Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Medlem

Kommer inte ha möjlighet att spela förrän Starfield redan har kommit ut och då kommer jag bara ha tid att fokusera på ett av dem :(((

Medlem

Någon som vet om man kan ändra utseendet på sin karaktär efter man börjat spela? Råkade ha läppglans på min stora starka paladin...irriterande! 😄

Medlem
Skrivet av KingCobra:

Någon som vet om man kan ändra utseendet på sin karaktär efter man börjat spela? Råkade ha läppglans på min stora starka paladin...irriterande! 😄

Nej, inte vad jag hört. Får hoppas det kommer i en uppdatering eller i en mod. Det gick ändra utseende i DOS2 efter första kapitlet.

Medlem

Min ödlebarbar går i rage varje gång jag missar ett viktigt slag. : )

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Kommer inte ha möjlighet att spela förrän Starfield redan har kommit ut och då kommer jag bara ha tid att fokusera på ett av dem :(((

Låter solklart att välja BG3 i så fall, Bethesdas spel brukar kräva en drös med patchar

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Sjukt djupt spel! Imponerad.

Men alltså.. spelar jag som en idiot eller nåt? Det är som att pissa i motvind hela tiden.
- Fastnar hela tiden i situationer som inte går att ta sig levande ur, så jag måste ladda om.
- Jag råkade prata med en NPC i fel ordning. Fick ett quest som jag inte kan slutföra, för jag har redan råkat göra det i förväg. Fick ladda om.
- Råkade klicka på en kista och nu vill alla arrestera mig. Kan inte röra mig nånstans. Fick ladda om.

Detta får mig nästan att känna att spelet är designat för att save-scumma sig igenom det. Det går ju inte annars.

De flesta striderna om du har alla dina spells och sådant redo bör vara möjliga att klara med rätt förutsättningar. Men det kräver nog lite mer av en att man tänker på advantage, att ta high ground för sina ranged karaktärer osv så mycket som det går.

Du behöver ju inte ladda om. De gånger jag försökt sno saker och jag blivit fångad har jag bara glatt gått till finkan faktiskt Precis som i vanliga DnD lever jag med konsekvenserna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spoilers för spelets första kapitel men:

Alltså det här med Emerald Grove.. Trodde det var någon form av inledningsquest och tog Mintharas sida då alla där borta var trevliga mot ens karaktär till skillnad från flyktingarna och druiderna. Detta leder alltså till att Wyll, Karlach och Halsin skrivs ut från spelet. Var längesedan man spelade ett spel där val kunde ha så stora konsekvenser, är ju underbart.

Medlem

Tror man ska komma ihåg att Larian ansträngt sig för att det också ska vara kul att misslyckas.
Att dö i strid är en sak och då måste man troligen ladda om, men att misslyckas med annat låser ofta inte bara någon väg för dig, utan den öppnar ofta en helt annan väg.

Medlem
Skrivet av waeress:

Tror man ska komma ihåg att Larian ansträngt sig för att det också ska vara kul att misslyckas.
Att dö i strid är en sak och då måste man troligen ladda om, men att misslyckas med annat låser ofta inte bara någon väg för dig, utan den öppnar ofta en helt annan väg.

Vill inte spola något men tro mig man kan låsa vägar, riktigt stora vägar utan att öppna något annat i spelet.

Lyckades med detta i akt 2. Men jag laddade faktiskt inte om utan kör vidare utan en, vad jag antar, extremt stor bit av akt 2.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du behöver ju inte ladda om. De gånger jag försökt sno saker och jag blivit fångad har jag bara glatt gått till finkan faktiskt Precis som i vanliga DnD lever jag med konsekvenserna.

Det är så jag tänker mig att denna typen av spel ska spelas.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av waeress:

Tror man ska komma ihåg att Larian ansträngt sig för att det också ska vara kul att misslyckas.
Att dö i strid är en sak och då måste man troligen ladda om, men att misslyckas med annat låser ofta inte bara någon väg för dig, utan den öppnar ofta en helt annan väg.

Skrivet av Jönsen:

Vill inte spola något men tro mig man kan låsa vägar, riktigt stora vägar utan att öppna något annat i spelet.

Lyckades med detta i akt 2. Men jag laddade faktiskt inte om utan kör vidare utan en, vad jag antar, extremt stor bit av akt 2.

Självklart kan man låsa ute sig från olika vägar om du gör diverse val. Väljer du att ta en sida i en konflikt blir det ju svårt att få den andra att gilla dig.

Men lyckas man hamna i finkan eller liknande är det oftats inte kört. Samt att, som nämnt innan, får man en kul och bra upplevelse ändå även om man misslyckas.

Just Druiderna finns det många sätt att lösa det "problemet" på. Rädda Hallsin, döda nuvarande ledaren, skicka ut Tieflings och många varianter på det där. Larian har verkligen tänkt till

Skrivet av Freakon:

Det är så jag tänker mig att denna typen av spel ska spelas.

Exakt! Inget fel med att tänka och försöka se till så "allt blir rätt" men charmen är att man kan misslyckas och fortsätta och se en annan typ av quests, karaktär osv.

Istället för att det tar stopp så är det mer som att man tar ett litet sidospår innan man är tillbaka på huvudvägen igen : )


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Du behöver ju inte ladda om.

Tycker jag ofta får något liknande detta:
Make a choice..
1. Gör något som är kompletta motsatsen till questet jag har.
2. Attack! (25 goblins och 2 bossar, inte en chans)

Skrivet av uberpwnage2.0:

De gånger jag försökt sno saker och jag blivit fångad har jag bara glatt gått till finkan faktiskt Precis som i vanliga DnD lever jag med konsekvenserna.

Vad gör du sen då? Om jag flyr så kan jag inte gå nånstans sen, så fort nån ser mig sen blir jag fängslad igen. Och majoriteten av quest är ju i befolkade områden. Sonar man för sitt brott om man bara står där inne tillräckligt länge?
I riktiga rollspel har man ju en intelligent gm som inser att det inte blir roligt i längden att sitta inne.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Tycker jag ofta får något liknande detta:
Make a choice..
1. Gör något som är kompletta motsatsen till questet jag har.
2. Attack! (25 goblins och 2 bossar, inte en chans)

Vet inte riktigt vad du menar. De flesta quests jag haft ger mig många val om hur jag vill tackla det. Döda fiender, få dem att kyssa min sko, de joinar mitt team istället, jag skrämmer iväg dem eller sistnämnda för dig - slåss.

Skrivet av anon_79617:

Vad gör du sen då? Om jag flyr så kan jag inte gå nånstans sen, så fort nån ser mig sen blir jag fängslad igen. Och majoriteten av quest är ju i befolkade områden. Sonar man för sitt brott om man bara står där inne tillräckligt länge?
I riktiga rollspel har man ju en intelligent gm som inser att det inte blir roligt i längden att sitta inne.

Det jag gör när jag ska själa är att ta en av mina karaktärer och pratar med säljaren. En annan snor, och springer sedan och gömmer sig. Jag avslutar konversationen med säljaren, han springer upp till mig (den som han talade med), märker jagi nte snott något - och allt är sedan grönt.

Den som då snodde kan sedan springa runt där utan problem då säljaren inte har en aning om vem som snodde


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det jag gör när jag ska själa är att ta en av mina karaktärer och pratar med säljaren. En annan snor, och springer sedan och gömmer sig. Jag avslutar konversationen med säljaren, han springer upp till mig (den som han talade med), märker jagi nte snott något - och allt är sedan grönt.

Den som då snodde kan sedan springa runt där utan problem då säljaren inte har en aning om vem som snodde

Var inte riktigt det jag frågade men tack för tips ändå.

Medlem

Vet någon hur man får igång crossplay mellan GOG och Steam? Försökt ansluta mitt steam-konto till GoG, står att steam är "offline". Försökt med deras "lösning" på GitHub men får det inte att funka.

Medlem

Jag inser en bit in i första akten, precis som när jag spelade Divinity 2, att jag är lite kass på den här typen av spel. Inte det taktiska, utan att leva med konsekvenserna av vad jag gjort.

Jag fastnar väl ofta i att jag dels vet för lite om saker, och dels inte riktigt har full koll på vad varje sak gör. Eller ja, inte riktigt vet hur jag ska göra det jag VILL göra. Jag tycker jag klickar mig fram lite smart i dialogerna men plötsligt har jag gått och sålt min själ till djävulen (okej, inte riktigt, men jag gick med på onda saker jag inte ville gå med på)


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Jag inser en bit in i första akten, precis som när jag spelade Divinity 2, att jag är lite kass på den här typen av spel. Inte det taktiska, utan att leva med konsekvenserna av vad jag gjort.

Jag fastnar väl ofta i att jag dels vet för lite om saker, och dels inte riktigt har full koll på vad varje sak gör. Eller ja, inte riktigt vet hur jag ska göra det jag VILL göra. Jag tycker jag klickar mig fram lite smart i dialogerna men plötsligt har jag gått och sålt min själ till djävulen (okej, inte riktigt, men jag gick med på onda saker jag inte ville gå med på)

Jag tänker att det är lite meningen med det här spelet. Man gör en avvägning mellan olika alternativ och ibland blir det fel, precis som i verkligheten. Skillnaden är att du kan ladda om en save (inget jag rekommenderar) eller göra en ny play through med annan karaktär som gör andra val vilket i slutändan ger en annan upplevelse.

Det jag upplevt är att man måste ta det långsamt framåt, inte hoppa över konversationer eller liknande. Man är ju lite skadad från moderna spel där man hela tiden tvingas följa en röd tråd i högt tempo med massvis av rewards. Jag har inte varit så här insnöad i en spelvärld sen jag började spela wow.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Jag tänker att det är lite meningen med det här spelet. Man gör en avvägning mellan olika alternativ och ibland blir det fel, precis som i verkligheten. Skillnaden är att du kan ladda om en save (inget jag rekommenderar) eller göra en ny play through med annan karaktär som gör andra val vilket i slutändan ger en annan upplevelse.

Det jag upplevt är att man måste ta det långsamt framåt, inte hoppa över konversationer eller liknande. Man är ju lite skadad från moderna spel där man hela tiden tvingas följa en röd tråd i högt tempo med massvis av rewards. Jag har inte varit så här insnöad i en spelvärld sen jag började spela wow.

Jo det är jag med på. Jag sa inte att jag tycker det är dåligt på något sätt, utan bara att jag är dålig på den typen av spel. Jag sitter typ mer spänd än när jag spelar skräckspel. Vågar knappt utforska rädd för att råka gå in i fel område vid fel tid och starta krig typ. Men det är ju bara för att jag är som jag är.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Vad spelar folk med för klass?
I Fallout ser man ju alltid till att försöka maxa karisma och intelligens för de ger mer alternativ när pratar med NPC. Men de kanske inte är lika viktigt i BG3 då man bör mer välja utifrån vilken combat man tycker är roligast?

Medlem
Skrivet av acrylamid:

Vad spelar folk med för klass?
I Fallout ser man ju alltid till att försöka maxa karisma och intelligens för de ger mer alternativ när pratar med NPC. Men de kanske inte är lika viktigt i BG3 då man bör mer välja utifrån vilken combat man tycker är roligast?

Hög Charisma verkar vara bra. Actor som feat ger +1. För Barder, paladiner, sorcerers och warlocks är Charisma den viktigaste Abilityn.

Ta allt jag skriver på svengelskan med en nypa salt för jag är ett blåbär på BG3.

Kör Sorcerer och det är mycket att ta in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av acrylamid:

Vad spelar folk med för klass?
I Fallout ser man ju alltid till att försöka maxa karisma och intelligens för de ger mer alternativ när pratar med NPC. Men de kanske inte är lika viktigt i BG3 då man bör mer välja utifrån vilken combat man tycker är roligast?

Jag kör en Half-orc barbarian. Fegade lite och fixade så jag har 10 Wisdom och 10 Charisma (fast jag kanske borde kört 8) så jag slipper -1 när man ska rulla tärningen i konversationer osv. Svinkul och stark!

I mitt party har jag annars Shadowheart, Gale och Astarion. Gale är en Wizard med en level i Cleric så han kan ha medium armor och sköldar. Astarion skolade jag om till Ranger.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har läst en del recensioner av detta spel på Steam, och det som får mig att bli avskräckt och inte vilja köpa det är att folk säger att när dialoger initieras så är det som att endast den spelaren som inledde den kan göra olika saker. Alltså, även om man har en superstark barbar i sitt sällskap så är det den svaga trollkaren som måste försöka bryta upp en dörr eller vad det nu kan vara.

Stämmer detta, eller har de missuppfattat hur man spelar spelet?

Edit: Jag har kollat lite på Twitch nu. Det verkar ju vara så som det beskrivs. Alltså, om jag exempelvis har en karaktär som inte alls är bra på intimidation, varför kan inte personen som står precis bakom en och är sju gånger läskigare försöka sig på intimidate istället? Detta är ju precis så man hade spelat i vanlig D&D.

Medlem
Skrivet av KingCobra:

Någon som vet om man kan ändra utseendet på sin karaktär efter man börjat spela? Råkade ha läppglans på min stora starka paladin...irriterande! 😄

"Råkade", mhmmmm..
Nä, tror inte man kan det. Kanske när man kommer till Baldur's Gate?
Men det är inte din läppglans som gör att Gale och alla andra kompanjoner vill ligga med dig vid varje tillfälle som ges, jag lovar. De är bara riktigt, riktigt kåta.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Jag har läst en del recensioner av detta spel på Steam, och det som får mig att bli avskräckt och inte vilja köpa det är att folk säger att när dialoger initieras så är det som att endast den spelaren som inledde den kan göra olika saker. Alltså, även om man har en superstark barbar i sitt sällskap så är det den svaga trollkaren som måste försöka bryta upp en dörr eller vad det nu kan vara.

Stämmer detta, eller har de missuppfattat hur man spelar spelet?

Edit: Jag har kollat lite på Twitch nu. Det verkar ju vara så som det beskrivs. Alltså, om jag exempelvis har en karaktär som inte alls är bra på intimidation, varför kan inte personen som står precis bakom en och är sju gånger läskigare försöka sig på intimidate istället? Detta är ju precis så man hade spelat i vanlig D&D.

Sanning med modifikation. Du kan ju låta vilken av dina karaktärer som helst snacka, men det är den du styr när du inleder samtalet som styr vilka stats du har. Om din trollkarl går fram och snackar så kommer ju inte din barbar trycka honom åt sidan för att köra en strength roll liksom.

Man får helt enkelt försöka styra rätt karaktär vid rätt tillfälle.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Sanning med modifikation. Du kan ju låta vilken av dina karaktärer som helst snacka, men det är den du styr när du inleder samtalet som styr vilka stats du har. Om din trollkarl går fram och snackar så kommer ju inte din barbar trycka honom åt sidan för att köra en strength roll liksom.

Man får helt enkelt försöka styra rätt karaktär vid rätt tillfälle.

Jag håller med om det du skriver men samtidigt ofta hamnar man i rolls som är utanför ens karaktär.

Till exempel en arcana roll som min barbar helt plötsligt ställs inför, då kan man tycka att han borde kunna rådfråga käre Gale som står i bakgrunden och pillar naveln istället för att höftskjuta.

Men jag har resonerat precis som dig, men tycker ändå att det är lite väl kantigt emellanåt.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Jag har läst en del recensioner av detta spel på Steam, och det som får mig att bli avskräckt och inte vilja köpa det är att folk säger att när dialoger initieras så är det som att endast den spelaren som inledde den kan göra olika saker. Alltså, även om man har en superstark barbar i sitt sällskap så är det den svaga trollkaren som måste försöka bryta upp en dörr eller vad det nu kan vara.

Stämmer detta, eller har de missuppfattat hur man spelar spelet?

Edit: Jag har kollat lite på Twitch nu. Det verkar ju vara så som det beskrivs. Alltså, om jag exempelvis har en karaktär som inte alls är bra på intimidation, varför kan inte personen som står precis bakom en och är sju gånger läskigare försöka sig på intimidate istället? Detta är ju precis så man hade spelat i vanlig D&D.

Väldigt konstig lösning, helt klart. Hoppas på att det går och kommer lösas med moddar senare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Tramsfabriken:

Jag har läst en del recensioner av detta spel på Steam, och det som får mig att bli avskräckt och inte vilja köpa det är att folk säger att när dialoger initieras så är det som att endast den spelaren som inledde den kan göra olika saker. Alltså, även om man har en superstark barbar i sitt sällskap så är det den svaga trollkaren som måste försöka bryta upp en dörr eller vad det nu kan vara.

Stämmer detta, eller har de missuppfattat hur man spelar spelet?

Edit: Jag har kollat lite på Twitch nu. Det verkar ju vara så som det beskrivs. Alltså, om jag exempelvis har en karaktär som inte alls är bra på intimidation, varför kan inte personen som står precis bakom en och är sju gånger läskigare försöka sig på intimidate istället? Detta är ju precis så man hade spelat i vanlig D&D.

Det går att försöka igen med en annan spelares karaktär. Men det multiplayern, av det lilla jag testat, är lite udda. MP-läget känns inte helt färdigt utvecklat. Finns utrymme för mer quality of life.

Medlem

Blev fullständigt hårdbonkad av mobben i Dank Crypt, såg mig omkring och blockerade dörröppningen med stolar och lådor. Kunde sen dra igång striden och plocka av dom en och en från en platå när dom trängdes i dörröppningen.

Härligt att Divinity/BG3 lånat sån här interaktion från Ultima 7 och att turbaserat möjliggör strategi

Medlem

Såg någon som hittade ett par speciella boots (liten spoiler).

En som hittade dessa. Det som står på beskrivningen är precis vad som händer när man använder dem, kläder och rustning droppas där man var. : )

Skriv svar