Snabbkollen – Vilka Baldur's Gate-spel har du kört?

Robot
Snabbkollen – Vilka Baldur's Gate-spel har du kört?
Medlem

Räknas inte Dark Alliance? 🤣

Medlem

Fem stycken cd skivor och 1,8 gig i hårddisken. Vilka minnen!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kyrre:

Räknas inte Dark Alliance? 🤣

Jo, det gör ju det egentligen. Men idag tyckte jag vi skulle hålla oss till da trilogi.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Dark Alliance 1 och 2. aldrig spelat de andra

Medlem

Jag har kört alla 3 alternativen. Provade dock bara Early access i några timmar vid release, då kändes det mest som en Sword Coast Total Conversion till DOS2.
Men för varje patchnote verkar det som dom kommit närmare och närmare D&D 5E.

Medlem

Köpte Baldurs Gate från en butik på Valhallavägen (Hette den Spelia kanske?) i Stockholm när det begav sig. Men min bästa vän gillade inte den typen av rollspel (Än idag så spelar han bara JRPGs) och då vi på den tiden spelade alla spel tillsammans så blev det aldrig mer än några timmar spelat.

2020 tänkte jag att så här kan det inte fortsätta: Skall jag som rollspelsälskare INTE ha spelat igenom två av dom mest klassiska som gjorts? Köpte dom för en billig peng på en Steamrea och blåste igenom dom som en Wizard.

3:an blir ett självklart köp.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Kört lite av BG2 när det begav sig.
Den typen av rollspel var dock inte för mig så jag tappade intresse.
BG3 är däremot väldigt intressant. Undvikit EA perioden, fundrrar på att köpa till veckan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelade både 1 och 2 när de kom ut men jag hade inte tålamodet på den tiden att spela klart något av dem. Spelade enhanced editions på ios när de kom ut men har för mig att jag även då inte körde klart 2:an. Gillar de båda skarpt! Har spelat 40 timmar av BG3 mestadelen av de timmarna i karaktärseditorn och den första delen av spelet…

Medlem

Alla, men knappt tittat vad som händer med trean och det kommer jag inte göra innan det släpps heller. Vägrar EA, spelat så många betor genom åren att jag gärna vill ha en färdig produkt.

... men åas, vem lurar man, numer känns det som man är en fullbetalande betatestare istället...

Medlem

Jag minns dagen när jag kom hem med Baldurs Gate från affären. Sliter upp paketet och till min förtjusning - FEM CD-skivor, insane.

Medlem

Inte kört nåt av dom vilken egentligen är mäkligt då jag normalt sett gillar den typen av spel....men så kan det gå.

Har nog tänkt köra 3an iaf.

Medlem
Medlem

1, 2+Expansion och Dark alliance

Baldurs gate 2 är det absolut bästa

Medlem

Det var en lifstid sen jag spelade 1&2 på pc. Och kommer antagligen aldrig att spela något mer Baldursgate spel igen.

Dun
Medlem

1:an och 2:an när det släpptes samt expansioner. Lånade första skivan av en kompis och var fast direkt.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det var en lifstid sen jag spelade 1&2 på pc. Och kommer antagligen aldrig att spela något mer Baldursgate spel igen.

Får jag av nyfikenhet fråga varför?

Moderator | Testpilot

Jag har faktiskt inte riktigt satt mig in i de första spelen. Neverwinter Nights och Neverwinter Nights 2 speciellt har jag spelat otroligt mycket dock.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelade ettan samma dag det kom ut och älskade det. Även expansionen var väldigt trevlig, även om jag tyckte det var synd att man inte kunde välja att fortsätta vara varulv.

Spelade tvåan men blev av någon anledning inte allt för mycket. Minns att jag dödade någon drake, hade det talande svärdet men inte så mycket mer. Kanske skulle köpa Humble Bundle paketet för en hundralapp så jag kan testad det igen.

Medlem

Har spelat ettan och tvåan så många gånger men har inte spelat genom extended version av spelen (nästan klar med ettan). Allt började med att jag var ca 7-8 och kollade på när morsan satt och spelade. Jag blev väl hooked där och då och klassar båda spelen som mina absoluta favoriter genom tiderna. Ser verkligen fram emot att spela trean

Medlem

Vägrade spela BG3 innan release. Har haft den i min ägo ett par månder, men jag väntar och ladda ner den tills imorgon (verkar som man måste ladda ner den på nytt vid release då de inte skulle ha pre-load...men rätta mig gärna om jag har fel).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Testpilot

Spelat dem många gånger och minns den överjävliga striden mot en Lich som är en dold boss i spelet , man behövde inte ta honom för att klara spelet. Den finns i en källare i en stad , det är alla minnen jag har av det iallafall.

De sista fighterna mot drakar är inget mot den lichen om man inte var 110% förberedd. Ahh många mysiga minnen från då man spammade mellanslag för att pausa striderna och klicka på vad gubbarna skulle göra.

Har nu kickat in ca 40h av early access bara för att testa olika klasser och raser inför släppet.

Medlem

Har spelat 1an och 2an + Throne of Bhaal när det begav sig.
Känner mig tyvärr inte jättesugen på 3an.

Medlem

1:an och 2:an och sen såklart båda ihop (ja man kan spela båda som ett spel) och moddade, faktiskt bland de bästa spelen att spela med mods, finns oerhört mycket. Hade över 100 mods förra gången med nya karaktärer, världsdelar osv. Skitlätt att modda också till skillnad mot många andra spel, går att automatisera så den ser om saker är kompatibelt eller ej, auto-uppdaterar osv.

3:an ger jag en FET skip! Larian är verkligen sämst.

1
Skriv svar