FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av Arete:

Yikes, det var både högt och lågt i Argentina. Bestämde mig för att köra ikväll, för jag visste inte om jag skulle ha tid annars.
SS1 gick rätt OK, in helt cleant men under 6 min vilket var mitt mål. SS2 kändes som det gick riktigt bra... tills jag råkade smeka en vägg lite för tajt i låg hastighet. Tappade knappt nån fart, men vad säger min kära kartläsare? "Rear right puncture"....
FAAAAAAN!
Som tur är går det att hålla lite tempo ändå med R2:orna, så håller ned förlusten till ca 6-7 sekunder.
Men dum som man är så har man inget reservdäck i... Så SS3 blir hela sträckan på tre hjul. Kämpade som ett as för att hålla kärran på vägen, och lyckades på nåt sätt inte förlora mer än 16 sekunder

Efter det var det bara att sätta fullt fokus, och ge sig fan på att 16 sekunder går att ta in på nåt sätt.
SS4 - tog in 11s.
SS5 - tog in 3 till...
Diffen är 2,2 sekunder mot Zteeve inför SS6. Och där, i mörkret, med slitna däck som understyr, ordnar det sig ändå! Lyckas plocka 10 sekunder på sista sträckan, och ledningen är för tillfället min!

Aaah...grymt kört! 😊 En annan hade fullt upp med att ta sig i mål utan punktering 😅. Imponerande 💪

Medlem
Skrivet av MrZteevee:

Aaah...grymt kört! 😊 En annan hade fullt upp med att ta sig i mål utan punktering 😅. Imponerande 💪

Ja jag hann ju tänka att man inte var så långsam ändå, bara 30s efter på SS4 där ett tag inann Arete visar vart skåpet ska stå. Och blir slagen av Arete trots att jag hade alla 4 hjul på SS3😅

Träningen i Australien flyter dock på bra. Lite småjusteringar kvarstår dock innan jag får bilen som jag vill ha den.

Medlem

Gick helt okej med enbart mindre misstag, kanske runt 20 sekunder på hela rallyt. Frånsett då slutet på SS2, kommer bort mig i noterna och bromsar alldeles för sent i en "höger 2 över krön" och river en hel del staket. Bilen håller dock ihop hyffsat och motorlampan tänds först på slutet av SS3.

Mekanikerna får jobba febrilt i depån och vi kommer övenens om att 1 minut penalty inte är värt det för att byta ut lampor och karossdelar som behövs för bara en sträcka i mörker. Men döm av min förvåning när vi med lite silvertejp och buntband lyckas få på extraljusen på huven.

Medlem
Skrivet av rosski:

Gick helt okej med enbart mindre misstag, kanske runt 20 sekunder på hela rallyt. Frånsett då slutet på SS2, kommer bort mig i noterna och bromsar alldeles för sent i en "höger 2 över krön" och river en hel del staket. Bilen håller dock ihop hyffsat och motorlampan tänds först på slutet av SS3.

Mekanikerna får jobba febrilt i depån och vi kommer övenens om att 1 minut penalty inte är värt det för att byta ut lampor och karossdelar som behövs för bara en sträcka i mörker. Men döm av min förvåning när vi med lite silvertejp och buntband lyckas få på extraljusen på huven.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ordningen återställd när trion rosski, Baklastarn och jag kört lördagsrace 😅 Jag brukar offra en "quick fix" på body när det krisar där, belysning i mörker är rätt mycket värt! Haha..

Höll mig mitt emellan er.. Enda gröna sektor jag fick på SS1 var när jag just hade utfört en dubbel-rull! Vad sysslade NI med på den sektorn undrar jag!?

I vätan gick det att hänga på Baklastarn men efter service sa det bara tjoff - och hej vad långt efter jag hamnade.. Men sen måste ha skett en olycka för'n på SS6?

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Ordningen återställd när trion rosski, Baklastarn och jag kört lördagsrace 😅 Jag brukar offra en "quick fix" på body när det krisar där, belysning i mörker är rätt mycket värt! Haha..

Höll mig mitt emellan er.. Enda gröna sektor jag fick på SS1 var när jag just hade utfört en dubbel-rull! Vad sysslade NI med på den sektorn undrar jag!?

I vätan gick det att hänga på Baklastarn men efter service sa det bara tjoff - och hej vad långt efter jag hamnade.. Men sen måste ha skett en olycka för'n på SS6?

Det var quick fix på body och replace lights som skulle kostat 1 min penalty så chansade.

Jag inspekterade ett staket någonstans på ss1 också 😅

Medlem

jo precis så xstioph
gasade lite för hårt över sista bron på sträcka 5 å skrotade bilen nästan där
så sista sträckan blev en långsam historia

Medlem

Kommer inte riktigt underfund med Mitsubishin. Ibland understyr den och ibland är den överstyrd! Varvade några bra sträckor med några sämre. Dessutom halva SS5 med punka höger fram efter en smekning av ett staket. Hade en bra fight med Tinardirith men hade inte räckt till ändå. Han är lite för snabb. Trots allt nöjd med resultatet. Får se hur långt det räcker. Nu laddar vi för avslutningen av säsongen! 💪🏁

Medlem
Skrivet av Berntlind:

Kommer inte riktigt underfund med Mitsubishin. Ibland understyr den och ibland är den överstyrd! Varvade några bra sträckor med några sämre. Dessutom halva SS5 med punka höger fram efter en smekning av ett staket. Hade en bra fight med Tinardirith men hade inte räckt till ändå. Han är lite för snabb. Trots allt nöjd med resultatet. Får se hur långt det räcker. Nu laddar vi för avslutningen av säsongen! 💪🏁

Då är jag iaf inte ensam om den känslan. Tycker man kan ha riktigt bra flyt med Mitsubishin och helt plötsligt bestämmer den sig för att den inte vill svänga.

Medlem

Määääääh! Var för entusiastisk på SS3, och tyckte att den kurvan brukar man kunna ta stumt... börjar glida ut med baken först, finns inget jag kan göra för att rädda upp det, och glider ut i en telefonstolpe med terminal damage. Oh well, där gick chanserna på den här säsongen :-/

Medlem

Det blev motigt värre i Australien, 2 punkor och några snurrar på det, tror det var bara ss 4 och ss 6 som det inte hände något.

brrap brrap pew pew
Argentinas rally avslutat (förra veckan)!

Hallå eliten!

I elfte timmen inkommer jag här med väldigt sena resultat från förra veckans rally. Ursäkta dröjsmålet, jag skyller på... Ehh... Jag har inget, det har bara inte blivit gjort! Sorry!

Men men, här är de, och imorgon ska jag försöka fixa Australiens resultat med så att vi är kittade inför sista veckan för säsongen

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Aj aj aj, jag är tydligen lika dålig på att köra som att läsa. Hade helt missat att man var tvungen att välja Mitsubishi Space Start R5 Men jag tog mig i mål!

brrap brrap pew pew
Skrivet av MorfarProsten:

Aj aj aj, jag är tydligen lika dålig på att köra som att läsa. Hade helt missat att man var tvungen att välja Mitsubishi Space Start R5 Men jag tog mig i mål!

Du är inte ensam.. Jag anordnar hela den här cirkusen men jag valde ÄNDÅ fel bil


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Australiens rally avslutat!

Hallå!

Säsongens näst sista rally är över (resultat nedan) och vi siktar nu in oss på slutspurten som går av stapeln i Nya Zeeland!
Det vankas bakhjulsdrivet i klassen H3 och det är fritt val av bil!

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Hrrm, vet inte hur jag ska göra denna gång. Brukar välja BMW på H3, lite safe. Men sett Renault i topp ofta och testade den - kändes helt okej, men gick över till Stratos och den gillade jag på TT, förvånansvärt lättkört med "rally technical" setup. Men när jag sen testade med två reservhjul i trunken så blev den precis så där oförutsägbar som en Stratos "ska" vara. Testade att höja 2mm och stumma fjädringen bak något för att kompensera men det blev absolut inte bättre. Så jag testade gamla goda BMW:n, men ugh så fel det kändes. 🤷‍♂️

Inte konstigt att två extra hjul har stor påverkan på en bil på 850kg, som redan har mittmonterad motor, men...

Medlem

Det där gick ju åt skogen... Stod också i valet och kvalet mellan BMWn och Stratosen men får inte till det med någon av dem så väljer att chilla sista rallyt i Asconan men Tommy hade tagit fel noter (aka buggar ur) och säger över mål halvvägs in i sträckan. Tänker att jag slår på Phil och startar om allt till SS2 men hade tappet like fokus och slår sönder kylare och höger framdäck i en grind då blev det en retire.

Medlem

Striden om säsongsvinsten är över för mig, så jag bestämda mig för att köra nåt jag sällan vågar... Lancian!
Tycker den är ohyggligt nervös, så svårt att hålla tempot uppe hela rallyn. Dömt av mina setups så var det typ.. 3 år sen jag senast körde den, och ingen setup för NZ så verkar aldrig kört den där. Slängde ihop en snabb setup baserat på min setup för australien 2019, sen vara det bara att köra

Förvånansvärt nog kom jag genom helskinnad, och kunde hålla tempo med baklastarn så inte helt hemskt. Men oj, vad det var när många gånger när den bara sticker helt plötsligt. Kan förstå att den är snabb om man kan den dock

Medlem

lancian är ju en pärs att hålla på vägen ja
hade bra tempo tyckte jag utom sista sträckan spm det blev ett par avåkningar på
blir spännande se hur folk fixar den

Medlem

Säsongfinal, med möjlighet att behålla titeln, så kraven på mig själv var åtskruvat till max, gjorde en liten miss på sista sträckan, annars tycker jag det gick felfritt, setupen var jag helnöjd med, gjorde den i går för ett annat race i USA, växlade ner den lite bara, fransosen är så j-vla lynnig, värre än Stratosen tycker jag iaf, Lycka till ni andra, kör så det ryker men inte för snabbt bara

@lerb Verkar ha smugit sig in en DNS på mig på Australien. Vill du fixa det?

brrap brrap pew pew
Skrivet av holger_puffa1987:

@lerb Verkar ha smugit sig in en DNS på mig på Australien. Vill du fixa det?

Ja det där ser inte rätt ut, ska kolla på det


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Det var en sorglig historia. Nästan 8 minuter efter PV 😅 Utan vare sig problem med kyl eller motor.. Tror dryga 3 minuter efter toppen varit standard för mig i de flesta länderna.. På SS2 - under den absolut snabbaste sektionen, där lyckas jag toucha vägkanten, åker som konsekvens in i andra kanten som resulterar i: rotation i Z-axel, punktering och att jag blir ståendes på tvären (trångt a la Austin Powers*) ! På en vägsträcka där ni andra ligger i 200km/h 😬 Tiden på bara flög iväg! Sista sträckan var mest "inte DNF, inte DNF, inte DNF" så där tog också galet lång tid haha.

Grymt kört allihopa och som vanligt, så bra anordnat @lerb! Hinner vi med en säsong till innan "sommarlovet"? Nyfiken på hur planer/tankar går för framtiden med den här gruppen - hur det blir med kommande "uppföljare"/EA-WRC. Har Tommy Hamréus fått ett kontrakt för svenska noter? 🤞

*

Medlem

Tack för denna säsong, avslutningen gick inget vidare...punka i tredje kurvan, sprucken kylare efter besök i ett staket innan ss1 va till ända. Sen tog det slut under ss2.

Men jag glädjer mig ändå åt helgens debut som kartläsare där vi slutade som klasstvåa och totalnia av 60 startande.
Hoppas på många roliga dagar på grusvägar i skogarna under året.


signatur

Mikael Karlsson

Medlem
Skrivet av mikel_83:

Tack för denna säsong, avslutningen gick inget vidare...punka i tredje kurvan, sprucken kylare efter besök i ett staket innan ss1 va till ända. Sen tog det slut under ss2.

Men jag glädjer mig ändå åt helgens debut som kartläsare där vi slutade som klasstvåa och totalnia av 60 startande.
Hoppas på många roliga dagar på grusvägar i skogarna under året.
<Uppladdad bildlänk>

Oj va häftigt! Och vilken bil! Något filmat? 🤗

Medlem
Skrivet av Xstioph:

Oj va häftigt! Och vilken bil! Något filmat? 🤗

Ja, det va riktigt häftigt och kul!
Bilen går verkligen inte av för hackor.
Tyvärr hade jag råkat ställa kameran på just kamera så det blev bara en bild. 🙃 Men till nästa gång ska det göras ordentligt.


signatur

Mikael Karlsson

Medlem

Alltså detta med bakhjulsdrift kommer jag aldrig lära mig känns det som.

Medlem
Skrivet av Nerox:

Alltså detta med bakhjulsdrift kommer jag aldrig lära mig känns det som.

Det kan nog va rejält klurigt med handkontroll.. Pump-gas är väl ett spontant tips.. När man svänger och gasar samtidigt, släpp efter gasen lite stundvis för att hitta gränsen mellan grepp och att det släpper. Rätta mig/komplettera gärna, ni andra.

brrap brrap pew pew
Rättelse: Säsongstabell

Hej!

Snabb mitt-i-veckan uppdatering, tryckfelsnisse hade varit framme och lagt sina smutsiga händer på förra säsongstabellen vilket resulterade i att det delades ut DNS felaktigt. Detta är nu justerat! Här är aktuell säsongstabell:


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
FZDZ framöver
Skrivet av Xstioph:

Grymt kört allihopa och som vanligt, så bra anordnat @lerb! Hinner vi med en säsong till innan "sommarlovet"? Nyfiken på hur planer/tankar går för framtiden med den här gruppen - hur det blir med kommande "uppföljare"/EA-WRC.

För att svara på detta och ge lite info om tiden framöver:

Efter att nuvarande säsong är över (2023, säsong 2) så tänker jag mig att FZDZ pausas. Låt mig förklara varför.

Jag är personligen lite utbränd på Dirt Rally 2.0 och söker utmaningar i andra former och andra spel. Vi står även inför ett stundande släpp av WRC23 (any minute now...) som förhoppningsvis kan bli en ny plattform för FZDZ.

Viktig take-away är alltså att klubben inte läggs ned, utan det är en paus. Exakt hur länge, det kan jag inte riktigt svara på nu tyvärr. Om WRC23 släpps om två veckor då kan ni ge er tusan på att FZDZ återkommer samtidigt. Om WRC23 dröjer längre... Då kanske FZDZ dröjer lite längre med.

Om det är någon som tycker att detta är BAJSTRÅKIGT och vill ratta FZDZ själv under tiden så är det mer än OK - skicka mig i så fall ett DM här på FZ. Man måste absolut inte driva klubben på så vis som jag har gjort, det är fritt fram för vilka upplägg som helst. Hojta till om du är sugen.

Tack alla förare som deltagit, både tidigare och ni som fortfarande är kvar. Vi ses igen när det finns lite mer och lite nytt content på rally-fronten

Frågor? Skriv! Jag svarar på allt

Med det sagt, om det är någon som fortfarande är riktigt tagg på Dirt Rally 2 och vill ha en bra anordnad klubb att sladda i under tiden FZDZ ligger i dvala, då kan jag rekommendera RFD - Rally Fans Discord. Det är en internationell klubb som har ett lite tuffare upplägg än FZDZ med längre rallyn och så, men man kör likt FZDZ med egna säsongstabeller och dylikt. Man kör även med en och samma klass över en hel säsong. Det enda "kruxet" är väl att det sköts helt på Discord. Är man intresserad så är detta länken till RFD's discord = https://discord.gg/fENSBY3JeB


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ytterligare tips om väldigt aktiv grupp på Discord med diverse tävlingar i olika former är DiRTy Gossip: https://discord.gg/easportswrc

Även den är internationell.

Skriv svar