Nvidia värderat till 1 biljon dollar – är ett av USA:s fem största företag

Robot
Nvidia värderat till 1 biljon dollar – är ett av USA:s fem största företag
Medlem

Mer billigare hårdara till folket!

Medlem

1 000 000 000 Amerikanska dollar är lika med
10 868 860 000 Svenska kronor….

10 biljoner 868 miljoner 860 tusen

Cirka 11 biljoner kronor!

Billigt! Vi köper upp dem!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Stavfelspolisen är i farten!

”Hårdara”
&
” Det höll alltså i sig till i höstas”
Var November 2021 i höstas? Borde det inte stå 2022?

Medlem

Hårdara låter som papegojporr

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Hårdara låter som papegojporr


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Mer läderjackor blir det!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av lasselason:

Jag tänkte också på ”biljon”, det finns och används inte i det svenska språket så vitt jag vet. Två poliser i farten nu!

Jo? Motsvarar 1000 miljarder. Fullt gångbart ord. Lätt att blanda ihop med engelska billion dock.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biljon

Medlem
Skrivet av Loxus:

Jo? Motsvarar 1000 miljarder. Fullt gångbart ord. Lätt att blanda ihop med engelska billion dock.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biljon

Tack för klargörandet!

Medlem
Skrivet av nils45:

Mer billigare hårdara till folket!

Morderkorts priser är också galet dyra just nu.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av vladimir:

Stavfelspolisen är i farten!

”Hårdara”
&
” Det höll alltså i sig till i höstas”
Var November 2021 i höstas? Borde det inte stå 2022?

En typo ja - tack, fixat!
Nja. Aktien gick stadigt upp och nådde en topp i november 2021, sen föll den till i höstas (2022) innan den steg igen.

Citat:

...men efter en topp i november 2021 började aktien sjunka. Det höll alltså i sig till i höstas, och sedan dess har det varit raka vägen norrut.


signatur
Redaktör
Skrivet av lasselason:

Tack för klargörandet!

Lätt gjort att blanda ihop dem. "Billion" är biljon miljard, men "trillion" är biljard biljon. Å andra sidan hade "billiard" förvirrat alla oss som älskar pool och snooker.


signatur
Medlem
Skrivet av Hanzo:

1 000 000 000 Amerikanska dollar är lika med
10 868 860 000 Svenska kronor….

10 biljoner 868 miljoner 860 tusen

Cirka 11 biljoner kronor!

Billigt! Vi köper upp dem!

Nja.
En biljon är 1 000 000 000 000.
10^12.
Så det skulle i sådana fall bli 10 biljoner, 868 miljarder...

Nvidia hade en kort period ett börsvärde på "one trillion dollars" vilket är detsamma som en biljon eller om man så vill tusen miljarder.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Lätt gjort att blanda ihop dem. "Billion" är biljon, men "trillion" är biljard. Å andra sidan hade "billiard" förvirrat alla oss som älskar pool och snooker.

😅😅

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Lätt gjort att blanda ihop dem. "Billion" är biljon, men "trillion" är biljard. Å andra sidan hade "billiard" förvirrat alla oss som älskar pool och snooker.

Nej? =P
"Billion" är detsamma som "miljard" och "trillion" detsamma som "biljon".

Billion = 10^9.
Miljard = 10^9.

Trillion = 10^12.
Biljon = 10^12.

Quadrillion = 10^15.
Biljard = 10^15.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Jen-Hsun Huang

Vill så gärna uppgradera till ett RTX 4070 eller RTX 4080 kort men man skulle egentligen bojkotta detta fanskap till giriga äckliga företag. De är så pengakåta att VD:n (Jen-Hsun Huang) lyser med sin svarta skinnpaj och utstående bånge med $-tecken på när han gör sina "key note" presentationer uppe på scen.

Hoppas något fler företag kan börja konkurrera på allvar med jätten Nvidia så att de får komma ner på jorden o bli lite ödmjuka. En knäpp på näsan ska de ha.. Tur att vi åtminståne har AMD som finns där hack i häl med något lägre priser. Men det skulle behövas fler.

Skrivet av Barak:

Nej? =P
"Billion" är detsamma som "miljard" och "trillion" detsamma som "biljon".

Billion = 10^9.
Miljard = 10^9.

Trillion = 10^12.
Biljon = 10^12.

Quadrillion = 10^15.
Biljard = 10^15.

Mattesnille. Fan jag önskar att jag också hade lätt för matematik. Det är tyvärr mitt svaga ämne och jag hade svårt i skolan med det. Jag vet inte ens vad 2+2 är.. 5 har jag hört rykten om...

Fick ingen hjälp i gymnasiet på dessa lektioner så jag satt bara o ritade m.m. Jag tror att jag har dyskalkyli även. Har dock ingen utredning på det men är rätt säker på detta. Fuck my brain.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Vill så gärna uppgradera till ett RTX 4070 eller RTX 4080 kort men man skulle egentligen bojkotta detta fanskap till giriga äckliga företag. De är så pengakåta att VD:n (Jen-Hsun Huang) lyser med sin svarta skinnpaj och utstående bånge med $-tecken på när han gör sina "key note" presentationer uppe på scen.

Hoppas något fler företag kan börja konkurrera på allvar med jätten Nvidia så att de får komma ner på jorden o bli lite ödmjuka. En knäpp på näsan ska de ha.. Tur att vi åtminståne har AMD som finns där hack i häl med något lägre priser. Men det skulle behövas fler.

Mattesnille. Fan jag önskar att jag också hade lätt för matematik. Det är tyvärr mitt svaga ämne och jag hade svårt i skolan med det. Jag vet inte ens vad 2+2 är.. 5 har jag hört rykten om...

Fick ingen hjälp i gymnasiet på dessa lektioner så jag satt bara o ritade m.m. Jag tror att jag har dyskalkyli även. Har dock ingen utredning på det men är rätt säker på detta. Fuck my brain.

2+2 är 6. Jag var också sämst förresten. Dummar än mig går inte så försökt inte. Började med special matte i årskurs 3.

Redaktör
Skrivet av Barak:

Nej? =P
"Billion" är detsamma som "miljard" och "trillion" detsamma som "biljon".

Billion = 10^9.
Miljard = 10^9.

Trillion = 10^12.
Biljon = 10^12.

Quadrillion = 10^15.
Biljard = 10^15.

My bad! För många biljardbollar inblandade för min hjärna.


signatur
Medlem
Skrivet av Barak:

Nja.
En biljon är 1 000 000 000 000.
10^12.
Så det skulle i sådana fall bli 10 biljoner, 868 miljarder...

Ah, så sant!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

För mig är det mycket förvirrande att skriva en billion dollar på det där sättet, är det verkligen värt så mycket? Det vettiga hade varit att skriva en biljard dollar och ändra det i nyheten nu och inte skriva på det sättet igen.

1 biljon dollar, alltså... det är typ 11 biljoner sek? Sverige BNP är på 4 biljoner sek? Är nvidia värt två-tre ggr mer än sverige?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är ju mycket pengar, men om jag inte räknar fel är det väl ändå mindre än 400 000 euro ... och DET är mycket pengar.

Medlem
Medlem
Skrivet av Hipshot:

För mig är det mycket förvirrande att skriva en billion dollar på det där sättet, är det verkligen värt så mycket? Det vettiga hade varit att skriva en biljard dollar och ändra det i nyheten nu och inte skriva på det sättet igen.

1 biljon dollar, alltså... det är typ 11 biljoner sek? Sverige BNP är på 4 biljoner sek? Är nvidia värt två-tre ggr mer än sverige?

1. Biljon och biljard är olika.
En biljard är tusen biljoner. På samma sätt som en miljard är tusen miljoner.
Triljard är tusen triljoner. Etc.
På svenska alltså. Engelska är annorlunda.

2. Nej. NVIDIA är inte vär mer än hela landet Svergie.
Vad aktierna sammanlagt kostar är inte samma sak som vad de tjänar. BNP är snarare omsättning. Vad de säljer för. (Vilket inte är samma som vinst. För att få vinsten måste du dra bort alla kostnader också).

Snabb sökning säger att Nvidia hade en omsättning på ca 27 miljarder USD.

Värdet på aktier är ju en blandning av vad företaget äger (fabriker, rättigheter, teknik pch patent etc) och vad spekulanter TROR det kommer vara värt. Nu tror alla på AI så de satsar för vad de tror det kommer vara värt.
Vilket såklart kan leda till bubblor. Om du minns Framtidsfabriken här i svergie.
Värderat till hur mycket som helst. Men sålde knappt något, så var eg inte värt så mycket.

Vad värdet på hela vårt land är har jag ingen aning om. Svårt sätta en gräns. Ska typ ICA räknas? Eller bara företag som ägs av staten?

Medlem
Skrivet av Evilof:

1. Biljon och biljard är olika.
En biljard är tusen biljoner. På samma sätt som en miljard är tusen miljoner.
Triljard är tusen triljoner. Etc.
På svenska alltså. Engelska är annorlunda.

2. Nej. NVIDIA är inte vär mer än hela landet Svergie.
Vad aktierna sammanlagt kostar är inte samma sak som vad de tjänar. BNP är snarare omsättning. Vad de säljer för. (Vilket inte är samma som vinst. För att få vinsten måste du dra bort alla kostnader också).

Snabb sökning säger att Nvidia hade en omsättning på ca 27 miljarder USD.

Värdet på aktier är ju en blandning av vad företaget äger (fabriker, rättigheter, teknik pch patent etc) och vad spekulanter TROR det kommer vara värt. Nu tror alla på AI så de satsar för vad de tror det kommer vara värt.
Vilket såklart kan leda till bubblor. Om du minns Framtidsfabriken här i svergie.
Värderat till hur mycket som helst. Men sålde knappt något, så var eg inte värt så mycket.

Vad värdet på hela vårt land är har jag ingen aning om. Svårt sätta en gräns. Ska typ ICA räknas? Eller bara företag som ägs av staten?

Jag tror du missförstår... Om man skriver "EN BILJON DOLLAR" på svenska då blir det enligt mig 1 000 000 000 000 USD, det säger google är 10 879 600 000 000 kr, dvs nästan 11 Biljoner svenska kronor. Den andra liknelsen med Sverige sa jag bara, vet inte om Sveriges bnp är 4 biljoner kr, men det är typ något sådant...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Väldigt off topic, men diskussionen i tråden påminner mig om den gamla hederliga skarpsill/ansjovis/sardin/sardell-diskussionen 😂


signatur

Hurt people hurt people

Snart spelar nVidia biljard.

I rubel i alla fall.

1
Skriv svar