Elden Ring var inte en inspirationskälla för Zelda: Tears of the Kingdom

Robot
Elden Ring var inte en inspirationskälla för Zelda: Tears of the Kingdom

För utvecklarna hade inte tid att spela det.

#Elden-ring, #Zelda-tears-of-the-kingdom


Medlem

Så sorgligt att man jobbar så mycket att man inte har någon tid att roa sig.

Medlem

bullshit alla tar inspiration ifrån varandra lägg av detta är rent skört skitsnack.

finns ingen stor studio som inte tittar på varandra speciellt i samma genre.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Så sorgligt att man jobbar så mycket att man inte har någon tid att roa sig.

Kanske inte var nöje gott nog?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Synd, dom kunde ha lärt sig ett och annat.

Torrent > Hästjävlar som inte får vara mer än 12 meter bort.
Att hitta coola vapen som håller > Att hitta skrot som går sönder efter en fiende som inte ens ger dig xp.
En knapp istället för tre för att nå kartan.

Men annars är väl TOTK ett ok spel, även om det påminner en hel del om ett sex år gammalt spel. Lite mer nytt ljud hade varit uppskattat (exakt samma ljud som det gamla spelet på mycket [KOROKS håll käften] ). 130 timmar som jag aldrig får tillbaka.

Medlem

Ja, Jag får tro på vad de säger, inte direkt så att jag kan motbevisa det. Sen att jag skulle misstänka att de tar inspiration är nått helt annat.
Men jag vill gärna tro att Nintendo kör sitt race, tycker de är ganska så unika i spelvärlden mot de flesta andra företagen.

Medlem

Spelet är ju typ breath of the wild 1,5 så dom har väl ingenting som påminner om Elden ring.

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Synd, dom kunde ha lärt sig ett och annat.

Torrent > Hästjävlar som inte får vara mer än 12 meter bort.
Att hitta coola vapen som håller > Att hitta skrot som går sönder efter en fiende som inte ens ger dig xp.
En knapp istället för tre för att nå kartan.

Mm verkligen.

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Synd, dom kunde ha lärt sig ett och annat.

Torrent > Hästjävlar som inte får vara mer än 12 meter bort.
Att hitta coola vapen som håller > Att hitta skrot som går sönder efter en fiende som inte ens ger dig xp.
En knapp istället för tre för att nå kartan.

Men annars är väl TOTK ett ok spel, även om det påminner en hel del om ett sex år gammalt spel. Lite mer nytt ljud hade varit uppskattat (exakt samma ljud som det gamla spelet på mycket [KOROKS håll käften] ). 130 timmar som jag aldrig får tillbaka.

Om det nu var så kasst att du inte tycker att det var värt att spela 130tim, vilket är GANSKA mycket tid. Varför la du då ner 130 otroligt viktiga timmar av ditt liv i spelet?

Moderator | Testpilot
Skrivet av FuzioN:

bullshit alla tar inspiration ifrån varandra lägg av detta är rent skört skitsnack.

finns ingen stor studio som inte tittar på varandra speciellt i samma genre.

De säger ju dock att de inte haft tid att spela och sätta sig in i spelet allt för mycket då de jobbat på sitt egna spel. Känns inte alls konstigt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Börjar känna mig klar med Totk. Tyvärr orkar jag nog inte köra klart det. 100+ timmar och tycker det är oerhört bra men stör mig också på att vapnen går sönder efter en fight. Trist när man hittat något bra.

Medlem

Stolthet är viktigare än ärlighet.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Therant:

Om det nu var så kasst att du inte tycker att det var värt att spela 130tim, vilket är GANSKA mycket tid. Varför la du då ner 130 otroligt viktiga timmar av ditt liv i spelet?

En del påstår att man inte kan kritisera vissa spel om man inte lagt över 100 timmar för "det blir bättre"

Medlem

Detta kommer vara ett av tidernas bästa spel, wow alltså jag säger bara WOOOOOOOOOW till 999999999999999999999999999999999%, jag tycker det är extremt häftigt att köra om vägen till piratskeppet i hebra 🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍😍😍 ska köra om den vägen flera gånger wooooooooooow! 🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍😍😍 Jag ser verkligen framemot DLC och kommande openworld zelda 🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍😍😍

Medlem

Lagt snart 100 timmar på spelet och jag har inte ens kommit långt 🥰🥰🥰🥰🥰😍😍😍😍😍

Medlem
Skrivet av FuzioN:

bullshit alla tar inspiration ifrån varandra lägg av detta är rent skört skitsnack.

finns ingen stor studio som inte tittar på varandra speciellt i samma genre.

Skrivet av uberpwnage2.0:

De säger ju dock att de inte haft tid att spela och sätta sig in i spelet allt för mycket då de jobbat på sitt egna spel. Känns inte alls konstigt

Med en sexårig utvecklingstid finns det ju knappast någon möjlighet för att Elden Ring, som släpptes förra året, skulle påverka TotK, som släpptes i år, till någon betydande grad, så jag tror på att det inte influerade spelet.

Om han dock säger att spelet inte blivit påverkat av andra Souls-spel känns det nog inte helt orimligt att kalla det för bullshit och påstå att han ljuger.

Medlem

Med tanke på att TOTK var färdigt i November/December 2022 så har jag väl rätt svårt att se att de skulle hinna implementera ingredienser från ett spel släppt drygt 10 månader tidigare

Isåfall vad?
Isåfall vad är brottet?

Frågar bara rent hypotetiskt 😊

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De säger ju dock att de inte haft tid att spela och sätta sig in i spelet allt för mycket då de jobbat på sitt egna spel. Känns inte alls konstigt

Så spelutvecklare har ingen fritid? Att de inte sitter och spelar spel under arbetstid fattar ju väl som helst, men vad en enskild person gör på sin fritid är ju upp till var och en. Och att de har gått hem och spelat valfritt Fromsoftware-spel, och sedan medvetet eller omedvetet tagit med sig det tillbaka till arbetet som inspiration är det väl ingen som är förvånad över.

Och varför är det något att skämmas för? Man ger och tar i alla branscher...

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Synd, dom kunde ha lärt sig ett och annat.

Torrent > Hästjävlar som inte får vara mer än 12 meter bort.
Att hitta coola vapen som håller > Att hitta skrot som går sönder efter en fiende som inte ens ger dig xp.
En knapp istället för tre för att nå kartan.

Men annars är väl TOTK ett ok spel, även om det påminner en hel del om ett sex år gammalt spel. Lite mer nytt ljud hade varit uppskattat (exakt samma ljud som det gamla spelet på mycket [KOROKS håll käften] ). 130 timmar som jag aldrig får tillbaka.

Håller med om det mesta.

Men du vet att man kan öppna kartan med en knapp väl?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Kyraal:

Med en sexårig utvecklingstid finns det ju knappast någon möjlighet för att Elden Ring, som släpptes förra året, skulle påverka TotK, som släpptes i år, till någon betydande grad, så jag tror på att det inte influerade spelet.

Om han dock säger att spelet inte blivit påverkat av andra Souls-spel känns det nog inte helt orimligt att kalla det för bullshit och påstå att han ljuger.

Flera personer och studior kan komma fram till liknande saker utan att vara djupt insatt i varandra. Filmerna White House Down och Olympus Has Fallen är ett bra exempel.

Sedan har de nog blivit inspirerade på något sätt av souls-serien i stort som du är inne på, men säger de att Elden Ring inte påverkat TOTK så känns det dumt att när vissa personer försöker påstå, eller anta, att utvecklarna ljuger

Skrivet av Sabelsköld:

Så spelutvecklare har ingen fritid? Att de inte sitter och spelar spel under arbetstid fattar ju väl som helst, men vad en enskild person gör på sin fritid är ju upp till var och en. Och att de har gått hem och spelat valfritt Fromsoftware-spel, och sedan medvetet eller omedvetet tagit med sig det tillbaka till arbetet som inspiration är det väl ingen som är förvånad över.

Och varför är det något att skämmas för? Man ger och tar i alla branscher...

Varför försöker du sätta massa ord i min mun? De kan ju helt enkelt ha gjort annat, och spelat andra spel. Finns säkert någon i teamet som spelat Elden Ring, men att det skulle påverka TOTK nämnvärt finns ju inte en chans med tanke på utvecklingstiden. Igen, varför antar vi att personen ljuger eller hittar på? Handlar liksom inte om liv och död, utan de förklarar bara att de givet känner till titeln, men att teamet i stort inte spelat det till den grad att det påverkat deras egen titel, bums.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av boneless:

Börjar känna mig klar med Totk. Tyvärr orkar jag nog inte köra klart det. 100+ timmar och tycker det är oerhört bra men stör mig också på att vapnen går sönder efter en fight. Trist när man hittat något bra.

Själv tycker jag hållbarheten blir märkbart bättre om du kombinerar två vapen med varandra. ”Felet” jag gjorde till en början var att kombinera med föremål i värden, innan jag förstod att kombinera två vapen med t ex 6 i styrka, ger givetvis 12 osv. 😎

Medlem

Den som inte verkar spela något annat spel än Nintendos egna verkar ju vara Aonuma i alla fall. Att påstå att han aldrig snor andras idéer men lik förbannat så klättrar jag uppför ett torn för att låsa upp en del av kartan....Nää, aldrig spelat ett Ubisoft-spel. Nej nej. Konstig arrogant stolthet.

Medlem
Skrivet av Keneay:

En del påstår att man inte kan kritisera vissa spel om man inte lagt över 100 timmar för "det blir bättre"

Kan ligga något i det du säger. Jag har bara så svårt att se varför man lägger ner över 5 dygn av sitt liv i någon man finner mediokert. Jag köper det liksom inte riktigt. Man borde inse mycket fortare att detta är inget för mig och bara gå vidare.
Men men , vi är alla olika.

Medlem
Skrivet av Sabelsköld:

Den som inte verkar spela något annat spel än Nintendos egna verkar ju vara Aonuma i alla fall. Att påstå att han aldrig snor andras idéer men lik förbannat så klättrar jag uppför ett torn för att låsa upp en del av kartan....Nää, aldrig spelat ett Ubisoft-spel. Nej nej. Konstig arrogant stolthet.

Men shit vad pinsam du är. Tycker du det är en revolutionerande idé att klättra upp för ett torn och låsa upp kartan? Måste ju varit någon hos Nintendo som spelat Assassins Creed och tänkt att de ska sno denna idén, prisa Ubisoft som kom på detta. Om man klättrat upp för ett slått hade det varit något nytt för dig? Eller oj kanske klättrat ner för något, det hade ju varit 2023.

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Synd, dom kunde ha lärt sig ett och annat.

Torrent > Hästjävlar som inte får vara mer än 12 meter bort.
Att hitta coola vapen som håller > Att hitta skrot som går sönder efter en fiende som inte ens ger dig xp.
En knapp istället för tre för att nå kartan.

Men annars är väl TOTK ett ok spel, även om det påminner en hel del om ett sex år gammalt spel. Lite mer nytt ljud hade varit uppskattat (exakt samma ljud som det gamla spelet på mycket [KOROKS håll käften] ). 130 timmar som jag aldrig får tillbaka.

Du måste lära dig ta bättre beslut i livet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Barkbiten:

Men shit vad pinsam du är. Tycker du det är en revolutionerande idé att klättra upp för ett torn och låsa upp kartan? Måste ju varit någon hos Nintendo som spelat Assassins Creed och tänkt att de ska sno denna idén, prisa Ubisoft som kom på detta. Om man klättrat upp för ett slått hade det varit något nytt för dig? Eller oj kanske klättrat ner för något, det hade ju varit 2023.

Nah, inte alls revolutionerande faktiskt. Sa jag det? Pekar bara på vad Aonuma säger, och att han är full av skit, eftersom de två senaste zeldaspelen tagit väldigt mycket från andra spel med öppen värld. Det är inget fel såklart, men man ska inte sitta och påstå att det är något man skapat utifrån helt egna idéer.

Medlem
Skrivet av Sabelsköld:

Nah, inte alls revolutionerande faktiskt. Sa jag det? Pekar bara på vad Aonuma säger, och att han är full av skit, eftersom de två senaste zeldaspelen tagit väldigt mycket från andra spel med öppen värld. Det är inget fel såklart, men man ska inte sitta och påstå att det är något man skapat utifrån helt egna idéer.

Nu var det ju frågan om specifikt Elden Ring, väl? Om Aonuma nu påstått att de inte tagit inspiration från andra spel vore ju mycket märkligt då han redan berättat att TotK inspirerats av Red Dead Redemption. Mycket gnäll för gnällandets skull, helt enkelt.

Medlem
Skrivet av h0nden:

Med tanke på att TOTK var färdigt i November/December 2022 så har jag väl rätt svårt att se att de skulle hinna implementera ingredienser från ett spel släppt drygt 10 månader tidigare

Isåfall vad?
Isåfall vad är brottet?

Frågar bara rent hypotetiskt 😊

Haha, precis! Alla som blir så upprörda kan ju gärna göra lista med allt som är så tydligt inspirerat i TotK samt återkomma med screenshots från båda spelen som tydligt dokumenterar uppenbara likheter spelet emellan dem och som bevisar Nintendo lögnare. Men som du säger... vad det nu skulle spela för roll.

Skrivet av Sabelsköld:

Nah, inte alls revolutionerande faktiskt. Sa jag det? Pekar bara på vad Aonuma säger, och att han är full av skit, eftersom de två senaste zeldaspelen tagit väldigt mycket från andra spel med öppen värld. Det är inget fel såklart, men man ska inte sitta och påstå att det är något man skapat utifrån helt egna idéer.

Skrivet av Majoren:

Nu var det ju frågan om specifikt Elden Ring, väl? Om Aonuma nu påstått att de inte tagit inspiration från andra spel vore ju mycket märkligt då han redan berättat att TotK inspirerats av Red Dead Redemption. Mycket gnäll för gnällandets skull, helt enkelt.

Precis, han fick frågan om Tears of the Kingdom var inspirerat av Elden Ring då det i sin tur tog inspiration föregångaren Breath of the Wild - så han sa ju ingenting om att inte ha inspirerats av något annat tv-spel någonsin, eller dementerat likheter med andra open world-spel. Så att bli upprörd över det är ju bara märkligt. Kritisera Nintendo visst, men gärna över saker de faktiskt sagt och gjort och inte bara något som finns i ditt huvud.

Medlem
Skrivet av Spelunky:

Synd, dom kunde ha lärt sig ett och annat.

Torrent > Hästjävlar som inte får vara mer än 12 meter bort.
Att hitta coola vapen som håller > Att hitta skrot som går sönder efter en fiende som inte ens ger dig xp.
En knapp istället för tre för att nå kartan.

Men annars är väl TOTK ett ok spel, även om det påminner en hel del om ett sex år gammalt spel. Lite mer nytt ljud hade varit uppskattat (exakt samma ljud som det gamla spelet på mycket [KOROKS håll käften] ). 130 timmar som jag aldrig får tillbaka.

310 timmar lade jag ner innan jag besegrade slutbossen. Och jag ångrar inte en sekund. Och jag är ännu inte helt klar med alla sidequests heller. Men jag måste ta en break och ge Diablo IV en chans 😅

Medlem
Skrivet av Therant:

Kan ligga något i det du säger. Jag har bara så svårt att se varför man lägger ner över 5 dygn av sitt liv i någon man finner mediokert. Jag köper det liksom inte riktigt. Man borde inse mycket fortare att detta är inget för mig och bara gå vidare.
Men men , vi är alla olika.

Jag håller med dig, jag körde ungefär 15 timmar och det räckte för min del. Som många andra blev jag trött på att alla vapen går sönder för minsta lilla grej, att gräva sig genom grottor och man förlorar i princip alla sina vapen tappar spelglädjen när man tidigare fusat ihop något fint.

12
Skriv svar