Sony stryper konkurrensen i Japan, hävdar kongressmedlemmar i USA

Medlem
Skrivet av strangelove:

Inom en snar framtid har vi Office 365 modellen. Allt innehåll blir låst bakom prenumerationen. Spelen går inte att köpa separat. 299:-/ månaden för Game Pass. För att lyckas måste dock Microsoft fortsätta ackumulera en stor del av marknaden innan man låser in den. Vi har sett konsolidering ske i många andra branscher och resultatet är alltid detsamma: Du är förloraren.
"The best deal in gaming"

Förutom att det går att köpa Officepaket som vanliga utgåvor samt att alla program som är inkluderade i Officepaketet har onlineversioner som är gratis för alla.

Men ja, bra försök iallafall.

Medlem

Lol, några kongressmedlemmar som fått duktigt med pengar skickad till det där brevlådekontot nu då.

Medlem

Löjligt, Xbox får väl helt enkelt se till vilka typer av spel folket i Japan gillar och göra några sådana själva om dem vill bli "Big in Japan"

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Microsoft har väldigt många lobbyister, betydligt fler än Sony. De fick Europa (EC) att ändra sig utan eftergifter på konsol marknaden (bara streaming). De fick England (CMA) att ändra sig utan eftergifter där med. FTC har förlorat så många anställda på grund av Lina Khan "ledarskap", har också rapporterats, så när hon går på mammaledighet, spekulationer från mig, kommer hon att byta jobb.

Vad oproblematiskt det låter! Heja Microsoft.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Skolskjutningar varannan vecka, en bara igår, pga idiotiska vapenlagar i landet, men detta är vad dem sitter och fokuserar sig på för sina amerikanska bolag...tragiskt och pinsamt.

Det var en trans som utförde dådet, vill du verkligen öppna den burken med skit genom att dra upp skjutningen här? För beskyllningar kan kastas precis överallt.

Är det inte bättre du håller dig till ämnet?

Skrivet av Phyrino:

Vet inte riktigt vad du har för koll på mjukvarumarknaden...
Men det säljs livstids licenser på MS Office 2021. Det är den senaste vad jag vet.
https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/get-started-wit...

Har du något annat exempel?
För jag kan inte se att MS har låst något på prenumeration förutom sånt som kräver deras servrar.

365 finns inte i offline version, utan endast subversion, precis som samtliga av deras kommande versioner. 2021 är en av de sista du kan köpa en livstid licens på. Så ja, submodellen kommer utrota all form av personligt ägande.


signatur

I drank what?

Medlem

Maria Cantwell är senator från Washington, innan det så satt hon i representanthuset och representerade då bland annat staden Redmond.
Ett inte särskilt pyttemjukt amerikanskt företag har sitt huvudkontor i delstaten, mer specifikt i då Redmond.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det var en trans som utförde dådet, vill du verkligen öppna den burken med skit genom att dra upp skjutningen här? För beskyllningar kan kastas precis överallt.

Är det inte bättre du håller dig till ämnet?

365 finns inte i offline version, utan endast subversion, precis som samtliga av deras kommande versioner. 2021 är en av de sista du kan köpa en livstid licens på. Så ja, submodellen kommer utrota all form av personligt ägande.

Nej, 365 finns inte som offline version eftersom det är ett onlineverktyg.
Men de säljer fortfarande offline versionen som heter office 2021.
Har du något som helst belägg för att det är "en av de sista du kan köpa en livstid licens på"?

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Nej, 365 finns inte som offline version eftersom det är ett onlineverktyg.
Men de säljer fortfarande offline versionen som heter office 2021.
Har du något som helst belägg för att det är "en av de sista du kan köpa en livstid licens på"?

365 är ett officeverktyg. Online eller offline, jag kan arbeta offline i 365, behöver bara installationen.

En lång erfarenhet i branschen och förmågan att analysera trender. Office 2021 är troligtvis den sista du kan köpa. Kommer bara vara subbar efter den.

Office målgrupp har alltid främst varit företag. Företagen subbar. Om privatpersoner köper så är det en ren bonus för MS, så nya köpversioner är inte av intresse, de tjänar mycket mer på subbar.


signatur

I drank what?

Usa är ruggigt bra på att gnugga vassa armbågar åt alla håll just nu.

Vet inte men känns som att just xbox och det starka västerländska i Xbox aldrig riktigt fungerat i Japan, hur mycket det än försökts. Phil har väl själv sagt flertalet gånger att just japan är en svag del och speciellt utbudet av spel som lockar köpare.

Nej, jag förstår varför usa använder detta narrativ men är ändå upprörd. Som någon påpekade "I´m told" är nog ett väldigt talande uttryck för skit.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Det var en trans som utförde dådet, vill du verkligen öppna den burken med skit genom att dra upp skjutningen här? För beskyllningar kan kastas precis överallt.

Är det inte bättre du håller dig till ämnet?

Vad fan har det med saken att göra om personen är trans, kvinna, man? En person dödade flera personer eller sitter du och rättfärdar dådet för personen råkar vara trans? Jag sitter inte och skiljer på personer som du gör, riktigt idiotiskt uttalande av dig.

Varför jag nämnde detta och tyckte det var viktigt att upp i detta sammanhang, är att det finns betydligt viktigare/akuta saker att rikta fokus på av kongressledarna.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Varför jag nämnde detta och tyckte det var viktigt att upp i detta sammanhang, är att det finns betydligt viktigare/akuta saker att rikta fokus på av kongressledarna.

Att andra länder håller sina handelsavtal är såklart viktigt för ett lands ekonomi. Politiker sysslar inte enbart med en fråga, inte heller i Sverige.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Att andra länder håller sina handelsavtal är såklart viktigt för ett lands ekonomi. Politiker sysslar inte enbart med en fråga, inte heller i Sverige.

Jag förstår det, men problemet är ifall det ens görs något åt vapenlagarna?

Hur många gånger i åratal har vi inte alla läst efter varje skolskjutning från amerikanska politiker, att något måste göras, men inget tycks hända under åratal. Invånarna vädjer till förändring, men tyvärr älskar amerikanerna/politikerna sina vapen för mycket och sina rättigheter till att bära dem.

Därav är de lite ironiskt att detta ämne verkar "anses" vara mer viktigt än det som sker i landet. Jag kan slå vad om vi kommer se snabbare resultat av detta, innan något har hänt med vapenlagarna...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Jag förstår det, men problemet är ifall det ens görs något åt vapenlagarna?

Visst, intressant ämne men knappast relevant. Det finns alltid viktigare frågor att diskutera. Men off topic likväl.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Vad fan har det med saken att göra om personen är trans, kvinna, man? En person dödade flera personer eller sitter du och rättfärdar dådet för personen råkar vara trans? Jag sitter inte och skiljer på personer som du gör, riktigt idiotiskt uttalande av dig.

Varför jag nämnde detta och tyckte det var viktigt att upp i detta sammanhang, är att det finns betydligt viktigare/akuta saker att rikta fokus på av kongressledarna.

Vapenlagar är ovidkommande i speldiskussionen. Enda anledningen jag nämnde trans var att det var precis lika ovidkommande, därav min kommentar "håll dig till ämnet".


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Vapenlagar är ovidkommande i speldiskussionen. Enda anledningen jag nämnde trans var att det var precis lika ovidkommande, därav min kommentar "håll dig till ämnet".

Det hade räckt om du hade sagt att vapenlagarna i speldiskussioner inte bör förekomma eller är relevanta, likt det Ribcage sa.

Att du spydde ut dig om att personen var trans, från ingenstans, när jag inte ens hade påpekat det i mitt första inlägg, var jävligt idiotiskt och det kan du erkänna istället för att vara defensiv.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Det hade räckt om du hade sagt att vapenlagarna i speldiskussioner inte bör förekomma eller är relevanta, likt det Ribcage sa.

Att du spydde ut dig om att personen var trans, från ingenstans, när jag inte ens hade påpekat det i mitt första inlägg, var jävligt idiotiskt och det kan du erkänna istället för att vara defensiv.

Som jag skrev, lika idiotiskt som att blanda in vapenlagar. Så återigen, "håll dig till ämnet."


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Som jag skrev, lika idiotiskt som att blanda in vapenlagar. Så återigen, "håll dig till ämnet."

Hahaha du är bara för rolig. Jag erkänner att jag inte bör ha skrivit något om dådet, men konstigt nog fokuserar du dig mer på vapenlagar biten. Sedan slängde du ut en idiotiskt kommentar om att personen var trans, som var helt onödig, sedan ber du mig hålla mig till ämnet för tredje gången...som sagt komiskt.

Missade och ignorerade du resten av merparten av allt annat jag skrev i mitt första inlägg som faktiskt var till ämnet, eller "håll dig till ämnet" som du utrycker dig, men istället la du all fokus på det jag skrev i första kolumnen. Jisses!

Detta blir mitt sista inlägg till dig, tänker inte diskutera vidare ämnet, då det har blivit jävligt löjligt.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Vet inte riktigt vad du har för koll på mjukvarumarknaden...
Men det säljs livstids licenser på MS Office 2021. Det är den senaste vad jag vet.
https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/get-started-wit...

Har du något annat exempel?
För jag kan inte se att MS har låst något på prenumeration förutom sånt som kräver deras servrar.

Skrivet av Bobiri:

Förutom att det går att köpa Officepaket som vanliga utgåvor samt att alla program som är inkluderade i Officepaketet har onlineversioner som är gratis för alla.

Men ja, bra försök iallafall.

Skaffade Office för ett tag sedan och Microsoft pushar prenumerationen väldigt hårt. Engångslicensen är ganska dold på sidan och även om du köper den så får du idag ett två år gammalt program med sämre support och utan automatiska uppdateringar."Skaffa den undermåliga versionen och betala 3 599,00 kr eller hoppa på abonnemanget och betala i månaden"

Spelen kommer få samma behandling när man köpt upp tillräckligt stor del av marknaden och således har mycket makt.

Jag har väldigt bra koll på Microsoft då jag följt företagets finanser genom aktier i flera år. Långt innan ABK blev en grej. Microsofts kärnverksamhet är idag prenumerationer. Det är så företaget tjänar stora pengar på mjukvara.

Det är väldigt troligt att vi kommer se mycket innehåll låsas in bakom prenumerationen i framtiden. Skaffa det senaste COD och Fallout nu för 299:-/ månaden. Eller köp det två år gamla för 699:-
Gillar du det inte? Synd för dig. Vi äger allt.

Varför ska vi riskera detta scenario med ett företag som har en dokumenterad historia av sådant beteende?

Medlem
Skrivet av Mirage:

365 är ett officeverktyg. Online eller offline, jag kan arbeta offline i 365, behöver bara installationen.

En lång erfarenhet i branschen och förmågan att analysera trender. Office 2021 är troligtvis den sista du kan köpa. Kommer bara vara subbar efter den.

Office målgrupp har alltid främst varit företag. Företagen subbar. Om privatpersoner köper så är det en ren bonus för MS, så nya köpversioner är inte av intresse, de tjänar mycket mer på subbar.

Du har rätt i att målgruppen är företag.
Eller rättare sagt att deras inkomstkälla ska vara företag.
Men eftersom Microsoft arbetat under principen att inte jaga pengar från privatpersoner under (åtminstone) 20 års tid.
deras syn är att om man får privatpersoner att använda deras produkter så får man även företagen att använda dem och vice versa.
Och det har funkat. Office är tex sjukt vanliga Apple datorer.

Jag har använt MS produkter sedan DOS 5.0 och arbetar som it tekniker, så jag har också lång erfarenhet av branschen.
Och eftersom jag har erfarenhet så tyckte jag att det va bäst att kolla upp lite saker.
Då visar det sig att du har både rätt och fel.
Microsoft lägger ner office paketet.
De kommer att ha Microsoft 365 istället. En prenumerationstjänst.
Meeeeennnnnn.... Det finns också så du kan använda det gratis.
Men du äger ju inget då. Det har Microsoft tänkt på. Folk vill äga.

Så då har de släppt Office LTSC (Long-Term Servicing Channel)
Med det kan du köpa och får en livstids licens på den senaste 365 versionen.

Så jag kan fortfarande inte se några tendenser som pekar på att du skulle ha rätt. Det mesta tyder på att prenumerationstjänster kommer vara ett stort, kanske största, sättet vi konsumerar mjukvara i framtiden.
Men om man ser vad som finns nu och jämför med andra branscher (musik och film) så är det inget som pekar på att man inte kommer kunna äga sin mjukvara.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Du har rätt i att målgruppen är företag.
Eller rättare sagt att deras inkomstkälla ska vara företag.
Men eftersom Microsoft arbetat under principen att inte jaga pengar från privatpersoner under (åtminstone) 20 års tid.
deras syn är att om man får privatpersoner att använda deras produkter så får man även företagen att använda dem och vice versa.
Och det har funkat. Office är tex sjukt vanliga Apple datorer.

Jag har använt MS produkter sedan DOS 5.0 och arbetar som it tekniker, så jag har också lång erfarenhet av branschen.
Och eftersom jag har erfarenhet så tyckte jag att det va bäst att kolla upp lite saker.
Då visar det sig att du har både rätt och fel.
Microsoft lägger ner office paketet.
De kommer att ha Microsoft 365 istället. En prenumerationstjänst.
Meeeeennnnnn.... Det finns också så du kan använda det gratis.
Men du äger ju inget då. Det har Microsoft tänkt på. Folk vill äga.

Så då har de släppt Office LTSC (Long-Term Servicing Channel)
Med det kan du köpa och får en livstids licens på den senaste 365 versionen.

Så jag kan fortfarande inte se några tendenser som pekar på att du skulle ha rätt. Det mesta tyder på att prenumerationstjänster kommer vara ett stort, kanske största, sättet vi konsumerar mjukvara i framtiden.
Men om man ser vad som finns nu och jämför med andra branscher (musik och film) så är det inget som pekar på att man inte kommer kunna äga sin mjukvara.

Rent krasst äger du inte mjukvaran, du äger en licens att bruka mjukvaran, alla rättigheter ligger hos företaget (i detta fallet MS).

LTSC kände jag inte till, ska kolla upp definitivt. Ser dock inte att de annonserar det starkt, utan de försöker få in folk på prenumerationstjänsten för 365 istället. Nya datorer säljs ju med någon månad gratis 365 om jag inte missminner mig. De kommer inte med LTSC.

Jag håller inte med dig om film och musik, det finns en anledning att alla streamingtjänster växer, och senast jag kollade skulle inte Disney släppa de flesta marvel och SW serier att köpa, utan kommer endast finnas på deras streamingtjänst.
På musiksidan har du både Spotify och Youtube som är giganter. Ingen av dem äger du musiken du spelar. Dock så kommer musikbranschen fortsätta pressa CD, speciellt för de världsdelar där internet fortfarande inte är någon höjdare eller där köpvanorna är starka och intresset för streaming inte är lika stort, mycket pga punkt 1. Praktexempel är Mexico och alla länder söder om Mexico.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Rent krasst äger du inte mjukvaran, du äger en licens att bruka mjukvaran, alla rättigheter ligger hos företaget (i detta fallet MS).

LTSC kände jag inte till, ska kolla upp definitivt. Ser dock inte att de annonserar det starkt, utan de försöker få in folk på prenumerationstjänsten för 365 istället. Nya datorer säljs ju med någon månad gratis 365 om jag inte missminner mig. De kommer inte med LTSC.

Jag håller inte med dig om film och musik, det finns en anledning att alla streamingtjänster växer, och senast jag kollade skulle inte Disney släppa de flesta marvel och SW serier att köpa, utan kommer endast finnas på deras streamingtjänst.
På musiksidan har du både Spotify och Youtube som är giganter. Ingen av dem äger du musiken du spelar. Dock så kommer musikbranschen fortsätta pressa CD, speciellt för de världsdelar där internet fortfarande inte är någon höjdare eller där köpvanorna är starka och intresset för streaming inte är lika stort, mycket pga punkt 1. Praktexempel är Mexico och alla länder söder om Mexico.

Bara för att bevisa att du harfel gällande film.
https://www.blu-ray.com/Disney-and-Buena-Vista/1281865/
Disney släpper alla filmer på blu-ray. Hittade massa Netflix grejer där också.
TV serier har alltid(!) varit lite luddigt. Så där håller jag (typ) med dig. Vissa serier har gått att köpa och vissa inte.
Hittade 1a säsongen av Mandalorian men inte andra. Men i juli släpps tex första säsongen av The last of us.
Och I princip all musik säljs på cd samt att vinyl försäljningen i världen har aldrig varit så stor som nu .

Och att MS pushar sin prenumeration på saker som är gratis ser jag bara som naturligt. Är det gratis får du tåla reklam.

Och rent krasst så har det alltid varit att man bara ägt licens att bruka mjukvaran så det har inte ändrat sig, och då inte tillför någonting till denna diskussionen.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Bara för att bevisa att du harfel gällande film.
https://www.blu-ray.com/Disney-and-Buena-Vista/1281865/
Disney släpper alla filmer på blu-ray. Hittade massa Netflix grejer där också.
TV serier har alltid(!) varit lite luddigt. Så där håller jag (typ) med dig. Vissa serier har gått att köpa och vissa inte.
Hittade 1a säsongen av Mandalorian men inte andra. Men i juli släpps tex första säsongen av The last of us.
Och I princip all musik säljs på cd samt att vinyl försäljningen i världen har aldrig varit så stor som nu .

Och att MS pushar sin prenumeration på saker som är gratis ser jag bara som naturligt. Är det gratis får du tåla reklam.

Och rent krasst så har det alltid varit att man bara ägt licens att bruka mjukvaran så det har inte ändrat sig, och då inte tillför någonting till denna diskussionen.

Hur kan du bevisa jag har fel om disney filmer när jag endast specifikt nämnde serier?

Skrivet av Bullen86:

Hahaha du är bara för rolig. Jag erkänner att jag inte bör ha skrivit något om dådet, men konstigt nog fokuserar du dig mer på vapenlagar biten. Sedan slängde du ut en idiotiskt kommentar om att personen var trans, som var helt onödig, sedan ber du mig hålla mig till ämnet för tredje gången...som sagt komiskt.

Missade och ignorerade du resten av merparten av allt annat jag skrev i mitt första inlägg som faktiskt var till ämnet, eller "håll dig till ämnet" som du utrycker dig, men istället la du all fokus på det jag skrev i första kolumnen. Jisses!

Detta blir mitt sista inlägg till dig, tänker inte diskutera vidare ämnet, då det har blivit jävligt löjligt.

Det var DU som började bubbla vapenlagar och skolskjutningar i ett annat land, i en tråd om spel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Hur kan du bevisa jag har fel om disney filmer när jag endast specifikt nämnde serier?

Det var DU som började bubbla vapenlagar och skolskjutningar i ett annat land, i en tråd om spel.

"Jag håller inte med dig om film och musik, det finns en anledning att alla streamingtjänster växer,"
Där nämner du filmer.
Där har du en marknad där fortfarande allt säljs.
Därför har du fel om filmer.

Avstängd

Dumt att gissa utifrån hur det ser ut på andra marknader. Kan faktiskt ha rätt då dom betalt för att förvara för Microsoft när dom inte kan köpa lika lätt där. Men skulle kunna vara helt tvärt om i Japan att inte Sony behöver blockera och betala. Bättre ta fram bevis och sedan uttala sig och visa på nätet.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Dumt att gissa utifrån hur det ser ut på andra marknader. Kan faktiskt ha rätt då dom betalt för att förvara för Microsoft när dom inte kan köpa lika lätt där. Men skulle kunna vara helt tvärt om i Japan att inte Sony behöver blockera och betala. Bättre ta fram bevis och sedan uttala sig och visa på nätet.

Jag funderar om det kanske är så att dem har fått sett bevis.
Var det inte nyligen som det bestämdes att Sony var tvungna att visa alla avtal med tredjepartsutvecklare från 2019 och framåt?
Det känns lite som att det efter det beslutet börjat svänga mer i MS fördel. Sen kan man hoppas att dessa görs offentliga också.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

"Jag håller inte med dig om film och musik, det finns en anledning att alla streamingtjänster växer,"
Där nämner du filmer.
Där har du en marknad där fortfarande allt säljs.
Därför har du fel om filmer.

Japp, felaktigt skrivet av mig. Mitt fokus var serier. Tack


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Japp, felaktigt skrivet av mig. Mitt fokus var serier. Tack

inga problem.
Och jag håller med dig om serier. Det är tråkigt att man inte kan köpa alla, men många går att köpa.
Fast där har det ju alltid varit lite svårt att köpa vissa serier, men det HAR blivit sämre.

Medlem

Det blir ju lite av en "hönan eller ägget"-situation för Xbox i Japan.

Om få i Japan köper Xbox så lönar det sig inte att porta så många "japanska" spel till den och om det inte kommer så många "japanska" spel till den är det få som köper konsolen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det blir ju lite av en "hönan eller ägget"-situation för Xbox i Japan.

Om få i Japan köper Xbox så lönar det sig inte att porta så många "japanska" spel till den och om det inte kommer så många "japanska" spel till den är det få som köper konsolen.

Vad har det med Sonys deals med utgivare att inte släppa spel till game pass att göra? Blir det lättare eller svårare att konkurrera med såna deals?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vad har det med Sonys deals med utgivare att inte släppa spel till game pass att göra? Blir det lättare eller svårare att konkurrera med såna deals?

Det har med Xbox situation i Japan att göra.

Om man tror att det bara har med exklusivitetsavtal att göra så är man inte i närheten av verkligheten.

Många japanska spel är "exklusiva" för att utvecklaren helt enkelt inte ser en stor nog marknad på Xbox. Yakuza/Like a Dragon var PS-exklusivt under väldigt lång tid för att Sega inte såg någon marknad på andra format. Man provade på Nintendo och floppade, provade på PC med viss framgång och sedan pröjsade MS sannolikt så mycket för portar direkt till GP att Sega gått med vinst även om de inte sålt ett enda exemplar

Vad tycker du om alla MS exklusivitetsavtal där mängder av spel som går till GP inte släpps alls till PS på ett tag?

123
Skriv svar