E-sportsförbundet blir ny medlem i Riksidrottsförbundet

Robot
E-sportsförbundet blir ny medlem i Riksidrottsförbundet
Medlem
Medlem

Varför vill man ha med E-sport i Riksidrottsförbundet? Kommer det med några fördelar?
Idrott och E-Sport är väl två helt olika grejer?

Känns som någon information saknas i nyheten. Eller är det jag som är dum?

Geeks Gaming
Skrivet av Ronzem:

Varför vill man ha med E-sport i Riksidrottsförbundet? Kommer det med några fördelar?
Idrott och E-Sport är väl två helt olika grejer?

Känns som någon information saknas i nyheten. Eller är det jag som är dum?

Att klassas som en sport/idrott, kunna söka anslag och bidrag, kunna klassa sina deltagare som faktiska sportutövare så man slipper hela international-debaklet igen osv osv.

Inaktiv
Skrivet av Ronzem:

Varför vill man ha med E-sport i Riksidrottsförbundet? Kommer det med några fördelar?
Idrott och E-Sport är väl två helt olika grejer?

Känns som någon information saknas i nyheten. Eller är det jag som är dum?

Det är en hel del fördelar. De hade en video om det men jag hittar inte den.

+De får ta del av 500 miljoner som delas ut av Riksidrottsförbundet till sporter
+Lättare för elitidrottare (gamers) med visum och annat. DoTA 2 turneringen som skulle vara i Stockholm blev inställt pga att de inte kunde flyga in. Men om de var klassade som elitidrottare skulle de kunna genomföra turneringen.

O något mer

Medlem

Innebär detta att jag nu äntligen kan kalla mig för sportintresserad? xD
Kanske till och med att jag själv håller på med idrott fast jag sitter hemma och spelar OW?

Medlem

Vilket skämt?! Alla vet att den enda "sport" som finns är sådant där man jagar efter saker, som dött läder. "Häst sport", "e-sport"; bara flugor som inte hör hemma på riksnivå! 😆😆😆

Ne, det var kanske på tiden. Finns intresse och tävlingsmoment, så skulle väl det vara underlag för att vara en "sport". Kan ju hoppas att e-sporten inte blir sådana primadonner för framtida ansökningar....

Medlem

Kul tycker jag även om jag till viss förstår kritiken om att e-sport inte är sport i traditionell bemärkelse. Men tiderna förändras och definitionen behöver anpassad. Själv ser jag data- och tv-spel som ett mellanting mellan konst, sport, avkoppling och mentalt träning.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Vilket skämt?! Alla vet att den enda "sport" som finns är sådant där man jagar efter saker, som dött läder. "Häst sport", "e-sport"; bara flugor som inte hör hemma på riksnivå! 😆😆😆

Ne, det var kanske på tiden. Finns intresse och tävlingsmoment, så skulle väl det vara underlag för att vara en "sport". Kan ju hoppas att e-sporten inte blir sådana primadonner för framtida ansökningar....

Nu vill jag inte va sån, men ska det va "riktig fotboll" ska man ju ändå jaga en uppblåst grisblåsa, ingen modern jävla läderboll 😉 (/s)

Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Innebär detta att jag nu äntligen kan kalla mig för sportintresserad? xD
Kanske till och med att jag själv håller på med idrott fast jag sitter hemma och spelar OW?

Elitidrottare

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Att klassas som en sport/idrott, kunna söka anslag och bidrag, kunna klassa sina deltagare som faktiska sportutövare så man slipper hela international-debaklet igen osv osv.

Skrivet av anon_332538:

Det är en hel del fördelar. De hade en video om det men jag hittar inte den.

+De får ta del av 500 miljoner som delas ut av Riksidrottsförbundet till sporter
+Lättare för elitidrottare (gamers) med visum och annat. DoTA 2 turneringen som skulle vara i Stockholm blev inställt pga att de inte kunde flyga in. Men om de var klassade som elitidrottare skulle de kunna genomföra turneringen.

O något mer

Ahh. Det låter ju bra!

Medlem

Ha. Är ju Diamond i OW2 (högsta jag varit är master). Borde ju typ likställas med att jag spelar i Diamond League? Right? =D

Medlem

League gjorde en rätt bra video om esport och utvecklingen samt hur olika folk ser på det
rätt gammal nu men fortf fin : ' )


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ett steg närmare friskvårdsbidrag för spelande då 😜

Medlem
Skrivet av Eragord:

Ett steg närmare friskvårdsbidrag för spelande då 😜

Man kan redan få friskvårdsbidrag för spel.
En del VR spel har gått igenom som friskvård.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming

Hehehe 😂
Dock, biljard och bowling är redan med i riksidrottsförbundet

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Hehehe 😂
Dock, biljard och bowling är redan med i riksidrottsförbundet

Även Schack om jag inte minns fel?


signatur

"Writer and Fighter"

Det var på tiden, kul!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Verkligen på tiden, men tyvärr kommer det nog dröja länge innan Valve vågar satsa på Sverige igen...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Geeks Gaming
Skrivet av Johan Lorentzon:

Även Schack om jag inte minns fel?

Kommer ihåg att det var rörigt värre där. Man kom inte med men sen kom man med i sisu som på något vis är knutet till rf. Kan ha fel dock

Geeks Gaming
Skrivet av Dunder:

Verkligen på tiden, men tyvärr kommer det nog dröja länge innan Valve vågar satsa på Sverige igen...

Ja fy vad tråkig den historien var. Riktigt pinsamt att hamna på världskartan på det viset

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Kommer ihåg att det var rörigt värre där. Man kom inte med men sen kom man med i sisu som på något vis är knutet till rf. Kan ha fel dock

Ja det var en massa turer där minns jag. Samtidigt som Schack fick avslag så fick undervattens-schack ja. Motivetingen var att dykingen ansågs vara så idrottspåfrestande som RF krävde.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

E-sport är inte sport, de kan hänga med schack och dart och andra spel i riksspelförbundet. För övrigt bör också Curling uteslutas ur svenska riksidrottsförbundet då det är boules på is.

Detta riskerar att utarma medlen för de riktiga sportföreningarna med tanke på E-spelandets höga antal spelare.

Medlem

Äntligen! Idrottsrörelsen måste hänga med i sin tid och då är det en självklarhet att e-sporten välkomnas in i rörelsen på riktigt. Finns så mycket att lära åt båda håll. Det här är bra för alla!

Medlem
Skrivet av skurk:

E-sport är inte sport, de kan hänga med schack och dart och andra spel i riksspelförbundet. För övrigt bör också Curling uteslutas ur svenska riksidrottsförbundet då det är boules på is.

Detta riskerar att utarma medlen för de riktiga sportföreningarna med tanke på E-spelandets höga antal spelare.

Idrott kan man diskutera tills man spyr, men att det är sport är det ingen fråga om.

I engelskan är det svårare, men inte i svenskan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av skurk:

E-sport är inte sport, de kan hänga med schack och dart och andra spel i riksspelförbundet. För övrigt bör också Curling uteslutas ur svenska riksidrottsförbundet då det är boules på is.

Detta riskerar att utarma medlen för de riktiga sportföreningarna med tanke på E-spelandets höga antal spelare.

Har du missat att Sveriges Shackförbund och Svenska Dartförbundet också är med i Riksidrottsförbundet?

I övrigt snackar du så mycket skit också. E-sportförbundet har 15 000 medlemmar. Kan jämföras med andra förbund som är med i riksidrottsförbundet som t ex cyckling (1,8 miljoner medlemmar) och fotboll (1 miljon medlemmar).

Till och med kanotförbundet har mer medlemmar än e-sportförbundet. Så du kan lägga ned tramset. E-sportförbundet kommer knappast utarma medel för andra föreningar.

Medlem
Skrivet av skurk:

E-sport är inte sport, de kan hänga med schack och dart och andra spel i riksspelförbundet. För övrigt bör också Curling uteslutas ur svenska riksidrottsförbundet då det är boules på is.

Detta riskerar att utarma medlen för de riktiga sportföreningarna med tanke på E-spelandets höga antal spelare.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

I övrigt snackar du så mycket skit också. E-sportförbundet har 15 000 medlemmar. Kan jämföras med andra förbund som är med i riksidrottsförbundet som t ex cyckling (1,8 miljoner medlemmar) och fotboll (1 miljon medlemmar).

Jag håller helt med dig i sak! Men känns som att 1,8 miljoner medlemmar i ”cykling” inte riktigt stämmer. Svenska cykelförbundet har cirka 50000 medlemmar.

Eller vad är det jag missar?

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

Har du missat att Sveriges Shackförbund och Svenska Dartförbundet också är med i Riksidrottsförbundet?

Du verkar ha missat att Sveriges Schackförbund inte är med i RF, de fick avslag. De släpptes dock in i SISU Idrottsutbildarna (idrottsrörelsens egna studieförbund).

Medlem

detta försökte man komma in i när jag höll på med esport för ca 20 år sedan och nu är vi äntligen inne.

detta hade behövts göras för ca 10 år sedan våra esportslag och organ har tappat styrka svergie vart en gigant när det gäller esport, idag är vi inte ens i närheten hur dominerande vi vart pga just ekonomiska resurser som andra länder har haft tyvärr.

Så det är på tiden.

är esport en idrott nej är det en sport, självklart. har alltid varit.

Dock kommer det aldrig vara en idrott. men en sport utan tvekan går inte ens att diskutera.

Tyvärr sitter ofta trogliten och gammla gubbar och bestämmer saker tragiskt nog. samma gäller politik kommun m.m

och det är därför vi har våra problem vi haft senaste 10-15 åren om några år blir det bättring hur mycket vettifan men det kommer garanterat bli bättre. ska inte försöka prata politik då detta är ett gaming forum försöker hålla mig utanför men anledningen varför detta varit ett problem är samma problem som har man politikskt,kommunalt och andra saker att gammla mäniskor som är fast i sin värld utan att nyansera sig sitter i höga positioner.

folk som inte bör sitta där längre för ca 20+ år sedan och dom sitter där för dom får bra betalt itne för dom gör ett bra jobb eller vet vad dom håller på med.

12
Skriv svar