Final Fantasy XVI-producenten önskar att det bara fanns en plattform

Robot
Final Fantasy XVI-producenten önskar att det bara fanns en plattform

För både utvecklarnas och spelarnas skull.

#Konsoler


Medlem

Bäst vore ju också om det bara fanns en ACME också, så slipper man att registrera sig till flera företag och plattformar.

Gnällkuk

Det hade absolut inte varit bättre för spelarna, det är ju konsumenterna och hade varit de som lidit mest. Utan konkurrens finns det mindre innovation och priskonkurrens så klart. Jag förstår det ur utvecklarsynpunkt, men då går det väl att dra det längre och säga "bara en spelmotor, bara ett cad-program, bara en tillverkare av gpu:er" osv, osv.

Någon får rätta mig om jag har fel, men han minns väl tillbaka när de bara utvecklade spel för Playstation som en tid som inte var lika svår att sy ihop.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Monopol är enklast för alla.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag tycker att det borde finnas två olika, Playstation och Nintendo. Nintendo gör saker på sitt eget unika sätt och så ska det fortsätta. Xbox kan de lägga ner, och istället slå sig ihop med Sony.

Medlem

Bara PC-spel då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nej, det vore nog sämre för både spelare och spelutvecklare. PC, Playstation och Xbox är ju i princip redan likadana ändå, så det behövs bara en version av spel för att täcka 3 plattformar där...
Men om det nu måste vara bara en plattform; bara Nintendo Switch och ta bort Windows PC först.

Medlem
Medlem

en konsol nej, men bara PC JAAA! =D tänk vilka fina spel vi kunde haft.

Redaktör
Ponny

Min spontana tanke: hell no. Samtidigt, när jag växte upp behövdes inte olika vhs-spelare för filmer. Samma räckte. Konkurrensen fanns ändå bland filmskapare. Samtidigt pressar ju Sony och Microsoft varandra (Nintendo gör som dom vill ), och det är bra. Å andra sidan: hade jag haft en maskin i hyllan skulle det varit smidigt. Inga jobbiga beslut. (Och lite Nordkorea...?)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Min spontana tanke: hell no. Samtidigt, när jag växte upp behövdes inte olika vhs-spelare för filmer. Samma räckte. Konkurrensen fanns ändå bland filmskapare. Samtidigt pressar ju Sony och Microsoft varandra (Nintendo gör som dom vill ), och det är bra. Å andra sidan: hade jag haft en maskin i hyllan skulle det varit smidigt. Inga jobbiga beslut. (Och lite Nordkorea...?)

Kanske nyversion av blåvitt? Inga varumärkesnamn, bara en spelkonsol som heter just 'Spelkonsol'. Inte en massa olika producenter av märkes-PC:s heller, bara en officiell 'Datamaskin'. Helst också intetsägande enhetlig design inspirerad av DDR.

All utveckling och produktion förläggs även till Bulgarien och Rumänien, så man hämmar den tekniska utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Min spontana tanke: hell no. Samtidigt, när jag växte upp behövdes inte olika vhs-spelare för filmer. Samma räckte. Konkurrensen fanns ändå bland filmskapare. Samtidigt pressar ju Sony och Microsoft varandra (Nintendo gör som dom vill ), och det är bra. Å andra sidan: hade jag haft en maskin i hyllan skulle det varit smidigt. Inga jobbiga beslut. (Och lite Nordkorea...?)

Å andra sidan kanske inte Grundig och Telefunken producerade film likt Sony, MS och Nintendo producerar spel.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Min spontana tanke: hell no. Samtidigt, när jag växte upp behövdes inte olika vhs-spelare för filmer. Samma räckte. Konkurrensen fanns ändå bland filmskapare. Samtidigt pressar ju Sony och Microsoft varandra (Nintendo gör som dom vill ), och det är bra. Å andra sidan: hade jag haft en maskin i hyllan skulle det varit smidigt. Inga jobbiga beslut. (Och lite Nordkorea...?)

Du kommer nog inte ihåg betamax då antar jag?

Inaktiv

Det hade absolut varit det allra bästa.
Människor konsumerar för mycket och det är verkligen inte bra för miljön.
Även att jag gillar Nintendo och deras konsoler så måste jag i detta fall se längre än mina egna egoistiska åsikter om att Nintendo är bäst i och med att de utvecklar sina konsoler och vågar testa på mer nya funktioner än vad många andra vågar.

Det allra bästa vore om det bara fanns en konsol och att den skulle vara så bra att de inte behöver göra någon ny modell på de kommande 20-30 åren.
Detta skulle dock säkert leda till att spelen skulle bli mycket dyrare men hellre det.

———————————————————————

Skrev även om det i en blogg för inte så länge sedan.

https://nintendodrommaren.wordpress.com/2023/08/09/tank-om/

Medlem

Konkurrensen fungerar ju redan bland PC-tillverkare när det gäller hårdvara och sedan finns det ju fortfarande möjlighet att konkurrera om annat såsom ergonomi, tjänster, prestanda och annat som inte har med själva OS:et eller "burken" att göra. Så absolut, om konsolerna låstes upp och i princip blev "vanliga datorer" så hade det varit en win för alla.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

En plattform, ett parti, en skostorlek!

Redaktör
Ponny
Skrivet av had0c:

Du kommer nog inte ihåg betamax då antar jag?

Oj! Nej, den gick mig förbi. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

KoP
Medlem

Håller med. Dessutom borde det bara finnas ett bilmärke, ett brödmärke och ett skomärke. 😐

Nej allvarligt talat, konkurrens och valfrihet är något som markaden och konsumenterna bara mår bra utav.

Skrivet av KoP:

Håller med. Dessutom borde det bara finnas ett bilmärke, ett brödmärke och ett skomärke. 😐

Nej allvarligt talat, konkurrens och valfrihet är något som markaden och konsumenterna bara mår bra utav.

Gamla hederliga Blåvitt!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

De är rätt nära med komponenter från AMD.
Annars kunde de öppna upp så typ GamePass kunde streamas till alla konsoller och handhållna enheter.

Inaktiv
Ny blogg
Skrivet av ZeldasCastle:

Det hade absolut varit det allra bästa.
Människor konsumerar för mycket och det är verkligen inte bra för miljön.
Även att jag gillar Nintendo och deras konsoler så måste jag i detta fall se längre än mina egna egoistiska åsikter om att Nintendo är bäst i och med att de utvecklar sina konsoler och vågar testa på mer nya funktioner än vad många andra vågar.

Det allra bästa vore om det bara fanns en konsol och att den skulle vara så bra att de inte behöver göra någon ny modell på de kommande 20-30 åren.
Detta skulle dock säkert leda till att spelen skulle bli mycket dyrare men hellre det.

———————————————————————

Skrev även om det i en blogg för inte så länge sedan.

https://nintendodrommaren.wordpress.com/2023/08/09/tank-om/

Jag passade på att skriva en ny blogg. 🙂

Jag vet att med tanke på marknaden, ekonomin så är det bra som det är. Men jag ville ändå skriva om en sak som jag har fått kritik för som har med mitt miljötänk att göra, samt mitt spelintresse.

Medlem

I min värld är det redan så, jag spelar på bara på PC och utvecklar bara till PC, fungerar utmärkt

Medlem

Nej jag gillar min xbox/switch-kombo fast xbox och Playstation skulle lika gärna kunna slås ihop förstås!

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det hade absolut inte varit bättre för spelarna, det är ju konsumenterna och hade varit de som lidit mest. Utan konkurrens finns det mindre innovation och priskonkurrens så klart. Jag förstår det ur utvecklarsynpunkt, men då går det väl att dra det längre och säga "bara en spelmotor, bara ett cad-program, bara en tillverkare av gpu:er" osv, osv.

Någon får rätta mig om jag har fel, men han minns väl tillbaka när de bara utvecklade spel för Playstation som en tid som inte var lika svår att sy ihop.

Nu säger han i och för sig inte att det bara bör finnas en utvecklare, en spelmotor, en tillverkade av GPU:s bara, men bara en platform. Det hade sedan kunnat finnas flera tjänster på den platformen; Steam, Epic Games, EA Play, Battle.net och så vidare. Tror inte det handlar om att det 'bara ska finnas ett' av var sak.

Jag tror det ställer till lite med att Sony har sin platform, Xbox är sin sak och Nintendo en annan när det kommer till exklusiviteter och utveckling. Åter igen, tycker inte det ska sträckas ut bortom det han snackar om; platformar. Konsoler/PC och så vidare. Vad för tjänster som finns tillgängliga på den platformen är en annan fråga.

Gnällkuk
Skrivet av Luciphear:

Nu säger han i och för sig inte att det bara bör finnas en utvecklare, en spelmotor, en tillverkade av GPU:s bara, men bara en platform. Det hade sedan kunnat finnas flera tjänster på den platformen; Steam, Epic Games, EA Play, Battle.net och så vidare. Tror inte det handlar om att det 'bara ska finnas ett' av var sak.

Jag tror det ställer till lite med att Sony har sin platform, Xbox är sin sak och Nintendo en annan när det kommer till exklusiviteter och utveckling. Åter igen, tycker inte det ska sträckas ut bortom det han snackar om; platformar. Konsoler/PC och så vidare. Vad för tjänster som finns tillgängliga på den platformen är en annan fråga.

Nej, det var väl jag som drog det lite till sin spets kanske Men det är ju ändå någon som äger den där plattformen, denna "någon" har ju intresset att se till att den är så pass bra som möjligt för att folk i regel föredrar den plattformen framför andra. Monogami/monopol fungerar sällan bra i längden.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Antar att han menar att om det bara fanns en konsol så hade alla utvecklare strävat att få ut max från den konsolen. Man kunde lagt all energi på det. Och vi spelare hade såklart uppskattat att spelet var så väl optimerat och polerat.

Men det hade ju såklart lätt till ett monopol som hade fått utveckligen av nästa konsol att stagnera

Medlem

Både Sony och Microsoft säljer sina konsoler billigare än de kostar att tillverka. Det hade man kunnat glömma om det bara fanns en konsol att köpa.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jag tycker att varje spel borde ha en dedikerad konsol som är skräddarsydd för just det spelet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kanske nyversion av blåvitt? Inga varumärkesnamn, bara en spelkonsol som heter just 'Spelkonsol'. Inte en massa olika producenter av märkes-PC:s heller, bara en officiell 'Datamaskin'. Helst också intetsägande enhetlig design inspirerad av DDR.

All utveckling och produktion förläggs även till Bulgarien och Rumänien, så man hämmar den tekniska utvecklingen.

Enkelt är bäst. Konsolen får gärna vara diskret, det är väl inte den man sitter och tittar på när man spelar? Playstation är en förebild. Playstation, Playstation 2, Playstation 3, osv. Inte förvirrrande som Xbox X Ultra Ninja Cyber X Pro X Series XX bla bla bla...
Önskar dock att de sansat sig när de designade Playstation 5.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag tycker att det borde finnas två olika, Playstation och Nintendo. Nintendo gör saker på sitt eget unika sätt och så ska det fortsätta. Xbox kan de lägga ner, och istället slå sig ihop med Sony.

Jag abtsr att du driver nu men låt oss anta att du inte gör det så ska vi utveckla varför det här är en särskilt dålig idé.

Tänk på det spelet ellerde sakerna du gillar meat med spel.

Det ska vi specifikt ta bort för att det tycker vi andra inte är viktig.

Förstår du nu varför monopol är efterblivet?


signatur

P.L.U.R

12
Skriv svar