Switch-spel till 5åring

Medlem
Switch-spel till 5åring

Hej!

Tänkte köpa ett Switch inom snar framtid till min 5åring (och mig själv), då playstationkontrollen är för stor för hennes händer och det är svårt för henne att trycka på det som behövs.

Vilka spel kan ni rekommendera? Vilka Mario-spel är bra för den åldern (hon älskade filmen)?

Tack på förhand!

Quake-konnässsör

Har lånat ut min till syrrans ungar och de tycker om att spela Mario Odyssey och Mario Kart, tror de är i samma ålder . I Odyssey finns det ett enklare spelläge som gör det enklare att hitta det som behövs för att gå vidare, plus att hälsan regenererar om man står stilla. De har fortfarande lite svårt med bossarna, men de försöker i alla fall och sen får man hjälpa dem lite på vägen. Man kan också vara två spelare, en spelar Mario och den andra personen spelar hatten.

Mario Kart så finns det lite olika spellägen och svårighetsgrader, samt hur snabbt bilarna ska gå. En stor fördel att att man kan köra split-screen upp till fyra spelare.

Skribent

Jag skulle tro att Mario 3D world kan passa bra

Medlem

Min 4-åring tycker Kirby's Dream Buffet är rätt kul, det har något "träningsläge" eller nåt också där man bara kan lalla runt prova olika saker. Bra för att träna upp styrning etc utan stressen av att någon onding ska ta kål på en. Detta har hon haft nytta av även i andra spel, hon har bra koll på styrning etc nu.

Överlag är Kirbyspelen att rekommendera, min 9-åring har spelat igenom de flesta från Gamecube och framåt. Finns bara digitalt i eshopen tror jag, brukar vara ganska billigt.

Medlem

Mario Odyssey
Mario 3d World - Bowsers Fury
Kirby Return to Dream land
Kirby - The forgotten land
Yoshi Crafted World


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Fina tips! Tar dom till hjärtat

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hej!

Tänkte köpa ett Switch inom snar framtid till min 5åring (och mig själv), då playstationkontrollen är för stor för hennes händer och det är svårt för henne att trycka på det som behövs.

Vilka spel kan ni rekommendera? Vilka Mario-spel är bra för den åldern (hon älskade filmen)?

Tack på förhand!

Super Mario Odyssey
Mariokart 8 Deluxe
Captain Toad: Treasure Tracker
Luigi's Mansion 3

Captain Toad är underskattat, riktigt bra co-op spel för yngre publiken.
Luigi's Mansion är också skapligt co-op.

Medlem

Rekommenderar stark Super Mario U Deluxe. Min son som är 4år (fyller 5 strax) spelade ut det nyligen. Riktigt bra spel i 2d och 3d. Har även ett easy mode, som dom kan köra i tills dom vant sig med kontrollen 😊 har även upp till 4pl coop om jag inte minns fel.

Medlem

Min son älskar New Mario Deluxe bla bla
Sjukt duktig han blev fort. Enligt honom själv så är han bättre än mig. (självklart är jag bättre än honom)
(sedan virtual console med sonic, Mario land, super Mario 3)
Paw patrol-spelen går hem också. Dock är det instruktioner med vad man ska göra så fick sitta bredvid lite och peka på knappar ibland.

Pokemon går hem. Typ springa runt och fånga. Förstöra min sparning genom att bara ha massa bläckfiskar.
Mario kart, men han är sjukt dålig, men finns mycket hjälpmedel i spelet.

Medlem

Mina kids fick ett Switch i julklapp och jisses vad de har spelat. De är 4 och 7 år gamla. Mario Kart som nästan alla rekommenderat är verkligen helt fantastiskt. Jag köpte till plast-rattar för 199:- st som man sätter joyconsen i, blir roligare att spela för barnen, möjligen lite lättare också. Mycket tacksamt att man kan ställa ner svårighetsgraden så att även de minsta kan vinna (viktigt!), man kan även köra med autogas så då är det bara styra.

Sen har vi Mario Party Superstars som går nästan lika varmt, där kör de inte själva brädspelet som är huvudspelet utan bara minispelen. En del är lite väl svåra för 4-åringen men det finns 100 st att välja på. Kul för hela familjen, klyshigt men sant.

Vi har laddat hem ett demo på Mario & Sonic At The Olympics nånting, kan bli ett köp av det spelet också.

Medlem

Om du orkar göra banor själv är Super Mario Maker (2) bra för då får du välja svårighetsgrad. Jag skaffade ettan men tröttnade ganska snabbt när grabben råkade radera alla banor jag skapat. Det var inte hela världen dock, han tycker det är kul att skapa egna ibland också, även om det inte är favoritspelet.

Medlem

Eftersom ingen verkar nämnt det än: Mario Maker 2 är schystför barn som är lite pyssliga. Sjukt kul att göra egna banor till varandra.

Medlem

En kompis son är nu 8 år, men för några år sedan så var han helt uppslukad av Mario-spelen, speciellt 2D-spelen som New Super Mario Bros. U Deluxe.

Medlem

Min dotter har spelat väldigt mycket paw patrols spelen. Finns 2 stycken. Sen även cooking mama.

Medlem

Har en grabb som är 5 och älskar spel. Dom spelen som han behärskar fullt ut är väl Mario Kart och Shreddars Revenge. Dom Mariospelen som finns är fortfarande lite för svåra när det kommer till plattformandet.

Medlem
Skrivet av Oscar20000:

Har en grabb som är 5 och älskar spel. Dom spelen som han behärskar fullt ut är väl Mario Kart och Shreddars Revenge. Dom Mariospelen som finns är fortfarande lite för svåra när det kommer till plattformandet.

Min minsting gillar också Shredder's Revenge, så till den grad att jag börjat leta liknande spel (men vill inte ha Double Dragon-liknande saker, det ska vara djur som slåss). Klassificeringen för det spelet är väl annars 10-12+ år, så jag tänkte mest att det var min äldsta som skulle spela (11 år), men det är minstingen som fastnat mest...vet inte hur jag ska se på saken, men tycker ändå att spelet känns rätt ok.

Medlem

Klarade av Kirby - the forgotten land med min 5-åring igår så kan bara stämma in med de som rekommenderar det.

Kan även rekommenderade Moving Out, är som Overcooked fast man ska tömma hus på möbler istället för att laga mat. Finns bra inställningar för att göra det lättare på olika sätt.

Även Paw Patrol spelen till Switch har varit populära här hemma.

Medlem
Skrivet av PoiRan:

Min minsting gillar också Shredder's Revenge, så till den grad att jag börjat leta liknande spel (men vill inte ha Double Dragon-liknande saker, det ska vara djur som slåss). Klassificeringen för det spelet är väl annars 10-12+ år, så jag tänkte mest att det var min äldsta som skulle spela (11 år), men det är minstingen som fastnat mest...vet inte hur jag ska se på saken, men tycker ändå att spelet känns rätt ok.

Känns inte som att det skulle vara värre nu än när man själv var lika gammal och lirade turtels på 8 bitar.
Vill tro att jag inte tog någon större skada av det🙂

Medlem

Hyfsat enkelt funkar både i solo och i coop:
Yoshis crafted world

Svårare, så undvik solo:
New Super Mario Bros. U Deluxe.
Spelet kan va lite för svårt att lämna i händerna på en femåring. Min egna grabb kan hetta till rejält.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Tycker du ska se upp för Paw patrol spelen .Sjukt ovärt med 400 spänn för 6 banor . hackig och fruktansvärt lamt gameplay (bara springa och samla 300 ben på banorna )

Jag säger bara :

Untitled Goose Game.!! 199 kr Har lirat med dottern från 4år till nu när hon är 7

Phogs: två hundar som sitter ihop i samma kropp

Good Job : mycket underhållning i kontorsmiljö på en lätt nivå i början (flytta lådor till att bygga robotar på slutet)


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Tack för alla fina tips! En fråga till: Är det värt att köpa med Oled-skärm? Diffar ju hel del pris

Quake-konnässsör
Skrivet av Laddemannen:

Tack för alla fina tips! En fråga till: Är det värt att köpa med Oled-skärm? Diffar ju hel del pris

Visst blir det bättre bild, men inte nödvändigt. Om man har den kopplat mycket till TVen så spelar det inte heller någon roll, vet inte hur batteritiden är på den nya versionen. Men cirka 2 - 3 timmar brukar min äldre Switch räcka till, är väl en normal spelsektion

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Tack för alla fina tips! En fråga till: Är det värt att köpa med Oled-skärm? Diffar ju hel del pris

Jag skulle säga att det inte är värt det. Barn tenderar att tappa och spilla saker. Bättre du köper den utan OLED, så har du pengar till en extra handkontroll osv.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Inte ett tips på spel till Switch, men! Det finns en Playstation kontroll som är gjord för barn, Hori Manette Mini Pad heter den. Har själv inte testat, men det kanske är värt att kolla in?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Super Mario Odyssey
Mariokart 8 Deluxe
Captain Toad: Treasure Tracker
Luigi's Mansion 3

Captain Toad är underskattat, riktigt bra co-op spel för yngre publiken.
Luigi's Mansion är också skapligt co-op.

Luigi's Mansion hade min son lite problem med. Det är ju spöken man ska dammsuga upp och det tyckte han var lite (för) läskigt. Så det tog nåt år innan han ville spela det. Behöver inte vara nåt problem för era barn dock.

Medlem
Skrivet av Barsk66:

Luigi's Mansion hade min son lite problem med. Det är ju spöken man ska dammsuga upp och det tyckte han var lite (för) läskigt. Så det tog nåt år innan han ville spela det. Behöver inte vara nåt problem för era barn dock.

Haha, ja alla är ju olika själv spelade man ju ghouls 'n ghosts när man var ca. 7 år gammal
Luigi's Mansion borde väl passa alla som är stora nog att se en Spöket Casper film...och det går som sagt att spela det co-op då det kan vara lite klurigt med pusslen emellanåt.

Medlem

Det var nog de läskiga ljuden av spöken runt omkring som var lite för mycket. Kommer inte ihåg åldern på han då, men nu har han spelat det. Vi har ju också kollat Stranger Things, Wednesday m.m utan problem nu. Han blir 11 nu i maj, men det var ju några år sen vi köpte Luigi.

Medlem
Skrivet av GuPe96:

Inte ett tips på spel till Switch, men! Det finns en Playstation kontroll som är gjord för barn, Hori Manette Mini Pad heter den. Har själv inte testat, men det kanske är värt att kolla in?

Jojo, men är själv sugen på switch också 😅

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag skulle säga att det inte är värt det. Barn tenderar att tappa och spilla saker. Bättre du köper den utan OLED, så har du pengar till en extra handkontroll osv.

Ja sant, ska googla lite men en extra handkontroll kan ju vara smart

phi
Medlem

Dark Souls. Det kommer att bygga karaktär tidigt i livet.

12
Skriv svar