Diablo IV:s patch 1.1 får massiv kritik

Medlem

Högljudda 1% som vanligt.

Medlem

Tror de lyssnat för mycket på D2 nostalgikerna "det ska ta tusen timmar att hitta ett föremål man letar efter". Nu när säsongen börjar hade jag som casual gärna velat spelat upp en ny karaktär till max level och kört det nya innehållet. Men med tanke på hur segt allt verkar bli vet jag inte om jag orkar, speciellt inte på tre månader. Då blir det att köra något annat som belönar en för tiden man lägger ner.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Tror de lyssnat för mycket på D2 nostalgikerna "det ska ta tusen timmar att hitta ett föremål man letar efter". Nu när säsongen börjar hade jag som casual gärna velat spelat upp en ny karaktär till max level och kört det nya innehållet. Men med tanke på hur segt allt verkar bli vet jag inte om jag orkar, speciellt inte på tre månader. Då blir det att köra något annat som belönar en för tiden man lägger ner.

I d2 kan du levla oerhört snabbt i början, sen mot slutet går det mycket långsammare. Men jag håller med dig, var sugen på att testa rouge denna gång men tappade tyvärr lusten. Kommer ju många fler spel detta år som är intressanta så lägger nog d4 på is tills de fått ordning på allt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av stiivn:

Det är ett känt problem att folk med high end kort från Nvidia (3080+ modeller), där det är memory leak. Har själv detta problem. Spelet stuttar helt plötsligt och VRAM är maxad utan anledning.

Blizzard vet om problemet och sa att de arbetar med NVIDIA för att lösa det. Men vet dock inte om det är löst till patchen.

Så med andra ord en extremt minoritet som har problemet? Jag har ASUS 3080 TUF och har som sagt inte haft problem med prestandan. Polaren har 3080, han har inte heller problem med prestandan.

Jag säger inte att ingen har problem, men forumet här (och överallt för den delen) blåser upp problem ofantligt mycket, speciellt när det kommer till spel eller företag som får mycket hat.

Quake-konnässsör
Skrivet av Ronzem:

Högljudda 1% som vanligt.

Hehe för att de andra 99% har slutat spela Diablo 4

Medlem

Bara en sådan sak som att man förlängt tiden att lämna en dungeon till 5 sekunder från 3 sekunder - varför?

Noll QoL-ändringar, eller ja, till det sämre då.

Medlem
Skrivet av Trenix:

Hur var kavalitén på D4 katastrofal? Spelade vi samma spel? Utan tvekan en av de bästa AAA släppen på senare år.

Kan du förklara vad som gjorde det till det bästa AAA spelet på senare år?

Mainstoryn var meh skrivet. och hade seriösa kvalitet-issues
Sidequester är galet tråkiga och ännu sämre skrivet.
Något så litet som cellars har laddningstider, spara dem i ram?
Spelet fryslaggar ungefär var 5e minut, speciellt i städer, på modern hårdvara
Mängen random event som finns är vad...... 5? YOU LEFT ME.... ALOOONE!
Röda/blå spöken (mobs) är typ 35% av alla mobs på kartan
Finns knappt 20 olika mobs i spelet, varav de flesta är kopior av varandra i olika skins
Alla dungeons utom kanske 5 är total copy-paste och ger inget till upplevelsen överhuvudtaget. Själadödande.
Det finns, på riktigt, inte en chatt ingame?! Du spelar som en dövblind karaktär som inte får kommunicera med andra?

De ville göra diablo4 lite mer till ett MMO och de tog ungefär 1% av vad som gör ett MMO bra och sket i allt annat.

Så, nu har jag kräkt lite, hjälp mig att förstå hur detta var "Utan tvekan" ett av de bästa AAA spelen på senaste år....

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Så med andra ord en extremt minoritet som har problemet? Jag har ASUS 3080 TUF och har som sagt inte haft problem med prestandan. Polaren har 3080, han har inte heller problem med prestandan.

Jag säger inte att ingen har problem, men forumet här (och överallt för den delen) blåser upp problem ofantligt mycket, speciellt när det kommer till spel eller företag som får mycket hat.

Vill inte säga att det är ett extremt minoritet problem. Då det finns stora trådar om det både på deras officiella forum samt reddit.
Men problemet ska vara löst med senaste patchen. Så det blir att testa av det och höja upp grafiken igen.
https://twitter.com/icyveins/status/1677699812840415233

"Gnällarna" har inte alltid fel, bara för man inte har hört om problemet.

Medlem
Skrivet av stiivn:

Det är ett känt problem att folk med high end kort från Nvidia (3080+ modeller), där det är memory leak. Har själv detta problem. Spelet stuttar helt plötsligt och VRAM är maxad utan anledning.

Blizzard vet om problemet och sa att de arbetar med NVIDIA för att lösa det. Men vet dock inte om det är löst till patchen.

Verkar inte ha varit för alla för jag har inte haft några problem med mitt 4080. Spelet har varit superlätt att köra på högsta inställningarna för mig sedan betan utan några problem även efter många timmar spelande.

Spelar en egen ice sorc och har upplevt spelet väldigt lätt. Är level 82 och alla monster dör på en gång. Bossar dör på under en sekund så fort jag fyllt deras stagger mätare. Vilket inte tar lång tid alls att göra.
Har upplevt min sorc för stark om något. men har varit kul med.

Ska bli kul att prova ny build på season 1.

Medlem
Skrivet av aholman:

Lycka till att spela säsongen innan ikväll. När man kan testa hur de olika heartsen fungerar.
Vem vet om sorcen kommer överraska med omni-vad-den-nu-heter heart t.ex.
Nu tror jag kanske inte på det helt själv, men det kan komma överraskningar

Patchen har varit ute sedan 18:e, inte säsong 1.
Jag kommer spela ska inte lyssna på stream ers och reddit hela tiden.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Har inte spelat, men när jag läser vad ni skriver så knyter jag näven i fickan å era vägnar. Har aldrig uppskattat en nerf i något spel någon gång.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Tycker du det är bra design att du gör 1 misstag, och det ska resultera till din död? Vanligtvis brukar spel ha rätt bra design när det gäller damage taken, men i D4 kan du bli one-shottad av dem mest konstiga sakerna.

Lider för dem som spelar D4 HC...

Serverlagg är ju inte design. Men som jag skrev, jag har bara hört/sett en streamer som har dött pga det. Resten har dött av sina egna misstag.

Alla ARPGs som har Hardcore har haft serverstrul vid något tillfälle. Problemet är att folk blåser upp problemen 100x än vad det egentligen är bara för att haka på "hate train". Det har hänt i D2, D3 och PoE. Folk som lirar HC är väl medvetna om den risken, då ingen kan garantera 100% server stabilitet.

Stabiliteten på D4 servrarna är klart över förväntan vad många trodde det skulle vara vid lansering, och jag tycker servrarna har hållt bra hittills utifrån egen erfarenhet.

Medlem
Skrivet av magma:

I d2 kan du levla oerhört snabbt i början, sen mot slutet går det mycket långsammare. Men jag håller med dig, var sugen på att testa rouge denna gång men tappade tyvärr lusten. Kommer ju många fler spel detta år som är intressanta så lägger nog d4 på is tills de fått ordning på allt.

Det tog länge innan D3 hittade rätt, hoppas de gör det lite snabbare i D4. D4 är ett bra spel i grunden, kört det många timmar redan.

Får se om de lyckas hitta en bra balans som gör både casual och dedikerade spelare glada. Som casual har jag inget emot de där supersällsynta dropsen som mest är för de som spelar mycket. Men jag vill gärna komma upp till en viss endgame platå och känna mig kraftfull lite snabbare än vad det ser ut att bli nu.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Det tog länge innan D3 hittade rätt, hoppas de gör det lite snabbare i D4. D4 är ett bra spel i grunden, kört det många timmar redan.

Får se om de lyckas hitta en bra balans som gör både casual och dedikerade spelare glada. Som casual har jag inget emot de där supersällsynta dropsen som mest är för de som spelar mycket. Men jag vill gärna komma upp till en viss endgame platå och känna mig kraftfull lite snabbare än vad det ser ut att bli nu.

Jag instämmer helt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Skulle inte förvåna mig om Blizzard vill att man köper någon sorts XP boost med sitt Battle pass/season pass.

Därför dem sänker XP nu..

Vi får väl se..

Medlem
Skrivet av Trenix:

Folk klagar ju för fan på allt, oavsett vad de gör. Ingen av dessa ändringarna påverkar majoriteten av spelare på något sätt.

Att man tål mindre, gör mindre skada, och de har sänkt exp påverkar väl alla?

Medlem
Skrivet av almblad:

Hehe för att de andra 99% har slutat spela Diablo 4

Sällan jag spelar ett singelplayerspel mer än under en månad. Fick nog ut 150h innan jag blev nöjd så det är bra.
Återvänder när det finns mer content och story.
Inget fel med det.

Medlem
Skrivet av robbis:

hehe, kunde inte låta bli får se ikväll när jag lirar... Min druid igår var övermäktig!

Du springer runt i tier1 och hugger mobs på världskartan? Min lvl 95 tornado druid blir oneshottad i nm jag gjorde lätt innan patchen.

Medlem

Balansering hör till, speciellt på nya spel. Men det är ok att klaga om man är missnöjd. Recensionsbombning tycker jag dock är ett värdelöst tilltag.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Sällan jag spelar ett singelplayerspel mer än under en månad. Fick nog ut 150h innan jag blev nöjd så det är bra.
Återvänder när det finns mer content och story.
Inget fel med det.

Ska ju finnas någon ny liten mainstory i season 1 och nya bossar.

Medlem

Bra patch. Förstår att steamers och deras svans av zombies som inte orkar tänka själva grinar då patchen nerfade den här exploiten:

"For Example:

You are Level 1. Your friends bring you to World Tier IV and leave you at the entrance of a dungeon. They start killing Level 100 monsters.
Prior to Season of the Malignant, you get:
(Level 100 Monster XP) * (1 + 25%)
After Season of the Malignant, you get:
(Level 11 Monster XP) * (1 + 15%)
"

Så mycket bra exp förändringar. Nerfar även vissa meta builds. Thats life. Change and adapt.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Spelare har all rätt att klaga. Det är ju just det en åsikt är baserad på. Problemet med D4 är att de har ingen riktig plan på hur skada är baserad. De har för många variabler och det blir att man letar endast efter en som ska vara bäst. Istället för att ha flera som kan ge samma upplevelse.

Spelar man nåt annat än frost som sorcerer kan man glömma nightmare 100. Varför har man lagt tid att ge klassen fire och lightning? Eller pilbåge till rogue när twisting blade är dominant.

Personligen älskar jag idén med att blixtar flyget över allt på min sorcerer. Men när man spelar så känns det bara som man laddat fötterna på en matta. Man ska inte behöva vänta på sin ultimate för varje pack med 5+ mobs.

Och man ska inte säga "men bara spela frost, whirlwind, shred eller byt klass". De har ju alla paragon noder för många builds. Men de har inte testat nån om fungerar

Det är väl så Blizzard jobbat *väldigt* länge - du ska spela precis som de har tänkt ut allt, inte som du själv vill. Problemet har återfunnits rejält i både Diablo, Starcraft och (World of) Warcraft. En av anledningarna till att jag lade World of Warcraft på hyllan, Blizzard var alltid ruggigt bra på att suga ur all lust att experimentera. (Jag minns några korta patcher runt Cataclysm(?) där man kunde tanka hjälpligt som Warlock i PvE med en udda kombo av glyphs och talents, och krävde ett rätt speciellt spelsätt, det var bland det roligaste jag haft med spelet - det togs givetvis raskt bort.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Tror de lyssnat för mycket på D2 nostalgikerna "det ska ta tusen timmar att hitta ett föremål man letar efter". Nu när säsongen börjar hade jag som casual gärna velat spelat upp en ny karaktär till max level och kört det nya innehållet. Men med tanke på hur segt allt verkar bli vet jag inte om jag orkar, speciellt inte på tre månader. Då blir det att köra något annat som belönar en för tiden man lägger ner.

Tack för klarheten.

Det är inte konstigt att Diablo 3 och 4 verkar enormt simplifierade och belöningarna in-game ramlar in, fullständigt regnar in med en väldigt liten insats av spelaren.

Utmaningen är att rusta upp karaktären från 0 till något godlike, men inte på ett par minuter eller något timme. Eftersom titeln hamnar då på hyllan.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ska ju finnas någon ny liten mainstory i season 1 och nya bossar.

Jo men vill inte börja på ny gubbe. Måste väl vänta till S2 då?

Säkert samma typer som tyckte han den där "april fools joke snubben är cool.

Medlem

Patchen är bra överlag, precis som med alla nerfs/tweaks finns det dom som är missnöjda.

Spelet var för lätt. Tycker blizzard gör helt rätt hård nerf och utgå från det. Även med kommande nya stones så skulle spelet balla ur totalt.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Laggar så uruselt (pga deras servrar och usla kod) att jag får köra all grafik på lägsta, trots riktigt kraftig dator. Hur kan det komma igenom QA? Fungerade fint off-peak hours i closed beta, blev värre i open beta och uselt i retail. Mitt spels prestanda ska inte vara kopplat till hur många spelare som deras sketna servrar klarar av.

Jag har då spelat många fler AAA spel som inte presterat så uselt. Å då ids jag inte ens prata om spelmekanik och balansering som är riktigt dålig.

Det är en sak om vissa saker här å där är out of line, men när man som gamer tar sig för pannan och frågar högt om de ens har spelat igenom spelet själva?

Nej, Blizzard är långt ifrån vad de en gång var; ett gäng nördar som ville göra bra spel. Idag är de bara massa MBAs som vill maximera profit, allt annat är sekundärt.

Kör på Xbox istället. Inget lagg.
#ConsoleMasterRace

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det är väl så Blizzard jobbat *väldigt* länge - du ska spela precis som de har tänkt ut allt, inte som du själv vill. Problemet har återfunnits rejält i både Diablo, Starcraft och (World of) Warcraft. En av anledningarna till att jag lade World of Warcraft på hyllan, Blizzard var alltid ruggigt bra på att suga ur all lust att experimentera. (Jag minns några korta patcher runt Cataclysm(?) där man kunde tanka hjälpligt som Warlock i PvE med en udda kombo av glyphs och talents, och krävde ett rätt speciellt spelsätt, det var bland det roligaste jag haft med spelet - det togs givetvis raskt bort.)

Ja det är väl så man definierar "out of touch". Med tanke på att de bekänt majoritetens kritik mot uppdateringen så kan man väl ta det som att de förväntade det.

Jag tror att de gjorde spelet överkomplicerat utan att spelet blev det. Men att det blev störigt istället. Som många sagt. Man orkar inte läsa 8-10 rader med text för att se om det är en uppgradering. Sånt skulle endast varit på uniques.

Får se. De skulle ha en campfire imorgon

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jo men vill inte börja på ny gubbe. Måste väl vänta till S2 då?

Ska du köra season så får du börja ny gubbe oavsett vilken season du kör.

Själv började barbar när spelet kom och ville sedan testa andra gubbar men tänkte att det va lika bra att vänta tills en säsong började då jag inte orkar köra allt för många gubbar.

Releasehästryttare

Älskar att folk är så arga, som heartstone spelare så har man ju lärt sig den hårda vägen att efter varje gång de kommer med en ny expansion så är det ingen idé att betala för att skapa de kort man ej har då de ALLTID nerfar de bästa lekarna efter en månad.

Välkomna till ett modernt Blizzard spel!

Skriv svar