Bara 270 000 PSVR2 sålda första månaden, enligt analytiker

Medlem

Marknadens VR-intresse fortsätter sjunka som en sten. DOA som all annan dåligt fungerande, dyr och poänglös teknologi (som 3DTV).

Medlem
Skrivet av kebbe:

Marknadens VR-intresse fortsätter sjunka som en sten. DOA som all annan dåligt fungerande, dyr och poänglös teknologi (som 3DTV).

Du drömmer tillbaka till en tid då spel var kul.
Tyvärr tappade du det och idag orkar du bara med f2p cookie clicker på mobilen.
Det gör dig bitter på alla andra.

Kvastskaftet sitter.... 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

PSVR2 kommer precis som PSVR floppa.

PSVR var fram tills Quest 2-releasen det mest sålda, och tillika, högst inkomstbringande VR-headsetet i världen. Men okej. 😅


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skrivet av Ruffles:

Bloomberg rapporterade om detta.

Och som många påpekat är detta från en person som dragit siffror ur röven tidigare och blivit nedskjuten av både Nintendo och MS

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lasselason:

Precis, det finns inga siffror från Sony, det kan ju betyda att det Bloomberg rapporterar är felaktiga och för låga siffror, samtidigt så är det kanske ett tecken på att det är låga siffror då Sony inte har nämnt något.

Ja, vi vet inte exakt. Det stämmer. Men Sony brukar inte vara tysta när det går bra, och när det gäller såväl PSVR som PSVR2 har de inte direkt öst siffror över oss, vare sig vad gäller säljmål eller konkreta säljsiffror. Jag tänker att det ändå betyder något.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Balunan:

PSVR var fram tills Quest 2-releasen det mest sålda, och tillika, högst inkomstbringande VR-headsetet i världen. Men okej. 😅

Allt handlar väl om förväntningar. Om Sony tycker att det är OK att deras VR-hjälm nådde ungefär 5 procent av antalet PS4-ägare så visst. Då var den en succé, och PSVR2 är likaså en rungande framgång. Jag ser det inte riktigt så.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Kan säga att rally delen i GT7 är magiskt med vr för du kan fortfarande titta ”framåt ” men bilen är snedställd.

Detta är ju ett stort minus ifall man inte kan välja att ”åka med” bilen på riktigt, vilket jag läste för någon vecka sedan. Har inte varit med om det sedan Driveclub VR.

Jag vill titta framåt och då ut genom framrutan, inte genom taket ifall det är brant backe eller liknande.

Medlem

Tycker personligen inte att tillbehör bör kosta mer än själva konsolen, som nu är den dyraste konsolen.

Sen är ju PSvr2 rätt imponerande i sig. Kan tänka mig att fler köpt om den var upplåst till PC precis som dualsense.

De hade ju även kunnat sälja en bundle med ps5:an någon tusenlapp billigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av matt76:

Kanske ska vänta mer än ett par veckor i så fall och se vad som kommer närmaste framtiden, då det ändå verkar ramla in en hel gratis patchar för PSVR spel framöver. Om 3-6 månader kanske det finns ett hundratal spel att välja mellan. Kostnaden för dessa spel är oftast inte heller i samma prisklass som övriga konsolspel.

Får för övrigt be om ursäkt själv, om jag uttryckte mig otydligt, då "30 miljoner" hänvisar till jämförelsen att samma klagomål förekom om PS5 när den släpptes, som det nu gör för PSVR2. PS5 gick sedan vidare och sålde mer än 30 miljoner exemplar på ca två år (Något FZ tog upp i början på Januari, här)

Den som lever får se! (Tack snälla för källhängivelse)


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Du tänker lite konstigt här. Om jag skulle tänka som dig så skulle jag aldrig köpa en ny konsol utan vänta i flera år med att köpa en. Det skulle sluta med att min backlogg blir gigantisk. Och jag tvingas leva i den gamla generationen av spel utan att kunna spela nya spel. Nu är jag också väldigt intresserad av spel och köper nya spel varje månad även om jag har premium på ps+. Jag föredrar att bara köpa ca15 spel nu och ta det lite lugnt med spelandet istället för att ha 200 spel att välja på från början. För då skulle spelen inte kännas lika unika att spela. Iaf tycker jag det.

Jo men en familj med begränsad budget skulle nog köpa mitt resonemang.
Det är ju inte entusiasterna som står för den största omsättningen i spelbranschen, utan det är den breda massan som i egenskap av mängd. Men jag kan ha fel.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Det du säger kan säkert gälla majoriteten av spelare, men att 99% procent av de som äger PS5 har samma problem har jag svårt att se(1% av 30 miljoner=300 000)om man ska tro den här analysen. Då har jag inte räknat med de som köper konsolen för VR lösningen heller.

Har man väldigt smal budget så sitter man förmodligen kvar på PS4 också och väntar på slim eller liknande(och prissänkning i samband med det). PS5 har fortfarande få exklusiva titlar och jag vet flera som väntar.

Samtidigt tror jag VR i nuläget bara intresserar en smal del av PS5-ägarna. Om du kollar procenten av hur många som ägde PSVR till PS4 så är den inte jättehög, även om de slutade på runt 5 miljoner sålda enheter.

Min poäng var i alla fall att jag tror att de släppte PSVR2 under en väldigt dåligt tid och det har nog påverkat försäljningen. Det var precis när räntor och annat började balla ur, folk håller i pengarna och att då förvänta sig 2 miljoner sålda ex första månaden (om det nu stämmer?) av en ren nöjesprodukt känns inte direkt realistiskt. Jag tror även det är många VR-intresserade som väntar lite för att se vart PSVR2 tar vägen, även om det är ett bra VR-set för pengarna så är det ändå 6000 kr och det är ju inget du impulsköper


signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av brunnlake:

Detta är ju ett stort minus ifall man inte kan välja att ”åka med” bilen på riktigt, vilket jag läste för någon vecka sedan. Har inte varit med om det sedan Driveclub VR.

Jag vill titta framåt och då ut genom framrutan, inte genom taket ifall det är brant backe eller liknande.

Ja alltså du kan ju titta vart du vill, fast i förarstolen är du. Tror du missförstod.

Medlem

För att kasta in lite siffror.
När PSVR släpptes 2016, hade det sålts 53 miljoner PS4 sen 2013, vid slutet av 2019 hade det sålts 5 miljoner headsets.
När PSVR2 släpptes 2023, hade det sålts 32 miljoner PS5 sen 2020.
Headsetsen släpps alltså ungefär samtidigt, efter 3-3½ år efter konsolen släppts.

4 månader efter PSVR släppts, hade det sålts 915 000 headsets, med målet att sälja 1 miljon under första halvåret.
1 månad efter PSVR2 släppts, har det sålts 270 000 headsets.

Siffrorna säger kanske något. Men när PS5 bara sålt 60% i jämförelse med PS4, så är det förstårligt att det blir färre headsets som säljs till PS5. Å andra sidan kan man behöva en bra push första veckorna, för att försäljningen ska hålla i sig och skapa intresse, nu när det är lägre till en början, minskar kanske intresset snabbare för headsetet.

https://www.wired.co.uk/article/sony-playstation-vr-near-1m-u...
https://www.forbes.com/sites/paultassi/2023/02/03/its-32-mill...

Medlem
Skrivet av Balunan:

PSVR var fram tills Quest 2-releasen det mest sålda, och tillika, högst inkomstbringande VR-headsetet i världen. Men okej. 😅

Skulle absolut inte säga att PSVR floppade, då det såldes slut i alla butiker och överraskade Sony.
Men.. jag skulle nog inte kalla det för ett jättebra köp. Spelutbudet är helt enkelt för dåligt, det finns en handfull spel som alla har spelat, sen inget mer. Lite som med Nintendo Wii, där folk i princip bara spelade demospelet (Wii sports) som följde med.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Allt handlar väl om förväntningar. Om Sony tycker att det är OK att deras VR-hjälm nådde ungefär 5 procent av antalet PS4-ägare så visst. Då var den en succé, och PSVR2 är likaså en rungande framgång. Jag ser det inte riktigt så.

Hur du ser på det har väl ändå ingen bäring på det faktum att fem miljoner sålda enheter för ett VR-headset objektivt sett inte är en flopp. Speciellt inte när den slog alla förväntningar och försäljningsrekord, och med tanke på att Sony har tjänat så mycket på den som de har gjort. Sedan får man dessutom ha i åtanke att det var en trådad enhet som enbart fungerade till en specifik konsol, till skillnad från t.e.x Quest 2 som både är en standalone men även går att använda på PC.

Ingen hade t.e.x sagt att ett PS4-spel som ”bara” når ca. 5% av alla PS4-ägare med 5 miljoner sålda ex är en flopp. Och då är det bara ett spel, som kostar bråkdelen av priset och inte ett tillbehör till konsolen som kostar tusentals kronor.

Ingen har heller sagt nånting om att PSVR2 ska vara ”en rungande succé”, ingen aning hur du drog den parallellen. Det har dock gått en ynka månad sedan release, och det är bara Sony själva som känner till de exakta försäljningssiffrorna. Det enda officiella uttalandet om försäljningen hittills från Sony var ca. två veckor sedan när de sa att det ser ut som att PSVR2 har goda chanser att sälja mer än föregående modell.
https://uploadvr.com/psvr-2-good-chance-of-outselling-origina...

Lite äldre bild nu, men delen om PSVR står sig:


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Jag är shockad😂

Medlem

Ja det är riktigt mycket pengar, men….
Känslan när man drog igång GT7 har jag inte känt sen man provade ett spel med 3d-kort på 90-talet.
Eller när man fick lira på en Amiga för första gången.
Extremt kul att återigen få denna wow-upplevelse.
Trodde inte att det skulle hända igen.

Medlem

Jag tror Sony är totalt medvetna om att den höga prislappen skrämmer bort folk och att dom inte säljer i den takt dom borde. Men bryter man ner det så är det fortfarande dyrare att producera innan Covid kom och VR är inte för alla. Antalet tillverkade produkter sänker produktionspriserna och självklart kommer det att sjunka i pris framöver. Sony har redan dragit 1.2 miljarder kr på headsetet om man räknar på SEK :-

Medlem
Skrivet av Molotov:

Siffrorna kan stämma men det presenteras felaktigt som att det är ett misslyckande.

På SweC forumet skrev en som hade räknat att antalet sålda PSVR2 headsets motsvarar 0.8% av PS5 spelarbas.
Det på 1 månad och med obefintlig marknadsföring plus att PSVR2 i dom största regionerna endast säljs online direkt från Sony via Sony Direct.
Det är inte alls dåliga siffror eller ett misslyckande.
Användaren på SweC jämförde även med SteamVR som är 2% av spelarbasen där och det på 7år.

Sen ska man påminna sig om att den som skriver detta är samma person som skrev tidigare att Sony hade planerat 2 miljoner för att sen dra ner pga för få förbokningar.
Nått som dementerades av Sony.
Personen har även skrivit liknande saker om Nintendo och MS som det även dementerats.
Personen slriver för att skapa rubriker/påverka och det är inte bara Sony VR som är i skottgluggen utan gaming i allmänt ofta.

Det är lite missvisande att jämföra med SteamVR dock då över 50% av steams användare har ett grafikkort svagare än ett 1080/1080Ti eller äldre bärbara och då räknade jag inte med något 20 serie kort eller tidigare än 30 serie på bärbara. Detta officiella siffror från Steams Hardware Surveys för GPU:er från Februari 2023.

Så tillskillnad har alla PS5 användare hårdvara för PSVR2 men inte äns hälften av Steams PC användare har vad som krävs för att driva VR-spel i 1080p.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Jag tror Sony är totalt medvetna om att den höga prislappen skrämmer bort folk och att dom inte säljer i den takt dom borde. Men bryter man ner det så är det fortfarande dyrare att producera innan Covid kom och VR är inte för alla. Antalet tillverkade produkter sänker produktionspriserna och självklart kommer det att sjunka i pris framöver. Sony har redan dragit 1.2 miljarder kr på headsetet om man räknar på SEK :-

Nej, dra bort 1 miljard så är det mer riktigt.
Edit: Jag läste fel och trodde de bara sålt 27000 enheter.

Medlem
Skrivet av Ichabod:

Nej, dra bort 1 miljard så är det mer riktigt.

270 000 sålda exemplar.
550 dollar per headset.
270 000 x 550 = 148 500 000 dollar
148 500 000 dollar x växlingskurs på 11 sek/dollar = 1 633 500 000 kr.
Så ungefär 1.6 miljarder kronor har det sålts för. 🙂

Med det sagt så betyder det inte att Sony gått med vinst. Detta är ju dessutom räknat på butikspriset innan butikerna tagit sin del av kakan, sen har man ju logistik, tillverking och R&D-kostnader.

Medlem
Skrivet av Håkan:

270 000 sålda exemplar.
550 dollar per headset.
270 000 x 550 = 148 500 000 dollar
148 500 000 dollar x växlingskurs på 11 sek/dollar = 1 633 500 000 kr.
Så ungefär 1.6 miljarder kronor har det sålts för. 🙂

Med det sagt så betyder det inte att Sony gått med vinst. Detta är ju dessutom räknat på butikspriset innan butikerna tagit sin del av kakan, sen har man ju logistik, tillverking och R&D-kostnader.

Helt korrekt.
Jag läste att det bara sålts 27000 enheter i nyheten
Ber om ursäkt.

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Ja alltså du kan ju titta vart du vill, fast i förarstolen är du. Tror du missförstod.

Som jag fattat det så är spelarens vy låst horisontellt även om man exempelvis voltar eller om bilen lutar mycket åt sidan. Och det tycker jag är ett minus. Att man inte har valmöjligheten till en mer inlevelsefull/åksjukeframkallande upplevelse.
Jag förstår att man kan titta vart man vill 😊

Skrivet av brunnlake:

Som jag fattat det så är spelarens vy låst horisontellt även om man exempelvis voltar eller om bilen lutar mycket åt sidan. Och det tycker jag är ett minus. Att man inte har valmöjligheten till en mer inlevelsefull/åksjukeframkallande upplevelse.
Jag förstår att man kan titta vart man vill 😊

Ja höjd menar du? Ja lite märkligt men inte något jag aktivt tänkt på.

Medlem

1 Bloomberg skapar nyheten "Sony ska tillverka 2 miljoner psvr2or". 2 Bloomberg skapar nyheten Sony säljer "bara" x antal psvr2or. Bloomberg är vinnare för det var dom som skapade nyheten på konstgjort sätt. Psvr sålde 1 miljon på 8 månader under bättre förhållanden. Tror verkligen inte att Sony trodde att dom skulle sälja 2 miljoner första månaden. Isf så hade dom anställt fel personal och kanske därför dom inte går ut med hur mycket dom tror att dom ska sälja. När dom vet tror att det inte är sant. Sen vet man ju inte hur dom tänker. Om vi säger att Bloomberg alltid har rätt(var är Switch pro Bloomberg?) så är det här inget annat än att Sony hade för höga förväntningar. Och det kan ju alla ha utan att det är något problem igentligen. Om Bloomberg får dom att sälja mindre så tror jag mer på att Sony gör en billigare version av psvr2an som dom kan börja sälja om 2 år. Än att dom sänker psvr2an med förlust. Just nu får Sony in mycket pengar på ps5an kan jag tänka mig. Så dom är verkligen inte desperata att sänka priset på psvr2an.

Medlem

Hoppas ändå det blir lönsamt på sikt. Jag tycker VR är så oerhört häftigt medium och tycker absolut att det varit värt prislappen än så länge. Gt7 är absolut favoriten än så länge men finns fler spel som är riktigt bra

Avstängd
Skrivet av GustavA:

PSVR floppade väl inte? Minns jag inte helt fel så är de ett av de bäst säljande headseten. Efter quest då.

En relativ jämförelse mellan olika vr-headset är inte relevant. Jag syftar till den explicita produkten och jo, den floppade.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

En relativ jämförelse mellan olika vr-headset är inte relevant. Jag syftar till den explicita produkten och jo, den floppade.

Ok, den floppade så pass att Sony beslutade sig att anpassa PS5 för VR och släppa PSVR2.
Eloge till Sony att gå vidare trotts floppen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

En relativ jämförelse mellan olika vr-headset är inte relevant. Jag syftar till den explicita produkten och jo, den floppade.

Ej relevant att nämna subjektiva åsikter, huruvida något floppat, och presentera det som fakta. Uppenbarligen ansåg Sony själva att försäljningen av PSVR1 var tillräckligt bra för att de skulle satsa på att skapa PSVR2.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, den floppade så pass att Sony beslutade sig att anpassa PS5 för VR och släppa PSVR2.
Eloge till Sony att gå vidare trotts floppen

Haha, precis! 😅
Håller med, starkt av dem trots förlusten!

”Playstation VR Has Made Sony Nearly $2 Billion” (vilket sedan artikeln skrevs i 2019 har överskridits).
https://www.thegamer.com/playstation-vr-has-made-sony-nearly-...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Skriv svar