Starfield är låst till 30 fps på både Xbox Series X och Series S

Avstängd

Det är inte som att spelet ser snabbt ut utan mer som att man långsamt lunkar runt på olika planeter.
Då borde inte 30 fps vara så störande.
Man vill väl inte offra massa fantastiska utsikter och man vill inte att fpsen ska dippa om man bygger en kilometerhög vattenmelonshög.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag har för mig att spelen inte själva behöver göra mycket mer än att låsa upp frameraten och att vrr är mer av en hårdvarufunktion där console och tv synkar så tvn visar fps dynamiskt. Men kan ha misstolkat det..?

många spel till ps5 använder VRR. Xbox vet jag inte om ifall något alls använder det dock

Medlem
Skrivet av kennyg123:

många spel till ps5 använder VRR. Xbox vet jag inte om ifall något alls använder det dock

Som sagt, tror det är supporterat av alla spel som har rörlig framerate. Vet att jag sett några digital foundry-videor där de pratat om hur bra det funkar osv. Jag var dock av tron att spelen inte behöver göra nånting själva utan att det sköts helt av konsolen och tv.

Medlem
Skrivet av Bennii:

"Det körs ofta en bra bit över det. Ibland är det 60. Men på konsoler låser vi det eftersom vi föredrar jämnheten, där man inte ens tänker på det."

Om spelet nästan når 60fps i vissa lägen med 4K, låter då inte ett performance mode som ett rimligt mål? Jag gissar bara, men gissningsvis renderas bilden i 1440p och skalas upp till 4K (det är vanligt i 4K konsolspel). Skulle inte ett 60fps läge som renderas i 1080p och skalas upp till 1440p kunna vara ett alternativ?

De säger att de vill behålla all detaljrikedom i alla lägen, men det är väl ändå spelarens val att göra? Ge alternativ och låt var och en välja.

Håller med att det borde vara spelaren som ska få välja. Samtidigt är det spelaren som kommer klaga när det inte kommer flytta på bra.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Som sagt, tror det är supporterat av alla spel som har rörlig framerate. Vet att jag sett några digital foundry-videor där de pratat om hur bra det funkar osv. Jag var dock av tron att spelen inte behöver göra nånting själva utan att det sköts helt av konsolen och tv.

oj, svarade till fel person:) var menat åt den som frågade om de används till några spel

Medlem

Hahaha, vad är det frågan om. Jäkligt skoj att läsa de kommentarer som bitchar om att 30 fps visst går att spela och att dem satsat på detaljerna. Vilka detaljer? Och 30 fps är helt ospelbart, jag kan låna ut mina grejer till er som tror att 30 fps går att spela idag så ställer jag först in 60 fps och sedan 30 fps så ser vi om ni märker någon skillnad.

Lovar att ingen kommer vilja spela i 30 efter det. På datorn kör jag 120 hz-skärm och låser fps till det och det är en ännu mer ren fröjd.

Att i mitten av 2023 release ett aaa-spel som äntligen skall hjälpa xboxsidan i låst 30 fps..... då har man gett upp


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Jag håller med, men hur länge kan man ha en avdankad hårdvara och få högsta betyg för det är väl frågan? Kan man sitta i 20 år på 30 FPS med tveksamma grafiska element?

Jag tycker inte att man kan göra jämförelsen rakt av men tycker recensenter måste bli mer intresserade av den tekniska och grafiska aspekten. Det värderas högt av väldigt många och det har blivit mer aktuellt när buggar och dålig prestanda släpps.

Det kan jag hålla med om och jag vill verkligen att Nintendo ska uppa styrkan i deras nästa konsol.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fan vad folk överdriver. RDR2 är 30fps och ett av de bästa spelen jag och många av er spelat.

Lägg ner för fan.

Definitivt inte ett av de bästa spelen jag spelat iaf men vyerna var fina. Jag gick dock tillbaka till spelet ett par år efter releasen och ville njuta av världen men det slutade med att jag avinstallerade och har sen inte rört det sen dess, nästan enbart pg.a den sega frameraten. Den dagen de uppdaterar till 60 så laddar jag ner det igen.

Medlem

Jag måste erkänna att även jag har maskin som i dagsläget klarar 60+ fps på det mesta så har jag inte reflekterat nämnvärt om det inte dyker ned mot 20 i något spel... Eller på switchen.
Är väl gammal.
(däremot är ju allt under 4k styggelse när man är van vid det. Förlåt min switch, du är underbar på andra sätt).

Blir spännande att se hur de har löst det, eller om dom 1 månad efter släpper ett prestanda-läge (alias xss-läge )
Får dock tilläggas att jag sällan kör fps-spel.

Frågan är hur gemene casual-gamer som inte är pc-master-race-jag-kan-alla-specar-och-har-stor-e-penis upplever det.
Mängden folk som bara stoppar in spelet i sin maskin är ju större än oss här och de som hänger på sweclockers och motsvarande. Dock hörs ju vi mera

Medlem

Nej men usch, det orkar jag inte med. Lär märkas rejält både i asteroidfält såväl som i fps delen. Slutat spela många spel, RDR2 etc pga samma. Vet i förväg hur jag kommer att reagera, så bättre att spara liret till patch/ny konsolgen.

Inte så att jag missar onlinedelen direkt.


signatur

1338 - One Step Above

Avstängd

Jag kan inte spela i 30FPS. Spelet förstörs.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är inte det standard idag? Funktionen finns ju på konsolerna och det finns flera spel som har olåst framerate.
Alla Insomiacs spel på PS5 har tydligen uncapped framerate.

60FPS på PS5/Xbox series är standard idag medans med Switch så förväntar sig inte spelarna att spelen kommer rulla i 60.
Vet inte om det bör ligga på minus ifall spelet går stabilt i 30FPS, men det bör klart vara med tydligt i recensionen då detta är en dealbreaker för många när det kommer till senaste generationens konsoler. Redfall lovar i alla fall att det kommer 60FPS läge senare vilket dem tyckte det var viktigt att poängtera, medans det inte finns några tecken på att Starfield kommer få Performance läge och att Todd har sagt innan att 30FPS fungerar väldigt bra.

Jag tror att att Bethesda tycker att det är oerhört bekvämt att bara behöva fokusera på en frame target, så jag tror inte att dem är så pigga på att optimera hela spelet för 60. På pc är det lite annorlunda då dem kan skylla på hårdvara ifall någon klagar på framerate, konsol spel har helt andra krav när det kommer till att optimera.

Det bör också tilläggas att Switch har hårdvara från 2012-2013 så att spelen ens rullar på så bra som dem gör är ändå rätt imponerande.

Skrivet av Querth:

Att tears of the kingdom ens körs i 30 fps på Switch är så pass imponerande att det borde nämnas som ett plus :D.

Man har ju lite andra förväntningar när spel utvecklas för en stationär next gen konsol och inte en bärbar konsol med mobil-hårdvara från 2015 som är rejält nedklockad dessutom.

Jag köper inte de argumenten för 5 ören.
Det är Zelda är ett AAA spel för 650:- till en konsol som kostar närmast exakt lika mycket som en series s.
2023 ska det inte se ut så.
Z:TotK Är ett fantastiskt spel. har spelat det hos en granne lite. Men med den grafiken i år för ett AAA spel så kan det max få 4/5.
jag vet att grafik är inte allt, men som sagt. man ska hålla fullpris spel till en högre standard.

Medlem

Det vankas laggfest för konsolägarna, mycket tråkigt att höra!

Medlem

Låst till 0 fps på PlayStation

Hoppas att prestandan är bra på PC


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

1080P 60fps hade varit en rejäl miss då tar jag lätt 4K 30fps.

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Jag måste erkänna att även jag har maskin som i dagsläget klarar 60+ fps på det mesta så har jag inte reflekterat nämnvärt om det inte dyker ned mot 20 i något spel... Eller på switchen.
Är väl gammal.
(däremot är ju allt under 4k styggelse när man är van vid det. Förlåt min switch, du är underbar på andra sätt).

Blir spännande att se hur de har löst det, eller om dom 1 månad efter släpper ett prestanda-läge (alias xss-läge )
Får dock tilläggas att jag sällan kör fps-spel.

Frågan är hur gemene casual-gamer som inte är pc-master-race-jag-kan-alla-specar-och-har-stor-e-penis upplever det.
Mängden folk som bara stoppar in spelet i sin maskin är ju större än oss här och de som hänger på sweclockers och motsvarande. Dock hörs ju vi mera

Om man kör ett blindtest mellan 1440p och 2160p på en modern monitor eller tv så hade du inte sett någon skillnad, däremot märker man direkt skillnad mellan 30 och 60 fps, eller 20 för den delen.

Dimishing returns för upplösningar är nådd vid 1440p, sen är det supersvårt att se skillnad på högre.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Avstängd
Skrivet av theBoosing:

Hahaha, vad är det frågan om. Jäkligt skoj att läsa de kommentarer som bitchar om att 30 fps visst går att spela och att dem satsat på detaljerna. Vilka detaljer? Och 30 fps är helt ospelbart, jag kan låna ut mina grejer till er som tror att 30 fps går att spela idag så ställer jag först in 60 fps och sedan 30 fps så ser vi om ni märker någon skillnad.

Lovar att ingen kommer vilja spela i 30 efter det. På datorn kör jag 120 hz-skärm och låser fps till det och det är en ännu mer ren fröjd.

Att i mitten av 2023 release ett aaa-spel som äntligen skall hjälpa xboxsidan i låst 30 fps..... då har man gett upp

Antingen får man offra grafik, upplösning, antal objekt, animationer och fysik, eller så får man offra FPS.

Den avvägningen kommer alltid behöva göras på konsol, oavsett vilket år det är.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Hahaha, vad är det frågan om. Jäkligt skoj att läsa de kommentarer som bitchar om att 30 fps visst går att spela och att dem satsat på detaljerna. Vilka detaljer? Och 30 fps är helt ospelbart, jag kan låna ut mina grejer till er som tror att 30 fps går att spela idag så ställer jag först in 60 fps och sedan 30 fps så ser vi om ni märker någon skillnad.

Lovar att ingen kommer vilja spela i 30 efter det. På datorn kör jag 120 hz-skärm och låser fps till det och det är en ännu mer ren fröjd.

Att i mitten av 2023 release ett aaa-spel som äntligen skall hjälpa xboxsidan i låst 30 fps..... då har man gett upp

Jag ser faktiskt ingen skillnad mellan 60 fps mot 120 fps.
Antagligen för att 60 fps är jäkligt bra.

Men jag ser skillnaden mellan 30 fps mot 60 fps i alla fall.

Medlem

Var det inte det här som skulle äntligen rädda Xbox, eller var det Halo eller Redfall?
Surt för konsolfolket, men det var inte chockerande oväntat.
Nu återstår det att se hur buggigt PC versionen kommer att vara.

Avstängd
Skrivet av Guld:

Jag ser faktiskt ingen skillnad mellan 60 fps mot 120 fps.
Antagligen för att 60 fps är jäkligt bra.

Men jag ser skillnaden mellan 30 fps mot 60 fps i alla fall.

Vad har du för skärm då och är den korrekt inställd?

Du behöver minst en 120hz-skärm som är inställd på 120hz för att kunna se alla 120 bilder per sekund.
Och en riktig 120hz-skärm då, inte en sådan TV som säger sig ha 120hz men som bara skapar interpolerade bilder mellan de riktiga bilderna.

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Var det inte det här som skulle äntligen rädda Xbox, eller var det Halo eller Redfall?
Surt för konsolfolket, men det var inte chockerande oväntat.
Nu återstår det att se hur buggigt PC versionen kommer att vara.

Rädda Xbox? Xbox är svinstarka på marknaden. 120 miljoner aktiva Xbox live användare för någon månad sedan bara.

Avstängd
Skrivet av tuxsmasher:

Var det inte det här som skulle äntligen rädda Xbox, eller var det Halo eller Redfall?
Surt för konsolfolket, men det var inte chockerande oväntat.
Nu återstår det att se hur buggigt PC versionen kommer att vara.

Härligt att någon äntligen låser till 30FPS och gör det på ett bra sätt så alla får den grymma grafiken m.m ser stor skillnad på fulare grafik i 60FPS och Preformance mode i Xcloud. Tror dock inte många kommer klaga på 30FPS när dom väl skickar ut uppdateringar för bättre optimering och buggar. Håller faktiskt med om allt Bethesda sagt då dom vill visa upp ett fantastiskt snyggt spel vid lanseringen som går att spela bra i 30FPS. Tror endå många kommer vara nöjda och det kan bli en av dom bättre som flyter på bäst i 30FPS mot andra 30FPS spel.

Medlem

Det finns spel jag faktiskt föredragit att spela med Quality-mode och 120Hz där man får 40 fps om man har en TV som stödjer det.
Spiderman Remastered, Ratchet & Clank, A Plague Tale - Reqiuem spelade jag alla i det läget efter att ha jämfört fram och tillbaks.
Grafiken upplevs som plattare och lite mer avskalad i framrate-mode många gånger.

Medlem

Helt rätt prioritering av Bethesda.
PC-masterrace killarna kommer som väntat slå bakut och kräva att Xbox-versionen får max 1 av 5 i betyg pga. 30fps. Personligen, 30 fps duger hur bra som helst i ett lite långsammare Single Player. Hoppas nu att de fixar så Starfield är någorlunda förskonat från värre buggar bara...

Skrivet av tuxsmasher:

Var det inte det här som skulle äntligen rädda Xbox, eller var det Halo eller Redfall?
Surt för konsolfolket, men det var inte chockerande oväntat.
Nu återstår det att se hur buggigt PC versionen kommer att vara.

Haha, det är inte 60fps som kommer "rädda Xbox", det är bra spel som ska rädda konsolen

Medlem

Lite förvånad faktiskt då jag tyckte flytet såg bra ut under Starfield-segmentet, nästan 60 fps bra men tydligen lurade mina ögon mig. Oavsett ser spelet strålande ut med fantastiska vyer tillsammans med en gameplay-loop som verkar på förhand vara välbalanserad - att det aldrig blir för långsamt eller tråkigt.

Medlem

Jag antar folk är olika känsliga, 30fps för mig om man sitter någerlunda nära skärmen är ospelbart. Man blir trött i ögonen av det. I många spel känns det jobbigt redan när man kommer under 50.

Personligen är jag villig att offra nästan vilken fidelity som helst för att få sitta på en bekväm FPS. Undantaget är väl att få spela i native resolution för vad det nu är för skärm man spelar på, DLSS är en acceptabel kompromiss men hade önskat vi bara hade mindre effekter och skit och spelen körde 120fps i native res.

Medlem

Skillnaden mellan 60 & 30 fps är enorm och efter att ha spelat 60fps så kan jag bara inte gå tillbaka till 30 tyvärr. 60 till 120 är mycket mindre så mellan dessa kan jag växla.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

"De" föredrar detaljrikedomen ja jo men jag "vill bestämma själv vad jag vill ha".

30fps-spel suger

Medlem
Skrivet av Gaara:

"De" föredrar detaljrikedomen ja jo men jag "vill bestämma själv vad jag vill ha".

30fps-spel suger

Kan ju erkänna att jag som spelprogrammerare bara läser det där som "vi lyckas inte optimera spelet så det stabilt ligger på 60+ fps även om vi skalar ner grafiken en viss del, på grund av systematiska problem i spelet/motorn, så vi ger oss själva rejält extra headroom".

Det känns som det är väldigt sällan man kan få ett spel som inte kör i 60 fps att göra det på en relativt bred hårdvara(och stabilt) genom att bara tweaka GFX inställningar.

Känns ofta som spel faller i två kategorier:

  • Stabil hög fps oavsett hur mycket man krämar på (förutom raytracing).

  • Skakig ~40 fps stundtals oavsett vad man gör med inställningar.

Medlem

Grafik och bilduppdatering som ett Xbox 360-spel. Pinsamt dåligt.

Skriv svar