Star Citizen passerar 600 miljoner insamlade dollar

Medlem

Tycker det är mer att SC är okontrollerbar "feature creep" i sweclockerstråden än att det är en scam.

Sen orsaken till det är ju en annan fråga.

Kan ju vara att han inte klarar av det. Eller då att han precis som mängder andra ser att pengarna kommer att sluta rinna in om spelen skulle bli klara...

Medlem

Det bästa med detta projektet är att följa det från sidan av. Alltid lika spännande och se vad de kan kränga för hutlösa summor härnäst, skeppkostnader åsido.

De har exempelvis en manual för moddning till salu på deras hemsida, spelet kommer inte ha något officiellt modstöd och särskilt inte privata servrar. De har även en massa paket med utrustning som man får i spelet (som också går att köpa i spelet enkelt, kanske med annan färg) och som definitivt kan förloras permanent till åtminstone nästa wipe (tex. en t-shirt och en keps som i sig är helt och hållet värdelösa i spelet kostar $5, och i övrigt är det de billigaste alternativet, finns "paket" för över $100). De säljer även färger, ofta enfärgade eller två-tonade skins som mormor hade kunnat trycka ut i photoshop, igen för sjuka summor till specifika skepp.
Senaste är de säljer något sorts "citizencon-paket" med skräp för priset av ett helt spel ($43).

Allt detta i ett halv-kasst early access-spel. Om detta är vad spelutveckling utan utgivare är tanken att vara så får det gärna bli fler utgivare på marknaden.

Medlem

Jag vet inte vad som är det mest passande ordet.
Men finns så mycket lost opportunity i det här spelet just nu.

Gav mig på att spela det häromdagen då jag backade det för 5-7 år sen.
Man blir så taggad och avskräckt på samma gång.
De hade tjänat så mycket på att göra spelet mer tillgängligt.
Och inte på att dumma ner det, utan att bara ha en mer utförlig tutorial på några timmar istället för bara en på 20-30 min som knappt täcker basics. Eller flera kapitel med tutorials.
Nu sitter man istället och får googla så fort man vill göra nåt.
Har dött på så många frustrerande vis:
- Visste inte hur man tog av hjälmen för att dricka vatten.
- Visste inte hur man skulle ta på hjälmen sen igen, eller rättare sagt, den hamnade i inventoryt för rymdstationen och inte i mitt.
- Att man måste backa ut ur skeppet i rymden och akta sig för stegen när man ska in.

Sen massa korkade grejer hela tiden.
En av de sämsta är att de inte visar POI:s när man landar på en planet.
Landade i mörkret och tog en timme innan jag hittade var jag skulle landa.
Man kan starta Quantum Driven för att visa POI:s i hela solsystemet, men blir plottrigt att urskilja vilka som är 30km bort eller 30000000 km bort.

Och the list goes on...
Man ser ju vilken häftig värld det finns där.
Men med Starfield runt hörnet så jag kommer inte plocka upp det igen på ett tag och hoppas det är mer tillgängligt nästa gång jag provar.

Medlem

Tycker det är väldigt lustigt med folk som gnäller över frivilliga kosmetiska saker som går att köpa i Pledge Store.

Värt att upprepa....

Frivilliga kosmetiska saker.
I Pledge Store.

Det är nästan så att man tror att de missat poängen med att det heter Pledge Store. 🙄

Det står ju till och med tydlig ledtråd högst upp på sidan när man går in på Pledge Store...

"help support development"

Och det är som sagt är helt frivilligt. Dvs upp till var och en om man väljer att stödja spelutvecklingen eller inte.

Hur svårt kan detta koncept vara att förstå?
🤦‍♂️😄

Medlem
Skrivet av krislevin:

jag tror snittlönen är högre än det. Man får nog räkna in också kostnader för lokaler, hårdvara osv. Jag tror 50000 kronor är mer realistiskt. Tänk på arbetsgivaravgifter och sånt trams också.

Trams du låter som en liberalist där arbetaren inte ska ha något skydd. Har själv svårt att förstå sånt när jag varit arbetare hela livet och inte kunnat leva på enbart investerat kapital. Är väldigt glad över att jag lever i den lilla lilla biten av världen där man kan leva gott som arbetare. Arbetsgivaren är den som bara bryr sig om sig själv och pengar(borde man alltid räkna med på gott och ont).

Medlem
Skrivet av Nemo:

Tycker det är väldigt lustigt med folk som gnäller över frivilliga kosmetiska saker som går att köpa i Pledge Store.

Värt att upprepa....

Frivilliga kosmetiska saker.
I Pledge Store.

Det är nästan så att man tror att de missat poängen med att det heter Pledge Store. 🙄

Det står ju till och med tydlig ledtråd högst upp på sidan när man går in på Pledge Store...

"help support development"

Och det är som sagt är helt frivilligt. Dvs upp till var och en om man väljer att stödja spelutvecklingen eller inte.

Hur svårt kan detta koncept vara att förstå?
🤦‍♂️😄

Alla mikrotransaktioner är frivilliga, alla köp relaterade till spel är också frivilliga. Om det ska vara någon sorts "sopa-under-mattan" argument som täcker allt så går det inte att kritisera något innehåll som kostar pengar, med andra ord en helt värdelös poäng att ta upp.

Bara för att någon väljer att döpa sin mikrotransaktion-affär till något som låter fint i vissa öron, så förändrar det inte vad det är i grunden. Det de säljer är likt andra företag som säljer mikrotransaktioner och ska bedömas på samma grunder som alla andra (dvs. likt alla andra early-access-spel med mikrotransaktioner).

Utöver det är det inte bara kosmetiska saker de säljer.

Så det som är lustigt är snarare hur ett namn får vissa att tro att det på något vis är annorlunda från vad andra gör. (eller det kanske du inte gör, du kanske tycker om mikrotransaktioner, om inte så är det lite väl konstigt uttalande från dig)

ELF
Medlem

Om folk undrar vad de gör och om det faktiskt händer något.
https://robertsspaceindustries.com/roadmap/release-view

Uppdatering av ljudmotorn är en av de grejer som det för tillfället jobbas med.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Jisses. Dricka vatten och sen dö för man tappar bort hjälmen. Låter som ett jätteroligt spel. Spelar man senildement pensionär? Måste man gå på toaletten också?

ELF
Medlem
Skrivet av acrylamid:

Jisses. Dricka vatten och sen dö för man tappar bort hjälmen. Låter som ett jätteroligt spel. Spelar man senildement pensionär? Måste man gå på toaletten också?

Jag är själv lite kluven till matdelen. Jag är både för och emot. Men samtidigt så är det det som gör vissa spel till vad de är. DayZ skulle inte vara samma sak utan krav på att äta och dricka.

Där emot rätt klädsel känns som en självklar sak. Säger sig självt att man inte kan hålla andan hur länge som helst om man tar av sig hjälmen i en miljö utan syre. Så här funkar många rymdspel.

Att hjälmen försvan för keffosteffo berodde nog på att GUIt inte är färdigt och inte var helt tydligt med var den hamnade.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Alla mikrotransaktioner är frivilliga, alla köp relaterade till spel är också frivilliga. Om det ska vara någon sorts "sopa-under-mattan" argument som täcker allt så går det inte att kritisera något innehåll som kostar pengar, med andra ord en helt värdelös poäng att ta upp.

Bara för att någon väljer att döpa sin mikrotransaktion-affär till något som låter fint i vissa öron, så förändrar det inte vad det är i grunden. Det de säljer är likt andra företag som säljer mikrotransaktioner och ska bedömas på samma grunder som alla andra (dvs. likt alla andra early-access-spel med mikrotransaktioner).

Utöver det är det inte bara kosmetiska saker de säljer.

Så det som är lustigt är snarare hur ett namn får vissa att tro att det på något vis är annorlunda från vad andra gör. (eller det kanske du inte gör, du kanske tycker om mikrotransaktioner, om inte så är det lite väl konstigt uttalande från dig)

Det framgår tydligt att det är pengar till spelutvecklingen det handlar om i Pledge Store och det är helt frivilligt att delta i det. Gillar man inte spelprojeket så är det bara att strunta i det och dra vidare. Du får självklart tycka vad du vill, men att någon orkar gnälla och slösa energi på sånt tycker jag är väldigt lustigt.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det framgår tydligt att det är pengar till spelutvecklingen det handlar om i Pledge Store och det är helt frivilligt att delta i det. Gillar man inte spelprojeket så är det bara att strunta i det och dra vidare. Du får självklart tycka vad du vill, men att någon orkar gnälla och slösa energi på sånt tycker jag är väldigt lustigt.

Mikrotransaktioner är ett ordentligt problem i branschen där företagen utnyttjar ganska vidriga taktiker för att normalisera spendering utöver produkten som sådan. Och detta spel är inget undantag.

Att förringa det med att det är "frivilligt" ger åtminstone mig dålig smak i munnen och visar på ett trångsynt perspektiv. Finns mycket i vårt samhälle som är frivilligt. Droger är frivilligt, hasardspel är frivilligt, sms-lån är frivilligt. Man kan givetvis lägga all skuld i användarens knän och, som sagt, sopa det under mattan, men det gör saken bara sämre och till stor del anledningen till att vi har en marknad som försöka vrida ur så mycket pengar det bara går ur deras kunder. När system är byggda för att utnyttja våra svagheter som människor, om det så är beroendeframkallande eller FOMO, så håller inte personligt ansvar som en heltäckande ursäkt längre.

Om du tycker det är lustigt får det stå för dig, men det du säger är ett simpelt perspektiv som förvisso många fastnar i, tyvärr. Om ändå saker vore så enkla och svartvita. Jag föreslår att du letar runt lite och bekantar dig med taktiker som används för att få dig att spendera mer (kan hjälpa till om du vill) och du kommer märka när du tänker till att du själv också blivit påverkad liksom alla andra av detta, samtidigt som alla tror det inte biter på dem, och de har fel, det biter på alla (även dig och mig). Marknadsföring är inget skämt, raka motsatsen faktiskt och jag tycker det är läskigt.

Därför lägger jag energi på det. Har inget med Star Citizen att göra, hade gjort det för vilket annat vidrigt företag som helst och har gjort flera gånger. Är lagom skrämmande i sig att någon tycker det är "lustigt".

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Jisses. Dricka vatten och sen dö för man tappar bort hjälmen. Låter som ett jätteroligt spel. Spelar man senildement pensionär? Måste man gå på toaletten också?

Kommer bli ännu värre senare när dom lägger till death of a spaceman.
Det är inget dom har börjat med än, men dom har pratat mycket om det nyligen.
Jätte gammal information om det. https://robertsspaceindustries.com/comm-link/engineering/1287...


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Tänk om dessa 600 miljoner lades på hemlösa, missbrukare eller hungriga barn i 3:e världen? Hade gjort oändligt mer nytta än detta evighets-"projekt".

Det råder inte direkt brist på andra spel. Just sayin'. 🙂

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Trams du låter som en liberalist där arbetaren inte ska ha något skydd. Har själv svårt att förstå sånt när jag varit arbetare hela livet och inte kunnat leva på enbart investerat kapital. Är väldigt glad över att jag lever i den lilla lilla biten av världen där man kan leva gott som arbetare. Arbetsgivaren är den som bara bryr sig om sig själv och pengar(borde man alltid räkna med på gott och ont).

Glad att du ser det så. Med trams menar jag övrigt. Kanske uttryckte mig fel. Skydd för arbetaren är ju väldigt viktigt såklart. Utan det blir det ju svårt. Så jag tar tillbaka ordet trams och säger övriga avgifter.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Mikrotransaktioner är ett ordentligt problem i branschen där företagen utnyttjar ganska vidriga taktiker för att normalisera spendering utöver produkten som sådan. Och detta spel är inget undantag.

Att förringa det med att det är "frivilligt" ger åtminstone mig dålig smak i munnen och visar på ett trångsynt perspektiv.

Ah, dags för ad hominem-argument? Jag håller mig undan sådant och allt intresse för att fortsätta diskutera vidare med dig upphör därmed.

Kan avslutningsvis bara tillägga att återigen, det handlar i det här fallet om Pledge Store för ett spel som ännu inte är färdigutvecklat. Det står klart och tydligt på sidan som jag nämnt att pengarna går till spelutveckling. Att du sedan väljer att tolka det på ditt sätt förändrar inte den saken.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Ah, dags för ad hominem-argument? Jag håller mig undan sådant och allt intresse för att fortsätta diskutera med dig upphör därmed.

Kan avslutningsvis bara tillägga att återigen, det handlar i det här fallet om Pledge Store för ett spel som ännu inte är färdigutvecklat. Det står klart och tydligt på sidan som jag nämnt att pengarna går till spelutveckling. Att du sedan väljer att tolka det på ditt sätt förändrar inte den saken.

Vart har jag attackerat din person? Att jag anser att ett argument är gjort utifrån ett trångsynt perspektiv är absolut inte en kommentar på dig som person. Om jag hade kallat dig dum i huvudet pga. att du har det persektivet, då hade jag köpt att du känner dig träffad, men det gjorde jag inte. För den delen har du inte diskuterat någonting, du har upprepat samma sak tre gånger nu. Utan någon som helst respons på det jag skrivit så intresset har uppenbarligen inte funnits tidigare heller.

Man kan kalla det vad som helst, det är helt oväsentligt då det inte förändrar vad det är i grunden, Med ditt argument kan vilket företag som helst komma undan kritik om mikrotransaktioner bara de kallar det en "pledge store". Att pengarna går till utvecklingen av ett spel är också helt oväsentligt, då det är fallet med de flesta mikrotransaktioner oavsett (särskilt i early-access). Så visst, om man har ett extremt trångsynt perspektiv så kan jag köpa att man inte ser parallellerna, om allt måste vara 100% likt så kan man aldrig göra en jämförelse eller kritisera något.

I övrigt är "pledge" ett konstigt ord att använda när de kräver betalning direkt.

Tyck precis vad du vill, vill du fortsätta vara lyckligt ovetande om taktiker runt mikrotransaktioner får du gärna vara det (även fast det förstör för alla andra). Men att förlöjliga andra som ser det som ett genuint problem för spelare får du gärna sluta upp med.

12
Skriv svar