Sony och Microsoft hyllar The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sunray:

Det är lite ångestframkallande med samma värld, orkar inte ens tänka tanken på att leta 900 Koroks igen.

Är det väl ingen som säger du måste heller? Att tvinga sig göra något man inte tycker är kul är bara dumt. Finns så mycket nyheter som man kan lägga fokus på, och möjligen plocka på sig Korok seeds när man stöter på dem istället

Har inte spelat, men av det jag sett vänner spela på Twitch är det kul någonstans att det är samma värld. Intressant att se vad som blivit annorlunda. Precis som att man bodde i en mindre ort när man var ung, flyttade därifrån och kom tillbaka flera år senare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Jag tycker att du gör det du känner för. Har inte spelat så mycket än på TotK men tror inte att det spelar så stor roll om du har spelat BotW innan eller inte eftersom det verkar vara en ny berättelse igen även att den utspelar sig direkt efter BotW.

Medlem

Fantastiskt kul spel men men man kan lätt bli lite överväldigad av hur mycket mer man kan utforska jämfört med förra spelet. Har varit uppe i skyn och och gjort massa island hopping och byggt knasiga farkoster för att ta mig mellan alla flygande öar.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Jag skulle råda dig till att spela BotW först, då TotK utspelas direkt efter och bygger vidare på storyn. Men TotK innehåller en del flashbacks som förklarar vad som har hänt, så det är möjligt att skippa BotW om man verkligen vill. Finns säkert en massa story recaps på Youtube du kan titta på också.

Gen
Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Skrivet av Bojkott:

Jag skulle råda dig till att spela BotW först, då TotK utspelas direkt efter och bygger vidare på storyn. Men TotK innehåller en del flashbacks som förklarar vad som har hänt, så det är möjligt att skippa BotW om man verkligen vill. Finns säkert en massa story recaps på Youtube du kan titta på också.

Jag skulle säga tvärtom. Kan bli lite mastigt att lira hela BotW och sen köra Tears vilket är typ samma spel med samma grafik, samma UI och i stort sett samma värld. Men visst, om man älskar BotW så kanske det snarare är en välsignelse att lira "2an" tätt inpå?

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Du behöver absolut inte spela BotW först. Jag körde om BotW för andra gången innan TotK och det hade jag verkligen inte behövt, det är många saker som är samma, många saker som är annorlunda. Du får backstoryn ändå i TotK, på gott och ont.

Som någon annan sa BotW 9/10, TotK 10/10. TotK har så många quality of life-grejer och det är så mycket mer att göra.

Medlem
Skrivet av ohGr:

zelda botw kan vara det bästa spelet någonsin, spelat sen tidigt 80-tal.
men det här känns ju bara som en billig dlc, fast som säljs till fullpris, till en för gammal konsoll.
köper det om de kommer till nästa konsoll, switch2 eller vad det blir

Alla är vi olika, tyckte BOTW var relativt innehållsfattigt storymässigt och gameplay mässigt jämfört med TOK. Men håller med om att det är mer som två extremt polerade expansioner, men det blir 30*2 Euro.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Chefredaktör

Fint med gratulationer från konkurrenter. Sånt vill man ju se mer av!

Medlem
Skrivet av Qwop:

Hittade du alla 900?

Nope, jag blev typ utbränd på spelet innan jag nådde.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Är det väl ingen som säger du måste heller? Att tvinga sig göra något man inte tycker är kul är bara dumt. Finns så mycket nyheter som man kan lägga fokus på, och möjligen plocka på sig Korok seeds när man stöter på dem istället

Jag hade som mål då att få 100% i spelet men jag fick ge upp. Vad som inkluderas i 100% i BOTW är helt snett, quests räknas inte med men Koroks gör det.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Vill du spela BotW alls rekommenderar jag personligen att spela det först. Jag tror (personligen) inte att det blir lika skoj att komma tillbaka till BotW efter TotK. Om du kan bli lika glad av att inte spela BotW är det alls inga problem att hoppa rakt in i TotK.

Medlem

Är 10-15h in och det är sjukt roligt hittills. Nästan överväldigad över allt som finns att uppleva och utforska. Spelet är så fullt av genomtänkta detaljer. Kommer klia i fingrarna ganska rejält nu fram till arbetsdagens slut.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Sunray:

Jag hade som mål då att få 100% i spelet men jag fick ge upp. Vad som inkluderas i 100% i BOTW är helt snett, quests räknas inte med men Koroks gör det.

Förstår. Men det är väl inget som säger att du måste köra 100% med Tears, helst när du säger du inte orkar? Verkar spelat intressant annars så kör bara och strunta i 100% : )


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Ender:

Någonting jag märker med spelet är avsaknaden av buggar, laddningstider och mikrotransaktioner. Nästan konstigt, jag trodde inte längre att det var möjligt att göra spel utan dessa "features".

Jag har med TotK mer än en gång tänkt:
”Jojo.. även Nintendo kan göra spel med buggar.. nu sitter jag fast här efter att mitt epa-bygge gjort att jag hamnat på ett ställe på ett sätt som de inte tänkt på.. sen kommer jag till slut på att jag inte alls är fast, jag har bara glömt bort någon av mina abilities. Eller så är man bara ett nytt EPA-bygge ifrån att ta sig ut igen 🙂

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Du kan hoppa på direkt, sen finns det ju dom som saknar Links förmågor från det förra spelet.

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag skulle säga tvärtom. Kan bli lite mastigt att lira hela BotW och sen köra Tears vilket är typ samma spel med samma grafik, samma UI och i stort sett samma värld. Men visst, om man älskar BotW så kanske det snarare är en välsignelse att lira "2an" tätt inpå?

Instämmer.
Det är definitivt fördel att ha spelat Botw först, men det skulle man i såna fall gjort typ runt 2017-2019, så man hunnit få distans till spelmekaniken och spelvärlden osv.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Jag har med TotK mer än en gång tänkt:
”Jojo.. även Nintendo kan göra spel med buggar.. nu sitter jag fast här efter att mitt epa-bygge gjort att jag hamnat på ett ställe på ett sätt som de inte tänkt på.. sen kommer jag till slut på att jag inte alls är fast, jag har bara glömt bort någon av mina abilities. Eller så är man bara ett nytt EPA-bygge ifrån att ta sig ut igen 🙂

Dock tråkigt med laddningstiderna när du går i en ”Shrine”. Kanske blir skillnad när det släpps på Nintendos nya konsol. 😉

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Jag skulle nog kika på en youtube recap och hoppa på TotK direkt. Finns risk att du är lite för mätt på upplägget efter 50-60 timmar BotW för att direkt vilja hoppa på TotK.

Jag tror att nästan alla behållningar med BotW finns i TotK fast med extra grädde och körsbär ovanpå. Mina första timmar med TotK verkar indikera att man med lätthet kan lägga 100+ timmar på spelet bara genom att utforska vad som finns bakom nästa krön så man kan nog hinna tröttna enbart på TotK innan man är färdig utan att ha klämt BotW först.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

Som många andra säger så behöver du inte spela Breath of the Wild först. Men jag hade inte skippat det.

Breath of the Wild är något av det bästa jag spelat och om du upplever det först kommer övergången till TOTK bli så mycket bättre 😄

Medlem
Skrivet av Majoren:

Instämmer.
Det är definitivt fördel att ha spelat Botw först, men det skulle man i såna fall gjort typ runt 2017-2019, så man hunnit få distans till spelmekaniken och spelvärlden osv.

Håller med, så glad att jag inte spelade om BotW innan TotK släpptes. Skönt att få lite distans till världen, då mycket av spelmekaniken är i grunden samma.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Är lite kluven.
Har spelat i stort sett alla Zelda spel sedan jag och brorsan fick vår första NES.
Men äger inte någon Switch än.
Är det värt att köpa BotW och spela igenom det först eller ska man hoppa på TotK direkt?

BotW, alla dagar i veckan...SEN tar du TotK

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag tycker att du gör det du känner för. Har inte spelat så mycket än på TotK men tror inte att det spelar så stor roll om du har spelat BotW innan eller inte eftersom det verkar vara en ny berättelse igen även att den utspelar sig direkt efter BotW.

Skrivet av Bojkott:

Jag skulle råda dig till att spela BotW först, då TotK utspelas direkt efter och bygger vidare på storyn. Men TotK innehåller en del flashbacks som förklarar vad som har hänt, så det är möjligt att skippa BotW om man verkligen vill. Finns säkert en massa story recaps på Youtube du kan titta på också.

Skrivet av Gen:

Jag skulle säga tvärtom. Kan bli lite mastigt att lira hela BotW och sen köra Tears vilket är typ samma spel med samma grafik, samma UI och i stort sett samma värld. Men visst, om man älskar BotW så kanske det snarare är en välsignelse att lira "2an" tätt inpå?

Skrivet av sofam:

Du behöver absolut inte spela BotW först. Jag körde om BotW för andra gången innan TotK och det hade jag verkligen inte behövt, det är många saker som är samma, många saker som är annorlunda. Du får backstoryn ändå i TotK, på gott och ont.

Som någon annan sa BotW 9/10, TotK 10/10. TotK har så många quality of life-grejer och det är så mycket mer att göra.

Skrivet av danskung:

Alla är vi olika, tyckte BOTW var relativt innehållsfattigt storymässigt och gameplay mässigt jämfört med TOK. Men håller med om att det är mer som två extremt polerade expansioner, men det blir 30*2 Euro.

Skrivet av KodnamnKurt:

Vill du spela BotW alls rekommenderar jag personligen att spela det först. Jag tror (personligen) inte att det blir lika skoj att komma tillbaka till BotW efter TotK. Om du kan bli lika glad av att inte spela BotW är det alls inga problem att hoppa rakt in i TotK.

Skrivet av PGR1985:

Du kan hoppa på direkt, sen finns det ju dom som saknar Links förmågor från det förra spelet.

Skrivet av Fruxen:

Jag skulle nog kika på en youtube recap och hoppa på TotK direkt. Finns risk att du är lite för mätt på upplägget efter 50-60 timmar BotW för att direkt vilja hoppa på TotK.

Jag tror att nästan alla behållningar med BotW finns i TotK fast med extra grädde och körsbär ovanpå. Mina första timmar med TotK verkar indikera att man med lätthet kan lägga 100+ timmar på spelet bara genom att utforska vad som finns bakom nästa krön så man kan nog hinna tröttna enbart på TotK innan man är färdig utan att ha klämt BotW först.

Skrivet av strangelove:

Som många andra säger så behöver du inte spela Breath of the Wild först. Men jag hade inte skippat det.

Breath of the Wild är något av det bästa jag spelat och om du upplever det först kommer övergången till TOTK bli så mycket bättre 😄

Skrivet av PGR1985:

Håller med, så glad att jag inte spelade om BotW innan TotK släpptes. Skönt att få lite distans till världen, då mycket av spelmekaniken är i grunden samma.

Skrivet av Ender:

BotW, alla dagar i veckan...SEN tar du TotK

Ok,

Det gjorde ju inte saken lättare när det var ca 50% för och emot BotW
Men tack för all input.
Jag får ta en funderare hehe. Men det kommer med stor sannolikhet att inhandlas en Switch Oled.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Ok,

Det gjorde ju inte saken lättare när det var ca 50% för och emot BotW
Men tack för all input.
Jag får ta en funderare hehe. Men det kommer med stor sannolikhet att inhandlas en Switch Oled.

Antar att Fz recession inte hjälper, känner exakt samma. BOTW känns som en alpha version av TOK


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Ok,

Det gjorde ju inte saken lättare när det var ca 50% för och emot BotW
Men tack för all input.
Jag får ta en funderare hehe. Men det kommer med stor sannolikhet att inhandlas en Switch Oled.

Du får helt enkelt spela halva BotW och sedan hoppa in i TotK

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Ok,

Det gjorde ju inte saken lättare när det var ca 50% för och emot BotW
Men tack för all input.
Jag får ta en funderare hehe. Men det kommer med stor sannolikhet att inhandlas en Switch Oled.

Saken är den att BotW är ett fantastiskt spel i sig, OCH inledningen till TotK. Det är liksom win-win att börja i rätt ände. Frågeställningen blir nästan som att undra ifall man ska börja med Witcher 3 eller de två efterföljande dlc'erna. Även ifall jag bara hade råd med ett spel så skulle det ändå bli BotW då jag förr eller senare skulle ha råd med TotK.

Medlem
Skrivet av Ender:

Saken är den att BotW är ett fantastiskt spel i sig, OCH inledningen till TotK. Det är liksom win-win att börja i rätt ände. Frågeställningen blir nästan som att undra ifall man ska börja med Witcher 3 eller de två efterföljande dlc'erna. Även ifall jag bara hade råd med ett spel så skulle det ändå bli BotW då jag förr eller senare skulle ha råd med TotK.

Problemet är att inte ekonomisk, utan mer att det är svårt att hitta tid när man har två barn med fotbolllsträningar och matcher, är dessutom tränare för sonens lag. Så att hitta 100h för att spela igenom båda är svårt

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Problemet är att inte ekonomisk, utan mer att det är svårt att hitta tid när man har två barn med fotbolllsträningar och matcher, är dessutom tränare för sonens lag. Så att hitta 100h för att spela igenom båda är svårt

Har inte rört TotK än, men det första spelet var perfekt för att plocka upp och spela en kvart här och där. Varje liten session bar med sig känslan av att en tog sig framåt. Ett utmärkt spel för en upptagen förälder m a o!


signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Jozo:

Nåja, Last of us på PC har väl inte varit direkt buggfritt?

Nu pratar jag inte om portningar till PC. The Last of Us var så gott som buggfritt till Playstation.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Problemet är att inte ekonomisk, utan mer att det är svårt att hitta tid när man har två barn med fotbolllsträningar och matcher, är dessutom tränare för sonens lag. Så att hitta 100h för att spela igenom båda är svårt

Så du tänkte spela ett sista spel i livet och undrar vilket? Varför ha bråttom liksom? Nu börjar du med den underbara resan som BotW utgör för böveln!

Jag begriper mig verkligen inte på logiken i kommentarerna. BotW var ett fantastiskt spel att uppleva, helt klart toppklass. Varför skulle man vilja missa det bara för att det kommit en lika fantastisk uppföljare, som är en direkt fortsättning på äventyret av "ettan", men "går" att spela fristående, och som dessutom inte har några större tekniska/grafiska skillnader? Nåja, smaken är som...

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Har inte rört TotK än, men det första spelet var perfekt för att plocka upp och spela en kvart här och där. Varje liten session bar med sig känslan av att en tog sig framåt. Ett utmärkt spel för en upptagen förälder m a o!

Skrivet av Ender:

Så du tänkte spela ett sista spel i livet och undrar vilket? Varför ha bråttom liksom? Nu börjar du med den underbara resan som BotW utgör för böveln!

Jag begriper mig verkligen inte på logiken i kommentarerna. BotW var ett fantastiskt spel att uppleva, helt klart toppklass. Varför skulle man vilja missa det bara för att det kommit en lika fantastisk uppföljare, som är en direkt fortsättning på äventyret av "ettan", men "går" att spela fristående, och som dessutom inte har några större tekniska/grafiska skillnader? Nåja, smaken är som...

Jaja hehe.
Kanske får bli BotW först.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Jaja hehe.
Kanske får bli BotW först.

JAg tror inte att du kommer ångra dig. Att spela "ettan" tar ju liksom inte bort någonting av nöjet av att spela "tvåan", från det jag ser. Snarare tillför det bara till upplevelsen, då mycket är bekant redan, fast i många avseenden förändrat (ej att förväxla med förbättrat). Man lär ju känna storyn och världen i BotW, vilket kommer ligga till grund för TotK

12
Skriv svar