Diablo IV drog in mer än 666 miljoner dollar på 5 dagar

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Kostnadsökning i dollar beror ju på inflation och allmänna löneökningar.
Möjligtvis är kunderna fler, men spel har absolut blivit större och mer komplicerade att göra.
(ex. Diablo 1 jämfört med 4)
Diablo 1 är otroligt mer generiskt med små banor, som ser likadana ut.)
Ännu bättre exempel är Soul Reaver otroligt imponerande spel där en del av nivåerna var i princip inverted grafiskt mer eller mindre 2 in 1 utan något större jobb

Vill bara nämna att inflationen har väldigt lite med svenska kronans värde att göra. Jag är ingen expert, men jag har varit intresserad av valutahandel länge. En så liten valuta som Svenska kronan påverkas väldigt mycket av valutahandel. En utmärkt artikel från DN försöker förklara varför kronans värde sjunkit.

Citat:

En stor del av handeln med svenska kronor är rent finansiell. Det gör valutans värde helt beroende av hur finansmarknaderna använder den.
...
Under förra året var den svenska kronan världens elfte mest handlade valuta. Men volymerna är relativt små.

– Då kan kortsiktiga spekulativa flöden från utlandet få en stor effekt. Vem som väljer att lägga en order, och när, får stora konsekvenser. Det vi ser nu är effekterna av ett fåtal aktörer som agerar opportunistiskt, säger Kristin Magnusson Bernard.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-blev-kronan-en-liten-skitvaluta-...

Medlem
Skrivet av Belphegor:

Jag köpte ultimate för 1099 och det är värt varenda krona. Slår man ut det på 1 år så kostar spelet 3 kr per dag. Ganska billigt enligt mig. Är bara fattiglappar som väntar på rea 😋

Sjukt att betala så mycket för ett sketen spel. Och vara nöjd. Köper du också elite gamepads för 3000 kr? 🙂

Medlem
Skrivet av FZGurka:

Vill bara nämna att inflationen har väldigt lite med svenska kronans värde att göra. Jag är ingen expert, men jag har varit intresserad av valutahandel länge. En så liten valuta som Svenska kronan påverkas väldigt mycket av valutahandel. En utmärkt artikel från DN försöker förklara varför kronans värde sjunkit.

https://www.dn.se/ekonomi/sa-blev-kronan-en-liten-skitvaluta-...

Det jag menar inflationen sker på Euro, Dollar, Pund nivå. (Sverige följer inflationen ganska långt iaf)
Priset på spel bestäms i samma euro, dollar, pund och därmed. När nu efter typ 20år så justerades grundpriset i euro/dollar/pund klart att Svenska priset ska justeras då också.
Men de kan ju justera priset enligt hur kronan va jämfört med Euro/Dollsr/pund t.ex 2003, måste ju justeras enligt nuvarande läge med någon typ ”jämt” tal. 649 t.ex istället för 649,42 kronor

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sjukt att betala så mycket för ett sketen spel. Och vara nöjd. Köper du också elite gamepads för 3000 kr? 🙂

Jag äger 8a collectors editions av WoW, physical, och dom har varit allt från 800-1500 och jag är hur nöjd som helst.
Vad är det som är fel med att folk väljer att spendera sina pengar hur dom själva vill?
Samla på saker eller köpa samlarutgåvor av saker har funnits i evigheter.

Ser hellre jag köper ett spel för 1000 kr som jag får 500+ timmar av än att lägga te.x samma summa på något baseboll kort som ska stå i hyllan och samla damm, allting handlar om tiden du får ut ur din hobby och hur mycket du vill lägga på den.

Jag tycker te.x att det är sinnes hur mycket folk lägger i fordon och liknande då jag inte har det som en hobby,
vad är det som är så sjukt att betala vad man själv tycker är värt de för sin egna hobby?

Datordelar är också sjukt dyrt men köpa nytt och mecha me det är något jag finner kul/avkopplande, så för mig där spelar de ingen roll om jag lägger några tusen här och där för det är underhållande.

Försöker ej verka dryg jag bara förstår inte folk sätt att försöka "polisa" hur andra spenderar sina pengar eller hur dom utöver sina intressen.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Bara att kolla på Metacritic vad folket tycker om Diablo 4 egentligen. Dags att skriva om det FZ kanske, eller kommer näst nyhet bara vara "BLIZZARD ÄR BÄST, DIABLO 4 ÄR AWESOME!" igen?

HAHAHAHA

Ok, om Diablo 4 är 0 av 10. Vad är då Redfall på samma skala?

Inte någon av de 0-2 av 10 betygen på Metacritic går att ta seriöst. Flertalet av dem till och med ljuger och är helt enkelt inkorrekta.

Du gör ju samma sak som då hänvisar till dessa som en "folket tycker" vilket helt enkelt åter igen är missvisande samt intellektuellt oärligt. Vill du ha en dialog så får du börja med att vara nyanserad och genuin.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

"Game -initial price- price today

Diablo 1 - 50$ - 94.51$
Diablo 2 - 50$ - 88$
Diablo 3 standard - 60$ - 79$
Diablo 4 standard - 70$ - 70$"

Källa på det?


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Iceman88:

Men det är ju inte Blizzards fel att Sverige använder sig av Monopol sedlar.

Diablo-1-4 utveklas med Dollar valuta, Löner, lokaler m.m.
Möjligtvis är endel av kostnaden i Brittiska pund och Euro.

Det väsentliga är man kan inte göra den jämförselsen som du gör @Barak , du har rätt i princip, men ingen bryr sig om Sveriges valutakurs i någonstörre grad
Och @Hanzo missar det helt.

Visst kan man göra den jämförelsen sedan att exempelvis amerikanarna inte är drabbade är högst irrelevant ur ett svenskt perspektiv.
Det diskuteras priser flitigt men valutan är sällan med i kalkylen.
Samma i diskussionen om kostnaden för datorkomponenter på Swec även om det är fler som lyfter det.
Jag ville bara belysa att valutan också påverkar om man nu tycker att saker och ting har blivit dyrt.
Att räkna med KPI-inflation eller dylikt är även ett trubbigt verktyg då inflationen är personlig och inte generell.
Den beror på vad/hur man konsumerar då olika produkter är olika drabbade.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Årets bästa spel. Värt vartenda krona med tanke på hur många timmar man kommer lägga! Hade nog till och med kunnat betala det dubbla! De är liksom en kväll på krogen med mat och dricka. Lätt att skippa det en helg och megaspela istället;)

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sjukt att betala så mycket för ett sketen spel. Och vara nöjd. Köper du också elite gamepads för 3000 kr? 🙂

Känns spontant som att priset är rimligt.

Spel har alltid kostat, tex i jämförelse med för 30 år sedan så vill jag minnas att Street Fighter till SNES kostade 899kr lagom till julhandeln -92.

Att man är nöjd trots att man lagt en större summa pengar ser jag inte som något sjukare än att man lagt någon större summa på mat/upplevelse/klädesplagg/gräsklippare/säckpipa/nästrimmer/gödsel till sina blommor/*infoga valfri text*.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Källa på det?

Gå till en inflationskalkylator och slå in datan själv så får du se om det stämmer, det är så vetenskap går till.

Medlem
Skrivet av Rasmous:

"Game -initial price- price today

Diablo 1 - 50$ - 94.51$
Diablo 2 - 50$ - 88$
Diablo 3 standard - 60$ - 79$
Diablo 4 standard - 70$ - 70$"

Nyfiken undran? Eftersom priserna är i $ vet du om det är med eller utan försäljningsskatten i US?

Av erfarenhet så har Blizzard för vana att ge ut sina priser för försäljning inom US, utan att skatten lagts på.
Först före bekräftelse av köp läggs skatten på, alt kassan om man inhandlar ett fysiskt exemplar.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Aldrig varit med om ett spel som har så mycket rubberbanding och lagg. Helt ospelbart.

Troligen ditt internet som är bajs.

Medlem
Skrivet av Kiumo:

Nyfiken undran? Eftersom priserna är i $ vet du om det är med eller utan försäljningsskatten i US?

Av erfarenhet så har Blizzard för vana att ge ut sina priser för försäljning inom US, utan att skatten lagts på.
Först före bekräftelse av köp läggs skatten på, alt kassan om man inhandlar ett fysiskt exemplar.

Inte den blekaste, saxade texten från ett inlägg på Reddit

Medlem
Skrivet av Kiumo:

Nyfiken undran? Eftersom priserna är i $ vet du om det är med eller utan försäljningsskatten i US?

Av erfarenhet så har Blizzard för vana att ge ut sina priser för försäljning inom US, utan att skatten lagts på.
Först före bekräftelse av köp läggs skatten på, alt kassan om man inhandlar ett fysiskt exemplar.

Eftersom skattesatsen varrierar i usa brukar priser alltid listas utan.

Medlem

Grattis blizzard! Välförtjänt och kul att det lönar sig att ta tid på sig att göra något riktigt bra 🥳

Medlem
Skrivet av Komured:

Eftersom skattesatsen varrierar i usa brukar priser alltid listas utan.

Ja, därför jag undrade då det skiljer mycket från stat till stat. Fick iof svar på frågan att det var saxat från Reddit så kan ju mycket väl vara båda alternativen då. Var mest nyfiken för att sätta det i förhållande till Euron vad priset var.

Tack!

Medlem
Skrivet av fredde82:

Troligen ditt internet som är bajs.

Knappast.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Du menar att de tar det priset för att det är så stor efterfrågan pga bra marknadsföring? Det måhända, det är fortfarande billigare än förr för ett spel med enormt större budget.

Nej, inte bra marknadsföring. En kostsam marknadsföring. Därmed ökar grundspelets kostnad. Well, för man tror på att hypen ska sälja.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nej, inte bra marknadsföring. En kostsam marknadsföring. Därmed ökar grundspelets kostnad. Well, för man tror på att hypen ska sälja.

Aha, jag tror att priset är mycket tillgång och efterfrågan. De tar det pris de vet att de kan ta för ett så populärt spel. Det verkar sälja väldigt bra.
Jag är inte insatt i om marknadsföringen är så dyr att det ökade budgeten för hela spelet så markant att det rör priset.

12
Skriv svar