Baldur's Gate III (1 av 2)

Medlem
Skrivet av ompalompa:

Det finns mycket olika saker har hittills gjort mig rätt besviken över BG3. Men det absolut värsta var att dom valde att använda "äkta" turbaserade strider såsom d&d IRL är, istället för att vidareutveckla det mer actionorienterade och taktiskt djypa systemet med pausbar realtid där alla karaktärer agerar samtidigt (med sexsekundersintervall) som de tidigate BG-spelen (och sina systerspel neverwinter nights) byggde på.
Systemet de har nu är förvisso likt det som IRL-rollspel använder, men det som är utmärkt runt ett köksbord är inte alltid så bra på en datorskärm...

Det systemet som BG1/2 använde var för mig själva kärnan i spelen och avsaknaden av det gör att BG3 inte alls känns som en uppföljare, och det turbaserade systemet de har nu är rätt mycket sämre.

Smaken är som baken, jag tycker turbaserat är ett stort steg fram för serien, då jag upplever att det, tvärt om, öppnar upp för betydligt mer taktik än vad realtid gjorde.

Medlem

Spelet använder likadan modell av en boss flertalet gånger om i spelet 😂😂 En nät fågel 🐦 viskade det i mitt öra.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Hur flyter det på äldre hårdvara som i mitt fall 6 kärnig i9600k processor 16Gb ram 3060ti? Diablo4 fick cpun att skrika nämligen

Min tjej kör på en 4790k med ett gtx980 och hon verkar inte ha några större problem. Spelet tyckte hon skulle köra på ultra settings men vi sänkte till medium.

Medlem
Skrivet av Issue:

Från att ha varit totalt ointresserad till att faktiskt vara riktigt intresserad.. spännande.

Har du inte spelat det och gillar crpg, tamefan vilket spel!!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Skribent

Är precis som författaren två akter in, och är ärligt talat helt blown away.

Doppade tårna försiktigt i early access och var rätt skeptisk, framför allt till turbaserat combat. Men Larian har verkligen träffat rätt. Handling, skådespeleri, upptäckarglädje, allt är väldigt nära perfekt.

Medlem

Jag är otroligt dålig på datorspecs då jag inte engagerat mig de senaste 10+ åren. Därför vänder jag mig till er experter!

Jag vill så gärna köpa Baldurs Gate 3, ha-begäret sköt i höjdarna efter denna första recension, och eftersom jag sällan spelar på datorn är jag inte sådär överdrivet sugen på att köpa en ny enbart för ett spel. Tror ni att spelet fungerar med nedan specifikationer? Dessvärre är min SSD full så jag har för avsikt att spela på på vanlig HDD (om jag inte mot förmodan skulle kunna frigöra tillräckligt med utrymme på SSD:n). När jag säger "fungera" så menar jag naturligtvis flyta på med i alla fall hyfsade/medium-inställningar.

Acer Predator G9 (17")

Intel Core i7-6700HQ
NVIDIA GeForce GTX 1060 (6GB GDDR5)
17.3”, Full HD (1920 x 1080), IPS
256GB SSD + 1000GB HDD
16GB DDR4, 2133MHz

Moderator | Testpilot
Skrivet av JackG100:

Ja så är det ju också, man behöver hålla fokus uppe.

Jag upplevde spelet som väldigt laggigt med DX11 i vissa områden, men med Vulcan så flyter det på bra med mitt 3080.

Skrivet av Mikaelh:

Kör du Vulkan? Det har mycket bättre prestanda än DirectX. Jag testade DirectX ett tag och märkte då av fps-dippar.

Baldur's Gate III kanske är CPU-intensivt? Jag investerade nyligen i en spelprocessor - Amd Ryzen 5800x3d. Har sett en rejäl prestandaboost i alla spel med den.

Har testat lite i goblin camp, och även om det är stort med mycket fiender och man borde ha det i åtanke så... Fortfarande inte 144 pfs hela tiden-bra. Inte lika illa som med DX11, men ändå noterbart

CPU: AMD Ryzen 9 5900X
GPU: Nvidia RTX 3080
Ram: Corsair Vengeance 32 GB
Storage: WD Black SN850 M.2 - 1TB
Motherboard: ASUS ROG STRIX B550-E
PSU: Corsair TX750M

Spelar för övrigt i 1440p.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Någon som köpt spelet på steam och spelar via GeForce Now?

Medlem

Var inte så intresserad av detta spel och tänkte ta tag i Divinity Original Sin 2 som jag har i backloggen sen tidigare men frågan nu om man ska hoppa över det och ta sig an detta istället? Har ändå en ganska modern dator.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Var inte så intresserad av detta spel och tänkte ta tag i Divinity Original Sin 2 som jag har i backloggen sen tidigare men frågan nu om man ska hoppa över det och ta sig an detta istället? Har ändå en ganska modern dator.

Ja detta är bättre utan tvekan. Särskilt om man inte är insatt i spelgenren (som mig) så är det lättare att komma in i det.

Testpilot
Skrivet av stephan900:

Hur fungerar det med tiden i spelet? Jag tänker framförallt på varaktigheten på spells och snabbhet med vapen.
I BG1/BG2 fanns begreppen turn (= 1 min) och round (= 6 sek). En spell kunde till exempel ta 1 round att kasta och hade varaktighet 2 turns. Om magikern blev träffad undertiden som hen förberedde sin spell så blev hen avbruten och spellen var förbrukad.
Vad gällde vapenhantering så beroende på vilken klass man var och hur skicklig man var med respektive vapen så hade man ett antal attacker per round. Om en magiker dessutom kastade haste på en så fick man ännu mer attacker per round.

Hur fungerar dessa aspekter i BG3 som är turordningsbaserat?

När du inte är i turnbaserat läge så är 10 turns = 60 sekunder.
Alla spells jag vet om än sålänge kastas direkt men concentration är en viktig aspekt.
Många kräver concentration från den karaktären som kastar. Andra spells som också kräver concentration skriver över den gamla.
Du har också mer eller mindre träffsäkerhet om du har en fiende stående 2cm framför ansiktet typ. Du får då negativ status på att träffa.
Haste och vapenhantering & träffsäkerhet med vapen finns med i spelet du får ju dubbla attacker vid level 5 för många klasser så du kan få till galna kombinationer. Monk är riktigt rolig på den biten och vad jag förstått kan man med feat "Tavern Brawler" få till det helt sjukt.

Minns inte nu hur många turns haste räcker men det finns gott om potions att använda så man kan utnyttja det i svårare strider.

Det finns egentligen 4 olika delar i varje Turn du har på din gubbe i strider.
1: Action - här finns det mesta. Närstrids och avstånds attacker , kasta spells , kasta saker mfl.
2: Bonus action - här ligger ytterligare saker och saker tex. som att gömma sig , knuffa fiender utför stup (bästa bonusaction nånsin!) , aktivera springa extra långt eller dricka potions. Olika klasser och karaktärsbyggen och feats kan flytta in saker i bonus som förut krävde en action.
3: Reaction - reaktioner på olika saker kan ske vid varje turn. Magiker kan kasta shield som reaktion , paladins kan kasta Smite då de crittar mfl. Vissa feats och många rustningar&ringar kan ge bonsuar här. Tex i början kan man skaffa ett par handskar som halverar skadan som reaktion när nån skjuter pilar på dig. Det finns en meny där du väljer hur du vill reagera varje gång nån reaktion sker.
4: Rörelse - du har ett visst antal meter du kan röra runt din gubbe i miljön och detta är helt friståående.

Skrivet av CptEight:

Jag är otroligt dålig på datorspecs då jag inte engagerat mig de senaste 10+ åren. Därför vänder jag mig till er experter!

Jag vill så gärna köpa Baldurs Gate 3, ha-begäret sköt i höjdarna efter denna första recension, och eftersom jag sällan spelar på datorn är jag inte sådär överdrivet sugen på att köpa en ny enbart för ett spel. Tror ni att spelet fungerar med nedan specifikationer? Dessvärre är min SSD full så jag har för avsikt att spela på på vanlig HDD (om jag inte mot förmodan skulle kunna frigöra tillräckligt med utrymme på SSD:n). När jag säger "fungera" så menar jag naturligtvis flyta på med i alla fall hyfsade/medium-inställningar.

Acer Predator G9 (17")

Intel Core i7-6700HQ
NVIDIA GeForce GTX 1060 (6GB GDDR5)
17.3”, Full HD (1920 x 1080), IPS
256GB SSD + 1000GB HDD
16GB DDR4, 2133MHz

Det skall inte vara några problem att spela , kanske går lite tungt och utan SSD så törs jag inte säga hur kul det blir med laddningstider men eftersom strider och spelet i stort inte är så berooende av just din FPS så skall det nog gå finfint med lite skruvande på inställningarna.
Det finns ju också alternativet Geforce Now där du kan streama spelet till din dator.

Detta är årets / årtiondets spel för mig. Som gammal veteran som började med Champions of Krynn spelen, Eye of the beholder , Neverwinter nights , Icewind Dale och de gamla Baldurs gate spelen och nu detta. Helt sjukt bra. Kommer njuta långsamt av detta och verkligen utforska alla areor och testa allt jag kan i spelet. Spelet känns som en kärleksfull blandning av Baldurs gate spelen mixat med Witcher 3 och deras egna Divinityspel i hur flexibelt du kan spela. Blir betyg 6 av 5 möjliga

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Väldigt mediokert spel skulle jag säga, det märks verkligen att dem lagt ALL FOKUS i act1 och sen går det bara ner efter det. Självaste storyn är inget att hurra om och hela romansdelen som de marknadsförde spelet så mycket med har inte något mer innehåll alls gentemot betan. Sen skall vi inte prata om hur buggit spelet är.
Nu när jag har klarat spelet fick det mig bara att bli sugen på att spela om de äldre baldurs gate spelen och NWN.

3/5

Du kan inte ha spelat samma spel som mig, jag håller inte med dig på en enda punkt. 😂

Medlem
Skrivet av Harakiri:

När du inte är i turnbaserat läge så är 10 turns = 60 sekunder.
Alla spells jag vet om än sålänge kastas direkt men concentration är en viktig aspekt.
Många kräver concentration från den karaktären som kastar. Andra spells som också kräver concentration skriver över den gamla.
Du har också mer eller mindre träffsäkerhet om du har en fiende stående 2cm framför ansiktet typ. Du får då negativ status på att träffa.
Haste och vapenhantering & träffsäkerhet med vapen finns med i spelet du får ju dubbla attacker vid level 5 för många klasser så du kan få till galna kombinationer. Monk är riktigt rolig på den biten och vad jag förstått kan man med feat "Tavern Brawler" få till det helt sjukt.

Minns inte nu hur många turns haste räcker men det finns gott om potions att använda så man kan utnyttja det i svårare strider.

Det finns egentligen 4 olika delar i varje Turn du har på din gubbe i strider.
1: Action - här finns det mesta. Närstrids och avstånds attacker , kasta spells , kasta saker mfl.
2: Bonus action - här ligger ytterligare saker och saker tex. som att gömma sig , knuffa fiender utför stup (bästa bonusaction nånsin!) , aktivera springa extra långt eller dricka potions. Olika klasser och karaktärsbyggen och feats kan flytta in saker i bonus som förut krävde en action.
3: Reaction - reaktioner på olika saker kan ske vid varje turn. Magiker kan kasta shield som reaktion , paladins kan kasta Smite då de crittar mfl. Vissa feats och många rustningar&ringar kan ge bonsuar här. Tex i början kan man skaffa ett par handskar som halverar skadan som reaktion när nån skjuter pilar på dig. Det finns en meny där du väljer hur du vill reagera varje gång nån reaktion sker.
4: Rörelse - du har ett visst antal meter du kan röra runt din gubbe i miljön och detta är helt friståående.

Det skall inte vara några problem att spela , kanske går lite tungt och utan SSD så törs jag inte säga hur kul det blir med laddningstider men eftersom strider och spelet i stort inte är så berooende av just din FPS så skall det nog gå finfint med lite skruvande på inställningarna.
Det finns ju också alternativet Geforce Now där du kan streama spelet till din dator.

Detta är årets / årtiondets spel för mig. Som gammal veteran som började med Champions of Krynn spelen, Eye of the beholder , Neverwinter nights , Icewind Dale och de gamla Baldurs gate spelen och nu detta. Helt sjukt bra. Kommer njuta långsamt av detta och verkligen utforska alla areor och testa allt jag kan i spelet. Spelet känns som en kärleksfull blandning av Baldurs gate spelen mixat med Witcher 3 och deras egna Divinityspel i hur flexibelt du kan spela. Blir betyg 6 av 5 möjliga

Tack för den utförliga beskrivningen!
😃👍🏻

Skribent
Skrivet av G4ruda:

Solklar GOTY och troligtvis ett av de bästa spel jag spelat, trots att det är lite för tidigt för att ge ett slutgiltigt omdöme.

Älskade Divinity och här har man, som recensionen beskriver, tagit det kreativa och adderat tyngd och allvar. Mycket att lära sig.

Enda jag är lite besviken på hittills är karaktärsskapandet där jag kände mig begränsad. Fanns nästan fler olika penisar att välja på än ansikten.

Håller med dig och det enda jag såg av paketet under första akten var en Drow-pung. Annars håller jag med om GOTY.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Har testat lite i goblin camp, och även om det är stort med mycket fiender och man borde ha det i åtanke så... Fortfarande inte 144 pfs hela tiden-bra. Inte lika illa som med DX11, men ändå noterbart

CPU: AMD Ryzen 9 5900X
GPU: Nvidia RTX 3080
Ram: Corsair Vengeance 32 GB
Storage: WD Black SN850 M.2 - 1TB
Motherboard: ASUS ROG STRIX B550-E
PSU: Corsair TX750M

Spelar för övrigt i 1440p.

Har du uppdaterat drivrutinerna? Nvidia släppte nya med prestandaförbättringar för BG3 för ett par dagar sedan.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mikaelh:

Har du uppdaterat drivrutinerna? Nvidia släppte nya med prestandaförbättringar för BG3 för ett par dagar sedan.

Jajemän. Du kan ju gärna få hoppa till Goblin camp och se om du faktiskt har 144 fps konstant som du säger och om du verkligen maxat allt. Antingen har jag otur, min CPU är för dålig, eller något annat

Dock verkar jag inte vara den enda som har problem med ljuskällor. Känns som att det är alla facklor och annat som stör. Får pilla lite med spelets inställningar och se vad jag kommer fram till.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Dessa turbaserade strider som folk pratar om, innebär det att rulla tärning och hoppas på det bästa?

Medlem

Fråga om Toll Collector.
Spoiler i frågan nedan.

Dödade Toll Collectorn utan att betala men fick ingen achievement, vad ska man göra egentligen?

Moderator | Testpilot
Skrivet av fanbot:

Dessa turbaserade strider som folk pratar om, innebär det att rulla tärning och hoppas på det bästa?

Det är typ som Xcom kan man säga Du har en % chans att träffa fienden och kan missa om du har otur.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tiggaren:

Fråga om Toll Collector.
Spoiler i frågan nedan.

Dödade Toll Collectorn utan att betala men fick ingen achievement, vad ska man göra egentligen?

Själv fick jag en helt annan achievement istället, för en boss jag inte hade mött ännu. Det verkar lite buggigt det där.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Själv fick jag en helt annan achievement istället, för en boss jag inte hade mött ännu. Det verkar lite buggigt det där.

Svar

Skumt, annars kanske jag vet varför min inte funkade. Jag tog för långt tid på mig, bossen verkar transformera sig varje runda. Läste att man kan använde polymorf och döda allt annat först för då har han bara 6hp kvar och inte transformerat sig. Ska prova ikväll.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Själv fick jag en helt annan achievement istället, för en boss jag inte hade mött ännu. Det verkar lite buggigt det där.

När jag gjorde som jag skrev i förra inlägget så fick jag achievement.

Skrivet av Tiggaren:

Svar

Skumt, annars kanske jag vet varför min inte funkade. Jag tog för långt tid på mig, bossen verkar transformera sig varje runda. Läste att man kan använde polymorf och döda allt annat först för då har han bara 6hp kvar och inte transformerat sig. Ska prova ikväll.

Fick rådäng av honom först sen insåg jag att han tappa 100hp efter varje dödskalle man dödade. Så nita dom först så kommer han dö bara du tittar åt hans håll så småningom.

Geeks Gaming
Skrivet av Jag tar livet med ett lol:

Fick rådäng av honom först sen insåg jag att han tappa 100hp efter varje dödskalle man dödade. Så nita dom först så kommer han dö bara du tittar åt hans håll så småningom.

Jag tror jag snackade ihjäl den bossen. Sa att jag skulle avlösa henne(?) och då tog hon(?) livet av sig. Bugg? 😂

Edit: fick dock ingen achievement

Medlem
SPELGLÄDJE

Så sjukt bra spel! 10/10. Bara älskar att utforska kartan. Och alla karaktärer är ruggigt välgjorda.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Hör min bön, jag hoppas verkligen att detta kommer till Xbox till slut. Fantastisk första del av recensionen.

Försök att be till gudarna i Dungeons and Dragons universumet då. För gudarna i dom olika religionerna bland folk i övrigt bryr sig inte eller ogillar tv spel och teknologi.

Medlem

Fantastiskt bra.

Var den största skeptikern när det annonserades. Spelade DOS 1 och 2 ca 10 min innan dom åkte på tippen. Helt förtrollad måste spela varje minut tillgänglig... 10/10. Skönt att slippa känna sig skinnad för en gångs skull (d4).

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Fantastiskt bra.

Var den största skeptikern när det annonserades. Spelade DOS 1 och 2 ca 10 min innan dom åkte på tippen. Helt förtrollad måste spela varje minut tillgänglig... 10/10. Skönt att slippa känna sig skinnad för en gångs skull (d4).

Intressant! Själv spelar jag DOS2 i väntan på BG3 till PS5 och jag gillar det skarpt men samtidigt drar jag mig ibland för att starta det då det kräver mycket av en. Både bra och dåligt för mig.

Vad är det som gör att BG3 funkar för dig?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Kör du Vulkan? Det har mycket bättre prestanda än DirectX. Jag testade DirectX ett tag och märkte då av fps-dippar.

Baldur's Gate III kanske är CPU-intensivt? Jag investerade nyligen i en spelprocessor - Amd Ryzen 5800x3d. Har sett en rejäl prestandaboost i alla spel med den.

Det där med huruvida Vulkan ger bättre prestanda i BG3 eller inte är väldigt olika, på min dator går det överhuvudtaget inte att spela med Vulkan aktiverat, spelet fylls av flimrande stora svarta rutor när man spelar, riktigt störigt. 😅

Medlem
Skrivet av Brutulv:

Fantastiskt bra.

Var den största skeptikern när det annonserades. Spelade DOS 1 och 2 ca 10 min innan dom åkte på tippen. Helt förtrollad måste spela varje minut tillgänglig... 10/10. Skönt att slippa känna sig skinnad för en gångs skull (d4).

Ungefär samma här. Jag var inte skeptiker till BG3 i sig men kände mig inte intresserad då DOS 1 och 2 inte var något för mig alls. Så fel jag hade! Har lyckats spela igenom Diablo IV och Tears of the Kingdom denna sommar innan detta, båda var OK men det här var någonting utöver det vanliga. Tonen i det här spelet var överraskande bra. Det är också en bra avvägd blandning av handling, spänning, humor och intressant gameplay. Spelet Bioware borde ha gjort, om de nu hade vart något att räkna med i dessa dagar...

Skriv svar