Inför Diablo IV – rösta fram formkurvan för 30 (!) Blizzard-spel

Diablo imortal solklar femma resten är 1-2 så klart


signatur

New life, New hope

Medlem

Vid Cataclysm 2010 började femmorna ersättas av fyror, med undantag för Hearthstone, Overwatch och Legion. Mot slutet började ettorna komma in.
Det finns gränser för hur mycket man kan mjölka och bibehålla underhållningsvärdet.

Medlem

Tiderna förändras och så kraven vi ställer. Skulle säga att mycket av det som ger äldre titlar höga betyg är nostalgi och att man själv både var annorlunda och hade andra förväntningar. I en tid då man tyckte ett spel med tre pixlar som studsade mot varandra var ett kul spel, så är det klart man blev imponerad av ett litet troll som skrek "you want the axe?!"

Igår såg vad som egentligen var en otroligt snygg film på en flygning ibland berg som såg verkliga ut, men tänkte bara "det där gjorde ju star wars battlefront 2 för flera år sedan".

Med det sagt kan jag säga att det är få saker som slagit klorna i mig på samma sätt som första filmerna jag såg av en liten gnome som sprang i snön i WoW. När man själv fick hoppa in i den världen hände något väldigt stort. Trots att jag lagt åtskilliga timmar i Everquest redan och även sprungit runt i EQ2, så var det något speciellt med hur gubbarna rörde sig och själva känslan i världen.

Jag är osäker på om mina ungar får samma minnen, för idag finns det så mycket som är bra och man ser inte alltid storheten på samma sätt, då nivån är så hög på många fronter.

Som tur är så finns det fortfarande spel som är jäkligt kul och som fångar en, man kanske bara inte reflekterar över det. Snart går man in i en heroinberoende lik D4 tid och när det avtar kommer något nytt stå och vänta. Kanske Enshrouded alpha med lite tur, det ser riktigt kul ut.

Men Blizzard har fått konkurrens som de inte riktigt klarar slå tillbaka emot i mina ögon och den största motståndaren är kanske att det blivit svårare att fånga den där nostalgin hos folk som gör ett spel odödligt.


signatur

K9
:.:

Medlem

Jag valde att betygsätta efter hur bra spelen är idag så klassikerna Warcraft, Warcraft II, Starcraft o Starcraft II fick 2 av mig. Det gjorde ont….
Hearthstone fick 5. Avstod röst på Overwatch o WoW expansioner då jag ej lirat de.

Medlem

Jag betygsatte endast spel som jag själv lagt ner en vettig tid på (tex starcraft har aldrig varit för mig och pga det avstod jag en röst). Sen blir det lite lustigt kan jag tycka att ha expansioner som fristående även ifall många av dessa tillför content som är värdigt ett eget spel.

Min topp tre.

1, WoW classic-Wotlk - Måste vara ett av de spel man lagt ner mest tid på och hade väldigt roligt när det begav sig, efter wotlk vart det bara sämre och efter typ 3-4 exp gav man upp då speltiden enbart vart mindre och mindre samt att glädjen försvann.

2, Diablo 2 - gillade även remaken till konsol, behöver väl egentligen ingen större förklaring.

3, WC 3 Frozen - Med alla modmaps osv så var det ett spel som hade nästan oändligt med content. Tower defence mapsen spelades frekvent.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Undrar hur ensam jag var om att sätta en femma på Heroes of the Storm?

Satte också 5a. Har tusentals timmar i spelet och enda moba jag fastnat för. Sen är det ju trist att Blizzard är kassa och fuckade upp spelet i längden..

Men spelar fortfarande väldigt mycket då det fortfarande är väldigt kul

Skribent
Medlem
Skrivet av Shadee:

Job's Done!

😄Alla dessa roliga repliker.

"We're not brainless anymore."

Medlem

Jag har aldrig testat wow så det blev inte många svar tyvärr. Diablo 1o2 är ju klassiker dock där 2an håller än idag. Diablo 3 var en rejäl besvikelse. Hoppas Diablo 4 blir bättre.

Medlem

Diablo 2 är grymt bra
Även warcraft 2 battlenet edition
eller det här osläpta spelet var riktigt bra


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av bondmaster:

Diablo 2 är grymt bra
Även warcraft 2 battlenet edition
eller det här osläpta spelet var riktigt bra

<Uppladdad bildlänk>

Osläpta spel är bäst. Önskar alla var det.

Medlem

Det blev en massa avstå röst för mig.
Jag har mest lirat Diablo 1-3, Starcraft 1, WC3, Overwatch och vanilla WoW.
Utav dessa så är det StarCraft 1 och Diablo 2 som är bäst.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av absimilard:

Tiderna förändras och så kraven vi ställer. Skulle säga att mycket av det som ger äldre titlar höga betyg är nostalgi och att man själv både var annorlunda och hade andra förväntningar. I en tid då man tyckte ett spel med tre pixlar som studsade mot varandra var ett kul spel, så är det klart man blev imponerad av ett litet troll som skrek "you want the axe?!"

Igår såg vad som egentligen var en otroligt snygg film på en flygning ibland berg som såg verkliga ut, men tänkte bara "det där gjorde ju star wars battlefront 2 för flera år sedan".

Med det sagt kan jag säga att det är få saker som slagit klorna i mig på samma sätt som första filmerna jag såg av en liten gnome som sprang i snön i WoW. När man själv fick hoppa in i den världen hände något väldigt stort. Trots att jag lagt åtskilliga timmar i Everquest redan och även sprungit runt i EQ2, så var det något speciellt med hur gubbarna rörde sig och själva känslan i världen.

Jag är osäker på om mina ungar får samma minnen, för idag finns det så mycket som är bra och man ser inte alltid storheten på samma sätt, då nivån är så hög på många fronter.

Som tur är så finns det fortfarande spel som är jäkligt kul och som fångar en, man kanske bara inte reflekterar över det. Snart går man in i en heroinberoende lik D4 tid och när det avtar kommer något nytt stå och vänta. Kanske Enshrouded alpha med lite tur, det ser riktigt kul ut.

Men Blizzard har fått konkurrens som de inte riktigt klarar slå tillbaka emot i mina ögon och den största motståndaren är kanske att det blivit svårare att fånga den där nostalgin hos folk som gör ett spel odödligt.

Jag kan skriva under på mycket av vad du skriver. Speciellt när man gör om ett spel i ny förpackning. Det är väl därför d1 och d2 fortfarande står sig jämtemot tex d3 eftersom spelen var först med konceptet och att d3 känns som ett gammalt spel i ny förpackning. Wow må inte varit först ut på mmo-genren, men det var det spelet som gjorde mmo till casual, vilket var det första mmo många spelare fick som referensram. Likadant med andra speltillverkare såsom tex battlefield 1942. Resten av serien ger samma sorts gameplay, men det kommer aldrig få samma genomslag eftersom gameplayet som sådant redan skapats I 1942.

Det finns dock en väsentlig skillnad på många av de äldre spelen och de nya som faktiskt blivit sämre. Vart finns moddstödet till de nyare titlarna? Mycket som blev populärt förr var av spelarna själva, och då växte spelbasen ännu mer. Diablo 1 och 2 tex, där finns en hel del fräcka moddar. Warcraft 3, behöver jag ens nämna DOTA eller towerdefence?! Här har blizzard (och andra stora drakar) valt att kväva sin egna bas med dåligt moddstöd till förmån att sälja nya titlar istället. Det fräckaste blizzard gjort måste väl ändå varit när reforged släpptes och att blizzard skrev med i licensavtalet att de äger upphovsrätten på de moddar som skapas i spelet, vilket definitivt var spiken i kistan för det spelet.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Betyg

Jag satte betygen efter hur jag upplevde det då. Det går inte betygsätta spelen hur de upplevs idag då skulle d1 inte få högt betyg men när jag första gången startade Diablo 1 med min dator med 8 meg ram så var det bästa spelet jag lirat någonsin. Att sen uppgradera datorn till 12 meg så man kunde spela multiplayer.

Vilket känsla , önskar man kunde få uppleva det igen. Inget kan slå den upplevelsen 1997.

Medlem

Vanilla wow bäst wc3 näst bästa imo

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det är väl lite det som är "problemet" eller vad man ska kalla det med omröstningar här på FZ. Majoriteten delar ju åsikten om att mångt och mycket var bättre förr utan att ens kanske ha testat Blizzards senare alster. Tex Dragonflight är svinbra men känner på mig att det kommer få ett lågt betyg just pga att det var "bättre förr"

Dragonflight är ok, det är fortfarande ganska tråkigt med alla de dåliga streamlining besluten som spelet har gått igenom som har lett till att man måsta göra exact samma sak i allt man gör om och om igen.

Skrivet av erson:

Vanilla wow bäst wc3 näst bästa imo

En man som vet sanningen

Medlem

Warcraft 3 + custom games
Starcraft 1 & 2
Diablo 2
WoW

Samtliga 5/5 utöver WoW som var 6/5.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Dom har väl bara släppt 2 bra spel? Diablo 1 och warcraft 2

Medlem
Skrivet av Shadee:

Job's Done!

Ibland tror jag att jag är den enda som lyckades spela Warcraft 2 med svenska röster. Hade varit kul att hitta de igen.

"Nu är det klart, nu tar vi en bärs"
"Sluuuta peta mig i arslet"

Skribent
Skrivet av caracarn:

Ibland tror jag att jag är den enda som lyckades spela Warcraft 2 med svenska röster. Hade varit kul att hitta de igen.

"Nu är det klart, nu tar vi en bärs"
"Sluuuta peta mig i arslet"

Haha, visste inte ens att det fanns på svenska! Nästan värt att spela ett psr uppdrag om man skulle få tag på det.

Medlem

Diablo, Diablo 2, Starcraft, Warcraft III och World of Warcraft är alla mästerverk. Blizzards och WoWs formkurva började gå nedåt efter Wrath of the Lich King.

Fyror bland de nya spelen: Pandaria, Legion, Starcraft II och Diablo III.

Jag tror och hoppas att Diablo IV blir en fyra.

12
Skriv svar