Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Medlem
Skrivet av waeress:

Vet inte riktigt hur mycket det är, men jag har nog kört en 30-40 timmar och då har jag inte gjort allt. Så 50-60 kanske?

Vad gäller save-fil. Den sista Juli (eller första Augusti, osäker) så börjar headstart för alla som har förköpt spelet. Endast save-filer som är skapade i headstart kommer att kunna användas.
Så om du börjar nu medans det fortfarande är early access så kommer du få börja om sen.

Tack för ditt svar, då blir det ju tyvärr att avvakta till den faktiska releasen då jag inte är särskilt sugen på att behöva spela om en massa av början.

Medlem

@dudinkalv
Saame, meneh det blir nog ändå en preorder strax
Litar på Larian.
Famouslast osv. ^^

Medlem

I sin sista Panel From Hell visade Larian upp mycket från den fullständiga versionen av spelet. Det var character creation, romance (romans med en Druid wildshape:ad till björn?!), monk-klassen, lite av staden, en ny origin story som heter "Dark Urge" där spelaren kan skapa en karaktär fritt med ras och klass men den karaktären har en origin story där något i ens huvud hela tiden försöker pusha att man ska göra ondskefulla saker och mycket mycket annat.

Jag tror inte jag kommer att gå in i mer detaljer i den här posten så nära release. Är lite trött idag, så kanske blir mer imorgon Vill man veta mer så får man titta på streamen, eller läsa/titta på sammanfattningar. Jag ger några timestamps på streamen om man vill veta om olika saker.

Character creation updates:

Dark Urge origin:

Romance:
1:

2:

Monk, combat och tactician mode:

AMA - Frågor från chatten och gästerna:

Story and Cinematics:

Collectors edition unboxing (bara några hundra kvar);

Större spoliers i slutet av streamen:

Medlem

meta meme....

Medlem

Wolfhearthfps var på plats hos Larian under Panel From hell tillsammans med andra streamers och en del speljournalister. I den är videon berättar han om hur det var att spela den fulla versionen av BG3. Han försöker hålla det spoiler-fritt speciellt vad gäller story, men det är såklart en del minor spoilers:

*edit* det visas heller inget nytt videomaterial bortsett från vad man fick se under Panel From Hell och vad som funnits i Early Access. Dom fick inte filma.

Medlem

En viktig poäng från gårdagens community update var att 72 timmar headstart på PC kommer inte längre gäller efter att de flyttade fram releasen på PC med en månad. Det är alltså 3:e Augusti som gäller för alla på PC oavsett om man förbokat eller inte.

För PS releasen som sker i september gäller dock fortfarande 3 dagars headstart. Så PS köpare som har förbokat kan börja spela 3:e September och andra den 6:e September.

https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/36575345...

Medlem

Intervju med Swen Vincke på Eurogamer

Larian on signing Baldur's Gate 3, approaching a new era, and games you've never heard about. Past, present and future.
https://www.eurogamer.net/larian-on-signing-baldurs-gate-3-ap...

Medlem

WolfheartFPG går snabbt igenom "Decent into Avernus", Dungeons & Dragons äventyret till tabletop rollspelet som utspelar sig alldeles innan Baldur's Gate 3 börjar.

Avstängd

Har varit negativt inställd länge på grund av att jag starkt ogillar estetiken och tycker Divinity-spelen har kass story.

Men nu börjar man ändå bli hajpad, ska bli kul att lira ett helt nytt co-op RPG som man inte ens rört innan.

Medlem

Det verkar som att Larian skippar specifika racial ability bonuses till fördel för ett system där alla karaktärer får en +2 och en +1 ability score bonus att lägga på vilka abilities dom vill. Raser som kanske förlorat på det, som Half-elf och Human har fått andra bonusar, men andra raser som kanske var svaga i vissa klasser pga ability-avdrag kan nu möjligt bli väldigt starka alternativ.

Testpilot
Skrivet av waeress:

Det verkar som att Larian skippar specifika racial ability bonuses till fördel för ett system där alla karaktärer får en +2 och en +1 ability score bonus att lägga på vilka abilities dom vill. Raser som kanske förlorat på det, som Half-elf och Human har fått andra bonusar, men andra raser som kanske var svaga i vissa klasser pga ability-avdrag kan nu möjligt bli väldigt starka alternativ.https://www.youtube.com/watch?v=Pk4Dy0P4eQA

Ja det är väldigt intressant då de verkar satsa på att man skall göra sin gubbe efter tycke och smak. Det som ganska få pekar ut (förutom för de som är insatta i D&D) är ju att vissa raser klassas som "onda" av allmänheten.
Därav att man får annorlunda reaktioner när man knatar runt i världen.

Jag är ingen superexpert på D&D men de jag menar är:

* Thiefling
* Drow
* Half-Orc
* Githyanki (Inte riktigt säker om alla klassar dem som detta)

* Dragonborn är jag däremot inte säker på vad uppfattningarna är.

Somsagt jag är endast lätt insatt i det hela

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ja det är väldigt intressant då de verkar satsa på att man skall göra sin gubbe efter tycke och smak. Det som ganska få pekar ut (förutom för de som är insatta i D&D) är ju att vissa raser klassas som "onda" av allmänheten.
Därav att man får annorlunda reaktioner när man knatar runt i världen.

Jag är ingen superexpert på D&D men de jag menar är:

* Thiefling
* Drow
* Half-Orc
* Githyanki (Inte riktigt säker om alla klassar dem som detta)

* Dragonborn är jag däremot inte säker på vad uppfattningarna är.

Somsagt jag är endast lätt insatt i det hela

Det är mindre så i 5e. Vissa raser ses kanske fortfarande som oftast onda av vanligt folk, men inte alls i samma utsträckning som i tidigare editions. Det finns hjältehistorier om alla raser typ, men dom når inte alla, Det var en del i tanken av Wizards att inte koppla alignment till ras automatiskt, för det var inte direkt vettigt med exempel som Drizzt (och inte heller hur det fungerar i verkligheten).

Och visst kan man se det här med statsändringen i delvis samma ljus. Men det är på ett sätt något helt annat och något som inte är standardregler i 5e.

Medlem

Maggie Robertson presenterar Orin the Red:

Release tider globalt (17:00 i Sverige):

Medlem

Jag gillar RPG spel och spelat en del men mest av typen "gamla konsol rpg".
Har ingen erfarenhet av D&D. Jag speade aldrig tidigare Baldurs gate spel (bara povat 2an men var inget för mig då det begav sig) eller tidigare Larian spel.
Men Baldurs gate 3 verkar intressant.
Frågan jag har kommer man vara helt lost eller är det bara börja köra så lär man sig med tiden?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag gillar RPG spel och spelat en del men mest av typen "gamla konsol rpg".
Har ingen erfarenhet av D&D. Jag speade aldrig tidigare Baldurs gate spel (bara povat 2an men var inget för mig då det begav sig) eller tidigare Larian spel.
Men Baldurs gate 3 verkar intressant.
Frågan jag har kommer man vara helt lost eller är det bara börja köra så lär man sig med tiden?

Jag tror inte det är så svårt att lära sig. Och story-mässigt behöver man inte ha spelat BG 1 & 2 för att hänga med då det bara är löst kopplat.
Har man erfarenhet av turn-based spel så räcker det nog bra speltekniskt, även om BG3 har mycket mer val vad gäller klasser osv än turn-based taktiska spel brukar ha generellt. Men det finns ju story-mode svårighetsgrad också om man bara vill uppleva storyn och ha kul utan den taktiska svårigheten.

Medlem
Skrivet av waeress:

Jag tror inte det är så svårt att lära sig. Och story-mässigt behöver man inte ha spelat BG 1 & 2 för att hänga med då det bara är löst kopplat.
Har man erfarenhet av turn-based spel så räcker det nog bra speltekniskt, även om BG3 har mycket mer val vad gäller klasser osv än turn-based taktiska spel brukar ha generellt. Men det finns ju story-mode svårighetsgrad också om man bara vill uppleva storyn och ha kul utan den taktiska svårigheten.

Ja det är väll forutom rpg och story just det taktiska turodningsbaserade som lockar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Community Update 22 - med en hel del info om ditt och datt. Bland annat "Wield the Power of A Mind Flayer" med lite info om hur det fungerar.
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/36552853...

Releasehästryttare

Såg denna cosplayern, tvungen att dela med mig!

Video i länken:
https://imgur.com/gallery/mB0LQO3

Medlem
Skrivet av Devan:

Såg denna cosplayern, tvungen att dela med mig!

https://i.imgur.com/EUuRMTw.jpeg

Video i länken:
https://imgur.com/gallery/mB0LQO3

Så jäkla bra

Avstängd

Vilket jävla lir det här är alltså! Sjukt svårt dock, men det är nog mest för att jag är efterbliven. Men ojojoj, GOTY!

Medlem
Skrivet av Devan:

Såg denna cosplayern, tvungen att dela med mig!

https://i.imgur.com/EUuRMTw.jpeg

Video i länken:
https://imgur.com/gallery/mB0LQO3

Grymt bra!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Är det nån annan som spelar på "hard"?

Hur ofta ska man tordas sova en natt i lägret för att hela sig mellan striderna? Är rädd att mina supplies tar slut.


signatur

Memento Mori

Skrivet av JohannaBjärred:

Vilket jävla lir det här är alltså! Sjukt svårt dock, men det är nog mest för att jag är efterbliven. Men ojojoj, GOTY!

Instämmer!!!

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är det nån annan som spelar på "hard"?

Hur ofta ska man tordas sova en natt i lägret för att hela sig mellan striderna? Är rädd att mina supplies tar slut.

Nu kör jag normal men supplies finns i överflöd jag hade ca 1400 när jag slutade plocka upp dom.

Tänk på att du kan lämpa över dina supplies till lägret så slipper du vikten.

Medlem

Ska köra klart Zelda, sen köper jag detta

@waeress kanske döpa om tråden till Baldurs Gate 3 Officiella tråden


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

@waeress kanske döpa om tråden till Baldurs Gate 3 Officiella tråden

Gjort. Nu började ju tråden som early access, men jag tänker att eftersom dom första åren i trådens liv mest var nyheter och den inte är allt för lång än så går det nog bra att fortsätta på den.

Själv får jag inte börja min Baldur's Gate 3 resa förrens till helgen, då jag för närvarande har semester och är bortrest. Men jag vet att jag har något riktigt bra att se fram emot och min brorsa som redan har börjat men aldrig följde det under early access kan inte sluta prata om det. Snacka om att jag är sugen nu

Det är riktigt kul att se att Larian har lyckats nå så otroligt många spelare och jag hoppas det håller i sig och att vi inte sett toppen än. Jag önskar att det kan få andra AAA-studios att ta i lite mer nästa gång.

Umi
Medlem

Vad ska man välja ifall jag vill spela en typ av mage med mycket damage i mina spells/cast samt lite support?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Umi:

Vad ska man välja ifall jag vill spela en typ av mage med mycket damage i mina spells/cast samt lite support?

Warlock, wizard eller sorcerer funkar bra allihop. Det är upp till dig att välja vilka spells du vill lära dig och fokusera på; alla dessa klasser är magiker med gott om både offensiva spells och diverse buffar.

Inaktiv

Sjukt djupt spel! Imponerad.

Men alltså.. spelar jag som en idiot eller nåt? Det är som att pissa i motvind hela tiden.
- Fastnar hela tiden i situationer som inte går att ta sig levande ur, så jag måste ladda om.
- Jag råkade prata med en NPC i fel ordning. Fick ett quest som jag inte kan slutföra, för jag har redan råkat göra det i förväg. Fick ladda om.
- Råkade klicka på en kista och nu vill alla arrestera mig. Kan inte röra mig nånstans. Fick ladda om.

Detta får mig nästan att känna att spelet är designat för att save-scumma sig igenom det. Det går ju inte annars.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Sjukt djupt spel! Imponerad.

Men alltså.. spelar jag som en idiot eller nåt? Det är som att pissa i motvind hela tiden.
- Fastnar hela tiden i situationer som inte går att ta sig levande ur, så jag måste ladda om.
- Jag råkade prata med en NPC i fel ordning. Fick ett quest som jag inte kan slutföra, för jag har redan råkat göra det i förväg. Fick ladda om.
- Råkade klicka på en kista och nu vill alla arrestera mig. Kan inte röra mig nånstans. Fick ladda om.

Detta får mig nästan att känna att spelet är designat för att save-scumma sig igenom det. Det går ju inte annars.

Alternativt får man kolla igenom "beginners tips och tricks" på youtube för att bespara lite huvudvärk.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skriv svar