"Ryktet om de bärbara konsolernas död var inte bara överdrivet. Det hade dödsfel"

Robot
"Ryktet om de bärbara konsolernas död var inte bara överdrivet. Det hade dödsfel"

Dödsbesked är ganska vanliga. Ganska ofta fastnar de i halsen.

#krönika


Medlem

Steam deck är det bästa i teknikväg jag köpt på år och dar. Grymt komplement till en stationär pc.

Avstängd

Jag gillar de här artiklarna! Keep it up!

Medlem

3DS och PS Vita kändes konceptuellt föråldrade när de kom, och så var det väl lite nyhetens behag med smartphones och surfplattor där omkring 2011-2015. Känns idag som man inte ser folk spela lika mycket på smartphones, och nyförsäljningen verkar ju också ha gått nedåt något med folk som inte köper ny telefon varje år längre. Så då tycks ju också i den vevan bärbara konsoler fått en renässans.

Testpilot

Tror det stora problemet med spelande på smarta telefoner är att det helt enkelt har blivit en marknad som PC- och konsolspelare (framförallt i västvärlden) inte vill veta av, åtminstone inte den målgrupp som skulle kalla sig själv för gamers.

Spel som Genshin Impact är fantastiska rent allmänt, både på mobila enheter likväl som PC och konsol. Tyvärr är fantasiäventyret likt tidigare nämnda Genshin Impact fyllt med allehanda metoder för att mjölka sina användare på pengar till sista droppen; Gatcha, MTX, Boosts och gudarna vet vad.

Om storföretag likt Nintendo, Sony, Microsoft, EA o.s.v. hade helhjärtat tagit fram PC/konsol-kvalitativa titlar på mobilen, men utan allt vad man idag förknippar med just mobilspel, då tvivlar jag inte på att det hade varit ett gäng spikar i kistan för bärbart konsolspelande.

Mobiler är kraftfulla nog idag, åtminstone om man utgår från Nintendo Switch som en lägsta-nivå. Para mobiler och täta samarbeten med andra industripartner för 3.e-parts accessoarer som spelkontroller, och helt plötsligt är man inte långt ifrån att producera något som utan problem skulle konkurrera med det bästa den handhållna marknaden idag har att erbjuda.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Passande med den här artikeln som dök upp igår angående VR som blivit dödförklarat av experterna
https://www.androidcentral.com/gaming/virtual-reality/reports...

Medlem

Otroligt smidigt med bärbar spelmaskin när tiden inte finns att man sätter sig ner vid datorn eller tvn utan man stundtals bara har någon kvart/halvtimme ledigt och då kunna sätta sig precis var som helst en stund för att spela gamla som nya spel är helt sjukt.

Använder både Switch och Steam deck bra mycket mer än vad jag trodde innan köp eftersom det finns små tomrum här och där som nu kan fyllas som tidigare bara försvunnit i tidens underliga framfart.

Medlem

Kan inte se Steam deck som en bärbar konsol, det är bara en bärbar dator som spelar datorspel. 3DS används mest här i huset, fast jag har alla konsoler som släppts de senaste 15 åren.

Medlem

Tänk om de gjort en PS vita 2 i närtid, med standardiserad lagring.. Vita är en av de bästa maskinerna jag ägt och alltid varit extremt nöjd med den. Man får väl hålla tummarna för den nya maskinen, men håller mig tveksam pga de tidiga rapporteringarna om vad det faktiskt är.

Medlem

Håller med det som står i artikeln. Handheld har aldrig dött.
Andra saker som förutspådes att dö men som lever vidare. PC Gaming och Virtual Reality, Båda dessa har dödsförklarat otaliga gånger av önskestänkare och förståsigpåare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fick mitt första barn för någon månad sen, och min SD har verkligen gett mig tid att spela lite mellan blöjbyten och lek

Medlem

Att nintendos konsol blev bärbar är det bästa som har hänt gaming på åratal. Mobiler går ju genast bort då formfaktorn är riktigt dålig och inte tillräckligt precis. Att släpa med sig kontroller och andra tillbehör är för krångligt för något som är tänkt att fungera som en lättare kommunikationsenhet.

Att kunna plocka upp en konsol vart som helst och spela en stund och sen bara lägga ifrån sig den och starta från exakt samma tidpunkt igen utan laddningstider eller in-game sparpunkter var en gudagåva. Steam deck finns ju idag som också är en helt fantastisk handhållen konsol som överlappar med enklare handhållna enheter och lite mer prestandainriktade spelare. Kort sagt så är alternativen idag riktigt bra och jag tror att nästa generation kommer vara en förbättring inom i princip alla områden.

<3 Bärbara konsoler <3

Medlem

Steam deck är en trevlig produkt men den är ju ungefär lika smidig och bärbar som valfri laptop.

Medlem

Jag vill ha en steam deck. Ska köpa en snart. Lirar mycket på min switch Oled. Lirar just nu persona 4 för första gången.

Medlem

Bra artikel 😀! Jag tror många gamers väljer laptopen.
Idag finns så små och kraftfulla laptops så varför köpa en steam deck som inte kommer i närheten av prestandan? En liten laptop kan ju användas på tåget, i sommarstugan eller hos kompisen. Men också vara spelmaskinen man använder hemma.
Predtandan i kombination med storlek och pris är oslagbar och de flesta har ju en begränsad budget.

Medlem

Jag använder nästan uteslutande min Switch Lite till indie-spel, men det lär bli åka av när Final Fantasy Pixel Remasters släpps dit. Sen fick det ju bli äldre spel såsom Doom 1 och 2 och Duke Nukem 3D

Also, jag älskar verkligen att ni har börjat med krönikor så här ofta! Mysigt att läsa när man sitter i kö till Duty Finder i ffxiv


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Bra artikel 😀! Jag tror många gamers väljer laptopen.
Idag finns så små och kraftfulla laptops så varför köpa en steam deck som inte kommer i närheten av prestandan? En liten laptop kan ju användas på tåget, i sommarstugan eller hos kompisen. Men också vara spelmaskinen man använder hemma.
Predtandan i kombination med storlek och pris är oslagbar och de flesta har ju en begränsad budget.

<Uppladdad bildlänk>

Nej laptop är definitivt inget som "ersätter" en steam deck.
Steam deck plockar du upp och kör en laptop kräver betydligt mer för att hoppa in och köra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Sommartid tycker jag bärbart spelande lockar allt mer, skönt att komma ut lite men ändå hinna med spel

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nej laptop är definitivt inget som "ersätter" en steam deck.
Steam deck plockar du upp och kör en laptop kräver betydligt mer för att hoppa in och köra.

Jag blir verkligen sugen på en Steam Deck nu när man kan köra WoW på den. Det är det enda spelet jag kör utanför konsol. Det går alltså att skita i pc i framtiden och nöja sig med Deck?

Medlem

Steam deck är det bästa hårdvaruköpet jag gjort på år och dar. Älskar den verkligen!

Medlem
Skrivet av Calez:

Jag blir verkligen sugen på en Steam Deck nu när man kan köra WoW på den. Det är det enda spelet jag kör utanför konsol. Det går alltså att skita i pc i framtiden och nöja sig med Deck?

Ja uppfyller en steam deck dina krav så gör den nog det.
Du kan ju som sagt både köra handheld och docka den så det blir "stationärt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja uppfyller en steam deck dina krav så gör den nog det.
Du kan ju som sagt både köra handheld och docka den så det blir "stationärt"

Alltså att man kan köra på tv eller datorskärm? Detta låter ju riktigt intressant.

Medlem

Än har nog inte den sista spelgenren blivit dödförklarad men det är verkligen sällan det stämmer.

Vad gäller äventyrsspelens död så finns det ofta en del missuppfattningar. Många tror att de helt plötsligt tappade i försäljning vilket inte stämmer. Om ett PC-spel sålde runt tusen exemplar runt decennieskiftet 80/90 så räknades det som en braksuccé. Antalet hushåll som hade en hemdator var fortfarande ganska få. Äventyrsspel var den genren som oftast kom upp i dom försäljningsvolymerna. Det gjorde dom fortfarande i slutet av 90-talet men då räknades det som en flopp eftersom andra genrer hade börjat sälja betydligt mer.

Det betydde givetvis inte att de helt slutade produceras. Budgeten anpassas alltid efter förväntad försäljning. Men det gjorde att färre utvecklare satsade på den typen av spel. Sen ökade givetvis populariteten bland både spelare och utvecklare när första säsongen av Walking Dead släpptes och det sålde flera miljoner exemplar.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Kan inte se Steam deck som en bärbar konsol, det är bara en bärbar dator som spelar datorspel. 3DS används mest här i huset, fast jag har alla konsoler som släppts de senaste 15 åren.

Jo, lite för krånglig för att jag ska klassa den som spelkonsol också. Och spelkonsol som inte kan spela fysiska spel...njae. Svårt klassa det som konsol.

Skrivet av Keneay:

Använder både Switch och Steam deck bra mycket mer än vad jag trodde innan köp eftersom det finns små tomrum här och där som nu kan fyllas som tidigare bara försvunnit i tidens underliga framfart.

Använder faktiskt nästan bara min Switch numera.
Under Wii U-eran gick jag nästan helt över till Playstation 4+PC, men förutom att jag spelar Civilization och Arma sporadiskt på PC:n, så blir det i övrigt bara Switch. Det är just med den som bärbart blev tillräckligt kraftfullt för att man kan spela konsolspel på det utan speciell förlust. Vet ju att det finns en handfull nya high end-titlar jag missar, men tycker Switchen är tillräckligt kraftig vad gäller grafik för att jag ska vara nöjd med vad den levererar. 3DS och även PS Vita var långt därifrån, de passade bara för simpla spel i min mening. Kanske därför bärbart fått en sån renässans nu, de börjar bli så pass kraftfulla att man kan spela nästan allt på dem..

Medlem

Jag måste ha missat något för jag har aldrig hört talas om någon som påstår att bärbara konsoler kommer att dö.

Att Google Stadia skulle att komma dö sa många, och så blev det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Kan inte se Steam deck som en bärbar konsol, det är bara en bärbar dator som spelar datorspel. 3DS används mest här i huset, fast jag har alla konsoler som släppts de senaste 15 åren.

Själv spelar jag många konsol spel på min Steam deck, men visst är det en bärbar dator.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Calez:

Alltså att man kan köra på tv eller datorskärm? Detta låter ju riktigt intressant.

Ja, det finns dockningsstation, både officiell eller andra 3e partslösningar.
Kolla i steam deck tråden här på FZ, folk kan ge tips.
Jag använder bara till handheld så där är jag ingen hjälp tyvärr


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ser fram emot ROG ALLY om testerna visar sig bekräfta läckta tech specs.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Om storföretag likt Nintendo, Sony, Microsoft, EA o.s.v. hade helhjärtat tagit fram PC/konsol-kvalitativa titlar på mobilen, men utan allt vad man idag förknippar med just mobilspel, då tvivlar jag inte på att det hade varit ett gäng spikar i kistan för bärbart konsolspelande.

Det kom några sånna tidigt, EA gjorde ett Command & Conquer t.ex., men folk ville inte betala några riktiga summor för mobilspel, så det enda som har klarat sig är gratisspel vilket har en del uppenbara nackdelar.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, lite för krånglig för att jag ska klassa den som spelkonsol också. Och spelkonsol som inte kan spela fysiska spel...njae. Svårt klassa det som konsol.

Använder faktiskt nästan bara min Switch numera.
Under Wii U-eran gick jag nästan helt över till Playstation 4+PC, men förutom att jag spelar Civilization och Arma sporadiskt på PC:n, så blir det i övrigt bara Switch. Det är just med den som bärbart blev tillräckligt kraftfullt för att man kan spela konsolspel på det utan speciell förlust. Vet ju att det finns en handfull nya high end-titlar jag missar, men tycker Switchen är tillräckligt kraftig vad gäller grafik för att jag ska vara nöjd med vad den levererar. 3DS och även PS Vita var långt därifrån, de passade bara för simpla spel i min mening. Kanske därför bärbart fått en sån renässans nu, de börjar bli så pass kraftfulla att man kan spela nästan allt på dem..

Använder nästan aldrig switchen, vill inte spela "konsolspel" bärbart. 3DS spelen kändes mer bärbara är switch spelen. Saknar även de bärbara versionerna som var en helt annan version. Idag får switch samma spel som PS5 och Xbox SX, fast sämre.

123
Skriv svar