Wii- och Gamecube-emulatorn Dolphin kommer inte till Steam: "Omöjligt"

Robot
Wii- och Gamecube-emulatorn Dolphin kommer inte till Steam: "Omöjligt"
Medlem

Förstår inte riktigt varför det är en så stor grej. Är ju bara att ladda ner det utanför steam.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Förstår inte riktigt varför det är en så stor grej. Är ju bara att ladda ner det utanför steam.

Håller med bara ladda ner så spelar ju ingen roll.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Förstår inte riktigt varför det är en så stor grej. Är ju bara att ladda ner det utanför steam.

Skrivet av Dres81:

Håller med bara ladda ner så spelar ju ingen roll.

Molnsparande och lite andra smidigheter.

Fö. varför kastar man ej skit på Valve? Hade detta varit Epic hade det varit skriverier över hela internet. Extra speciellt är det då de tillåter retroarch.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Förstår inte riktigt varför det är en så stor grej. Är ju bara att ladda ner det utanför steam.

Går väll inte om man kör på Steam deck?

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Går väll inte om man kör på Steam deck?

Steam deck är i princip en vanlig PC. Du kan installera allt möjligt på den.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Går väll inte om man kör på Steam deck?

Jodå.
Steam deck är inget som är bundet till steam bara. Det är en PC med alla fördelar det ger


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns en del guider för Dolphin på SteamDeck. Dock inte provat ännu

Medlem

Funkar utmärkt redan nu som många nämner. Funkat felfritt för mig med gamecube. Wii är lite meckigt med rörelsekontrollerna att styra om.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Går väll inte om man kör på Steam deck?

Jodå. Vill man göra det enkelt för sig finns ett script som laddar ner alla enulatorer och fixar det mesta. https://www.emudeck.com/

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Molnsparande och lite andra smidigheter.

Fö. varför kastar man ej skit på Valve? Hade detta varit Epic hade det varit skriverier över hela internet. Extra speciellt är det då de tillåter retroarch.

Exakt Retroarch är svinbra borde Dolphin godkännas

Inaktiv

Jo, eftersom Valve går under amerikansk lag (som vi nämnde sist vi talade om detta) så kan det nog bli lite svårt att få dolphin emulatorn till Steam.

Men som flera andra också säger så går det ju att använda emulatorn ändå även att den inte finns till Steam.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Steam deck är i princip en vanlig PC. Du kan installera allt möjligt på den.
https://www.youtube.com/watch?v=W1mkPBE3TBc

Även Windows? För Rog ally har det direkt

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Även Windows? För Rog ally har det direkt

Steam deck har möjligheten till windows också

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Även Windows? För Rog ally har det direkt

Japp, körde dual-boot en stund. Men tog bort windows.

Medlem

För mig helt obegripligt att de faktiskt verkade tro att Nintendo skulle acceptera ett släpp. Nintendo som typ inte tillät folk att streama deras spel.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jo, eftersom Valve går under amerikansk lag (som vi nämnde sist vi talade om detta) så kan det nog bli lite svårt att få dolphin emulatorn till Steam.

Men som flera andra också säger så går det ju att använda emulatorn ändå även att den inte finns till Steam.

För någon som missade, vilken amerikansk lag bryter de mot? Sett till att dolphin finns att få tag på på ett flertal andra sätt.

Skrivet av perihelion74:

För mig helt obegripligt att de faktiskt verkade tro att Nintendo skulle acceptera ett släpp. Nintendo som typ inte tillät folk att streama deras spel.

Emulatorer är lagliga, Nintendo måste inte tillåta att det släpps på Steam. Det helt obegripliga är att Valve valde att fråga dem och sedan valde att göra vad Nintendo sa, men det visar ju olämpligheten av att Steam har blivit för stort.

Inaktiv
Skrivet av filbunke:

För någon som missade, vilken amerikansk lag bryter de mot? Sett till att dolphin finns att få tag på på ett flertal andra sätt.

Jag kommer inte ihåg exakt vad som sades i kommentarerna men vi talade om det med att emulatorer inte är olagliga och att exempelvis här så får man spela emulerade spel så länge man äger originalet. (Originalet så menas det att är det en Gamecube version så ska man ha Gamecube spelet, det räknas inte om man exempelvis har porten till Switch)

Där har jag för mig att det kan skiljas mellan USA och exempelvis Sverige eftersom de är mycket hårdare kring det med kopior.
Så när det var någon som nämnde det med amerikansk lag så tänkte jag på det med att Nintendo kan vinna det om de använder sig av att man inte får ha en kopia av spelen utan måste spela från originalen.

Medlem
Skrivet av filbunke:

För någon som missade, vilken amerikansk lag bryter de mot? Sett till att dolphin finns att få tag på på ett flertal andra sätt.

Emulatorer är lagliga, Nintendo måste inte tillåta att det släpps på Steam. Det helt obegripliga är att Valve valde att fråga dem och sedan valde att göra vad Nintendo sa, men det visar ju olämpligheten av att Steam har blivit för stort.

Det låter väl vettigt av Valve? De vill knappast hamna i onåd med Nintendo? Samma med Microsoft ju som blockade möjligheten att köra retroarch etc på Xbox. Att det suger för oss, givetvis. Men inte tycker jag att det är obegripligt på något sätt.

1
Skriv svar