Diskutera – Dina första intryck av Diablo IV

Medlem

Årets bästa spel.

Medlem

Var på väg mot 3/5 innan jag hittade "Sharpen image" i options som gör grafiken till en mörk dröm, nu är det minst 4/5.

Stötte nyss på The Butcher och det var klart svettigaste fighten hittills. Annars har det varit en ganska behaglig resa (men ändå skapligt utmanande) till lvl 40 för min barbar, bara en död hittills på world tier 2.

Medlem

Överlag så skulle jag säga 7/10, med potential att bli ett par snäpp högre.

Spelets svagaste hittills är UI't. Typ att jämföra items är bökigt då placeringen av de olika stats flyttas runt hela tiden från item till item. Dvs ingen hierarki/ordning på stats per item. Svårt att veta vart man kan söka sig för att bli klar med kvar-varande quester i en zon.

Är fast på 29/35 i Fractured Peaks tex då de resterande inte är en "picked up in a hub" quester och har ingen aning var dom plockas upp, kan inte heller referera till någon 3:e parts karta med quest markers på då in-game så finns det ingen lista över redan avklarade quests.

Medlem
Enformigt och tillrättalagt

Jag är level 55 och fått spela en del end game content nu. Många har kommenterar på olika ställen att det är smidigt, allt jobbigt är borta. Man kan använda TP var man vill, behöver sällan backtracka, behöver inte hålla reda på potions etc. Allt är supersmidigt. Det är sant. Men jag frågar mig vad som då finns kvar?

Visst. Kampanjen var enastående, uppdragen och storyn bättre än någonsin. Jag hade fantastiskt kul. Men när man är klar med det finns inte så mycket kvar.

En annan aspekt, som hyllats, men som jag tycker är värdelös är att det inte är så att viss specifik loot endast droppar i specifika dungeons, eller av specifika bossar. Det innebär att jag kan göra om samma dungeon om och om igen i evighet. Samma sak, klicka klicka klicka.
Det hade varit bättre om man fick planera olika dungeons, med olika sammansättningar av grupper, olika typer av bossar som krävt koordination, samarbete etc.

Faktum är att en vän till mig var en av de första till level 100. Han hade spelat samma dungeon om och om igen i tiotals timmar. Han beskrev det efteråt som ”något av det tråkigaste han hade gjort”.

Det enda som finns kvar är ständiga klickandet utan att egentligen behöva bry sig om timing eller liknande. Alla hinder mellan mig och looten är borta, frågan är vad jag egentligen bidrar i det hela. Looten blir en drog som jag nu enkelt har fri tillgång till. Vill bara ha mer och mer loot. Skulle nästan lika gärna kunnat automatisera spelandet helt och bara fått sitta och titta på looten trilla in.
Nu spelar jag Helltides om och om igen. Helt hjärndött, men mer loot.

Jag kommer nog inte spela så mycket mer, och jag tror andra också kommer att tröttna om Blizzard inte gör end game lite mer intressant.

Medlem

Tycker det är konstigt FZ inte skrivit något om vad folkets betyg i helhet angående Diablo 4 (Metacritic) med tanke på att det är nyheter om Diablo 4 angående varenda fis Diablo gör.

Medlem

Grafik, Musik/Ljud, Världsbygge, Cinematics 5/5
Spelet dippar rätt mycket efter att storyn är klar.

Endgame med casual approach 3/5

Endgame för de som är redo att committa 2/5


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Rätt så kul, för en casual som harvar på ensam med storyn är det härligt tidsfördriv.
Tycker storyn och karaktärerna känns lika burkiga och tråkiga som vanligt, men det är väl lite så man vill ha i Diablo också. Barnsligt onda ondingar och barnsligt mäktiga hjältar!

Dock känns allt så linjärt, trots sin "öppna värld". Men vad jag än lootar och levlar så är allt ungefär lika svårt, vart jag än beger mig.

Vill dock påpeka hur oerhört basigt och dåligt ljudet är, går knappt spela med hörlurar och högtalare väcker hela grannskapet bara man öppnar en kista XD

3/5 av mig såhär långt, får se vad som kommer med säsongerna men vet inte om jag kommer känna något sug efter att kampanjen är avklarad.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ase
Medlem

Domen är att det är lika repetitivt & tråkigt som föregångarna 2 av 5 enligt mig

Medlem

Bra spel, mycket att göra, tycker det är bra med skalningen men kan sakna motståndet ibland, när jag var i slutet av akterna så förlora man typ ingen hp även om 20 mobs stod och slog på en.
Kan sakna en bra guide online också för att skit i spelet. Är lite vilse ibland i spelet gällande den biten.

Medlem
Skrivet av Morricone:

Första intryck - 800kr fattigare

haha jag väntar tills dollarn dippar några ören så jag kan sno det för 790kr

Medlem

Köpte aldrig spelet efter jag testade betan eftersom att det kändes väldigt medelmåttigt. För 800kr/1000kr är det inte ens i närheten värt det. Kanske om det poleras mer och erbjuds mer content i framtiden kan det vara värt ett köp.

Medlem

Är bara online delen jag kan klaga på, helt värdelöst och förstör mer än det ger. Samt hur dom implanterat den så skulle man tro dom inte lärt sig något av de senaste 20+ åren. Må den som var involverad i online delen av detta spel drabbas av olägligt diarré resten av livet.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Är bara online delen jag kan klaga på, helt värdelöst och förstör mer än det ger. Samt hur dom implanterat den så skulle man tro dom inte lärt sig något av de senaste 20+ åren. Må den som var involverad i online delen av detta spel drabbas av olägligt diarré resten av livet.

Det här är en av de största anledningarna till att jag är tveksam till köp. Alltid online och snubbla över andra spelare? Jag avskyr sånt!

Håller tummarna för att någon ordnar en offline-patch, eller så att man kan hosta sin egen privatserver (typ som wow).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Helt trasigt spel, men saker som går fixa, jag har kul och inväntar säsong 1 nu.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Spelat Sorc (lvl 63), Full renown i alla zonerna. Älskar spelet so far.
Det finns mycket förbättringspotential, men inget major.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Tycker det är konstigt FZ inte skrivit något om vad folkets betyg i helhet angående Diablo 4 (Metacritic) med tanke på att det är nyheter om Diablo 4 angående varenda fis Diablo gör.

Har du läst recensionerna på Metacritic? De har 0 nyhetsvärde och det gäller inte endast Diablo 4. ”Håller inte med media, spelet förtjänar en 6a men jag ger det en 0a”. 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Tycker det är konstigt FZ inte skrivit något om vad folkets betyg i helhet angående Diablo 4 (Metacritic) med tanke på att det är nyheter om Diablo 4 angående varenda fis Diablo gör.

Man ska nog ta en hel del av Metacritic inläggen med en nypa salt. En stor mängd av dem postades när servrarna var nere i 3 timmar natten till igår. Så folk spyr galla över servrarna. Det finns även en hel del som spyr galla för att det inte är Path of Exile eller Lost Arc. Det är folk som tycker det är för mycket D3 eller för lite D3. Folk som min maxade cookie cutter builds, var lvl 70+ på mindre än en dag och är sedan förbannade att Blizzard nerfade nämnda builds. Är även folk som är förbannade på hur Blizzard behandlar sina medarbetare samt att deras CEO är en läskig typ.

Men det finns även en del välskrivna inlägg med väl underbyggda besvikelser där som man ska ta på fullt allvar. Men de i sig är inte mer än vad som är normalt för ett stort spelsläpp.

Medlem

Jag köpte mellanversionen för early access, funkade bra första två dagarna på Playstation 5. Tyvärr är det någon som inte skalar Sonys servar så det är helt ospelbart på Playstation nu (rubberbanding och disconnects). Det här fick mig att köpa spelet IGEN på PC. Har sedan fipplat ihjäl mig för att kunna lira det på min Macbook Pro M1 med hjälp av senaste betabuilden samt den nya DirectX 12 emuleringsfeaturen. Det tekniska åt sidan så är spelet tillfredställande såsom bara Diablo kan vara, jag gillar svårighetsskalningen, grafiken och presentationen i helhet. Jag ogillar dock grindandet bortom level 80, det blir lite väl mycket MMO.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Är bara online delen jag kan klaga på, helt värdelöst och förstör mer än det ger. Samt hur dom implanterat den så skulle man tro dom inte lärt sig något av de senaste 20+ åren. Må den som var involverad i online delen av detta spel drabbas av olägligt diarré resten av livet.

Håller inte alls med att det är värdelöst.
Gillar att träffa andra spelare i stan och se hur de ser ut. Känns mer levande än att bara ha stela npc:er överallt.

Trevligt också att stöta på någon då och då ute i världen och köra ett event, ger lite omväxling och mer exp. Tackar med en emote sen är det vidare på solo quest igen.

Endgame och känslan är bra hittils och att servrarna har pallat releasen bättre än de flesta spel i denna storlek tycker jag visar att de har lärts sig något på 20 år i allafall.

Medlem

En sak jag märkt som kanske blir bra till slut, men som jag stör mig på nu är hur legendarerna är utformade. Jag märker att de utgår från samma random-system som rares, där du har ett namn för typen, med ett prefix/subfix baserat på vilken typ av aspekt/codex (läs: legendarisk skill) den har. Är det något som jag älskade med lootet i Diablo 2 så är det att du visste exakt vad du fick när du väl identifierat föremålet du fick.
Här behöver man metodiskt gå igenom alla stats ihop med aspecten för att förstå ifall det man hittat kommer hamna i soppåsen eller inte, och det är helt bedrövligt. Jag gillade inte dessa random-stats i D3 heller, men t.o.m där upplevde jag det just nu som bättre än det här.
Hur är det förresten med set-items? Nu är jag bara 45, men jag har inte sett röken av någon än...finns de kvar? Nackdelen med at vilja upptäcka saker själv istället för att spoila allting via nätet är att första genomspelningen bäddar för missförstånd

PS. Någon som vågar sätta emot min "killgissning" om att man kommer kunna köpa någon typ av crafting material via battle pass eller shop framöver?

Medlem
Skrivet av Katorr:

Jag köpte mellanversionen för early access, funkade bra första två dagarna på Playstation 5. Tyvärr är det någon som inte skalar Sonys servar så det är helt ospelbart på Playstation nu (rubberbanding och disconnects). Det här fick mig att köpa spelet IGEN på PC. Har sedan fipplat ihjäl mig för att kunna lira det på min Macbook Pro M1 med hjälp av senaste betabuilden samt den nya DirectX 12 emuleringsfeaturen. Det tekniska åt sidan så är spelet tillfredställande såsom bara Diablo kan vara, jag gillar svårighetsskalningen, grafiken och presentationen i helhet. Jag ogillar dock grindandet bortom level 80, det blir lite väl mycket MMO.

Ospelbart på Playstation? Vilka helt skilda upplevelser vi har. Det stora strulet var i torsdags för mig men det påverkade samtliga. Sen har det varit lite smålagg här och där men det har även varit likadant på PC enligt de jag spelar med (vi är två på PS och tre på PC). Det är inte perfekt men det har mer med överbelastade servrar att göra och inte beroende på plattform. Har förvisso ”bara” 30 timmar i spelet så problemet kanske finns under tidpunkter då jag inte spelar. Lite nyfiken om så kan vara fallet.

Medlem

+ Kul att köra i grupp
+ Ljud, bild och allmän känsla av spelet

--- Ingen endgame content.
- Värdelös itemization. För lite intressanta uniques/legendaries, ingen crafting, tråkiga stats.
- Ingen buildvariation. Ingen kreativitet. Spelar du inte en Blizzard Build (tm) så kan du inte spela T4.
- En massa konstiga designbeslut. Exempel: Hästen har cooldown? Varför?
- Världen scalar upp med dig, så att du levlar upp har absolut noll impact.

Spelat en barb till 75. Får räcka så, blir att dippa tillbaks lite när säsong 1 kommer men har svårt att se hur det kommer rädda någonting.

4/10, kanske svag femma på sin höjd. Och då älskar jag den här genren...

Medlem
Skrivet av Watts:

Håller inte alls med att det är värdelöst.
Gillar att träffa andra spelare i stan och se hur de ser ut. Känns mer levande än att bara ha stela npc:er överallt.

Trevligt också att stöta på någon då och då ute i världen och köra ett event, ger lite omväxling och mer exp. Tackar med en emote sen är det vidare på solo quest igen.

Endgame och känslan är bra hittils och att servrarna har pallat releasen bättre än de flesta spel i denna storlek tycker jag visar att de har lärts sig något på 20 år i allafall.

Så fort jag är nära någon annan spelare så börjar det lagga så nej det är skit, sitter för fan på 1GB fiber med monster dator. Inget annat spel som varit MP har jag haft så här mycket problem med, det är som dom satt en jävla praoelev på att sköta deras online del.

Medlem
Skrivet av meanh:

det klickar inte alls

Så känner jag också. Lilith förlorade på att vara en pappas dotter med pratglad käft än att vara en stum/ilsken kärrings dotter.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Är så osäker på om man borde köpa det här, generellt så gillar jag inte den här typen av spel och har faktiskt aldrig spelat Diablo förut. När jag hör att det är ett mästerverk så blir jag trots det sugen.. Mycket slantar för mig om jag kommer på att jag hatar det och spelar 20 minuter..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Är så osäker på om man borde köpa det här, generellt så gillar jag inte den här typen av spel och har faktiskt aldrig spelat Diablo förut. När jag hör att det är ett mästerverk så blir jag trots det sugen.. Mycket slantar för mig om jag kommer på att jag hatar det och spelar 20 minuter..

Gillar du inte genren så är nog inte Diablo 4 det som kommer vinna över dig. Jag älskar spelet men älskar också genren i stort (Grim Dawn, Torchlight 2, Lost Ark). Jag skulle nog rekommendera att hålla i pengarna.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Tycker det är konstigt FZ inte skrivit något om vad folkets betyg i helhet angående Diablo 4 (Metacritic) med tanke på att det är nyheter om Diablo 4 angående varenda fis Diablo gör.

Det är ju nästan bara en massa bullshit bot betyg som vanligt på metacritic.

Medlem
Skrivet av Joewson:

Gillar du inte genren så är nog inte Diablo 4 det som kommer vinna över dig. Jag älskar spelet men älskar också genren i stort (Grim Dawn, Torchlight 2, Lost Ark). Jag skulle nog rekommendera att hålla i pengarna.

Tack, gör nog det.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Joewson:

Ospelbart på Playstation? Vilka helt skilda upplevelser vi har. Det stora strulet var i torsdags för mig men det påverkade samtliga. Sen har det varit lite smålagg här och där men det har även varit likadant på PC enligt de jag spelar med (vi är två på PS och tre på PC). Det är inte perfekt men det har mer med överbelastade servrar att göra och inte beroende på plattform. Har förvisso ”bara” 30 timmar i spelet så problemet kanske finns under tidpunkter då jag inte spelar. Lite nyfiken om så kan vara fallet.

Märkligt, det är totalt ospelbart för mig på Playstationen medans det funkar galant på PC på samma uppkoppling. Jag har försökt både under primetime och även mitt på dagen med samma tråkiga resultat. Det är lite tråkigt att gå från grafiken på PS5 till lowlowlow jag får köra på macen dessutom...

Gött att höra att ni kan lira ordentligt!

Medlem
Skrivet av Katorr:

Märkligt, det är totalt ospelbart för mig på Playstationen medans det funkar galant på PC på samma uppkoppling. Jag har försökt både under primetime och även mitt på dagen med samma tråkiga resultat. Det är lite tråkigt att gå från grafiken på PS5 till lowlowlow jag får köra på macen dessutom...

Gött att höra att ni kan lira ordentligt!

Har inte läst något om att det finns några speciella problem med PS5 för D4. Förutom några som skrivit och klagat men det har då visat sig att de suttit på Wifi. Wifi är i princip aldrig rekommenderat för spelande om man vill minska risken för latency

Skriv svar