25 miljoner kr mindre till Nvidia-chefen efter sämre grafikkortsförsäljning

Robot
25 miljoner kr mindre till Nvidia-chefen efter sämre grafikkortsförsäljning

Lugn, han lär ha råd med både skinnjackor och RTX 4090-kort ändå.

#geforce, #nvidia


Medlem

Om klimpen kom från asien.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Man får ju hoppas att försäljningen dalar tills priserna når rimliga nivåer igen.

Medlem

De har dock en betydligt högre vinst nu är förr
Dock inte mot 2022.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Samtidigt har priserna på grafikkort ökat markant, och den senaste toppmodellen, Geforce RTX 4090, kostade norr om 25 000 kronor vid premiären i höstas. Som jämförelse kostade toppmodellen RTX 2080 Ti omkring 14 000 kronor vid premiären fyra år tidigare.

Det känns lite som NVIDIA såg hur mycket pengar scalpers, board partners, och återförsäljare tjänade på att sälja 3080 för hutlösa priser under pandemin och ville ha en bit av den kakan när de släppte 4080.

MSRP för 1080/2080/3080 var $699
MSRP för 4080 var $1199

Så en prisökning med ~72%.

FPS-ökningen är "typ" runt 50% per generation i Cybepunk 2077 (random YT video 1, random YT video 2), så finns ingen vettig motivering till prisökningen för 4000-serien.

Medlem

Om jag njuter mer av Zelda på potatis-switchen än de flesta pc-spel med mitt 3070, då har jag inte bråttom att uppdatera!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Stackare! 😯

Vad sägs om att vi gör en insamling som stöd till VD:n? Tänk alla yachter han går miste om, poolskötare han måste skramla för att kunna betala, inga fler privatflygplan till Aspen...

Nähä, så kan vi inte ha det! ☝️🙂

Medlem

Bäste Jensen, här ett tips på hur du kan undvika havregrynsgröten. Du har ju tillgång till ditt eget ymnighetshorn! Bara att du tillämpar "the more GPUs you buy, the more money you save!" - vem det nu var som sa det?

Köp en massa gpu:er från Nvidia, spara massor (se ovan) och köp ännu fler. Sen får du intäkterna också. Bara att fortsätta så. WIN-WIN!

Medlem

Han får 25 miljoner kronor mindre och många av oss vanliga dödliga får hosta upp en månadslön för att kunna köpa en stark GPU idag.

Men hoppas att stackarn inte behöver känna sig stressad för jag vet hur jobbigt det kan vara att få mindre lön än vad man förväntade sig.


signatur
Medlem

Han grundade väl Nvidia? Och därför äger han aktier för runt 200 miljarder kronor, olika källor säger olika siffror.
https://www.bloomberg.com/billionaires/profiles/jenhsun-huang...

Medlem
Skrivet av SaraLivblad:

Han grundade väl Nvidia? Och därför äger han aktier för runt 200 miljarder kronor, olika källor säger olika siffror.
https://www.bloomberg.com/billionaires/profiles/jenhsun-huang...

Ne. Han äger 3% av företaget. Blir så när ett företag blir så stort. Man "säljer" av andelar till finansiärer. Men han har 10 miljarder i ägo i de 3%. Inte dumt de heller

1
Skriv svar