du det så.

Variationen på liv och rörelse är även den rätt stor mellan planeter f.ö.

Jag stannar kvar vid ditt första inlägg. Jag försöker verkligen förstå och tolka välvilligt. Kanske är jag trög.

Men du skriver ett inlägg med en bild som ett bevis på att världen/spelet inte är platt.

Sedan konstaterar du att världen/spelet är så som din bild visar och det är, enligt dig, platt.

Alltså höll du med från början och ditt tidigare inlägg säger emot dig själv?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag stannar kvar vid ditt första inlägg. Jag försöker verkligen förstå och tolka välvilligt. Kanske är jag trög.

Men du skriver ett inlägg med en bild som ett bevis på att världen/spelet inte är platt.

Sedan konstaterar du att världen/spelet är så som din bild visar och det är, enligt dig, platt.

Alltså höll du med från början och ditt tidigare inlägg säger emot dig själv?

Du får hålla två tankar i huvudet ja. Min bild visar höjdskillnader som variation mot bilden ovanför min. Platt på det viset. Sen tog du upp ett annat sätt man kan mena platt med och då frågade jag dig hur du hade velat ha planeterna. Oaktat min bild.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Du får hålla två tankar i huvudet ja. Min bild visar höjdskillnader som variation mot bilden ovanför min. Platt på det viset. Sen tog du upp ett annat sätt man kan mena platt med och då frågade jag dig hur du hade velat ha planeterna. Oaktat min bild.

Okej.

Sorry, men jag förstår inte.

Du har säkert rätt, all good.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Okej.

Sorry, men jag förstår inte.

Du har säkert rätt, all good.

Rätt och fel bland åsikter är ju sådär. Har själv inget emot den väg de valt här.
Ha det

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu pratar man nedlåtande och surmulet om "Fallout in space" som att det är världens besvikelse. Vilket det säkerligen är för många. För mig är det dock precis vad jag vill ha.

Exakt så känner jag också. Jag har fått ungefär vad jag förväntade mig än så länge!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

eld
Medlem

Blir inte så mycket questande

Medlem

Hmmkay, först och främst suveränt överlag. Har jävligt skoj med allt från utforskning/scanning till combat i rymden. Storyn är lagomt goofy (Adoring Fan!) på sina ställen och atmosfären i städerna är spot on. Galet kul att bara ta en paus från ett uppdrag och bah "nope nu ska här utforskas" och luffa iväg i en timme för utforskning. Underbart.

MEN.
Allt detta tack vare/efter att jag installerat DLSS-mod, fixade fov samt nöjde/vande mig med ~60FPS i 3rd person view. Och nej, det är inte bara gnäll för gnällets skull, jag får asjobbig huvudvärk efter en halvtimmes spelande i förstapersonsperspektiv i alla spel som inte kan leverera stabila 70-80 FPS. Riktigt uselt optimerat även om jag hoppas/misstänker att en stor del av prestandaproblemet kan ligga i Nvidias drivrutiner. "Det är inte uselt optimerat!" Okej, formulerar om mig lite då, Starfield ser i dagsläget sämre ut än många andra spel (7800X3D/3080 atm) på samma FPS.

Outposts, justja! Varför ska outpost-byggande vara avsevärt sämre designat än t.ex The Planet Crafter? Studio på två pers vs Bethesda.

Skulle bygga mig en outpost, hade samlat på mig en jäkla massa material, traskade runt med den där förbaskade beacon-stolpen i över en timme tills jag lyckats hitta en plats som hade fyra mineraler "in range". Placerade stolpfan och har sen spenderat hela dagen idag med att bygga (samt åka och handla allt man inte hade) min första outpost. Suveränt, hela insidan av "basen" (stationer till förbannelsen) byggd. Skulle sen placera mina miners.... ... . "Cannot place item: Area is Restricted" WAT?! Både Cobalt-venen och Vanadium vienen var utanför någon osynlig jäkla gräns som jag inte sett. Trodde jag hade gjort något fel, laddade en save från när jag hittade platsen och tog fram Beacon-puckot igen. Japp, står att allt är in range. KUL! BRA JOBB, BETHESDA.

Sen, vem f*n kom på idén att rotation av dekorationer o.s.v skulle sitta på höger och vänster musknapp samt rotera typ 90 grader per sekund? Den personen önskar jag trampar på en Legobit varje dag under resten av hans liv alltså!

Igen, suveränt överlag men för många saker får spelet att kännas som en halvdan konsolport.

eld
Medlem

Här börjat spelet ge upp, på en planet utan fog tar draw distance stopp någonstans mellan 4-5 km.

Mäter avståndet till skeppet som knappt syns längre, som ligger på mitten av kartan.

Om kartorna är på 10x10km så har de en yta på 100km2, vilket är mer än dubbelt så mycket som skyrims 37km2, helt galet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Rätt och fel bland åsikter är ju sådär. Har själv inget emot den väg de valt här.
Ha det

Åsikter baseras oftast på verkligheten. Vad man sedan tycker om den är upp till var och en (utöver objektiva sanningar).

Jag läser runt en hel del på nätet och får en rätt negativ bild av Starfield men utgår från och känner att jag missar något. Där finns uppenbarligen en skara människor som är mycket positiva och hyllande.

Du som tillhör den, kan du hjälpa mig genom att kort förklara varför du håller Starfield som nio av tio?

För oss som älskar Bethesdas tidigare spel, vilka värden har vi att hämta i Starfield?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av eld:

Här börjat spelet ge upp, på en planet utan fog tar draw distance stopp någonstans mellan 4-5 km.

Mäter avståndet till skeppet som knappt syns längre, som ligger på mitten av kartan.

Om kartorna är på 10x10km så har de en yta på 100km2, vilket är mer än dubbelt så mycket som skyrims 37km2, helt galet.

https://i.imgur.com/rW88J1s.png

Med all respekt, det kan vara det tråkigaste inlägget jag någonsin har läst kopplat till ett spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Med all respekt, det kan vara det tråkigaste inlägget jag någonsin har läst kopplat till ett spel.

Då tycker vi olika. Spelgeografi är intressant tycker jag. 😀

Medlem

Snart dags för den "riktiga releasen", ska bli skoj o testa på game pass o bilda sin egen uppfattning.

Skriv svar