Baldur's Gate 3-team fixar hotfix med fix – ska "ändra" sina rutiner

Robot
Baldur's Gate 3-team fixar hotfix med fix – ska "ändra" sina rutiner
Avstängd

Vad befriande det är med ett företag som tar ansvar, är transparenta, ber om ursäkt och lovar förbättring.

Medlem

Intressant att det verkar vara så mycket att fixa när jag under mina 60h inte stött på ett enda bugg förens igår när Halsin var en Owlbear och i en dialogen så var hela dialogen inuti owlbears kropp

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Vad befriande det är med ett företag som tar ansvar, är transparenta, ber om ursäkt och lovar förbättring.

Själv tycker jag att det har blivit lite tröttsamt att alla ska be om ursäkt hela tiden.

Med det sagt så är Larian ändå en frisk fläkt, det här är ju faktiskt småsaker i jämförelse.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Vad befriande det är med ett företag som tar ansvar, är transparenta, ber om ursäkt och lovar förbättring.

Skrivet av smuts:

Själv tycker jag att det har blivit lite tröttsamt att alla ska be om ursäkt hela tiden.

<Uppladdad bildlänk>

Med det sagt så är Larian ändå en frisk fläkt, det här är ju faktiskt småsaker i jämförelse.

Att be om ursäkt är ju alltid bra men samtidigt så innebär det att man har gjort något fel. Jag ser därför gärna bättre produkter och mindre ursäkter framöver.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av smuts:

Själv tycker jag att det har blivit lite tröttsamt att alla ska be om ursäkt hela tiden.

<Uppladdad bildlänk>

Med det sagt så är Larian ändå en frisk fläkt, det här är ju faktiskt småsaker i jämförelse.

Ja, det har definitivt blivit en trend. Det blir mycket onödigt med skuldsättande på sina håll. Att de "borde varit redo" eller liknande känns ju inte ens i närheten av hur lätt det är att förutspå i jämförelse med Cyberpunk-fiaskot. Ett kompileringsfel kan ske och det är som de säger sällsynt, i detta fallet är det antagligen ännu mer sällsynt än man ger sken av. Tycker inte de behöver meddela som de gjort här.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

"Första stora patchen har ännu inte släppts. Den kommer inkludera över 1 000 fixar"
- hotfix 1-4 har fixat rejält med buggar de med 😅.

Hoppas de inte överarbetar sig nu när spelet blev så vansinnigt stort, de förtjänar lite vila.

Medlem

Utan spoilers så är Act3 ganska buggigt, har lagt min save på is medanst väntar på fix.

Karaktärer och händelser var tex helt annorlunda än vad dom skulle vara, beslut, liv och död osv var ej korrekt.

kan vara någon specifik kombination av val osv som ledde till min situation dock, så kanske inte sker för alla.

Redaktör
Ponny
Skrivet av smuts:

Själv tycker jag att det har blivit lite tröttsamt att alla ska be om ursäkt hela tiden.

<Uppladdad bildlänk>

Med det sagt så är Larian ändå en frisk fläkt, det här är ju faktiskt småsaker i jämförelse.

Håller verkligen med om det sista. Helt olika nivåer. Detta känns som ett ärligt misstag medan CD Projekt t.ex. måste ha vetat vilket haveri CP2077 var på konsol. Det går lite inflation i "förlåt mig", men i det här fallet köper jag det.

OT! Kom nu att tänka på detta.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Håller verkligen med om det sista. Helt olika nivåer. Detta känns som ett ärligt misstag medan CD Projekt t.ex. måste ha vetat vilket haveri CP2077 var på konsol. Det går lite inflation i "förlåt mig", men i det här fallet köper jag det.

OT! Kom nu att tänka på detta.

https://youtu.be/WSdFYUE8TOc

Såg klippet du delade. Den nivån av cringe jag nu känner är för hög så, till alla, tack för denna tiden. Nu ska jag hoppa från balkongen.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Freakon:

Såg klippet du delade. Den nivån av cringe jag nu känner är för hög så, till alla, tack för denna tiden. Nu ska jag hoppa från balkongen.

Tack och förlåt (mig)!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack och förlåt (mig)!

Det är rätt varmt här nere men det är fullt med roliga människor. Mycket rock och öl.

Du är förlåten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Att be om ursäkt är ju alltid bra men samtidigt så innebär det att man har gjort något fel. Jag ser därför gärna bättre produkter och mindre ursäkter framöver.

Oavsett hur noggrann man är kan fel uppstå. Det är ett dator/tvspel, det är inte hela världen.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Oavsett hur noggrann man är kan fel uppstå. Det är ett dator/tvspel, det är inte hela världen.

Det är sant. Men jag ser inget fel i att önska bättre produkter/mindre fel. Det gynnar alla om så sker, även de som utvecklar då de slipper sura miner samt att be om ursäkt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Har fortfarande inte kunnat ta mig längre än efter tutorial innan spelet kraschar i split screen

Har alltid köpt definitive edition på rea men den här gången gjorde jag bort mig!

Medlem

Jag känner väl också att många ber om ursäkt efter dom har blivit "påkomna" med att dölja problemet först och bett om ursäkt först när folk blivit tokiga. Larian gör ingen grej av det utan ber om ursäkt i ett andetag och fixar problemen i nästa. Det är i min bok mycket bättre. Dom respekterar sina kunder på ett helt annat sätt.

Medlem

Hmm, jag är tveksam.

Varför skyller de inte på kunderna? Det gör ju alla AAA-företag.... hmmmmmm

Måste vara användarnas fel

Medlem
Skrivet av Dalthor-san:

Jag känner väl också att många ber om ursäkt efter dom har blivit "påkomna" med att dölja problemet först och bett om ursäkt först när folk blivit tokiga. Larian gör ingen grej av det utan ber om ursäkt i ett andetag och fixar problemen i nästa. Det är i min bok mycket bättre. Dom respekterar sina kunder på ett helt annat sätt.

Fast vad betyder ens din kommentar? Det är många buggar i spelet. Särskilt i akt 2 och 3. De har sålt spelet utan att informera kunderna om det, alltså har de blivit påkomna med problemet. Även att lansera spelet tidigare så journalister inte fick chansen att spela igenom alla akter och skriva färdigt recensionerna innan lanseringsdagen är rätt fult gjort. Jag förstår inte varför Larian målas upp som ett undantag.

Medlem

Sååååå.... Beta testning fortfarande. Bra att veta.

Bethesda sitter väl redan och filar på sina ursäkter inför Starfields släpp.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Läste problemen många haft, vi kom minst sagt lindrigt undan!
Jag var tvungen att backa ett par timmar i spelet för att ett par quests borkade ihop. Ingen aning om det hade gått att få till men... Min bättre hälft hade inga större (ett par dialoger som .... inte gick ihop) problem alls å andra sidan.

Blir lätt lite skygglappar på något sätt. "*Jag* och alla i min omkrets har haft mestadels små eller få fel, så därför är spelet mer eller mindre buggfritt!"

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Hahaha NEJ.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

De har sålt spelet utan att informera kunderna om det, alltså har de blivit påkomna med problemet.

Det kommer alltid vara så att miljoner spelare som nöter content och gör alla möjliga saker som utvecklare inte tänkt på.. kommer att hitta buggar och annat knas som inte dykt upp under QA. Är det att bli påkommen med problem som man förmodligen inte upptäckt själva?

I detta fallet var det ett kompileringsproblem som sällan sker. Spelare verkar ofta tycka att alla möjliga saker är enkla att fixa och kräva att saker fixas helst igår men tänker sällan på att saker som på ytan verkar simpla kan vara betydligt mer komplexa. Nu råkade det ju bara vara så att de "bara skulle ändra versionsnumret" och det blev knas med kompileringen, något de inte såg och något som inte borde ha orsakat några problem överhuvudtaget eftersom det var en sån enkel fix. Man kanske inte ska stressa ut patchar såsom många spelare vill, utan det kanske finns nåt att ta lärdom av för både utvecklare och spelare.

Skrivet av hannes.theorell:

Bethesda sitter väl redan och filar på sina ursäkter inför Starfields släpp.

Det är ett Bethesda spel, det känns självklart att det kommer att ha enormt många buggar.. flertalet kommer att fixas av moddare.. som vanligt. Bethesda kommer inte att be om ursäkt för fem öre.

Medlem

"Vi har varit naiva" och "vi såg det inte komma"

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Det kommer alltid vara så att miljoner spelare som nöter content och gör alla möjliga saker som utvecklare inte tänkt på.. kommer att hitta buggar och annat knas som inte dykt upp under QA. Är det att bli påkommen med problem som man förmodligen inte upptäckt själva?

I detta fallet var det ett kompileringsproblem som sällan sker. Spelare verkar ofta tycka att alla möjliga saker är enkla att fixa och kräva att saker fixas helst igår men tänker sällan på att saker som på ytan verkar simpla kan vara betydligt mer komplexa. Nu råkade det ju bara vara så att de "bara skulle ändra versionsnumret" och det blev knas med kompileringen, något de inte såg och något som inte borde ha orsakat några problem överhuvudtaget eftersom det var en sån enkel fix. Man kanske inte ska stressa ut patchar såsom många spelare vill, utan det kanske finns nåt att ta lärdom av för både utvecklare och spelare.

Så är det. Det jag skrev var inget som jag själv håller med om. Jag tyckte uttalandet var bisarrt från tidigare medlems kommentar, så jag vända påståendet tillbaka för att poängtera befängdheten.

Min kritik är att Larian har buggar och optimeringsproblem precis som alla andra spelutvecklare. Dels i form av frame-drops, pop-ins och framestutter. Men även att det är halvgjorda animationer, huvudkaraktär som inte pratar och lågt antal polygoner. Men internet har bestämt sig för att det är en meme att ignorera skavankerna. Jag blir lite stum, liksom, keh? Folk beskriver lanseringen som återuppståndelsen av Jesus, så möts man av texturer från 2012 och 50% frame-drops.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Så är det. Det jag skrev var inget som jag själv håller med om. Jag tyckte uttalandet var bisarrt från tidigare medlems kommentar, så jag vända påståendet tillbaka för att poängtera befängdheten.

Min kritik är att Larian har buggar och optimeringsproblem precis som alla andra spelutvecklare. Dels i form av frame-drops, pop-ins och framestutter. Men även att det är halvgjorda animationer, huvudkaraktär som inte pratar och lågt antal polygoner. Men internet har bestämt sig för att det är en meme att ignorera skavankerna. Jag blir lite stum, liksom, keh? Folk beskriver lanseringen som återuppståndelsen av Jesus, så möts man av texturer från 2012 och 50% frame-drops.

Det finna alltid folk som helt ignorerar allt. Starfield kommer att ha enormt många buggar men det kommer säkert att bli tokhyllat ändå. Baldurs Gate 3 är långt ifrån perfekt, det är inget spel. Inte för att jag stött på dålig fps, pop-ins eller framestutter (eller speciellt många buggar överhuvudataget, inte som jag varit medveten om) men jag har inte börjat på act 2 än. Dock har jag minst lika kul med det som jag hade med BG1/2/IWD.

Hade grymt mycket skoj med CP2077 också vid release, trots alla buggar och dålig performance. Trots allt tycker jag det var ett bra spel som överskuggades av alla buggar osv. Likaså Jedi Survivor som jag kämpade med performance i, men som jag ändå hade grymt skoj med. Ett balanserat synsätt känns som det rimliga, att lyfta fram det bra, men samtidigt också peka ut det dåliga.

När det gäller Patch 1/2 så känns det som att det är QoL och player feedback grejerna är det jag ser fram emot mest när det gäller BG3. Buggfixar förväntar man ju sig ändå.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Fast vad betyder ens din kommentar? Det är många buggar i spelet. Särskilt i akt 2 och 3. De har sålt spelet utan att informera kunderna om det, alltså har de blivit påkomna med problemet. Även att lansera spelet tidigare så journalister inte fick chansen att spela igenom alla akter och skriva färdigt recensionerna innan lanseringsdagen är rätt fult gjort. Jag förstår inte varför Larian målas upp som ett undantag.

https://www.youtube.com/watch?v=e5xe0cy_cAE&ab_channel=Digita...

Klart det finns buggar och det vet alla men en del verkar inte ens erkänna problemen utan hoppas klagomålen dör ut med tiden och buggarna blir kvar eller att dom introducerat nya buggar med nya patchar. Det Larian har gjort är att dom tar tag i sakerna så fort vissa kritiska grejer dykt upp som t ex. att missa kreditera folk som vart inblandade i utvecklingen som dom inte ens ansvarade för. Är spelet ospelbart pga buggarna så kan det va i sin ordning med en ursäkt men då tror jag heller inte dom hade släppt spelet tidigare som dom gjorde nu. Spelet va tillräckligt bra för lansering enligt dom och jag tror majoriteten håller med.

Hur tidigt ska man skicka ut Recensions ex? Speciellt med ett så stort och komplext spel? Recensenter vill ju gärna göra mainstory gå igenom alla system i spelet och eventuellt testa mer än en karaktär. 3-4 veckor på den säkra sidan?

Det bästa hade väl vart då att dom låtit släppdagen legat kvar och låtit pressen ta den extra tiden med fulla spelet men nu så blev det som det blev.

OBS. jag sitter på natten nu efter en blöt kväll ute så jag reserverar mig för otydligheter och felskrivningar.

1
Skriv svar