AMD är Starfields "exklusiva pc-partner"

Gnällkuk
Skrivet av Brona:

FSR fungerar på Geforce-kort medans DLSS inte fungerar på Radeon-kort. Den ena är propritärt medans den andra är open source. Har man ett äldre 10XX-Geforce kort kan man dessutom köra FSR men inte DLSS.

Jag är fullt medveten om hur DLSS fungerar och vad som fungerar på vad, det är inte kritiken här.

Skrivet av Lilagröt:

Är det så att amd motarbetar stöd för dlss är det inte bra. Men fsr låser inte ute Nvidia kunder, det fungerar på Nvidia och Intel grafikkort också.
Har använt det själv med mitt rtx2060.

Tyckte mest folk var löjliga när de skrev att se skulle avstå från att spela spelet pga avsaknad av dlss. Men för vissa kanske sådana inställningar är viktigare än att spelet är kul att spela.

Det är tyvärr det som de aktivt gör. Jag håller med om att FSR borde finnas i alla spel så att ingen är begränsad, skillnaden är att Nvidia inte tecknar avtal med utvecklarna att enbart tillhandahålla DLSS och utelämna FSR som i det här fallet. Ja, DLSS är en propetiär lösning och fungerar beroende på version inte med ens deras egna kort, men den är klart bättre än FSR i dagsläget varför jag ser det otroligt dåligt att begränsa spelet.

Kritiken handlar såldes om att exklusivitet aldrig är bra för någon konsument. Om argumentet inte är att han sitter på ett 2xxx-kort och det är vad som tillåter honom att spela nyare spel med god fps låter det märkligt, absolut. Nu har jag inte sett inlägget och om personen svarat så det kanske redan uppdagats.

Lite som när ett multiplattformsspel släpps och det finns exklusivt content för ena plattformen.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag är fullt medveten om hur DLSS fungerar och vad som fungerar på vad, det är inte kritiken här.

Det är tyvärr det som de aktivt gör. Jag håller med om att FSR borde finnas i alla spel så att ingen är begränsad, skillnaden är att Nvidia inte tecknar avtal med utvecklarna att enbart tillhandahålla DLSS och utelämna FSR som i det här fallet. Ja, DLSS är en propetiär lösning och fungerar beroende på version inte med ens deras egna kort, men den är klart bättre än FSR i dagsläget varför jag ser det otroligt dåligt att begränsa spelet.

Kritiken handlar såldes om att exklusivitet aldrig är bra för någon konsument. Om argumentet inte är att han sitter på ett 2xxx-kort och det är vad som tillåter honom att spela nyare spel med god fps låter det märkligt, absolut. Nu har jag inte sett inlägget och om personen svarat så det kanske redan uppdagats.

Lite som när ett multiplattformsspel släpps och det finns exklusivt content för ena plattformen.

Aha så det är bara AMD som gör det och inte Nvidia? Jag antar att det bara är en slump att vi har cirka 90 spel med FSR exklusivt kontra ungefär 134 spel med DLSS exklusivt?

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_games_that_support_...

Att FSR är sämre kvalitetsmässigt är av mindre vikt när DLSS är begränsat till 2xxx-kort och uppåt. Det är argumentet att "exklusivitet aldrig är bra för konsumeneter" blir ju ren humor eftersom FSR fungerar på i stort sett allt. Så för en Nvidia-kund med 1xxx-kort är FSR alltid bättre, för 2xxx-kort är DLSS är något bättre men FSR fortfarande bättre än ingen uppskalning alls (ja det släpps fortfarande spel som inte stödjer nån uppskalning).

Gnällkuk
Skrivet av Brona:

Aha så det är bara AMD som gör det och inte Nvidia? Jag antar att det bara är en slump att vi har cirka 90 spel med FSR exklusivt kontra ungefär 134 spel med DLSS exklusivt?

https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_games_that_support_...

Att FSR är sämre kvalitetsmässigt är av mindre vikt när DLSS är begränsat till 2xxx-kort och uppåt. Det är argumentet att "exklusivitet aldrig är bra för konsumeneter" blir ju ren humor eftersom FSR fungerar på i stort sett allt. Så för en Nvidia-kund med 1xxx-kort är FSR alltid bättre, för 2xxx-kort är DLSS är något bättre men FSR fortfarande bättre än ingen uppskalning alls (ja det släpps fortfarande spel som inte stödjer nån uppskalning).

Skillnaden är att AMD aktivt tecknar ett avtal och låser ute Nvidia, utvecklarna själva väljer om de bara implementerar DLSS eller FSR så om du är arg för att FSR saknas i dina spel är det utvecklaren/utgivaren du bör rikta din vrede mot. Jag vidhåller att exklusivitet inte är bra.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Skillnaden är att AMD aktivt tecknar ett avtal och låser ute Nvidia, utvecklarna själva väljer om de bara implementerar DLSS eller FSR så om du är arg för att FSR saknas i dina spel är det utvecklaren/utgivaren du bör rikta din vrede mot. Jag vidhåller att exklusivitet inte är bra.

Visa mig ett exempel på ett sådant avtal mellan AMD och utvecklare, eller ens ett uttalande från en utvecklare där de påstår detta. Allt jag sett är folk som hävdar detta utan några som helst bevis. Faktum är att många AMD-sponsrade titlar även har stöd för DLSS. Exempel:
Last of Us Part 1
Forspoken
Uncharted
God of War
Deathloop
Horizon Zero Dawn

Varför har dessa titlar stöd för DLSS om AMD aktivt teknat avtal som låser ute Nvidia? Kan det helt enkelt vara så simpelt att utvecklarna själva bestämmer om de vill lägga extratiden som krävs för att stödja DLSS i AMD-sponsrade titlar och att de i många fall av olika skäl väljer att inte göra det? Kan det vara så att det är utvecklarna du bör rikta din vrede mot när DLSS saknas i titlar sponsrade av AMD?

Gnällkuk
Skrivet av meanh:

Visa mig ett exempel på ett sådant avtal mellan AMD och utvecklare, eller ens ett uttalande från en utvecklare där de påstår detta. Allt jag sett är folk som hävdar detta utan några som helst bevis. Faktum är att många AMD-sponsrade titlar även har stöd för DLSS. Exempel:
Last of Us Part 1
Forspoken
Uncharted
God of War
Deathloop
Horizon Zero Dawn

Varför har dessa titlar stöd för DLSS om AMD aktivt teknat avtal som låser ute Nvidia? Kan det helt enkelt vara så simpelt att utvecklarna själva bestämmer om de vill lägga extratiden som krävs för att stödja DLSS i AMD-sponsrade titlar och att de i många fall av olika skäl väljer att inte göra det? Kan det vara så att det är utvecklarna du bör rikta din vrede mot när DLSS saknas i titlar sponsrade av AMD?

Det kan absolut vara så att de väljer det självmant, men i det här fallet är ju AMD exklusiv partner. Det kanske bara är en slump att det finns så många titlar som enbart har stöd för FSR, eller att de valt bort DLSS så klart. Men du får väl gärna motbevisa att det inte finns något avtal som stänger ute DLSS då?

https://wccftech.com/whats-up-with-the-missing-nvidia-dlss-su...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Skillnaden är att AMD aktivt tecknar ett avtal och låser ute Nvidia, utvecklarna själva väljer om de bara implementerar DLSS eller FSR så om du är arg för att FSR saknas i dina spel är det utvecklaren/utgivaren du bör rikta din vrede mot. Jag vidhåller att exklusivitet inte är bra.

Okej men har du belägg för ett sånt påstående? Det jag bryr mig om är att spelföretag använder öppna standarder som så många som möjligt kan ha nytta av. Speciellt de med äldre kort då de egentligen har mest nytt av uppskalning. Det bästa hade varit om vi hade haft en öppen standard istället för två öppna och en stängd. Att utvecklare ska lägga resurser på tre snarlika tekniker som gör samma saker är ohållbart i längden.

Gnällkuk
Skrivet av Brona:

Okej men har du belägg för ett sånt påstående? Det jag bryr mig om är att spelföretag använder öppna standarder som så många som möjligt kan ha nytta av. Speciellt de med äldre kort då de egentligen har mest nytt av uppskalning. Det bästa hade varit om vi hade haft en öppen standard istället för två öppna och en stängd. Att utvecklare ska lägga resurser på tre snarlika tekniker som gör samma saker är ohållbart i längden.

Hela den här artikeln är väl ett rätt bra belägg? I övrigt håller jag med dig. I övrigt är det nog svårt att få "bevis" i form av avtal från något av hållen då jag knappast tror att exklusiva avtal är något som någon vill skylta med, vad som ingår och vad som betalats och vad som är tillåtet eller inte. Går man dock ut med att är exklusiv partner på PC-sidan kan man väl dock dra sina egna slutsatser.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hela den här artikeln är väl ett rätt bra belägg? I övrigt håller jag med dig. I övrigt är det nog svårt att få "bevis" i form av avtal från något av hållen då jag knappast tror att exklusiva avtal är något som någon vill skylta med, vad som ingår och vad som betalats och vad som är tillåtet eller inte. Går man dock ut med att är exklusiv partner på PC-sidan kan man väl dock dra sina egna slutsatser.

I detta fallet antar Wccftech att bara för att 8 av 13 AMD sponsrade titlar inte lanseras med DLSS-stöd, att AMD tvingar utvecklare att inte använda DLSS. Vi har inga läckor eller kommentarer från personer som lämnat nåt av företagen. Saker och ting brukar läcka förr eller senare men här är det tyst. Om flera källor börjar peka mot samma sak får det en annan tyngd men just nu tycker jag att det är för tunt. Det finns ändå flera exempel på AMD-sponsrade spel som har både FSR och DLSS, eller varken FSR eller DLSS över huvud taget. Vad hände med Bethesda? Glömde de ringa huvudkontoret och be Microsofts advokater om hjälp att förhandla?

Jag är överlag rätt tveksam till Wccftech. De har en historia att skriva sensationsartiklar baserat på lösa rykten och antaganden. Men som du säger så får man dra sina egna slutsatser. Även om det bara tar en utvecklare 4 arbetsdagar att fixa stöd för DLSS, det kanske är högt räknar vi säger 2 arbetsdagar, så är det ändå arbetsdagar som kan användas till något som har högre prio inför release. Hur ska vi veta om Bethesda planerar att lägga till DLSS längre fram, inte planerar nåt med DLSS för de tycker att det är onödigt när de har FSR eller inte får lägga till DLSS pga ingångna avtal?

Medlem

Jösses. Tänker inte diskutera huruvida AMD blockerar si och så eller om Nvidia gör ditten och datten. Finns egentligen ingen ursäkt att inte stoppa in DLSS och XeSS utöver FSR. Speciellt när Nvidia har verktyg att förenkla processen att peta in dessa uppskalningsteknologier in i spel. Givetvis för få sig själva att se bra ut, men vad spelar det för roll när vi konsumenter vinner på det.

Streamline är just det verktyget och på länken finns lite snabb info. FSR benämns som "hardware vendor #3", vilket är lite lustigt. Är det någon som vet varför? De har en github där det även finns guider hur man klämmer in hela kalaset.

En nixxes-utvecklare har yttrat sig om det här tramset och tycker att det inte finns en ursäkt att inte implementera alla tre uppskalningsteknologier.
Än så länge vet ingen här om Bethesda kommer köra med enbart FSR eller om de lägger till fler uppskalningsmetoder. Men jag anser ju fler desto bättre!

Avstängd

Blir ju bättre eftersom det även ska vara exklusivt till Xbox. Vi får se skillnaden på PC då jag läst att någon ska göra mod för DLSS

För Xbox och Molnet är detta endast posetivt. Mer optimerat asså.

Gnällkuk
Skrivet av Brona:

I detta fallet antar Wccftech att bara för att 8 av 13 AMD sponsrade titlar inte lanseras med DLSS-stöd, att AMD tvingar utvecklare att inte använda DLSS. Vi har inga läckor eller kommentarer från personer som lämnat nåt av företagen. Saker och ting brukar läcka förr eller senare men här är det tyst. Om flera källor börjar peka mot samma sak får det en annan tyngd men just nu tycker jag att det är för tunt. Det finns ändå flera exempel på AMD-sponsrade spel som har både FSR och DLSS, eller varken FSR eller DLSS över huvud taget. Vad hände med Bethesda? Glömde de ringa huvudkontoret och be Microsofts advokater om hjälp att förhandla?

Jag är överlag rätt tveksam till Wccftech. De har en historia att skriva sensationsartiklar baserat på lösa rykten och antaganden. Men som du säger så får man dra sina egna slutsatser. Även om det bara tar en utvecklare 4 arbetsdagar att fixa stöd för DLSS, det kanske är högt räknar vi säger 2 arbetsdagar, så är det ändå arbetsdagar som kan användas till något som har högre prio inför release. Hur ska vi veta om Bethesda planerar att lägga till DLSS längre fram, inte planerar nåt med DLSS för de tycker att det är onödigt när de har FSR eller inte får lägga till DLSS pga ingångna avtal?

4:35 in i videon tar Gamers Nexus upp detta. Your call.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

4:35 in i videon tar Gamers Nexus upp detta. Your call.

https://youtu.be/w_eScXZiyY4

Jag håller helt med Steve. Det finns inte tillräckligt med bevis för att säga nåt än. Att Capcom bara släpper Resident Evil-spel med FSR eller bara Monster Hunter-spel med DLSS ser inte jag som bevis för nånting. Eller att EA släpper Star Wars-spel med endast FSR och Battlefield-spel med endast DLSS.

Avstängd
Skrivet av Brona:

Jag håller helt med Steve. Det finns inte tillräckligt med bevis för att säga nåt än. Att Capcom bara släpper Resident Evil-spel med FSR eller bara Monster Hunter-spel med DLSS ser inte jag som bevis för nånting. Eller att EA släpper Star Wars-spel med endast FSR och Battlefield-spel med endast DLSS.

Sett att FSR med grym optimering är ibland bättre FPS och i vissa fall så pass lika att man inte kan uppfatta skillnaden.

Vore ju bra om så många speltillverkare inte använde DLSS och går ut med att dom endast använder det när DLSS blir öppet till ALLA. Bättre Nvidia drar in pengar genom licenser så skulle dom tjäna massor.

Medlem
Medlem

Även hardware unboxed tar upp detta.

Avstängd

Blir nog grymt när FSR 3 släpps så lär endå inte märka någon större skillnad. Förstår nu med gamla FSR 2.2

Medlem
Skrivet av jontebula:

Blir nog grymt när FSR 3 släpps så lär endå inte märka någon större skillnad. Förstår nu med gamla FSR 2.2

well...utan framegen dlss3 lär det vara rejäl skillnad.

Avstängd

Kan vara rätt jämt då FSR 3 blir extremt optimerat och det blir inte DLSS3 när en mod kommer som inte är officiell.

Då får vi ju se senare om det blir typ lika och inget man kan se skillnad utan endast kan mäta. Blir ju efter relese eftersom det verkar dra ut på tiden med FSR 3 relese.

12
Skriv svar