Idag sommarpratar Patrick Söderlund, om spel och mörker

Robot
Idag sommarpratar Patrick Söderlund, om spel och mörker

Lyssna i radion klockan 13 eller när du vill i podd-format.

#ark-raiders, #embark-studios, #patrick-söderlund, #sommarpratare, #the-finals


Medlem

Buhuu, min dotter kan inte spela som tjejsoldat i andra världskriget.


signatur

Memento Mori

Medlem

Är det bara jag eller ser hans ansikte extremt retuscherat ut?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Buhuu, min dotter kan inte spela som tjejsoldat i andra världskriget.

Fräscht.
"Patrik [sic] Söderlund berättar om våld i hemmet och sexuella övergrepp mot barn i sitt Sommarprogram."


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fräscht.
"Patrik Söderlund berättar om våld i hemmet och sexuella övergrepp mot barn i sitt Sommarprogram."

Nä men är det sant?! Guuuud så modigt!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nä men är det sant?! Guuuud så modigt!

Förstår du själv hur onödigt nedvärderande och otrevlig du är med den här typen av kommentar?


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fräscht.
"Patrik Söderlund berättar om våld i hemmet och sexuella övergrepp mot barn i sitt Sommarprogram."

Intresseklubben sprängs av överbelastning…


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Nä men är det sant?! Guuuud så modigt!

Ruskigt vidrig kommentar, när du skriver får man intrycket av att du saknar empati.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Intresseklubben sprängs av överbelastning…

Ingen är tvingad att lyssna, men man behöver inte bete/uttrycka sig som ett svin för det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av MassEffect:

Ruskigt vidrig kommentar, när du skriver får man intrycket av att du saknar empati.

En sliskig boss för storföretag som bara bryr sig om dina pengar väljer att plocka billiga godhetspoäng hos det sovande folket i vårt mest älskade radioprogram.

Tyck vad du vill, men jag känner inget annat än förakt för såna människor.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

En sliskig boss för storföretag som bara bryr sig om dina pengar väljer att plocka billiga godhetspoäng hos det sovande folket i vårt mest älskade radioprogram.

Tyck vad du vill, men jag känner inget annat än förakt för såna människor.

Hur stort ska företaget vara för att man inte ska förtjäna empati, tycker du då? Var går gränsen? 100 anställda? 1000? Eller är det en viss omsättning, kanske?
Hur sliskig "får" man vara innan man slutar förtjäna empati? Vem bestämmer det?

Du ser inte problemet med det resonemanget alls?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Buhuu, min dotter kan inte spela som tjejsoldat i andra världskriget.

Oslagbar kommentar

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Buhuu, min dotter kan inte spela som tjejsoldat i andra världskriget.

Undra vem som är snöflingan i detta....

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Hur stort ska företaget vara för att man inte ska förtjäna empati, tycker du då? Var går gränsen? 100 anställda? 1000? Eller är det en viss omsättning, kanske?
Hur sliskig "får" man vara innan man slutar förtjäna empati? Vem bestämmer det?

Du ser inte problemet med det resonemanget alls?

Alla människor har bra sidor, även Patrik Söderlund. Han har säkert upplevt hemska saker i sin barndom, och han har säkert vettiga insikter om våld och övergrepp (eller vad som nu avhandlas i hans avsnitt av Sommar) .

Men de ämnen han tar upp har stötts och blötts tusentals gånger om. Det är som att slå upp öppna dörrar.

Varför väljer just Patrik Söderlund att som offentlig person prata om ämnen som man inte kan kritisera? Är han som venture kapitalist expert på mäns våld mot kvinnor?

Nej, så klart inte men åh, vi får ju veta att Patrik har en human sida också, wow. Tänk, det visste jag inte.

Det är billigt och ohederligt.

Då är kontext viktigt, att det är en pengahungrig ledare som sätter corporate interests i första rummet, en chef som skiter i dataspel som konstform och underhållning, som föraktar vanliga gamers, som cyniskt designar spel enbart med profit som motiv.


signatur

Memento Mori

eld
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Alla människor har bra sidor, även Patrik Söderlund. Han har säkert upplevt hemska saker i sin barndom, och han har säkert vettiga insikter om våld och övergrepp (eller vad som nu avhandlas i hans avsnitt av Sommar) .

Men de ämnen han tar upp har stötts och blötts tusentals gånger om. Det är som att slå upp öppna dörrar.

Varför väljer just Patrik Söderlund att som offentlig person prata om ämnen som man inte kan kritisera? Är han som venture kapitalist expert på mäns våld mot kvinnor?

Nej, så klart inte men åh, vi får ju veta att Patrik har en human sida också, wow. Tänk, det visste jag inte.

Det är billigt och ohederligt.

Då är kontext viktigt, att det är en pengahungrig ledare som sätter corporate interests i första rummet, en chef som skiter i dataspel som konstform och underhållning, som föraktar vanliga gamers, som cyniskt designar spel enbart med profit som motiv.

Så många ord för att säga att man blev arg över svarta kvinnor i BF5.

It's not a lake, it's an ocean

Det var väl ett helt OK sommarprat. Men eftersom nästan alla verkar prata om barndomstrauman i Sommar blir jag som lyssnare ganska avtrubbad kring dessa ämnen. Det blir lite orättvist mot den som berättar om svåra saker i sitt liv, men så är det. Och just Söderlund får förstås svårt att konkurrera mot Förintelseöverlevare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Alla människor har bra sidor, även Patrik Söderlund. Han har säkert upplevt hemska saker i sin barndom, och han har säkert vettiga insikter om våld och övergrepp (eller vad som nu avhandlas i hans avsnitt av Sommar) .

Men de ämnen han tar upp har stötts och blötts tusentals gånger om. Det är som att slå upp öppna dörrar.

Varför väljer just Patrik Söderlund att som offentlig person prata om ämnen som man inte kan kritisera? Är han som venture kapitalist expert på mäns våld mot kvinnor?

Nej, så klart inte men åh, vi får ju veta att Patrik har en human sida också, wow. Tänk, det visste jag inte.

Det är billigt och ohederligt.

Då är kontext viktigt, att det är en pengahungrig ledare som sätter corporate interests i första rummet, en chef som skiter i dataspel som konstform och underhållning, som föraktar vanliga gamers, som cyniskt designar spel enbart med profit som motiv.

Skulle ju kunna vara så att man vill poängtera det du inte riktigt vill förstå (eller åtminstone inte uttrycker någon förståelse för) - att även människor som Patrick Söderlund just är det... människor. Visst hade det kunnat handla om ekonomi, aktier, arbetsvillkor för samtliga som arbetat under honom eller vad du nu hellre anser lämpligt, men det skulle jag snarare säga att det finns andra medier och kanaler för. Om vi säger så här, kritik mot företag (oavsett EA eller i allmänhet) finns i parti och minut precis överallt, men att få höra personliga bitar från någon på "andra sidan" (beroende på hur anarkistisk man vill vara i sin definition av sidorna) är mer sällsynt.

För mig är Sommarpratet just till för att ta fram mer mänskliga sidor hos kända profiler. Där de får dela med sig av sina livserfarenheter. Söderlund är lika mycket människa som ex. en utförsäkrad låginkomsttagare, hur gärna en del än kanske skulle vilja motsatsen. Sen är det ju lite upp till personer själva att genom ord och/eller handling (där Sommarpratet bara är en liten del) vara sympatiska. Säger inte att du behöver tycka om karln.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Skulle ju kunna vara så att man vill poängtera det du inte riktigt vill förstå (eller åtminstone inte uttrycker någon förståelse för) - att även människor som Patrik Söderlund just är det... människor. Visst hade det kunnat handla om ekonomi, aktier, arbetsvillkor för samtliga som arbetat under honom eller vad du nu hellre anser lämpligt, men det skulle jag snarare säga att det finns andra medier och kanaler för. Och om vi säger så här då, kritik mot företag (oavsett EA eller i allmänhet) finns i parti och minut precis överallt, men att få höra personliga bitar från någon på "andra sidan" (beroende på hur anarkistisk man vill vara i sin definition av sidorna) är mer sällsynt.

För mig är Sommarpratet just till för att ta fram mer mänskliga sidor hos kända profiler. Där de får dela med sig av sina livserfarenheter. Söderlund är lika mycket människa som ex. en utförsäkrad låginkomsttagare, hur gärna en del än kanske skulle vilja motsatsen. Sen är det ju lite upp till personer själva att genom ord och/eller handling (där Sommarpratet bara är en liten del) vara sympatiska. Säger inte att du behöver tycka om karln.

Det är klart att det handlar om sommarpratarnas mänskliga sidor. Duh...

Men ämnet trauma och övergrepp, definierar det honom som människa, eller? Knappast.

Det finns hundratals andra ämnen och personliga livshändelser att prata om.

De stora massorna imponeras av sånt här, för folk är lättmanipulerade. Men för mig är det klyschigt och cyniskt.

Och din pedagogiska poäng om att en "utförsäkrad låginkomsttagare" faktiskt har samma mänskliga värde som en framgångsrik företagare är så jäkla 90-tal. Finns det någon i detta forum som inte håller med om det påståendet?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är klart att det handlar om sommarpratarnas mänskliga sidor. Duh...

Men ämnet trauma och övergrepp, definierar det honom som människa, eller? Knappast.

Det finns hundratals andra ämnen och personliga livshändelser att prata om.

De stora massorna imponeras av sånt här, för folk är lättmanipulerade. Men för mig är det klyschigt och cyniskt.

Och din pedagogiska poäng om att en "utförsäkrad låginkomsttagare" faktiskt har samma mänskliga värde som en framgångsrik företagare är så jäkla 90-tal. Finns det någon i detta forum som inte håller med om det påståendet?

Det var inte jag som försökte förringa eller ens värdera hans erfarenheter, det är väl ändå upp till honom själv att välja vad han ska prata om? Att du antingen försöker värdera hans erfarenheter eller tillskriva någon slags "anledning" eller "ursäkt" till vad han väljer att prata om finner jag snarare som bra mycket mer tragiskt än att han själv väljer att prata om det. Vill han bara plocka sympatipoäng? Det vet varken du eller jag.

Men visst, det är klart du får tro och tycka att han är hur cynisk som helst, och att allt han gör och säger också styrker den världsbilden, det kan jag inte ta ifrån dig. Och om min parallell inte gick hem eller uppfattades rätt beklagar jag det, men med tanke på hur du uttrycker dig så kändes den faktiskt inte så opassande.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Den här snubben är fan Sveriges Peter Molyneux nästan. Och då pratar jag inte om den "bra-tiden-Peter Molyneux" utan förfall periodens Peter Molyneux.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det var inte jag som försökte förringa eller ens värdera hans erfarenheter, det är väl ändå upp till honom själv att välja vad han ska prata om? Att du antingen försöker värdera hans erfarenheter eller tillskriva någon slags "anledning" eller "ursäkt" till vad han väljer att prata om finner jag snarare som bra mycket mer tragiskt än att han själv väljer att prata om det. Vill han bara plocka sympatipoäng? Det vet varken du eller jag.

Men visst, det är klart du får tro och tycka att han är hur cynisk som helst, och att allt han gör och säger också styrker den världsbilden, det kan jag inte ta ifrån dig. Och om min parallell inte gick hem eller uppfattades rätt beklagar jag det, men med tanke på hur du uttrycker dig så kändes den faktiskt inte så opassande.

Jag förringade inte hans erfarenheter, jag förringade att han sitter i P3 Sommar och gör en stor sak av det.

Jag tror inte heller han bara vill plocka sympatipoäng. Men vi lever i en kultur där man enkelt samlar väldigt många såna poäng genom att framställa sig själv som god och omtänksam. Jag anser att det är fördummande.

Det handlar inte om huruvida jag "tror" att han är cynisk. Jag tycker att han är cynisk. Sluta försöka kontrollera folks åsikter.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förringade inte hans erfarenheter, jag förringade att han sitter i P3 Sommar och gör en stor sak av det.

Jag tror inte heller han bara vill plocka sympatipoäng. Men vi lever i en kultur där man enkelt samlar väldigt många såna poäng genom att framställa sig själv som god och omtänksam. Jag anser att det är fördummande.

Det handlar inte om huruvida jag "tror" att han är cynisk. Jag tycker att han är cynisk. Sluta försöka kontrollera folks åsikter.

Fair enough, det får du såklart göra - precis som jag (och andra) får tycka att sättet du gjorde det på är grovt osmakligt. Jag har inte sagt att du inte får uttrycka dig så, men jag tänker i allra högsta grad kritisera dig för sättet du uttrycker dig på, eller blir du såpass kränkt då att du anser att mitt inlägg bör modereras bort?

Däremot kan jag väl köpa resonemanget gällande det kulturella med "godhetspoäng" eller liknande, men det där är en jäkla balansgång och då kommer vi tillbaka till min fråga: vem bestämmer vem som får vara ledsen? Vem som får dela med sig av negativa erfarenheter? Hur många/få ska få göra det? Varför ska *inte* Patrick Söderlund få göra det? Som sagt, jag kan till viss del förstå resonemanget att det blir jobbigt när man kanske knappt hör eller ser annat (beroende på vilka medier man konsumerar, bland annat), men jag känner inte att det är så svart eller vitt. Min kritik var kring hur du uttryckte kritiken, jag säger återigen inte att du behöver uppskatta eller undvika att kritisera honom.

Det sista ser jag som hårklyveri, vi kan säga att du "bedömer" honom som cynisk? "Upplever" honom som cynisk? Men även där, fair enough. Du tycker han är cynisk.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag tyckte det var okej, men hade velat hört mer om hur det var på EA och spel.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fair enough, det får du såklart göra - precis som jag (och andra) får tycka att sättet du gjorde det på är grovt osmakligt. Jag har inte sagt att du inte får uttrycka dig så, men jag tänker i allra högsta grad kritisera dig för sättet du uttrycker dig på, eller blir du såpass kränkt då att du anser att mitt inlägg bör modereras bort?

Det sista ser jag som hårklyveri, vi kan säga att du "bedömer" honom som cynisk? "Upplever" honom som cynisk? Men även där, fair enough. Du tycker han är cynisk.

Okej, jag håller med om att det var hårklyveri i slutet av mitt förra (jag missade att du redan skrev "att tycka" om att vara cynisk).

Därmed föll nog också logiken i min anklagelse om att du försöker kontrollera vad folk tycker. Oops.

Självklart får du tycka det jag skrivit är osmakligt. Vi bara diskuterar.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fair enough, det får du såklart göra - precis som jag (och andra) får tycka att sättet du gjorde det på är grovt osmakligt. Jag har inte sagt att du inte får uttrycka dig så, men jag tänker i allra högsta grad kritisera dig för sättet du uttrycker dig på, eller blir du såpass kränkt då att du anser att mitt inlägg bör modereras bort?

Däremot kan jag väl köpa resonemanget gällande det kulturella med "godhetspoäng" eller liknande, men det där är en jäkla balansgång och då kommer vi tillbaka till min fråga: vem bestämmer vem som får vara ledsen? Vem som får dela med sig av negativa erfarenheter? Hur många/få ska få göra det? Varför ska *inte* Patrik Söderlund få göra det? Som sagt, jag kan till viss del förstå resonemanget att det blir jobbigt när man kanske knappt hör eller ser annat (beroende på vilka medier man konsumerar, bland annat), men jag känner inte att det är så svart eller vitt. Min kritik var kring hur du uttryckte kritiken, jag säger återigen inte att du behöver uppskatta eller undvika att kritisera honom.

Nu blev det mer nyanserat från ditt håll (OBS: min upplevelse). Gillar det tjockmarkerade starkt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Okej, jag håller med om att det var hårklyveri i slutet av mitt förra (jag missade att du redan skrev "att tycka" om att vara cynisk).

Därmed föll nog också logiken i min anklagelse om att du försöker kontrollera vad folk tycker. Oops.

Självklart får du tycka det jag skrivit är osmakligt. Vi bara diskuterar.

Och det är okej - jag behöver inte tycka om dig och du behöver inte tycka om mig (eller Patrick Söderlund, givetvis).
Eller vad som skrivs, jag lovar att du inte behöver slänga likes på mina inlägg eller hålla med.

Skrivet av Slimebeast:

Nu blev det mer nyanserat från ditt håll. Gillar det tjockmarkerade starkt.

Jag hade kommit halvvägs i tankegången när jag tryckte "skicka", och jag är ingen fan av att skriva två inlägg på varandra - jag hade hoppats att min redigering hann bli färdig innan svaret, men oh well.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Och det är okej - jag behöver inte tycka om dig och du behöver inte tycka om mig (eller Patrik Söderlund, givetvis).
Eller vad som skrivs, jag lovar att du inte behöver slänga likes på mina inlägg eller hålla med.

Jag hade kommit halvvägs i tankegången när jag tryckte "skicka", och jag är ingen fan av att skriva två inlägg på varandra - jag hade hoppats att min redigering hann bli färdig innan svaret, men oh well.

I know the feeling.

Nu måste jag nog gå och spela Baldur's gate 3 igen. Har du skaffat det än?


signatur

Memento Mori

JRA
Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Buhuu, min dotter kan inte spela som tjejsoldat i andra världskriget.

Skrivet av Maysay:

Undra vem som är snöflingan i detta....

Patrick Söderlunds obildade dotter?

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fräscht.
"Patrik Söderlund berättar om våld i hemmet och sexuella övergrepp mot barn i sitt Sommarprogram."

Så man får inte driva med eller kritisera en offentlig person som en gång räddat en kattunge då eller vad?

Medlem
Skrivet av Du_d3:

Så man får inte driva med eller kritisera en offentlig person som en gång räddat en kattunge då eller vad?

Finns rätt och fel tillfälle för kritik.

12
Skriv svar