Diskutera – Vilket grafikkort har varit ditt bästa?

Robot
Diskutera – Vilket grafikkort har varit ditt bästa?

Geforce, Radeon, Voodoo eller något annat?

#amd, #diskutera, #nvidia


Medlem

GTX 1080ti, hållit jäkligt länge, börjar nu bli dags att uppgradera dock!

Medlem

Zotac Gtx 1070 kändes helt perfekt till mig när det lanserades, och det höll riktigt länge för det jag lirade!

Medlem

Utav alla grafikkort så måste jag säga mitt gamla GTX980. Har nu ett 2080 Ti som jag bytte 4 stycken utav pga coil whine, innan jag fick en variant med "bara" högt o inte skithögt coil whine. GTX980:n va som en dröm i jämförelse.

Gnällkuk

mitt GTX 780 Classified från EVGA, sista generationen där det fortfarande gick att hämta massor med prestanda via överklockning och utan exotiska kylningslösningar. Vilket kort!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

GTX 1080ti, hållit jäkligt länge, börjar nu bli dags att uppgradera dock!

Har också ett 1080ti och känner inget större intresse att byta! Helt klart ett av de bästa köp jag gjort inom hobbyn.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nvidia 1060 6gb och nu mitt 6650 XT, båda har funkat klanderfritt men mitt 1060 funkade i 6 år utan problem, och hade nog tuffat på än om jag inte blivit så sugen på nytt (men det sitter i reserv datorn nu).

Medlem

980Ti som var mitt föregående.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Mitt EVGA GTX 980Ti tuffade på bra rätt länge, så jag får nog säga det.
Starka andraplatskandidater är ett Radeon 7970GHz från Sapphire och ett MSI R9 290 - det var riktigt trevliga kort.

Historiskt utan tvekan ett Voodoo 3 3000, att gå från ett ATi Rage Pro till ett sådant var verkligen en skillnad som natt och dag.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

När jag byggde ihop en dator - vad kan det ha varit, 2012, 2013? - och köpte allt nytt utom grafikkortet, men som av en slump var med i en tävling MSI hade på Facebook där de som köpt ett MSI-moderkort var med i utlottningen av ett GTX 680, som knappt fanns i butiker ännu. Jag vann det, och anade väl att det kanske inte var supermånga som var med i den tävlingen.

Det blev en bra gamingvår - vilket monsterkort det var just då, alltså.

Medlem

finns det nån som minns ati radeon 9000 ?


signatur

I got an offer you cant refuse!

Inaktiv

Gigabyte Radeon HD7950 Windforce höll jäkligt länge så det var jag nöjd med. Bytte upp mig till Vega 56 som också var ett fint kort.
Nu har jag avvecklat allt med stationärt PC-spelande, precis sålt burken och har en laptop (för strategispel) som kompletterar min PS5.

Medlem

Jag minns när jag fick i ett Monster 3D kort i burken, jävlar vilket prestandahopp för sin tid


signatur

I drank what?

Voodoo Banshee så jag kunde lira Turok!

Medlem

Det jag har nu utan tvekan. Det är ett MSI Nvidia Geforce RTX 3060Ti. Funkar helt okej i spel och när man redigerar videos. Hade även ett AMD kort innan detta som också fungerade bra men som tillslut gav upp. Det var ett XFX Radeon HD5870 1GB, gjorde ett bra jobb i flera år. Inhandlat år 2010 och fungerade enda fram till 2020 ungefär.

Medlem

Mitt ASUS STRIX GTX 1080 som jag köpte samma år som ME Andromeda kom ut.
Det var tyst och stabilt.
Har sedan dess kört, RTX 3080, RX 6900XT och nu RTX 4090, det sistnämnda är tekniskt helt otroligt, men på tok för dyrt naturligtvis.

Medlem

8800GT


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

voodoo, HD4870, 1080, nöjd med alla dessa kort

Medlem

Creative 3d blaster 2 utan tvekan.

Hade ett voodoo 1 innan hoppet blev definitivt kännbart. Spelade quake 1-2, unreal 1, pandemonium, montezumas return och motoracer 1.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör

GTX 1070, väldigt lång hållbarhet för pengarna.

Men första Voodoo-korten var fina också. Började med ett Voodoo 2, men bytte rätt snabbt till Voodoo 3 efter en del krångel.


signatur
Medlem

Mitt nuvarande 3080, håller sig väldigt svalt/tyst på endast luft ihop med en rätt duglig överklockning på både core och minne.

Medlem

Mitt Sapphire Nitro+ Radeon RX 480 OC 8GB inköpt hösten 2016 för 2590:-.

Köpte först ett 4 GB på Netonnet för jag tyckte 8 GB varianten var för dyr, men hade inte packat upp det när de plötsligt reade ut 8 GB-varianten typ 4 veckor senare, så jag åkte tillbaka, utnyttjade öppet köp och betalade två hundralappar i mellanskillnad. Det tuffade på ända tills i höstas, då jag slog till på ett 6700 XT 12 GB mest för att jag blev orolig att bli utan grafikkort och vara tvungen att köpa dyrt i panik om det skulle gå sönder efter över 6 år.

Under den mest intensiva grafikkortstiden bytta jag annars kort efter 2 år och 3 månader hade jag räknat ut. Efter det tidsintervallet fanns det kort som var dubbelt så snabba till samma pris, som hade dubbla mängden VRAM och stöd i hårdvaran för nya funktioner. Ack, det var tider det...

Spelar i 1080p och tack vara de där 8 GB som dessutom var högre klockade än på 4 GB-varianten har jag i alla spel kunnat skruva upp inställningarna till max utan att vara orolig över prestandan. Så VRAM är något jag prioriterar ska öka för varje nytt grafikkort.

Tror jag hade tur också, för mitt "överklockade" RX 480 blev våren 2017 ordinarie RX 580 som sedan tog plats i Xbox One X som grafikkort hösten 2017, och det var nog en klar fördel att ha konsolgrafik när spelutvecklarna hade sin målbild.

Medlem

1080ti tror jag, funkade väldigt bra till dom flesta spelen under flera år, så länge man inte körde med raytracing. Har inte haft så mycket problem i spel heller.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Helt klart mitt Geforce 3. Prestandahöjning jag inte skådat tidigare för en vettig summa.

Medlem

GTX970, på slutet blev det lite svårt att använda den även när jag drog ner på inställningar men jäklar vad länge den höll. Jag sitter med en 21:9 skärm så jag var inte snäll mot den när jag spelade på 1440p.

Medlem

Mitt GTX1080. Presterade bra och var tyst. Prisvärt som tusan.
Men jag gillar även mitt nuvarande RTX4080

Medlem

min asus 1070 gtx med 8gb vram har tjänat mig jävligt länge och väl. minns inte ens hur länge jag haft det längre


signatur

//monster

Medlem

GTX970. Funkade perfekt för 1080p och var väldigt prispressad ~3k ifall jag minns rätt.
Men när jag bytte skärm till 21:9 1440p så hängde den inte med längre.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

gtx1080, tuffar på bra än i det jag spelar

Skribent

Mitt AMD Radeon HD 7950 vill jag minnas var en riktig best sett till vad det kostade, och överlevde en Frankenstein-installation av ett kyl-kit som egentligen inte var gjort för det kortet och som jag lite godtyckligt mekade dit.

Det ligger och skräpar i någon låda eftersom jag inte hade hjärta att kasta det när det väl kastade in handduken.

Skriv svar