Xbox-versionen av Baldur’s Gate 3 kommer men kompromisser kan behöva göras

Robot
Xbox-versionen av Baldur’s Gate 3 kommer men kompromisser kan behöva göras

Series S ser ut att vara det stora problemet.

#Larian-studios, #baldurs-gate-3


Medlem
Skrivet av Nyhet:

Baldur’s Gate 3 släpps äntligen i februari

Blev lite fel där va? #Lördag-och-trött

Avstängd

Blir nog bättre till nästa generations Xbox då jag tror Xbox endast har en modell för att snabbare få ut spel till Xbox och Xcloud. Dumt om det kom samtidigt som PS5 och åter igen får Xbox sämst optimerat å de.

Medlem

Jo, det var ju iofs. ett märkligt beslut av Microsoft att lansera en "next-gen" konsol med lägre beräkningskraft än PS4 Pro, bara marginellt starkare än en dockad Switch. De kanske borde börja låta spelutvecklarna välja om de vill skippa lansering på S-modellen?

Skribent
Skrivet av Bennii:

Blev lite fel där va? #Lördag-och-trött

Behöver semester 🤣


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag förstår deras tanke med S, men känner som att resultatet inte blev riktigt vad dom tänkte...

Medlem

Series S är något av en bromskloss för krysslådorna. Hoppas vi slipper se sådant i framtiden. Fin tanke ja, men...

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Jag förstår deras tanke med S, men känner som att resultatet inte blev riktigt vad dom tänkte...

Blev exakt vad dom ville. Bromsa in utvecklingen för alla multiplat-spel, flytta folk till Netflix-modellen. Gör allt förutom spel.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Series S är något av en bromskloss för krysslådorna. Hoppas vi slipper se sådant i framtiden. Fin tanke ja, men...

Det är en bromskloss för hela industrin.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Delete series s out of existence.

Medlem

Som Series S ägare är detta tråkigt. Om en budget konsol håller resten av konsolerna tillbaka är inte bra. Som konsol borde det egentligen bara finnas en konfiguration, det är liksom det som gör en konsol.

Jag köpte ju Series S för att jag är snål och inte brydde mig om 4K etc. Jag var medveten om att jag skulle får lägre upplösning m m. Men om det påverkar själva utvecklingen så borde det skrotas i nästa generation.

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Jag förstår deras tanke med S, men känner som att resultatet inte blev riktigt vad dom tänkte...

Skrivet av Cortex:

Series S är något av en bromskloss för krysslådorna. Hoppas vi slipper se sådant i framtiden. Fin tanke ja, men...

Hoppas de klipper kravet som med Kinect förra generationen

Skrivet av Majoren:

Jo, det var ju iofs. ett märkligt beslut av Microsoft att lansera en "next-gen" konsol med lägre beräkningskraft än PS4 Pro, bara marginellt starkare än en dockad Switch. De kanske borde börja låta spelutvecklarna välja om de vill skippa lansering på S-modellen?

Ja att huvud taget kallat en ny modell next gen och i slutändan släppa något som är current gen är enligt mig helt galet.

KoP
Medlem

Kunde programmerarna som utvecklade spel till en maskin med 128 byte i RAM (Atari 2600) att få sina spel att fungera tack vare att pressa maskinerna till att utföra lite "magi" så ska väl dagens programmerare klara det på dagens hårdvara? 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

Kunde programmerarna som utvecklade spel till en maskin med 128 byte i RAM (Atari 2600) att få sina spel att fungera tack vare att pressa maskinerna till att utföra lite "magi" så ska väl dagens programmerare klara det på dagens hårdvara? 😂

Absolut, det är självklart en 1-to-1 jämförelse där allt som gick då, borde gå nu, vad är skillnaden liksom?

Medlem
Skrivet av KoP:

Kunde programmerarna som utvecklade spel till en maskin med 128 byte i RAM (Atari 2600) att få sina spel att fungera tack vare att pressa maskinerna till att utföra lite "magi" så ska väl dagens programmerare klara det på dagens hårdvara? 😂

Ofallerbar logik

KoP
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ofallerbar logik

Absolut. Men det jag egentligen ville ha sagt var att dåtidens programmerare nog var bättre på att lösa problem, optimera och att se hur dom bäst kunde nyttja en maskins resurser då varenda liten byte räknades. 🙂

Man blir ju lite matt utav alla spel som släpps med day-1 patcher och div. skavanker i dagens spelklimat. Det är "nästan" så att man få känslan utav att det sitter en massa folk och utvecklar spel som varken riktigt kan eller vill nuförtiden. 🤔

Medlem

Xbox Series S är helt onödig och fattar inte vad dom tänkte med där. Varför släppa en version wom inte går att spela på och den andra blir lidande som det faktiskt går att spela på. En skiva o en helt digital kan jag inte heller förstå, för en skivspelare kostar inte ett öre att sätta in. Nä stäng ner Series S och sluta stöd dessa konsoler.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av KoP:

Absolut. Men det jag egentligen ville ha sagt var att dåtidens programmerare nog var bättre på att lösa problem, optimera och att se hur dom bäst kunde nyttja en maskins resurser då varenda liten byte räknades. 🙂

Man blir ju lite matt utav alla spel som släpps med day-1 patcher och div. skavanker i dagens spelklimat. Det är "nästan" så att man få känslan utav att det sitter en massa folk och utvecklar spel som varken riktigt kan eller vill nuförtiden. 🤔

Det är nästan så man får känslan av att dagens spel är mer komplicerade och svårare att utveckla än gamla spel.

Medlem
Skrivet av KoP:

Absolut. Men det jag egentligen ville ha sagt var att dåtidens programmerare nog var bättre på att lösa problem, optimera och att se hur dom bäst kunde nyttja en maskins resurser då varenda liten byte räknades. 🙂

Man blir ju lite matt utav alla spel som släpps med day-1 patcher och div. skavanker i dagens spelklimat. Det är "nästan" så att man få känslan utav att det sitter en massa folk och utvecklar spel som varken riktigt kan eller vill nuförtiden. 🤔

Här håller jag gärna med dig.

Förr hade ju programmerare tydliga begränsade resurser att arbeta med och man fick ju spinna "bollen" flera varv för att lyckas få allt att fungera inom de ramar som fanns.

Då programmerade man ju också nära på direkt mot hårdvaran.
Nu kan ju vem som helst lyckas få något att rulla med verktyg som löser problemen åt en, optimerat blir det knappast.

Bara att kolla på t.ex microsoft teams.
I de flesta av fallen hade world of warcraft classic kunnat presentera chatter och data snabbare än vad teams kan göra. Jäkligt sjukt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, det var ju iofs. ett märkligt beslut av Microsoft att lansera en "next-gen" konsol med lägre beräkningskraft än PS4 Pro, bara marginellt starkare än en dockad Switch. De kanske borde börja låta spelutvecklarna välja om de vill skippa lansering på S-modellen?

Marginellt starkare än en dockad switch? Visst en källa är inte mycket att gå på men det känns spontant att en Series S bör vara betydligt kraftfullare än en Switch.

https://versus.com/sv/microsoft-xbox-series-s-vs-nintendo-swi...

Medlem
Skrivet av robbis:

Xbox Series S är helt onödig och fattar inte vad dom tänkte med där. Varför släppa en version wom inte går att spela på och den andra blir lidande som det faktiskt går att spela på. En skiva o en helt digital kan jag inte heller förstå, för en skivspelare kostar inte ett öre att sätta in. Nä stäng ner Series S och sluta stöd dessa konsoler.

Skeppar man miljontals enheter blir de där Mp summorna ganska fort stora pengar. Kan förstå att man vill ha skivor om man bor i länder med pessig IT-infrastruktur. Men med storleken på dagens spel och de nästan obligatoriska (och gigantiska) dag 1-patcharna blir det väl ändå meckigt att hålla på med.

Var iofs inget jätteproblem back in the day med spel på en massa disketter eller PSX-spel på flera skivor. Men känns som att det kan få förbli i det förgångna.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Series S är något av en bromskloss för krysslådorna. Hoppas vi slipper se sådant i framtiden. Fin tanke ja, men...

Skrivet av Freakon:

Det är en bromskloss för hela industrin.

Hade hellre sett att spelföretagen lägger fokus på denna gen, och släpper portar till ps4/xbone/xboxs nån månad efter.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

QRT
Medlem

Köp en PC och en kontrołler ffs. Så skönt att slippa all konsol-hysteri.

Medlem
Skrivet av QRT:

Köp en PC och en kontrołler ffs. Så skönt att slippa all konsol-hysteri.

Och vad kostar en bra speldator + kontroll idag?

KoP
Medlem
Skrivet av Thane:

Det är nästan så man får känslan av att dagens spel är mer komplicerade och svårare att utveckla än gamla spel.

Spelen må vara mera komplicerade idag men hårdvaran har gett utvecklarna desto mera frihet att göra lite "hur som helst" för att nå någon form utav slutresultat (ibland med ett halvdant optimerat och bugginfesterat resultat).

Medans spelen förr var enklare men hårdvaran satte stora begränsningar vilket i princip tvingade spelutvecklarna att finna sinnrika lösningar och att "ha huvudet på skaft". En konst som jag känner gått förlorad nuförtiden.
🤔

Se bara på en så gammal dator som C64'an (över 40 år gammal) där det än idag produceras helt otroliga saker utav "gamla gubbar" som verkligen besitter konsten att koda och att vända in och ut på varje register ifrån CPU'n för att nå ett resultat som bara kan betraktas som perfektion i slutändan. 😄

Medlem
Skrivet av QRT:

Köp en PC och en kontrołler ffs. Så skönt att slippa all konsol-hysteri.

Varför? För att begränsa mig till spel släppta det senaste året:

"Forspoken's PC patch has reportedly worsened stuttering issues, broken controllers, and forced PC reboots."
https://www.thegamer.com/forspoken-pc-patch-broken-game/

"Wild Hearts devs acknowledge the PC port runs terribly"
https://www.pcgamer.com/wild-hearts-devs-acknowledge-the-pc-p...

"Hogwarts Legacy PC Performance Is A Disaster"
https://earlygame.com/gaming/hogwarts-legacy-pc-performance-i...

"Wo Long: Fallen Dynasty addresses its PC port issues"
https://www.gamesradar.com/wo-long-fallen-dynasty-addresses-i...

"The Last Of Us' PC Port Not 'The Quality Level You Expect'"
https://kotaku.com/last-of-us-pc-port-broken-busted-refund-pa...

"Star Wars Jedi: Survivor has major problems on PC - Polygon"
https://www.polygon.com/23702746/star-wars-jedi-survivor-pc-b...

"The Callisto Protocol' Gets PC Patch After Being Buried In Angry Steam Reviews"
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2022/12/03/the-callist...

Eller mer generellt:
"Why So Many PC Ports Are Broken At Launch"
https://www.cbr.com/pc-ports-broken-launch-star-wars-last-of-...

"Experts Explain Why So Many Games Are Launching Broken on PC"
https://nordic.ign.com/final-fantasy-vii-remake/67307/news/ex...

Jag kanske tillhör en minoritet men jag spelade primärt på PC fram till nyligen och känner att betala två till tre gånger mer för min hårdvara för att spela de sämsta versionerna av nya spel ganska snabbt tappade sin charm.

Medlem

Xbox S är det bara digitalt? Isf så borde den konsolen ha en separat "store" med spel som är anpassade till den konsolen. Och inte att spel behövde bantas till allt annat.

Skrivet av KoP:

Spelen må vara mera komplicerade idag men hårdvaran har gett utvecklarna desto mera frihet att göra lite "hur som helst" för att nå någon form utav slutresultat (ibland med ett halvdant optimerat och bugginfesterat resultat).

Medans spelen förr var enklare men hårdvaran satte stora begränsningar vilket i princip tvingade spelutvecklarna att finna sinnrika lösningar och att "ha huvudet på skaft". En konst som jag känner gått förlorad nuförtiden.
🤔

Se bara på en så gammal dator som C64'an (över 40 år gammal) där det än idag produceras helt otroliga saker utav "gamla gubbar" som verkligen besitter konsten att koda och att vända in och ut på varje register ifrån CPU'n för att nå ett resultat som bara kan betraktas som perfektion i slutändan. 😄

This.

Medlem
Skrivet av QRT:

Köp en PC och en kontrołler ffs. Så skönt att slippa all konsol-hysteri.

Aldrig, PC-hysteri är 14 resor värre. Aldrig haft en Windows PC som inte krånglat på något sätt, och betala 16k för ett grafikkort och prestera grafik likvärdig med PS5 ???

12
Skriv svar