Embracer fick Lord of the Rings-licensen för 4,2 miljarder kr

Robot
Embracer fick Lord of the Rings-licensen för 4,2 miljarder kr
Dödgrävaren

Det är ju ett kap om man gör bättre saker än Gollum med det.

Avstängd

Men släpp lite spel nu då!

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Men släpp lite spel nu då!

De fick rättigheterna förra sommaren. Inte många spel hinner gå från ritbordet, till färdig produkt på 1 år.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Undrar om de är hjälpta av det i slutändan?


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

CTI
Medlem

Ge mig RTS spelen Battle for Middle Earth i fin remake förpackning, så är jag mer än nöjd


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av CTI:

Ge mig RTS spelen Battle for Middle Earth i fin remake förpackning, så är jag mer än nöjd

Det köper jag!

Avstängd
Skrivet av Meurik:

De fick rättigheterna förra sommaren. Inte många spel hinner gå från ritbordet, till färdig produkt på 1 år.

Man får jobbar hårdare!

Medlem

De kanske tänkte flippa licensen mitt i Amazon-hysterin, gick sådär när den serien visade sig vara en katastrof.

Medlem

Ja! Kör på med mer positiva nyheter om Embracer, aktiejäveln måste upp!

Inaktiv
Skrivet av Gregerory:

Ja! Kör på med mer positiva nyheter om Embracer, aktiejäveln måste upp!

Du fick mig just att inse varför vissa fanboys (påstår inte att du är det) kan bli helt tokiga om man kritiserar ett spel.

Eftersom om man investerat tiotusentals kronor i en aktie, och dess kurs baseras på hur spelet tas emot, kommer man ju försvara det spelet/utvecklaren likt en hyena för att inte förlora sin investering. Inte bra

Medlem

Mer intressant att höra mer om de fortfarande har affärer i Ryssland.

Medlem

Då är det bara att börja ”exploatera” sönder det!

Medlem

Less på hur dom mjölkar produkter, men det kan inte bli sämre bli sämre än Rings of Power.
Så en klen tröst där iaf.

Medlem
Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Less på hur dom mjölkar produkter, men det kan inte bli sämre bli sämre än Rings of Power.
Så en klen tröst där iaf.

Jo då, du har väl sett Gollum

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Du fick mig just att inse varför vissa fanboys (påstår inte att du är det) kan bli helt tokiga om man kritiserar ett spel.

Eftersom om man investerat tiotusentals kronor i en aktie, och dess kurs baseras på hur spelet tas emot, kommer man ju försvara det spelet/utvecklaren likt en hyena för att inte förlora sin investering. Inte bra

Lmao kolla kommentarer för alla starbreeze-nyheter.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Meurik:

De fick rättigheterna förra sommaren. Inte många spel hinner gå från ritbordet, till färdig produkt på 1 år.

Tror hon menar rent generellt och jag håller helt med, med så många studios och inga släpp så känns det inte bra.

Senaste släpp är Dead Island 2 och förra årets Saint's Row. De borde kunna pumpa ut fler spel kan man tycka.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Du fick mig just att inse varför vissa fanboys (påstår inte att du är det) kan bli helt tokiga om man kritiserar ett spel.

Eftersom om man investerat tiotusentals kronor i en aktie, och dess kurs baseras på hur spelet tas emot, kommer man ju försvara det spelet/utvecklaren likt en hyena för att inte förlora sin investering. Inte bra

Kan säkert vara så. Har några aktier mest för skojs skull. Fast jag blir sur när de inte när de levererar. De ligger på flera fina studios och IP. Saints Row var nog det tråkigaste spel jag spelat under förra året. Det borde bli bättre. Gillar Pay Day

Medlem

Får väl sägas vara ett bra pris, för ni vet väl att Amazon betalade 2.5 miljarder för inga rättigheter (knappt) va?
Inte så bra deal, minst sagt.. och enligt avtalet måste de göra klart 5 säsonger dessutom, trots att det redan nu floppar (om man ska tro te.x tittarsifforna och hur många % som ens såg klart efter att de börjat titta på serien).

Medlem

Det blir så bra när man åtar sig att bygga ett luftslott med endast förväntningar som material.

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Men släpp lite spel nu då!

Det kan vara rent kontraproduktivt. Värdet ligger i förväntningarna om att fantastiska spel ska släppas, locka miljontals att köpa dem och oräkneliga miljarder att rulla in. Ett egentligt spelsläpp blir ju en potentiell nål att lägga bredvid ballongen av ouppfyllda förväntningar. Motsvarar inte spelet förväntningarna så sticker de hål på ballongen och värdet pyser ut som en fis i vinden.

Vad affären än handlade om så fanns där ytterligare ett substanslöst löfte om stordåd och miljonregn. När illusionen om högre vinster försvann så rasade aktien…utan att ett enda spel släppts.

Spekulationsmarknaden är verkligen fantastisk.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Ja! Kör på med mer positiva nyheter om Embracer, aktiejäveln måste upp!

Var det här en positiv nyhet!? Att luftslottet börjar pysa luft och att men nu måste exploatera vissa serier ser jag som negativt, spelen kommer med stor sannolikhet bli dåliga, mjölkade eller nedlagda.

RHK
Medlem

Att kalla Embracer för ett luftslott är att ta i. Det finns bra mycket värde i Embracer bara vad gäller IP de äger. Om de lyckas förvalta dem själva är frågan.

Men Tomb Raider, Deus Ex, Borderlands, Lotr är inte luft direkt.

Säger inte Embracer är problemfritt bara att luftslott är att ta i. Borderlands 4 borde ju t.ex. vara en garanterad kassako så länge de lärt sig från Saints Row debaklet att spelare vill ha en evolution i regel av en serie inte en komplett revolution.

(För transparens jag äger aktier i Embracer)

Medlem
Skrivet av RHK:

Att kalla Embracer för ett luftslott är att ta i. Det finns bra mycket värde i Embracer bara vad gäller IP de äger. Om de lyckas förvalta dem själva är frågan.

Men Tomb Raider, Deus Ex, Borderlands, Lotr är inte luft direkt.

Säger inte Embracer är problemfritt bara att luftslott är att ta i. Borderlands 4 borde ju t.ex. vara en garanterad kassako så länge de lärt sig från Saints Row debaklet att spelare vill ha en evolution i regel av en serie inte en komplett revolution.

(För transparens jag äger aktier i Embracer)

Är inte duktig på aktier och har ju så klart ingen insyn i spelutvecklingen men de behöver ju släppa bra spel för att förtjäna sin värdering också? Inte mycket bra som kommit eller är på gång i närtid vad jag känner till. Tomb Raider och Borderlands långt borta, Deus Ex likaså och har väl ärligt talat inte sålt i närheten av lika bra som de tidigare nämnda? Lotr har mycket att bevisa i spelväg som ip och det ska de mjölka en massa halvdana framstressade spel nu som det låter. Är det inte ett luftslott så är det inte långt därifrån, de har mest köpt upp massor av studios och ip's på AA-nivå eller AAA med problem, är min känsla. Tror de växt lite för mycket för snabbt och har svårt att leva upp till det nu, de skulle behöva några storspel snart för att leva upp till hypen i så fall.

RHK
Medlem
Skrivet av laban005:

Är inte duktig på aktier och har ju så klart ingen insyn i spelutvecklingen men de behöver ju släppa bra spel för att förtjäna sin värdering också? Inte mycket bra som kommit eller är på gång i närtid vad jag känner till. Tomb Raider och Borderlands långt borta, Deus Ex likaså och har väl ärligt talat inte sålt i närheten av lika bra som de tidigare nämnda? Lotr har mycket att bevisa i spelväg som ip och det ska de mjölka en massa halvdana framstressade spel nu som det låter. Är det inte ett luftslott så är det inte långt därifrån, de har mest köpt upp massor av studios och ip's på AA-nivå eller AAA med problem, är min känsla. Tror de växt lite för mycket för snabbt och har svårt att leva upp till det nu, de skulle behöva några storspel snart för att leva upp till hypen i så fall.

Jag har inte riktigt koll på hypen utan går mest på siffrorna. Nu är Embracers siffror lite svårtolkade men vad jag kan bedöma så är ändå kassaflödet relativt stabilt. Med så många spelstudior och IPen så blir beroende av enskilda titlar mindre. Även utskällda Saints Row är beräknat att tjäna in utvecklingskostnaderna över tid för att sätta sakerna i perspektiv. Dead Island 2 har sålt över 2 miljoner spel vilket är över förväntningarna. Payday 3 ska bli spännande att se hur det går, tror inte det behöver bli en hit initialt bara tillräckligt stort för att kunna hålla vid liv och förfina över tid (de är visserligen enbart förläggare). Största orosmomentet är väl belåningen som kanske är den mest svårtolkade delen i årsredovisningen men jag tolkar den som acceptabel sett till kassaflödet. Allt som allt är min bedömning att risk/reward är förmånliga vid aktiens nuvarande nivå. Investerar långsiktigt och räknar med att äga aktier jag köper i 3+ år även om jag kontinuerligt utvärderar innehav och inte är gift med någon aktie. För att avsluta så behöver de faktiskt egentligen inte släppa bra spel, de behöver släppa spel som säljer.

Medlem
Skrivet av RHK:

Jag har inte riktigt koll på hypen utan går mest på siffrorna. Nu är Embracers siffror lite svårtolkade men vad jag kan bedöma så är ändå kassaflödet relativt stabilt. Med så många spelstudior och IPen så blir beroende av enskilda titlar mindre. Även utskällda Saints Row är beräknat att tjäna in utvecklingskostnaderna över tid för att sätta sakerna i perspektiv. Dead Island 2 har sålt över 2 miljoner spel vilket är över förväntningarna. Payday 3 ska bli spännande att se hur det går, tror inte det behöver bli en hit initialt bara tillräckligt stort för att kunna hålla vid liv och förfina över tid (de är visserligen enbart förläggare). Största orosmomentet är väl belåningen som kanske är den mest svårtolkade delen i årsredovisningen men jag tolkar den som acceptabel sett till kassaflödet. Allt som allt är min bedömning att risk/reward är förmånliga vid aktiens nuvarande nivå. Investerar långsiktigt och räknar med att äga aktier jag köper i 3+ år även om jag kontinuerligt utvärderar innehav och inte är gift med någon aktie. För att avsluta så behöver de faktiskt egentligen inte släppa bra spel, de behöver släppa spel som säljer.

Självklart är det så, jag hoppas din analys stämmer, för din skull men även för oss spelare, oerhört tråkigt om de inte förvaltar det de har. Hur är det med Remnant 2, såg att Gearbox är inblandade där, är det alltså Embracer som har den också? För den sneglar jag lite på och hoppas det kan bli nåt om en månad.

Får man fråga hur du ligger till med aktien? Tänkte om du ligger minus eller om du har varit med länge? Behöver ju självklart inte svara om du inte vill.

RHK
Medlem
Skrivet av laban005:

Självklart är det så, jag hoppas din analys stämmer, för din skull men även för oss spelare, oerhört tråkigt om de inte förvaltar det de har. Hur är det med Remnant 2, såg att Gearbox är inblandade där, är det alltså Embracer som har den också? För den sneglar jag lite på och hoppas det kan bli nåt om en månad.

Får man fråga hur du ligger till med aktien? Tänkte om du ligger minus eller om du har varit med länge? Behöver ju självklart inte svara om du inte vill.

Jupp de har Remnant 2 också.

Jag har varit med ett tag men inte så länge att jag fortfarande ligger plus efter senaste raset. Tror räknat på totalavkastningen då jag även sålt när jag tyckt den varit för dyr att jag är 15-20% minus i nuläget.
Vilket så klart inte är kul men inget jag brukar haka upp mig på enskilda aktier som gått back. Jag har rätt hög risk i portföljen och räknar på att gå på vissa nitar men att vinnarna ska kompensera för det.

Medlem
Skrivet av RHK:

Jupp de har Remnant 2 också.

Jag har varit med ett tag men inte så länge att jag fortfarande ligger plus efter senaste raset. Tror räknat på totalavkastningen då jag även sålt när jag tyckt den varit för dyr att jag är 15-20% minus i nuläget.
Vilket så klart inte är kul men inget jag brukar haka upp mig på enskilda aktier som gått back. Jag har rätt hög risk i portföljen och räknar på att gå på vissa nitar men att vinnarna ska kompensera för det.

Köper du på dig extra nu då eller inte läge?

RHK
Medlem
Skrivet av laban005:

Köper du på dig extra nu då eller inte läge?

Jag har köpt på dessa nivåer upp till gränsen för vad en enskild aktie får utgöra av min portfölj (Max 12,5% av portföljens totalvärde).

12
Skriv svar