Diablo IV:s patch 1.1 får massiv kritik

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Det finns ju 100 tal streamers som dött i HC ENBART pga server lagg.
Latencyn är tvärusel hoppar mellan 60-900ms.
Fungera bra i betorna dock.

Jag har bara sett 1 klipp från streamer (Quin) som dött på HC pga serverlagg. Alla andra deaths på HC som jag har sett har varit från spelarens egna misstag.

Sen undrar jag hur du vet om att "100 tal streamers" har dött på HC enbart pga serverlagg, Tror inte ens 100+ personer streamar Diablo 4 HC runs. Majoriteten kör SC.

Om man vill lyfta negativa delar av spel eller företag så har det en större effekt av realistiska siffror/problem än att överdriva oerhört mycket. Ju mer överdrivet det ser ut, desto mer ser det ut som att man försöker blåsa upp ett problem som mer eller mindre inte existerar.

Sen vill jag återigen säga att varken jag eller mina polare har upplevt latency som stigit uppemot 900ms. Och då har jag lagt in över 100 timmar på HC utsträckt över flera karaktärer.

Medlem

Spelare har all rätt att klaga. Det är ju just det en åsikt är baserad på. Problemet med D4 är att de har ingen riktig plan på hur skada är baserad. De har för många variabler och det blir att man letar endast efter en som ska vara bäst. Istället för att ha flera som kan ge samma upplevelse.

Spelar man nåt annat än frost som sorcerer kan man glömma nightmare 100. Varför har man lagt tid att ge klassen fire och lightning? Eller pilbåge till rogue när twisting blade är dominant.

Personligen älskar jag idén med att blixtar flyget över allt på min sorcerer. Men när man spelar så känns det bara som man laddat fötterna på en matta. Man ska inte behöva vänta på sin ultimate för varje pack med 5+ mobs.

Och man ska inte säga "men bara spela frost, whirlwind, shred eller byt klass". De har ju alla paragon noder för många builds. Men de har inte testat nån om fungerar

Medlem

Jag är alltid nyfiken på hur tankarna går hos utvecklarna ”jamen det här bli nog bra”. Vi glr allt som folk inte vill så blir dom nog nöjda…

Medlem

Jag förstår ej att dom aldrig lär sig...Det är bättre att saker är för vekt för att sedan buffa än tvärt om.
Nu får väl jag skit här men jag "gillar" denna patchen, det var ALDELES för lätt att bli OP i detta spelet som det är nu.
Folk leker tier100 content lätt och klarar det tom på Hardcore, efter 1 månad ?
Så jag förstår att dom nerfar alla classer osv.

Men som jag sa, folk blir förbannade av nerfar, detta kan tom ha dödat spelet, detta i kombination med jävligt lite end-game.
Bättre att släppa och spelet är lite för svårt och sen buffa än tvärt om.

Dock så tror jag inte det spelar någon roll, spelet har i princip noll endgame så jag tror det är dött inom 1 månad.
Återigen så förstår jag inte beslutet att vi inte kan tradea ALLT

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag har bara sett 1 klipp från streamer (Quin) som dött på HC pga serverlagg. Alla andra deaths på HC som jag har sett har varit från spelarens egna misstag.

Sen undrar jag hur du vet om att "100 tal streamers" har dött på HC enbart pga serverlagg, Tror inte ens 100+ personer streamar Diablo 4 HC runs. Majoriteten kör SC.

Om man vill lyfta negativa delar av spel eller företag så har det en större effekt av realistiska siffror/problem än att överdriva oerhört mycket. Ju mer överdrivet det ser ut, desto mer ser det ut som att man försöker blåsa upp ett problem som mer eller mindre inte existerar.

Sen vill jag återigen säga att varken jag eller mina polare har upplevt latency som stigit uppemot 900ms. Och då har jag lagt in över 100 timmar på HC utsträckt över flera karaktärer.

Jag spelar HC och är lvl 84 just nu, kan säga att jag jag varit nära att dö ett 10-tal gånger pga lagg.
Spelar Helltide, sen helt plötsligt så rider hästen, sen inte, sen rider den igen, sen är jag på ett annat stället och har fått 2 meteoriter i pannan och har 2 i liv kvar...Spelets nätkod är grymt dålig, det laggar ju skit mycket.

Medlem
Skrivet av aholman:

Folk är barnsliga, många som klagar efter att enbart lyssnat på streamers utan att ens spelat säsongen än.
Synd att sorcen blivit så himla gimpad eftersom spelstilen har krävt lite prep jämfört med många andra som i princip bara behöver kötta på utan att tänka alls
Är säker att det kommer några surprise builds, det var mycket theory crafting innan Launch som inte heller stämde.
Skönt att de tar i lite grann och står för att de vill göra spelet roligare.

Dem gör inte spelet roligare genom att göra att det går långsammare, utan ARPG som dessa skall gå fort då ju snabbare det går desto mer action får du.

Samtliga klasser har fått starka nurfs i core-stats, och Blizzard har försökt balansera upp det, utan att lyckas särskilt bra.

Ser tyvärr inte det roliga med att göra ett spel långsammare.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Jag har bara sett 1 klipp från streamer (Quin) som dött på HC pga serverlagg. Alla andra deaths på HC som jag har sett har varit från spelarens egna misstag.

Sen undrar jag hur du vet om att "100 tal streamers" har dött på HC enbart pga serverlagg, Tror inte ens 100+ personer streamar Diablo 4 HC runs. Majoriteten kör SC.

Om man vill lyfta negativa delar av spel eller företag så har det en större effekt av realistiska siffror/problem än att överdriva oerhört mycket. Ju mer överdrivet det ser ut, desto mer ser det ut som att man försöker blåsa upp ett problem som mer eller mindre inte existerar.

Sen vill jag återigen säga att varken jag eller mina polare har upplevt latency som stigit uppemot 900ms. Och då har jag lagt in över 100 timmar på HC utsträckt över flera karaktärer.

Tycker du det är bra design att du gör 1 misstag, och det ska resultera till din död? Vanligtvis brukar spel ha rätt bra design när det gäller damage taken, men i D4 kan du bli one-shottad av dem mest konstiga sakerna.

Lider för dem som spelar D4 HC...

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

D4-servrarna fungerade bra, både SC och HC från Dag 1. Jag kör allt maxat på 3440x1440 skärm utan problem. Hurvida deras servrar är påverkar inte alls prestandan på spelet som din dator kan kräma ut, utan servrarna påverkar endast uppkopplingen mellan dig och servern.

Så frågan är kanske ifall du inte har så riktigt kraftig dator som du påstår, eller så är det något knas på din sida. Alla mina polare som spelar eller har spelat D4 så har ingen av de klagat på prestandan eller optimering, och jag har inte direkt hört från någon Content Creator att spelet skulle vara dåligt optimerat på något sätt.

Enda gångerna jag har fått mindre stutters är i vissa huvudstäder när man kommer till vissa sektioner och spelet laddar in området så blir det en minimal rollback, men det påverkar inte gameplay överhuvudtaget då man inte slåss i städer.

Det är ett känt problem att folk med high end kort från Nvidia (3080+ modeller), där det är memory leak. Har själv detta problem. Spelet stuttar helt plötsligt och VRAM är maxad utan anledning.

Blizzard vet om problemet och sa att de arbetar med NVIDIA för att lösa det. Men vet dock inte om det är löst till patchen.

Medlem

Fattar inte att dom är så usla på att själva balansera spelet innan release?

Dom lyckas alltså inte själva förstå sig på spelet dom själva skapat innan dom släpper det och använder spelarna som nån typ av QA?

Jag spelar en lightning sorc, blev den pajad? Man har ju lagt mängder av tid på att samla gear, inte direkt så att man byter bara spec till nått som kräver andra stats..

Hellrides. Jag tyckte 175 cinder för en mystery var för mycket… och nu ska det alltså ökas?
Problemet med helltides är att man måste tajma starten på dom för att kunna köra.. går ju inte att glida innnär det är 15 min kvar om det ska ta 30 min att farma en chest..
Sen får man ju oftast bara kass loot, orka lägga 30+ min i en helltide för att bara få skräp.

Nä, i min mening måste ju skit kortas ner och deoprate ökas, jag är ju på g att ge upp spelet för att allt tar för lång tid.

Medlem
Skrivet av Morti:

Håller med, känns som att alla bara sitter och väntar på nästa patch och överlag negativa till allt som händer innan de ens har testat det. Sen sitter de ändå och spelar 200 timmar Bättre att inte läsa all drama och bara njuta av spelet istället

Så sant så sant... hade dom inte tittat på alla streamers som gimpar och bygger hype för att klaga på saker så hade dom antagligen aldrig märkt någon skillnad. Jag kollar sällan på stats i Diablo 4 utan mest om den verkar bättre än den jag har så sätter jag på mig den. Micromanagement med gear är inte min grej!

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

D4-servrarna fungerade bra, både SC och HC från Dag 1. Jag kör allt maxat på 3440x1440 skärm utan problem. Hurvida deras servrar är påverkar inte alls prestandan på spelet som din dator kan kräma ut, utan servrarna påverkar endast uppkopplingen mellan dig och servern.

Så frågan är kanske ifall du inte har så riktigt kraftig dator som du påstår, eller så är det något knas på din sida. Alla mina polare som spelar eller har spelat D4 så har ingen av de klagat på prestandan eller optimering, och jag har inte direkt hört från någon Content Creator att spelet skulle vara dåligt optimerat på något sätt.

Enda gångerna jag har fått mindre stutters är i vissa huvudstäder när man kommer till vissa sektioner och spelet laddar in området så blir det en minimal rollback, men det påverkar inte gameplay överhuvudtaget då man inte slåss i städer.

Om det vore fallet, hur kommer det sig att spelet laggar ofantligt mycket mer i open beta vs closed beta? eller i retail vs closed beta? Eller peak hours vs non-peak hours?

Men med tanke på att du skriver att "Alla mina polare spelar utan klagomål på prestanda" så antingen är ni inte kräsna eller så är det BS. Internet är fullt av posts om hur dåligt spelet prestar och diverse hokus-pokus fixes som kanske eller inte fungerar.

Medlem

Tragiskt att folk faktiskt förväntade sig ett bra spel av Blizzard. Spelet var riktigt uselt redan i betan och då fick man uppleva allt som var någorlunda intressant förutom att klara av storyn.

Det är helt klart givet att det är ett gäng amatörer som utvecklat detta spel, och min sympati finns hos dom som blivit manipulerade av marknadsföring och något typ av lojalitet till Blizzard. Riktigt jävla skitföretag.

Medlem

Jag hade redan tröttnat på D4 efter att ha nått WT4 och lvl 72. Den här patchen har inte direkt gjort mig sugen på att återvända men får se vad mer season 1 har att erbjuda. Den börjar ju faktiskt ikväll kl 19.

Medlem

Blizzard släpper sin sämsta patch sedan selfiekamerapatchen i Warlords of Draenor och dödar all hype inför säsong 1. Exakt så illa är det. Det är så tydligt att Blizzard vill hålla fast spelarna längre än nödvändigt för saken skull istället för att låta spelarna ha kul.

Medlem

Klart att en del försvarar detta med näbbar och klor, de har ju spenderat 800 kr+ på det (inklusive jag).
Blir spännande att höra Diablo-teamets livestream imorgon, vad de har för argument för detta för många verkar ta uppehåll eller i värsta fall sluta helt och hållet tills de balanserat spelet.

Jag förstår och köper rakt av att om vissa klasser varit lite trasiga och op så måste de nerfas men det känns som Blizzard varit lite för aggressiva med nerf-hammaren denna gång. Hela poängen med att spela ett ARPG är att känna sig stark och att man blir starkare, det är en balansgång och Blizzard verkar vara osäkra på hur de ska balansera då det antingen går för mycket åt ena hållet eller åt det andra.

Massor av ändringar har gjorts men buggar som rapporterats sedan spelets släppts har inte fixats ännu. Jag tycker dessutom att unika och legendariska items är fortsatt ointressanta, får ingen adrenalinkick när de droppar som i d3 eller d2. Detta gör farmingen tråkig och saknar mål.

Min karaktär har alltså blivit svagare, all tid och energi som jag lagt på att göra den stark har Blizzard tagit bort. Jag förstår om det är en glitch/bugg som gör att jag gör abnormala mängder skada men så är inte fallet. Sånt här borde ha testats i betan, inte efteråt när spelet släppts... jag spelar för att ha kul men Blizzard dödade min spelglädje med denna patch.

Och att reducera mängden exp man får är också ett konstigt beslut, för folk som inte spelar så ofta eller inte har samma fritid som andra, får plötsligt en mycket trögare och brantare uppförsbacke. För tar du mer risker ska du också bli belönad för det men så är det inte i det här fallet... hur detta lirar ihop med battle-pass vet jag inte...

Kanske är det jag som missuppfattat något men tycker denna patch förstör det roliga, och jag är inte ensam om att tycka detta. Men ja, detta är "bara" säsong 1, både diablo 2 och 3 blev betydligt bättre efter expansionen, jag tror samma sak kommer gälla d4.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

phi
Medlem
Skrivet av robbis:

Så sant så sant... hade dom inte tittat på alla streamers som gimpar och bygger hype för att klaga på saker så hade dom antagligen aldrig märkt någon skillnad. Jag kollar sällan på stats i Diablo 4 utan mest om den verkar bättre än den jag har så sätter jag på mig den. Micromanagement med gear är inte min grej!

Inte för att vara sån nu men man måste ju vara lite hjärndöd om man inte märker skillnaden efter patchen. Det är så pass stora förändringar som har gjorts.

Det var det första jag märkte när jag loggade in och jag kollar varken på streamers eller hade läst patch notes innan jag testade den. Det gjorde jag efteråt och fick då förklaringen varför jag helt plötsligt hade stora problem med att överleva i de NMDs som jag tidigare klarade utan problem och varför jag knappt gjorde någon skada jämfört med innan patchen.

Jag är alltså en typisk casual-spelare i det här fallet.

Medlem

vem bryr sig? d4 är så jäkla kasst i grunden.

Medlem
Skrivet av phi:

Inte för att vara sån nu men man måste ju vara lite hjärndöd om man inte märker skillnaden efter patchen. Det är så pass stora förändringar som har gjorts.

Det var det första jag märkte när jag loggade in och jag kollar varken på streamers eller hade läst patch notes innan jag testade den. Det gjorde jag efteråt och fick då förklaringen varför jag helt plötsligt hade stora problem med att överleva i de NMDs som jag tidigare klarade utan problem och varför jag knappt gjorde någon skada jämfört med innan patchen.

Jag är alltså en typisk casual-spelare i det här fallet.

Då har du väl bara en dålig build getgood!

Medlem

Skönt att Blizzard lyckats ta sig in i ARPG generen igen. Detta gnäll känns precis som PoE redditen varje gång det kommer ett nytt manifesto. Hur kul som helst.

D4 players: "OMG! Changes makes the game unplayable. Game will fail!!!"

PoE veterans: "First time?"


signatur
Medlem

Tja de hade ju kunnat lägga till stöd för inofficiella privata servrar. Där man kan modda och ställa in xp-boost, drops, fiendestyrka osv, efter vad man själv tycker är lämpligt.

phi
Medlem
Skrivet av robbis:

Då har du väl bara en dålig build getgood!

Ja, absolut. Det måste vara därför!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja de hade ju kunnat lägga till stöd för inofficiella privata servrar. Där man kan modda och ställa in xp-boost, drops, fiendestyrka osv, efter vad man själv tycker är lämpligt.

Detta kan man bara glömma då mängden av fusk man skulle kunna skapa för "live servrar" skulle bli större och ohanterbar.

Medlem

Verkar inte som Blizzard själva är särskilt intresserade av Diabloserien. Att göra en klass med en bug som gör att resistance inte fungera och sedan i patch för säsong 1 slänga på samma klass massa items och skills som ökar resistance är höjden av ignorans och nonchalans. Ett välfungerande spelbolag hade aldrig gjort så. Det visar bara på de stora problem som existerar inom Blizzard.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av TheRob:

Dem gör inte spelet roligare genom att göra att det går långsammare, utan ARPG som dessa skall gå fort då ju snabbare det går desto mer action får du.

Samtliga klasser har fått starka nurfs i core-stats, och Blizzard har försökt balansera upp det, utan att lyckas särskilt bra.

Ser tyvärr inte det roliga med att göra ett spel långsammare.

Det är ju en personlig åsikt. Det finns arpg som har olika tempon, största problemet med D3 var ju att alla builds man hade i princip gjorde en odödlig och oneshotta allt... Spelade ingen roll vilket klass alla hade ju i princip samma spelstil, blunda och kötta...

ELF
Medlem

Tur man väntar tills betan är över.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Läste igenom patch notes nu och tycker generellt det låter som en rätt bra patch. Gillar ändringarna kring enemy level och att de skalar om damage lite för att göra fler builds spelbara. Som vanligt när det är större patcher nerfas metabuilds som baseras i någon kombination som är starkare än utvecklarna tänkt från början, men för min egen del tror jag bara min build blev starkare av ändringarna. Eventuellt lite klenare defensivt av mindre armor, men tyckte personligen det var för starkt innan då jag som necro kunde stå mitt i klungor av fiender utan att dö när jag (enligt mitt eget tycke) borde tvingas jobba lite med positionering också för att hålla mig säker. Får testa under dagen och se hur det känns och se om jag behöver tweaka nånting defensivt, innan jag hoppar in i säsong 1 med en ny klass.

Nu har jag testat några timmar. Definitivt starkare än tidigare, men märker också av armor, blev oneshottad ett par gånger. Tycker dock jag plöjer igenom fiender snabbare än tidigare, så tummen upp från min sida. Jävligt skönt att de ökade renown för side quests och dungeons, bara några dungeons kvar innan jag plockat all renown lagom till säsongen 👍

Medlem
Skrivet av phi:

Ja, absolut. Det måste vara därför!

hehe, kunde inte låta bli får se ikväll när jag lirar... Min druid igår var övermäktig!

Medlem
Skrivet av miffot:

Patchen är ute sedan den 18.....

Lycka till att spela säsongen innan ikväll. När man kan testa hur de olika heartsen fungerar.
Vem vet om sorcen kommer överraska med omni-vad-den-nu-heter heart t.ex.
Nu tror jag kanske inte på det helt själv, men det kan komma överraskningar

Medlem

Fetch Quest 4


signatur

"There will be another time"

Medlem

Problemet är att det skulle gjorts rätt ifrån början, Jag är en av dom få som gillar ändringarna, spelet är alldelles för lätt för den mängden content som finns tillgängligt just nu, var i WT4 3 dagar efter spelstart och hade inget kvar att göra.

Det jobbiga är att det skulle varit svårare ifrån början, känns nog oerhört jobbigt för folk då deras kraft tas bort ifrån dom i efterhand.

Skriv svar