[TD] Nostalgi är magi

[TD] Nostalgi är magi

Jag skäms nästan när jag skriver detta, men jag har precis börjat spela "Daikatana" på PC. "En vaddå?", undrar du säkert om du är född på 2000-talet.

Daikatana, är en actionrökare som släpptes år 2000 för Nintendo 64 och Windows, men det blev snabbt omtalat för alla fel och brister som det hade. Det utvecklades av Ion Storm (Deus Ex m.fl) - och hamnade i en rumpsmiskande virvel av kontroverser och kritik som gjorde det till ett av de mest minnesvärda misslyckandena i spelvärlden. Som bekant går det att lägga till fler på den listan idag, men nu har vi bara detta spel under luppen.

John Romero, en av spelutvecklarna som var med och grundade id Software och Ion Storm, ledde utvecklingen med med säkra steg. Hans självsäkra skryt och överdrivna hype skapade enorma förväntningar kring spelet som det inte kunde leva upp till, lägg till de långa förseningarna så har man en växande katastrof.

När det väl hade släppts, hade det tekniska problem, AI:n var urkass och buggar förstörde spelupplevelsen ordentligt. Det tämligen korkade beslutet att kunna ha två följeslagare slog inte väl ut eftersom det i grunden var ett FPS. Grafiken var inte speciellt bra heller, så man kan ställa frågan om jag inte borde vara tyst om det här att jag spelar det?

Jag tänker så här, ett så omtalat spel måste väl ändå vara lite bra, och det är det faktiskt.

Efter att ha laddat ned patch 1.3 Beta kunde jag ändra upplösning och fick widescreen att funka. Efter att ha testat runt ett litet tag var det som att ylletröjan satt bra och slutade klia. Det enda jag irriterade mig på var moskiterna. Snabb som en vessla surfade jag ut på nätet och skrev en fråga till John Romero:

Lite kul är det att han svarade, och vad jag kunde se, efter drygt en timmes spelade, var dom där förbaskade blodsugarna borta.

Jag njuter av atmosfären och den begränsade färgskalan. Jag älskar de kantiga NPC:erna och AI:n, ja, den är ju vad den är och den doftar 2000-tal. Säga vad man vill, de här äldre spelen hade något visst man inte kan återskapa längre.

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Låter intressant!

Medlem

Romero svarar gärna på saker om Daikatana. Sett till kvaliten på dagens "dåliga" spel är det där ett åttonde underverk.
Jag gillar det väldigt mycket, det är skön atmosfär och roligt gameplay, det är lite synd att fiender som metalltrollsländorna och de där sjukt jobbiga metallgrodorna är i början.

Det är någon som har den där licencen, försökte få EIDOS att sälja den till mig, men de skickade vidare mig till Square som inte verkade bry sig om något så... vet i fan.

Fotnot: Jag spelade spelet när det kom och har spelat det många ggr sedan dess, jag måste vara en av få i hela sverige som har spelet i riktig kartong.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nu kände man igen namnet snabbt. Men för att få folk att känna igen/komma ihåg vilket spel det handlar om... så kanske du bör börja med "John Romero's about to make you his bitch".
Trevligt att trollsländorna försvinner efter ett tag. får ta och ge det en riktig chans ikväll då jag har tid. för mig att 1.3 funkar på gog också väl?


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Skrivet av YmerXE:

Nu kände man igen namnet snabbt. Men för att få folk att känna igen/komma ihåg vilket spel det handlar om... så kanske du bör börja med "John Romero's about to make you his bitch".
Trevligt att trollsländorna försvinner efter ett tag. får ta och ge det en riktig chans ikväll då jag har tid. för mig att 1.3 funkar på gog också väl?

Haha. Så sant.

Jag laddade ned version 1.2 från GOG, sedan uppdaterade jag till 1.3 och det var som "butter".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Hipshot:

Romero svarar gärna på saker om Daikatana. Sett till kvaliten på dagens "dåliga" spel är det där ett åttonde underverk.
Jag gillar det väldigt mycket, det är skön atmosfär och roligt gameplay, det är lite synd att fiender som metalltrollsländorna och de där sjukt jobbiga metallgrodorna är i början.

Det är någon som har den där licencen, försökte få EIDOS att sälja den till mig, men de skickade vidare mig till Square som inte verkade bry sig om något så... vet i fan.

Fotnot: Jag spelade spelet när det kom och har spelat det många ggr sedan dess, jag måste vara en av få i hela sverige som har spelet i riktig kartong.

Intressant. Visste inte att man som privatperson kan göra det, har inte Romero den licensen själv? Har du läst boken som släpptes nyligen, tror den hette "Doom-Guy".


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hah blev lite sugen på testa, 60spänn på steam kan det väl vara värt

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Intressant. Visste inte att man som privatperson kan göra det, har inte Romero den licensen själv? Har du läst boken som släpptes nyligen, tror den hette "Doom-Guy".

Gjorde det i mån av företaget, kanske försöker någon dag igen. Kanske någon annan får för sig att ta tag i det, Romero själv skulle säkert vara intresserad av att åtminstone äga det.

Han äger det inte för det låg hos Ion Storm och sedan köptes spillrorna upp av Eidos som sedan köptes av Square. Det är möjligt att Embracer kan ha Daikatana idag.

Jag har under åren pratat mycket med DK13 folket och spelat mycket multiplayer med dessa personer. Jag rekommenderar inte att spela det i multiplayer om man inte är sjukt die hard.

Nej, jag har inte läst den, eller något egentligen om ID eller om dessa personer, det är inte så spännande. Alltså, missförstå mig fel, det är kul att läsa, men ger inget, har ju snart jobbat 20 år med spel faktiskt, på den tiden så är man med om så mycket konstiga och roliga saker om och kring utvecklare, förläggare och allt och om alla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar