Sökes: datorspel jag missat senaste 10 åren

Medlem
Sökes: datorspel jag missat senaste 10 åren

Jag har precis blivit med speldator igen efter drygt 10 år som enbart konsolgamer.
Under denna tid har jag förträngt alla intressanta spel som endast kommit till PC då det inte varit relevant för mig.

Nu när jag väl har möjlighet så känner jag mig helt vilsen vad jag ska spela, och det första som installerades var HoMM3..
Jag vet inte vart jag ska leta eller efter vad!?

RTS gillar jag, men är öppen för alla förslag.
Vilka spel skulle ni rekommendera som jag kan ha missat?
Allt från AAA till små indiespel så tar jag varmt emot allt ni kastar på mig.
Singleplayer eller multiplayer.

Tacksam för hjälp!!


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

ChatGPT säger:

Absolut, här är några spel som endast har släppts till PC de senaste 10 åren:

  • Crusader Kings III - Ett medeltida strategispel där du leder din dynasti genom generationerna.

  • Total War: Three Kingdoms - Ett historiskt strategispel som utspelar sig i det antika Kina.

  • Oxygen Not Included - Ett utmanande överlevnadsspel där du bygger och driver en koloni under jordens yta.

  • RimWorld - Ett annat utmanande överlevnadsspel där du bygger och driver en koloni på en främmande planet.

  • Disco Elysium - Ett unikt RPG-spel med en oväntad berättelse och en minnesvärd karaktär.

  • Pathologic 2 - Ett surrealistiskt överlevnadsspel som utmanar dig att överleva i en märklig stad full av faror.

  • Starcraft II - Ett klassiskt RTS-spel som utspelar sig i en futuristisk värld full av krig och intriger.

  • Dota 2 - Ett MOBA-spel där du kämpar för att erövra och försvara torn mot andra spelare.

  • Hearthstone - Ett strategiskt kortspel baserat på Blizzard-universumet.

  • Baldur's Gate III - Ett efterlängtat RPG-spel som utspelar sig i D&D-universumet.

Farornas Konung

Har två tips.
PowerWash simulator och DayZ.

Avstängd

Känns som game pass skulle vara utmärkt för dig isf, över 200 spel för 100 kr i månaden. Där har dom en "överraska mig" knapp så är det bara sätta igång.

Gillar du RTS kan jag varmt rekommendera Spellforce 3 och deras två expansioner, Fallen God och Soul Harvest. Top notch röstskådespeleri och riktigt härlig lore. Tycker själv det är bättre än tex Pillars of Eternity och Pathfinder spelen, som också är väldigt bra.

Quake-konnässsör

Hmm, det var en knepig fråga och jag misstänker att du kommer få ganska många spridda skurar från vänster och höger. Känns lite konstigt och tänka 10 år tillbaka.

Under dessa 10 år så har förmodligen många utav de spelen man har tyckt om också kommit samtidigt eller lite senare till konsol, nu är det kanske lite tvärt om att det kommer till konsol först och sedan till PC.

Det finns så mycket som man själv tycker om och som man kanske inte riktigt tänker på att det eventuellt har kommit ut till konsol också, med här kanske är några guldklimpar som man kan tänka sig.

  • Deep Rock Galactic

  • Satisfactory

  • Divinity: Original Sin 2

  • Cities: Skylines

  • Dorfromantik

  • Hollow Knight

  • Valheim

  • Firewatch

  • Into the Breach

  • Monster Hunter World / Monster Hunter Rise

  • Total War: Warhammer 2 & Total War: Warhammer 3

  • Stardew Valley

Sen vill jag också slå ett slag för både Guild Wars 2 och Final Fantasy 14 som både har rätt bra berättelse och många timmar av underhållning.

Medlem
Skrivet av quadratis:

ChatGPT säger:

Absolut, här är några spel som endast har släppts till PC de senaste 10 åren:

  • Crusader Kings III - Ett medeltida strategispel där du leder din dynasti genom generationerna.

  • Total War: Three Kingdoms - Ett historiskt strategispel som utspelar sig i det antika Kina.

  • Oxygen Not Included - Ett utmanande överlevnadsspel där du bygger och driver en koloni under jordens yta.

  • RimWorld - Ett annat utmanande överlevnadsspel där du bygger och driver en koloni på en främmande planet.

  • Disco Elysium - Ett unikt RPG-spel med en oväntad berättelse och en minnesvärd karaktär.

  • Pathologic 2 - Ett surrealistiskt överlevnadsspel som utmanar dig att överleva i en märklig stad full av faror.

  • Starcraft II - Ett klassiskt RTS-spel som utspelar sig i en futuristisk värld full av krig och intriger.

  • Dota 2 - Ett MOBA-spel där du kämpar för att erövra och försvara torn mot andra spelare.

  • Hearthstone - Ett strategiskt kortspel baserat på Blizzard-universumet.

  • Baldur's Gate III - Ett efterlängtat RPG-spel som utspelar sig i D&D-universumet.

Ja där failade ChatGPT rätt ordentligt, med tanke på att flertalet spel i denna listan absolut har släppts till mer än bara PC.

Redaktör
Ponny

Xcom! Xcom 2! Samt deras fenomenala expansioner.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Bättre att du håller dig till spel på pc som kom ut före de senaste 10 åren. Allt annat blir någon sorts missfirmelse.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Gillar du spel som HoMM3 ger jag ett slag för Songs of Conquest av svenska Lavapotion. Fenomenalt bra spel imao. Fortfarande i EA men släpps uppdateringar ofta. Dessutom är det rea på det nu med -40%

Medlem

Prey!


signatur

Allätare

Medlem

Starcraft 2 med expansioner (singleplayer) rekommenderar jag starkt.
Del 1 av 3 är dessutom gratis.

Medlem

Witcher 3 och Skyrim 👍

Ts kan hoppa över detta inlägg
Skitspel ska man inte ta upp här

Medlem

Darkwood

(okej finns till PS4 men give me some rope here.. Är nog ändå lätt missat.)


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Witcher 3 och Skyrim 👍

Mm... Riktiga doldisar


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Witcher 3 och Skyrim 👍

Bra spel, men båda finns till konsol så TS kanske redan har spelat dem,


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Word!

Är up there för mig... I listan av bästa spel någonsin.

...Över Witcher 3 och Skyrim.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Bra spel, men båda finns till konsol så TS kanske redan har spelat dem,

Då får han chansen och spela dom som dom ska se ut.. Nexusmods...

Tror inte konsol kan mäta sig med moddad skyrim men jag äger ingen konsol så vad vet jag

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Xcom! Xcom 2! Samt deras fenomenala expansioner.

Enormt bra spel, men finns också till konsoller. Battletech däremot har bara släppts till PC och har en del element gemensamt med XCOM.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Då får han chansen och spela dom som dom ska se ut.. Nexusmods...

Tror inte konsol kan mäta sig med moddad skyrim men jag äger ingen konsol så vad vet jag

Agree to disagree.. I guess..

Highressa texturerna och typ skruva upp reflections till max.. Helt nytt spel!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det känns som att vi verkar landa lite i att det mesta som är "must play" inte är exklusivt till PC?
Invändningar på det?

Jag antar att typ strategispel är den typen av spel som är svårast att köra över till konsoll... Jag spelar inte så mycket sånna dock..

Men typ Civ, Total War och IDUNO... Starcraft 2? Dom där finns väl bara på PC.. Och skulle överlag vara väldigt svåra att föra över till konsoll, med upplevelsen intakt.

Kerbal Space Program tycker jag är förjävla skojsigt...
Cities Skylines är ett annat (finns tydligen till konsoller, men har svårt att tänka mig att upplevelsen där är helt och hållet intakt).
Rust är toppen.

That kinda shit, I guess.

EDIT: Har googlat lite, och typ alla dom finns till konsoll, så inte vet jag.. Du kanske skulle sparat pengarna

Men bara emellan dig och mig dock (låt inte dom andra höra, dom kommer döda mig) så kommer grafikmods i bästa fall få spelet att se rätt wonky ut, om än i högre upplösning.. I värsta fall kommer dom krajja din installation och skit, och du måste lägga 2 dagar på att grejsa med den skiten


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Du borde definitivt spela Warhammer 1-3.


signatur

I drank what?

Medlem

Djupdykt i Underrail på senaste, isometriskt postapo rpg påminner om gamla fallout, nog det jag fastnat mest för det här året.

Medlem

Rimworld med samtliga DLC!

Medlem

Bara RTS:
Total war: Warhammer 3
Total War: Three Kingdoms
Starcraft 2 med dess expansioner
They are billions!
Crusader Kings 3

Ambassadör
Xbox

Varken AI eller folk verkar ha så bra koll på vad som släpps på konsol


signatur

Jump in.

Medlem

Alla Formel 1 spel F1 2010 till F1 23

Age of Empires med..

Sen behöver du inget mer

American McGee's Alice
Alice - Madness Returns
Clive Barker's Undying
Cryostasis: Sleep of Reason
Deus Ex - Mankind Divided
Spec Ops: The Line
Amnesia: The Dark Descent
Alien Isolation
TitanFall 2
What Remains of Edith Finch

Börja med dessa


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Har ingen aning om vad som finns till konsoll eller ej, spelar inte på den platformen.

Men RTS?
Men of War, Call to Arms, Gates of Hell, WARNO, Total War Warhammer 1-3.

Annars några av mina personliga favoriter:
Arma 3 (endast med rätt moddar och rätt folk i co-op)
Rising Storm 2 Vietnam
Ready or Not
Squad
Hell Let Loose (tror det kanske finns på konsoll?)
Xcom 2
Project Zomboid
Valheim (tror detta finns på konsoll?)
Planet Zoo
Doorkickers 2
Satisfactory
Oxygen Not Included
Cities Skylines
Alien Isolation (antar det finns på konsoll)

"Nya" Stranded: Alien Dawn var rätt kul med.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Varken AI eller folk verkar ha så bra koll på vad som släpps på konsol

Eller hur lång tid 10 är

Medlem

The Stanley Parable
Papers, Please
Elite Dangerous
Cities: Skylines
Undertale
Stardew Valley
Hades
Civilization VI
Microsoft Flight Simulator
Half-Life: Alyx
Teardown
Valheim
Anno 1800
Mount & Blade 2: Bannerlord
Vampire Survivors

12
Skriv svar